Print Page | Close Window

El 13-krigen..?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6015
Printed Date: 05 mai 2024 at 07:50
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: El 13-krigen..?
Posted By: Mikael Järn
Subject: El 13-krigen..?
Date Posted: 04 februar 2011 at 11:49
Mye godt å si om NMJ's El 13 som ble prøvekjørt I DMJK i går. Boggi-sidene er et stort løft fra Lima. Endelig har Moe & co fått skikkelig farve på hovedlyset. Detaljeringen er god.Gangegenskapene var etter mitt skjønn bra på saktefart. En liten skuffelse for noen er at godteposen inneholdt en hel og en hullet frontplog for NEM-koblingen. Ikke noe kupp for de som benytter trådkobbel. Men her kan jo byttehandler løse problemet. Skala-designs flotte messingploger er jo også mulig å benytte som erstatning.
 
For meg så grafene greie ut. Den største skuffelsen er frontgitterne i plast som er i overkant grove og vanskelige å se igjennom. Her hevdes det fra informert hold at HobbyTrade's versjon får messing-gitter i adskillig mere filigran utførelse. For øvrig vil vel de kjente guruene komme med adskillig flere og dypere karakteristikker om årets overraskelse.
 
Det er nærmest for krigserklæring å regne når HobbyTrade og NMJ utfordrer hverandre. Rykter vil ha det til at HobbyTrade vil sette ned sine priser når deres El13 kommer i april. For ingen ting tyder hittil på at de vil droppe ut med sine varianter. Og når kommer en mulig El14-krig? Tror neppe HobbyTrade isåfall vil vente til ETTER neste Nürnberg med å slippe en mulig El14.
 
Alt dette tjener imidlertid oss MJ'ere på en fortreffelig måte. Modellutbud og valgmuligheter er beste grobunn for konkurranse og priskrig fra produsentene. Måtte krigen vare!Big smile



Replies:
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 04 februar 2011 at 14:41
Er nettopp ferdig med å montere godteposen. 8 trykkluftslanger, 2 skalakobbel,2 stigtrinn og 4 speil.
Selve bufferbjelken er av metall,og forhullene til innfesting av bremseslanger og kobbel bør bores opp ørlite slik at delene entrer smidig uten at plasten får varig knekk. Samme gjelder de fire speilene som skal inn i plastkåpen. Ikke bruk for mye makt,bor heller litt mere opp og entre med hjelp av en smekker nebbtang.
 
Patentet for fjærende buffere ser ut til å være dårlig. Fjærene bak bufferbjelken klarer ikke å dytte selve bufferene helt ut. Trolig er det en slags plastfjærer. Men dette er jo IKKE messing eller Superline. Plast er et skjørere materiale og man må være nennsom og IKKE for hard i klypa under montering.
 
Dersom HobbyTrade har satset på messingdetaljer i stedet for plast tror jeg absolutt de har funnet plastlokenes fremtid. Først da blir de gode alternativ til messing.
 
Plogen med åpningen for NEM-kobbel er i laveste laget og bør files større dersom du for eksempel benytter Fleschmann kortkoblinger - for å unngå at koblingen henger seg opp i plogen.
 
Noen barnesykdommer har disse nye Topline-lokene. Men for utbredelsen av hobbyen betyr prisforskjellen på 6-8000 kroner visavis Superline enormt. Dette er fremtiden for det store flertallet med normale lommebøker.
 
Vi venter med spenning på at HobbyTrade skal komme med sin El 13. Det må jo bli alle tiders dobbeltest for Slevigen og MJ-bladet.
 
 


Posted By: Pelle
Date Posted: 04 februar 2011 at 15:22
Er ikke enig i at pantografene ser greie ut. Mye er bra her, men hvorfor er viktige detaljer som slepestykket helt feil? Isolatorene på taket ser også urealistiske ut. Er de for høye?

Lurer også på hvorfor Buffertene er så korte og røde. Bremseskoene burde også vært lengre inn. Prøver nmj kanskje bevisst å gjøre topline dårligere enn superline?

Nmj sin versjon kom som en overraskelse. Blir veldig spent på hvordan hobbytrade sin versjon blir.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 04 februar 2011 at 17:57

Kunne noen kanskje legge ut bilder/video av denne..  gjerne testrapporter.. :)



Posted By: ØysteinF
Date Posted: 04 februar 2011 at 18:00
Nå har NMJ utfordret Hobby Trade på EL-13, tør vi håpe på Hobby Trade type 69 Big smile


Posted By: Stian
Date Posted: 04 februar 2011 at 18:31
Dette blir vanskelig! har egentlig bestemt meg for å kjøre damp og diesel. men frister med en grønn og gammeldesign el13! Nei får heller vente. akkurat nå står 18c 255 høyest på ønskelisten!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 04 februar 2011 at 18:40
Originally posted by Stian Stian wrote:

Dette blir vanskelig! har egentlig bestemt meg for å kjøre damp og diesel. men frister med en grønn og gammeldesign el13! Nei får heller vente. akkurat nå står 18c 255 høyest på ønskelisten!
 
Da har du jo muligheten til å skaffe deg en god,rimelig grønn El 13 på QXL med Faulhabermotor,gitter og messingdetaljer for bare 650 kroner.
 
http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-oevrig/groenn-nsb-el-13-m-gitter-faulhabermotor-og-ekstradetaljer/v/an634420346/lt4/ - http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-oevrig/groenn-nsb-el-13-m-gitter-faulhabermotor-og-ekstradetaljer/v/an634420346/lt4/


Posted By: Kait
Date Posted: 04 februar 2011 at 19:04
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Er ikke enig i at pantografene ser greie ut. Mye er bra her, men hvorfor er viktige detaljer som slepestykket helt feil? Isolatorene på taket ser også urealistiske ut. Er de for høye?

Lurer også på hvorfor Buffertene er så korte og røde. Bremseskoene burde også vært lengre inn. Prøver nmj kanskje bevisst å gjøre topline dårligere enn superline?

Nmj sin versjon kom som en overraskelse. Blir veldig spent på hvordan hobbytrade sin versjon blir.
 
Jeg synes isolatorene ser høye ut på bilder av forbildet også.
 
Jeg stod og kikket på en El 13 på Strømmen i går og ble ikke helt overbevist. Av ting jeg stusset på var:
  • Hovedlykten ser veldig grov ut, det ser ut som den yttre delen (som åpnes i 1:1 regner  jeg med) stikker for langt ut. For meg så ser det ut som den stikker lengre ut enn på tegningen av en El 13 på esken. Sett rett forfra så virker glasset i hovedlykten altfor lite. Prototypen av Hobbytrade sin El 13 på Togbutikken sine sider har også en frontlykt som ikke er helt god, men der står det at den skal korrigeres.
  • Håndtaket som går under vinduene i fronten har noen voldsomme fester på bildene på nmj.no. Prototypebildene av Hobbytrade sin ser bedre ut.
  • Det er et digert skruefeste midt under strømavtageren. Jeg har mye mere sans for hvordan det ble gjort på El 17, hvor strømavtageren var festet med isolatorene.
  • Buffertene virket inntrykket, det kan ha noe med den plastfjæren å gjøre.
  • Det er mange små hull i taket under den ene pantografen som er plassert over høytalerkassen. Det hadde vært mye bedre å brukt den tradisjonelle metoden og sendt lyden nedover.
  • Pizzaskjærere av noen hjul. Jeg vet ikke om de lar seg bruke direkte på FREMO-treff.

Gitteret er grovt, men jeg har aldri sett noen gittere som er fine i plast.

Jeg er enig med Pelle i at denne kom overraskende, men jeg konkluderer med at jeg avventer med å kjøpe til jeg ser Hobbytrade sin modell. Jeg håper at de tar seg tid til å gjøre en bedre jobb. 
 
Denne syntes jeg ikke var i klasse med El 17 modellen. Men jeg er kanskje bare veldig kresen?
 
Kai


Posted By: Roger
Date Posted: 04 februar 2011 at 22:06
Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Alt dette tjener imidlertid oss MJ'ere på en fortreffelig måte. Modellutbud og valgmuligheter er beste grobunn for konkurranse og priskrig fra produsentene. Måtte krigen vare!Big smile
 
Er du ironisk nå, eller er det bare jeg som "går rett på limpinnen"???
Det kommer skjelden noe godt ut av "kriger", eller andre konflikter for den saks skyld. - Ei heller en slik i vårt eget smale og svært begrensede lille marked. Til tross for at Mikael Järn spår bedre kår for oss forbrukere ved mer å velge i mellom og lavere pris, tror jeg derimot at en "krig" på sikt vil føre til færre modeller, dårligere utbud og høyere priser derved at færre produsenter "våger" å satse på ett lite marked med få forbrukere kombinert med lav fortjeneste, med fare for å tilby samme modell som "konkurrenten". Å hylle en slik utvikling, blir som "å pisse i buksa" ute en tidlig januar dag.......
 
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Nå har NMJ utfordret Hobby Trade på EL-13, tør vi håpe på Hobby Trade type 69 Big smile
 
I såfall tror jeg jeg vet hvem som hadde "vunnet" den "krigen".
 
På bakgrunnn av den informasjon som fremkom om NMJs "Top"Line BM73 hva der angår raske modeller, kvalitet, detaljer og hjulflenser, er det med skuffelse jeg ser mange av de samme tilbakemeldingene her hva der angår NMJs nye El.13. Kanskje TopLine ikke er så veldig "Top" allikevell???? Er dette representativt for hva man kan forvente i TopLine-serien fremover, tror jeg at BM69 snart dukker opp, og at resultatet kan bli sammenliknbart med BM73 og El.13. Jeg håper jeg tar feil, men jeg tror heller jeg venter på Hobbytrade sin denne gang (som jeg allerede har bestilt).
 
(NB: Kan jeg forandre fra OBAS til rød/brun-gammeldesign, Tore???)


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Henning L
Date Posted: 04 februar 2011 at 22:10
Originally posted by Roger Roger wrote:

Kanskje TopLine ikke er så veldig "Top" allikevell????

Hva da, da? "Bottom line"?


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 04 februar 2011 at 22:39
Sitat Roger:"Det kommer skjelden noe godt ut av "kriger".
 
Og hva må så Finn gjøre om MARKEDET ikke vil ha hans El 13 fordi HobbyTrade's modell er så meget bedre? Jovisst! Lage enda bedre modeller! Og hva gjør så vi? Jovisst - vi kjøper HobbyTrade denne gangen. DET er det eneste språket business forstår. Money talks!
 
Sorry Roger,men det er markedskrigen som til syvende og sist gir oss gode modeller til gode priser. Det prinsippet gjør at vi kan ha det såpass bra som vi har det i Norge også. Vi tekkes markedet med en vare som folk vil ha. Olje og gass. Er produktene våre for dårlige eller for dyre går folk til andre leverandører.
 
Men du har kanskje mere sans for å "VEDTA bedre og billigere modeller"..?LOL


Posted By: Roger
Date Posted: 04 februar 2011 at 22:51
Hei!
 
Så kan vi jo være enige om at vi er uenige om dette, så vil jo fremtiden vise hvem som "fikk rett" såfremt denne utviklingen fortsetter.....


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 februar 2011 at 23:16
Originally posted by Roger Roger wrote:

(NB: Kan jeg forandre fra OBAS til rød/brun-gammeldesign, Tore???)


Sendt mail Smile


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: ses
Date Posted: 05 februar 2011 at 21:21
Når det gjelder isolatorhøyder o.l. så finnes det en El 13-tegning i NJKs H0-fortegnelse man kan måle etter.

-------------
Svein S


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 05 februar 2011 at 22:10
Originally posted by ses ses wrote:

Når det gjelder isolatorhøyder o.l. så finnes det en El 13-tegning i NJKs H0-fortegnelse man kan måle etter.
 
Jeg så etter med en gang jeg leste innlegget ditt. Om denne tegningen du laget i april 1973 etter hovedtegning El 13 770 + 770.2 er korrekt så er NMJ's isolatorer i alle fall IKKE for høye. Det ser snarere ut til at de kunne vært et par my høyere.
 
Sånn kan det gikk når vi er vante med Limas delvis takstøpte produkt. Veldig godt å se fasiten Sando. Visuelt sett er det da etter det jeg kan skjønne kun de litt grove frontgitrene i plast som trekker ned sammen med dårlig fjæring på bufrene som gjør dem kortere enn de skal være. Samt den dårlige forboringen av plog-festehull foruten MULIGENS et litt for lite lykteglass i front oppe.
 
Tegningen viser 13.2121 som er den grønne originalutgaven med ekehjul. NMJ's grønne kommer nettopp med ekehjul. HobbyTrade kommer med grønn 13.2130 som IKKE har ekehjul. Tror HobbyTrade skal være glade om de matcher NMJ's. Fordelen deres er at detaljene kommer i messing. Men det blir spennende å se.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 06 februar 2011 at 18:52
NMJ El.13 og dekoder.
Er det noen her som har satt inn dekoder/lyddekoder i denne?
Når jeg har satt i denne så får jeg kun lys i topplykt og ikke i hus og nedre lykter.
Det står at ved digital drift skal kunne skifte på disse....
Jeg har nå prøvd både med vanlig DCC og med ESU lyddekoder...
HVA GJØR JEG GALT??
 
Setter pris på raske svar...


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 februar 2011 at 20:33
Prøv å snu kontakten . . .

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Ørjan
Date Posted: 06 februar 2011 at 20:50
Er ikke mulig det, DC!
Som nevnt så har eg lys i topplykt.....
Dekoder kan man bare ha i en vei i denne. De har vært veldig flinke med å tilrettelegge for lyd i denne. Og kan ikke ta feil med dekoder.... (vel hvis man er blind og isje har peiling.)


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 06 februar 2011 at 21:02
Om det er 8 pins så er det mulig! Been There - Done That!  HAdde et lok som oppførte seg serdeles merkelig.  Blant annet med lyset, men det kjørte.  Snudde så kontakten og vips.  Alt funka som jeg ville.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 06 februar 2011 at 21:06
21 pins her...
Gjorde det selv med en 8pins Di.3 tidligere idag:-S


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 06 februar 2011 at 22:52
NMJ's nye salgspolicy:
 
EL 13:
Ny rekord!! Utsolgt kun 48 timer etter den ble lansert - vi har ingen fler tilgjengelig. Er vi heldige så får vi kanskje noen, noen få eksemplarer senere.
 
BM 73:
 
 
 BM73 Signatur med Signatur logo er midlertidig utsolgt. Vi får flere sett i Februar. Bestill nå slik at du er sikret et sett.
 
SJ-vogner:
 
 Antallet produserte vogner er også redusert i forhold til tidligere.

 

Ved å tilby små "kjappe" serier får kjøperne en helt annen følelse av at det haster med å skaffe seg produktene. Serien rives bort. Så kommer trøsten til etternølerne: "Slapp av,vi lager en ny SISTE batch men med et annet nummer. Men dette blir definitivt siste sjans." Skulle treghet likevel finne sted i kjøper-segmentet pushes produktene ut til de andre MJ-butikkene der kjøperen "kan være heldig" å finne sitt eksemplar,mens Finn & co med god samvittighet kan si at "varen er utsolgt." 

På denne måten slipper NMJ å sitte på hyllevarmere over lengre tid som binder kapital og gjør det vanskelig å få likviditet til nye prosjekter. For det er jo ikke akkurat noe kupp å sitte med  BM 64 etc. som må selges til halv pris i butikken året etter. Også andre MJ-produsenter har begynt å lodde stemningen med forhåndsbestillinger. Alt i alt er dette egentlig et gode også for oss MJ'ere. Men for gutta på Strømmen er det rett og slett en genistrek! BINGO!



Posted By: janerts
Date Posted: 06 februar 2011 at 23:18
Originally posted by ses ses wrote:

Når det gjelder isolatorhøyder o.l. så finnes det en El 13-tegning i NJKs H0-fortegnelse man kan måle etter.


Kvar finn en denne?

Jan-Rune


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 06 februar 2011 at 23:33
"Kvar finn en denne? Jan-Rune".
 
Den er nok sjelden til salgs,men finnes kanskje i biblioteket til MJF der den isåfall kan lånes av medlemmer. I biblioteket til Norsk jernbaneklubb på Bryn i Oslo finnes den nok også. Det er SES - Svein Sando - som trolig har oversikt siden han refererer til den og har skrevet mye av stoffet. Til han er det derfor bare å si at nå er tiden overmoden for en NY bok - "Modelljernbane på norsk" - med H0-fortegnelsen inkorporert. Gjør som produsentene - ta opp forhåndsbestilling for å lodde markedet først.Wink


Posted By: janerts
Date Posted: 07 februar 2011 at 09:14
Aha. Det er en fysisk bok eller hefte. Då får eg spørre Svein ut om den i morgon. Reknar med han dukker opp som vanleg på TMJK i kjellaren på Nidarvoll. 

Jan-Rune


Posted By: ses
Date Posted: 07 februar 2011 at 12:39

Jeg leser også her hva du skriver, Jan Rune. 

Jeg prøvde faktisk å laste opp El 13-tegingen her, men da jeg så den var på 14 Mb og vet ikke om systemet her godtar tiff eller pdf? Prøvde ikke en gang når jeg så filstørrelsen. Nei, jeg kan ikke bruke jpg, for da forsvinner målfastheten.



-------------
Svein S


Posted By: Tåge
Date Posted: 07 februar 2011 at 13:15

Hva skjer vist at det er kun en produsent som sitter på alt Norsk MJ produksjon.

Kan ikke tenke meg at det blir noen biligere MJ av det, når det er bare en produsent, som vil være ene rådende på det Norske markedet.

Blir det bedre eller dåligere for oss kunder vist at det er en produsent som har "Monopol" på alt Norsk MJ ????


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: janerts
Date Posted: 07 februar 2011 at 13:41
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg leser også her hva du skriver, Jan Rune. 

Jeg prøvde faktisk å laste opp El 13-tegingen her, men da jeg så den var på 14 Mb og vet ikke om systemet her godtar tiff eller pdf? Prøvde ikke en gang når jeg så filstørrelsen. Nei, jeg kan ikke bruke jpg, for da forsvinner målfastheten.


Satsa på at du las herWink

Mulig du kan ta med på klubben i morgon?

Jan-Rune


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 07 februar 2011 at 15:17
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva skjer hvis det kun er en produsent som sitter på all norsk MJ produksjon? Kan ikke tenke meg at det blir noe billigere MJ når det bare er en produsent som vil være enerådende på det norske markedet.
 
Det har du rett i Tåge. I denne sammenhengen er konkurranse alfa og omega.


Posted By: Tåge
Date Posted: 07 februar 2011 at 15:42
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva skjer hvis det kun er en produsent som sitter på all norsk MJ produksjon? Kan ikke tenke meg at det blir noe billigere MJ når det bare er en produsent som vil være enerådende på det norske markedet.
 
Det har du rett i Tåge. I denne sammenhengen er konkurranse alfa og omega.
 
Ja, jeg er ikke så sikker på at en "konkurranse" som det nå ble nevnt, kommer oss kunder til gode senere.
 
Vist at andre produsentene ikke er villige til og gå in på det Norske markedet, med "nye" modeller.
For de at det blir "konkurranse", for de at det helst skulle vært monopol.
 
Så er det vi som kunder, som taper på det til slutt alike vell Cry ..
 
 
Noen ord i innleget er blitt endret..
  
Smile
 
 
 


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: ses
Date Posted: 07 februar 2011 at 15:48
Kanskje vi heller skulle bruke ordet "konkurranse" framfor "krig"?

-------------
Svein S


Posted By: einars
Date Posted: 07 februar 2011 at 17:33

El 13krigen

Hobbytrade kommer med EL13 i mange varianter, grønne, brune,røde og OBAS.
Hvis dere har sett nyhetsprospektene fra leverandørene, kommer det flere norske lok fra de store.
Roco, Mærklin og Trix kommer, de fleste i både DCCog AC.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 februar 2011 at 20:26
Jeg vil nødig spekulere, men.....
I-og-med NMJ var først med sin utgave av El13 og de har også annonsert de samme versjonene som HobbyTrade har, spørs det om de rekker å få alle utgavene sine produsert og på markedet før HobbyTrade? I så fall burde NMJ´s utgaver alene klare å mette markededet for El13?
Kommer deretter HobbyTrade på markedet med sine lok, er jeg redd for at de blir temmelig tungsolgte? Jeg tror "de danske drenge" sitter og tenker seg om akkurat nå, dersom modellen ikke er i produksjon allerede?
Således skulle jeg ikke bli det minste forbauset om de "stopper der" og ikke setter modellen i produksjon men ser om hva de kan bruke på en El11. Noen av messingdetaljene de har annonsert burde være direkte brukbare? Jeg tror ikke de klarer å lage en bedre modell som det er vært å vente på. Utvikling av prototype får de avskrive (det har forøvrig NMJ gjort med flere prototyper på BM69). Det er trolig det lureste de kan finne på i øyeblikket?
 
Ellers er det bare å tilføye at et lokprosjekt som El13 tar lang tid å lansere. Trolig har NMJ startet enda tidligere enn HobbyTrade og med sim politikk med å holde den hemmelig, har de kunnet forsere prosjektet det de klarte for å komme dem i forkjøpet. - Tror ikke at hemmeligholdelsen opprinnelig skyldes HobbyTrade men BM69 som stadig ble utsatt. Nå ville de ha en ferdig modell i butikkene før den ble lansert. At HobbyTrade så lanserte sin modell og stadig kom med status, gjorde at NMJ hele tiden kunne ka kontroll uten at HobbyTrade hadde kjennskap til dette.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 07 februar 2011 at 20:51
SITAT KJELLH."Således skulle jeg ikke bli det minste forbauset om de "stopper der" og ikke setter modellen i produksjon men ser om hva de kan bruke på en El11."
 
Ja,eller at de er kommet så langt at de rett og slett dumper prisen for å sikre kapitaliseringen til nå.


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 07 februar 2011 at 21:28
Husk at Hobbytrade har mange bindende forhåndsbestillinger på El13 også. Vil vel tro at det snarere går ut over salget til NMJ: Jeg har forhåndsbestilt en av hver av Hobbytrades modeller, og nøyer meg i første omgang med en NMJ El13. For egen del tenkte jeg å sammenligne modellene når begge er tilgjengelige før jeg evt bestiller flere fra NMJ

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 07 februar 2011 at 21:57
Øyvind Erik: "Husk at Hobbytrade har mange bindende forhåndsbestillinger på El13 også."
 
Jeg hadde inntrykk av at forhåndsbestillingene generellt sett var uforbindtlige og kun en pekepinn for HobbyTrade når det gjaldt produksjonsvolumet. Tar jeg feil her..?


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 07 februar 2011 at 22:11
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Øyvind Erik: "Husk at Hobbytrade har mange bindende forhåndsbestillinger på El13 også."
 
Jeg hadde inntrykk av at forhåndsbestillingene generellt sett var uforbindtlige og kun en pekepinn for HobbyTrade når det gjaldt produksjonsvolumet. Tar jeg feil her..?
Det er gitt en rabatt for å få folk til å bestille. Teknisk sett er det vel snakk om bindende bestillinger så lenge angrefristen på postordrekjøp er gått ut?


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 07 februar 2011 at 22:40
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Det er gitt en rabatt for å få folk til å bestille. Teknisk sett er det vel snakk om bindende bestillinger så lenge angrefristen på postordrekjøp er gått ut?
 
Vel,jeg for min del har muntlig sagt meg interessert med forbehold om å se modellene før de kommer. Jeg fikk beskjed om at dette kun var for å vise HobbyTrade om det var interesse nok til å sette igang prosjekteringen. Men de fleste har vel muligens bestilt skriftlig. Da blir jo saken annerledes.


Posted By: ketilo
Date Posted: 07 februar 2011 at 22:54
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Det er gitt en rabatt for å få folk til å bestille. Teknisk sett er det vel snakk om bindende bestillinger så lenge angrefristen på postordrekjøp er gått ut?
Angrefristen begynner først å løpe når varen er mottatt:
Originally posted by Angrerettloven §11 Angrerettloven §11 wrote:

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.
Der er riktignok unntak for varer som skal produseres eller tilpasses "spesielt for forbrukeren", men her er det jo snakk om serieproduserte produkter, selv om seriene er små...


Posted By: bergsagel
Date Posted: 08 februar 2011 at 09:02
Tror ingen behøver å være bekymret for forhåndsbestillinger! Dersom det ikke er lov å angre på en forhåndsbestilling, er vel hele poenget borte... Hvem gidder forhåndsbestille neste modell om de evt ikke fikk avbestillt den første? Da får produsenten ingen indikasjoner på hva som bør produseres.

Det er ihvertfal ikke problem å avbestille hos Alvalia, tor ikke det byr på problemer hos Togbutikken eller andre heller. Sure kunder er ikke ønskelig.

Nå har NMJ levert 1 utgave.. Klarer de alle før Hobbytrade sine kommer...
Tror det beste er at folk selv gjør seg opp en mening om hvilken modell de ønsker. Om en skal følge alle komentarer og innlegg som blir lagt ut på forumet er det ikke lett å velge. Hva er egne erfaringer?

Ta et valg når tiden er inne. Om man vet hvilken modell man ønsker, send en melding til forhandleren om det ønskes forandringer. Gjerne før forhandlerene har butikkene fulle av modellene. Men tror de fleste har bestemt seg, for ingen har avbestillt til nå.....

Kos dere med utvalget!


Tom




-------------
På vei mot eliten, uten å bli sliten!


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 februar 2011 at 09:33
Godt sagt! Takk :)

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 08 februar 2011 at 10:55
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

Tror ingen behøver å være bekymret for forhåndsbestillinger! Dersom det ikke er lov å angre på en forhåndsbestilling, er vel hele poenget borte... Hvem gidder forhåndsbestille neste modell om de evt ikke fikk avbestillt den første? Da får produsenten ingen indikasjoner på hva som bør produseres.

Det er ihvertfal ikke problem å avbestille hos Alvalia, tor ikke det byr på problemer hos Togbutikken eller andre heller. Sure kunder er ikke ønskelig.

Nå har NMJ levert 1 utgave.. Klarer de alle før Hobbytrade sine kommer...
Tror det beste er at folk selv gjør seg opp en mening om hvilken modell de ønsker. Om en skal følge alle komentarer og innlegg som blir lagt ut på forumet er det ikke lett å velge. Hva er egne erfaringer?

Ta et valg når tiden er inne. Om man vet hvilken modell man ønsker, send en melding til forhandleren om det ønskes forandringer. Gjerne før forhandlerene har butikkene fulle av modellene. Men tror de fleste har bestemt seg, for ingen har avbestillt til nå.....

Kos dere med utvalget!


Tom

 
 
Sådan Smile 
 
Og så ikke mere "krig", eller diskussion.
 
Dan
 
 


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 08 februar 2011 at 11:38
Godt sagt av Tom, og innstillingen man håper å møte hos en seriøs forhandler med god service mot sine kunder (jeg er en av dem, selv om akkurat El13 har jeg bestilt hos en av de andre ildsjelene).
 
Jeg antar at forhandlerne ikke har ubegrenset returrett på bestilte modeller, så jeg synes at vi som kunder skal ha såpass respekt overfor forhandlerne at vi faktisk kjøper det vi har bestilt. Selv om produsentene kan være litt lunefulle i hva de produserer, så skylder vi de småfirmaene som selger MJ (det er ikke akkurat store konglomerater noen av dem) at de ikke risikerer å brenne inne med avbestilte modeller!


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 08 februar 2011 at 12:39
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Godt sagt av Tom, og det man forventer av en seriøs forhandler med god service mot sine kunder (jeg er en av dem, selv om akkurat El13 har jeg bestilt hos en av de andre ildsjelene).
 
Når det er sagt: jeg synes vi som kunder skal ha såpass respekt overfor forhandlerne at vi faktisk kjøper det vi har bestilt. Selv om produsentene kan være litt lunefulle i hva de produserer, så skylder vi de småfirmaene som selger MJ (det er ikke akkurat store konglomerater noen av dem) at de ikke risikerer å brenne inne med avbestilte modeller!
 
EnigSmile men enhver sælger, lille eller stor, må påtage sig ansvar for den kvalitet der tilbydes.
Det er heldigvis også det almindeligste.
 
Såfremt nogle forretninger indfører bindende forudbestillinger, mister de bare kunder. Dertil er dagens mj-kvalitet alt for svingende.
 
Dan 
 
  


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Ørjan
Date Posted: 08 februar 2011 at 13:12
Meget bra sagt og skrevet, Tom!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Pelle
Date Posted: 08 februar 2011 at 14:31
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg leser også her hva du skriver, Jan Rune. 

Jeg prøvde faktisk å laste opp El 13-tegingen her, men da jeg så den var på 14 Mb og vet ikke om systemet her godtar tiff eller pdf? Prøvde ikke en gang når jeg så filstørrelsen. Nei, jeg kan ikke bruke jpg, for da forsvinner målfastheten.


Først og fremst vil jeg takke for H0-fortegnelsen og byggeveiledningene der. Dette er en flott "Bibel" som har hjulpet mange med å realisere norske modeller. Skulle gjerne bidratt med de tegningene jeg selv har fått tak i siden utgivelsen for å berike den ytterligere!

14 MB for en PDF hørtes unormalt mye ut! En slik tegning burde ikke vært på mer enn 1 MB. Virker som at du har skannet den i 300 DPI som PDF? Du kan prøve å komprimere PDF-filen eller "Resnse" den for å få ned filstørrelsen uten at det går utover størrelsesforholdet (Enten via "Document" - "Optimize Scanned PDF" eller via "Advanced" - "PDF Optimizer" i Acrobat). Forøvrig kan du lagre det som JPG i stedet for tiff. Størrelsesforholdet blir jo det samme. Legger ved tegningen til sammenligning. Er enig i at isolatorene er høye også her, men pantografen viser at Toplinemodellen er feil.


Tegning fra NJKs H0-fortegnelse


Mange flotte detaljer, spesielt boggiene er bedre enn Lima sine.

Pantografene er for brede, fjærdekselet er sort, og slepestykket er for bredt. Mens El 17 hadde feste i islolatorene er denne festet med en sentrert skrue. I tillegg er det noen rare utstikk ved isolatorene.


Jeg fikk dratt ut den ene bufferten litt, men den spratt ut like etterpå..
 

Hovedlykten skulle vært rød og ikke sølvgrå, og noen malingflekker på takrennen. Bufferbjelken er i metall og virker noe rar, men detaljene er mange og gode!




-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 februar 2011 at 14:44
Det er vel et fåtall MJ-interesserte som er ute å debatterer på forum. Det er også et fåtall av det potensielle marked for El13 som har meldt sin interesse for HT-modellen ved lansering.
HT var øyensynlig usikre på om de skulle satse på denne modellen - i og med de gikk ut med lansering på den måte de gjorde? - Ellers hadde de vel bare produsert modellen (som de gjorde med Di4 og Di6)?
Derfor er jeg ikke bekymret for det marked som utgjøres av de ytterst få som er på forum.
 
Det som bekymrer, er at vi får 2 relativt identiske modeller i "ørten "utgaver som er beregnet for et relativt begrenset marked?  Hvor mange av de mer "normalt" interesserte kjøper begge utgaver?
Det som er min underliggende bekymring, er at noen skal få "hyllevarmere" som ødelegger økonomi og på denne måten reduserer fremtidig satsing på norske modeller.
Jeg har for min del tenkt å kjøpe begge utgaver - men så er jeg vel heller ikke det som kan betegnes som "normalt interessert"?
 
Slike parallell-lanseringer har stadig vært trukket frem som et av hovedproblemene for tysk MJ. Der har dette vært trukket frem som en av hovedårsakene til de økonomiske problemene som "de store" der har.


Posted By: ses
Date Posted: 08 februar 2011 at 14:53
 
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

 

14 MB for en PDF hørtes unormalt mye ut! En slik tegning burde ikke vært på mer enn 1 MB. Virker som at du har skannet den i 300 DPI som PDF?

Jeg synes også at den ble vel stor ja. Originalen er i tiff og jeg bad Photoshop om å lagre den som pdf, og da ble den så stor. Og ja, 300 dpi. Helt bevisst. Selvsagt vil jeg ha printekvalitet og ikke bare skjermkvalitet. Men det er godt mulig at man via en rensing i Acrobat kan få filstørrelsen ned. Det prøvde jeg ikke. Pdf ble faktisk litt fetere enn tiff-en.

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

  Forøvrig kan du lagre det som JPG i stedet for tiff. Størrelsesforholdet blir jo det samme. Legger ved tegningen til sammenligning. 

Javel? Det stiller jeg meg svært tvilende til. Jpg er et skjermformat, ikke et utskriftsformat. Jpg bevarer bildenes størrelse i pikslers bredde og høyde. Jeg tok og kopierte den tegningen du la ved, tok den rett inn i Photoshop, og der kommer den, naturlig nok, opp med 72 dpi, og da blir utskriftsbredden 66 cm. Siden dette er utsnitt av min A4-tegning og tegningen er i 1:87, så skjønner man at det blir helt feil. I tiff (og pdf) derimot, så lagres bildets opplysinger om papirutskriftstørrelse også, så der forblir tegningen målfast i utskrift. Sånn har i hvert fall jeg forstått - og erfart - at dette henger sammen.

  

-------------
Svein S


Posted By: Pelle
Date Posted: 08 februar 2011 at 15:34
JPG brukes like omfattende til trykksaker som til skjerm, men det er komprimeringsfaktoren som avgjør kvaliteten. Er et bilde i 300 dpi forblir det det hele veien også i JPG. Mulig noen programmer åpner i andre formater, men ikke i photoshop. Mht utskrift så gjelder det å holde tunga rett i munnen og få vekk alle innstilinger som tilpasser til utskrift etc.

PDF er egentlig et vektorformat, så det er ikke optimalt å bruke Photoshop til åpning eller generering av PDF da photoshop er et pixelprogram. Men en optimalisering av en skannet PDF (pixelert) gjør filstørrelsen mindre uten særlig synlige endringer. Dette mye fordi "hvite" pixeler tas bort, og det er ofte mye hvitt i tegninger.

Men en slik diskusjon bør tas i et annet rom på forumet..


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 08 februar 2011 at 15:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er vel et fåtall MJ-interesserte som er ute å debatterer på forum. Det er også et fåtall av det potensielle marked for El13 som har meldt sin interesse for HT-modellen ved lansering.
HT var øyensynlig usikre på om de skulle satse på denne modellen - i og med de gikk ut med lansering på den måte de gjorde? - Ellers hadde de vel bare produsert modellen (som de gjorde med Di4 og Di6)?
Derfor er jeg ikke bekymret for det marked som utgjøres av de ytterst få som er på forum.
 
Det som bekymrer, er at vi får 2 relativt identiske modeller i "ørten "utgaver som er beregnet for et relativt begrenset marked?  Hvor mange av de mer "normalt" interesserte kjøper begge utgaver?
Det som er min underliggende bekymring, er at noen skal få "hyllevarmere" som ødelegger økonomi og på denne måten reduserer fremtidig satsing på norske modeller.
Jeg har for min del tenkt å kjøpe begge utgaver - men så er jeg vel heller ikke det som kan betegnes som "normalt interessert"?
 
Slike parallell-lanseringer har stadig vært trukket frem som et av hovedproblemene for tysk MJ. Der har dette vært trukket frem som en av hovedårsakene til de økonomiske problemene som "de store" der har.
 
Jeg tror ikke ørten varianter fra 2 leverandører er noe enormt problem: se bare på antall leverte Di 3 modeller fra Märklin, Roco, Heljan; CM og Superline. Mange av disse variantene har identiske nummer pga det er svært få lokomotiver som har lik lengde med sine europeiske søsterlok, og jammen kommer dette lokomotivet i år i nye varianter fra Roco.
 
Paralleler kan også trekkes til El 18 som har vært levert fra HAG, Märklin og Roco. Denne vil også bli levert i mange varianter i flere år fremover.
 
Jeg tror modeller av de viktigste og mest kjente lokomotivene stort sett vil bli tilbudt fra mer enn 1 produsent. Skala Design er ikke langt fra å levere sin El 11, samtidig har HobbyTrade annonsert at de også vil produsere denne og NMJ har levert sine Superline tidligere.
 
Hvorfor går det bra: disse lokomotivene kjenner de fleste, til og med mannen i gata. Ergo er forventet antall solgte enheter vesentlig større enn ved litt mer "ukjente" lokomotivtyper. At det vil ta lengre tid før alle produsentene får solgt alle enhetene enn hvis de var eneprodusent sier seg selv, men det er dette som er sunn konkurranse i følge alle teorier.
 
Hvordan hadde situasjonen, og diskusjonene på dette fiorumet, vært hvis det fantes bare en produsent som leverte i den kvaliteten de syntes var bra nok og prisen de syntes var høy nok. En situasjon som høyst sannsynlig ikke kan oppstå; for da vil det alltid være noen som vil prøve å komme seg inn på markedet pga fortjenestepotensialet.
 
Jeg lener meg godt tilbake og nyter utbudet av norske modeller, og gleder meg over muligheten til å velge den modellen, i den kvaliteten og til den prisen jeg ønsker.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 08 februar 2011 at 16:27
Asgeir: "Jeg lener meg godt tilbake og nyter utbudet av norske modeller, og gleder meg over muligheten til å velge den modellen, i den kvaliteten og til den prisen jeg ønsker."
 
TILTREDES! 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 februar 2011 at 16:47
El 18 og Di3 var grunnmodeller som dekker et større marked enn bare det norske. Derfor kan en produsent tillate seg mindre spesialserier til "lille Norge". Formene og utviklingsarbeid kan derfor deles på flere produserte modeller - og om et marked svikter, betyr dette ikke så mye for totalen.
 
Det har vært trukket frem til stadighet her på forum problemer som parallellansering av BM69 fra NMJ og Agder Modellteknikk. - Og vi husker vel alle "stormen rundt Type 31"? Nå er vel egentlig den siste å regne for parallell-lansering da dette var modeller i samme utførelse og prissegment. BM69 var derimot så forskjellige som det går an å gjøre dem (med samme typebetegnelse).
 
Selv er jeg enig med deg, Asgeir, at et mangfold er bra! -- Jeg tror derimot ikke at produsentene synes det samme? - Er det tilfeldig at Agder ikke har kommet med H0-modeller og Brimalm heller ikke har laget noen norsk modell etter dette?


Posted By: Tåge
Date Posted: 08 februar 2011 at 17:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror derimot ikke at produsentene synes det samme? - Er det tilfeldig at Agder ikke har kommet med H0-modeller og Brimalm heller ikke har laget noen norsk modell etter dette?
 
Mye rett i det du sier der.
Jeg er ikke så sikker på at produsentene står i kø for og lage Norske modeller.
Og uteblir de, så blir det "Monopol" Cry til slutt.
 
Med untak av de standar modellen, noen produsenter kan for Norske da.
 
 
 
 


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 08 februar 2011 at 19:28
SITAT Tåge:"Mye rett i det du sier der.
Jeg er ikke så sikker på at produsentene står i kø for å lage norske modeller.
Og uteblir de, så blir det "Monopol" Cry til slutt.
Med unntak av standardmodeller som noen produsenter kan fornorske da.
 
SITAT Tåge: "Ja, jeg er ikke så sikker på at en "konkurranse" som det nå ble nevnt, kommer oss kunder til gode senere."
 
 
Det var da voldsomt til "gråtekoneri". Vi har da vel aldri hatt så mye norsk mj-materiell som idag. Og aldri har flere produsenter konkurrert i en slik grad om det samme markedet. Vil du tilbake til Limas B3-vogner og El 13.2121 og Märklins Di 3 ? Vi burde heller JUBLE HØYT! Og ikke ta til tårene.
 
Først gråter du over konkurranse og deretter gråter du over et mulig monopol. Får si som min far sa om en person: "Der er det sannelig ikke langt mellom tanke og tunge..." "Åh",sa mor,"er det noen forbindelse der da..?"Smile 
 
 


Posted By: Tåge
Date Posted: 08 februar 2011 at 22:00
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

SITAT Tåge:"Mye rett i det du sier der.
Jeg er ikke så sikker på at produsentene står i kø for å lage norske modeller.
Og uteblir de, så blir det "Monopol" Cry til slutt.
Med unntak av standardmodeller som noen produsenter kan fornorske da.
 
SITAT Tåge: "Ja, jeg er ikke så sikker på at en "konkurranse" som det nå ble nevnt, kommer oss kunder til gode senere."
 
 
Det var da voldsomt til "gråtekoneri". Vi har da vel aldri hatt så mye norsk mj-materiell som idag. Og aldri har flere produsenter konkurrert i en slik grad om det samme markedet. Vil du tilbake til Limas B3-vogner og El 13.2121 og Märklins Di 3 ? Vi burde heller JUBLE HØYT! Og ikke ta til tårene.
 
Først gråter du over konkurranse og deretter gråter du over et mulig monopol. Får si som min far sa om en person: "Der er det sannelig ikke langt mellom tanke og tunge..." "Åh",sa mor,"er det noen forbindelse der da..?"Smile 
 
 
 
 
Oppps, du så den ja EmbarrassedEmbarrassedEmbarrassed...
Men det er ikke så enkelt og vite hva man vil alle ganger sjø Embarrassed ..
Men en ting er sikert, vi er vell enige om at vi ikke er enig i alt Smile..
Men jeg skal slutte og kvervelere no, ble bare så lett revet med sjø WinkLOL ..
 
 
Helt enig, vi har aldrig hatt så mye fint i Norske modeller.
En produsent har gitt oss mye nye flotte modeller, og kommer helt sikkert til og gjøre det vider framover også.
Så det ser jeg frem til.
 
 
 


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: ketilo
Date Posted: 08 februar 2011 at 22:46
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Først gråter du over konkurranse og deretter gråter du over et mulig monopol. Får si som min far sa ...
 
Eller så får man si som Peer Gynt:  Om jeg hamrer eller hamres, like fullt så skal der jamres ;-)


Posted By: Skjalg
Date Posted: 19 februar 2011 at 18:00
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Kunne noen kanskje legge ut bilder/video av denne..  gjerne testrapporter.. :)



Jeg knipset et svært dårlig bilde av EL 13 på NMJ i går med mobilen. Etter all snakk om grove gitter etc, var jeg egentlig veldig overrakset. "Authentic" versjon som var lett smusset trodde jeg først var utført i metall. Den ser vesentlig bedre ut i virkeligheten enn på bildet. Gitter synes jeg heller ikke virket så gorve som mange skal ha det til.



Hvis HobbyTrade lager en bedre modell har man mye å glede seg til.



-------------
_Skjalg


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 03 mars 2011 at 14:07
Originally posted by Skjalg Skjalg wrote:

Jeg knipset et svært dårlig bilde av EL 13 på NMJ i går med mobilen. Etter all snakk om grove gitter etc, var jeg egentlig veldig overrakset. "Authentic" versjon som var lett smusset trodde jeg først var utført i metall. Den ser vesentlig bedre ut i virkeligheten enn på bildet. Gitter synes jeg heller ikke virket så gorve som mange skal ha det til.



Hvis HobbyTrade lager en bedre modell har man mye å glede seg til.

 
 
 
Men hva skal den voldsome sprekken over bufferbjelken være godt for?
 
http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=5828&invis=2&osCsid=4dd4484f22838875fb80d06062edc565 - http://shop.nmj.no/popup_image.php?pID=5828&invis=2&osCsid=4dd4484f22838875fb80d06062edc565
.


-------------
Min mj-pusher er VMJI.NO


Posted By: Ørjan
Date Posted: 03 mars 2011 at 14:40
 
 
Bildet er det Kjetil Haugen som har tatt på Tremetsrud på Fremotreffet på NærbøClap
 
Har bare ikke satt den godt nok sammen....
Finurlige greier det der...
Eg har det loket og det gikk på Fremo-treffet på Nærbø. Er meget godt fornøyd med det. Som Skjalg skriver så er eg ikke enig i de som mener det gitter er så grovt... Er nok på prototypen det er grovt, men er ikke så gale som folk vil ha det til. Er ikke noe å si på gangegenskapene heller. Nå har eg satt i ESU dekoder med lyd og synes det er prikken over I`en....
Eneste som mangler nå er bare smussing...
 
 
 
Kjetil Haugen som har tatt bildet på Fremotreffet på Nærbø!Clap


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Stian
Date Posted: 03 mars 2011 at 20:45
De vindusgitterene likte jeg faktisk! jeg ser ikke hva som er så ille? om man vil ha nye så kjøper man jo bare skaladesign sine vindusgitter!Smile http://togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=505

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 04 mars 2011 at 10:47
NMJ ettersendte gratis dekoder til alle AC kjøpere av 13 loket grunnet en kommunikasjonsfeil mellom butikken og fabrikken. Bra NMJ!Big smileBig smile
 
Loket er i gang med å kjøres inn og alt med unntak av en ting er så og si perfekt også i vekselstrømsutgaven. Plogen er den eneste ulempen da denne er _for_ orginal slik at denne hakker litt ned i skinnene over enkelte veksler. Skal forsøke å file ned plogen forsiktig med sandpapir og se hvordan resultatet blir.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 mars 2011 at 12:51
Jeg ser ut fra min modell at plogen er lakkert fra fabrikk. Denne malingen er noe tykk, slik at man må fjerne den fra pinnene som fester plogen i rammen før plogen monteres - ellers går den ikke helt på plass. Resultatet kan bli at plogen blir liggende for lavt over skinnene.
Prøv derfor å skrape bort malingen før du monterer plogen.
 
Ellers er det en åpenbar mangel at det ikke er levert 2 sett ploger til denne modell - i og med det er koblingsfeste til begge ender. Her burde NMJ også etterlevere ploger!
- Jeg tror tanken var å montere 2 ploger på fabrikk og ha de 2 andre i godteposen - slik som på El17?
 
Mht. "krigen"....
Har noen lest siste nummer av "MIBA Messe 2011"? På side 110 kan man lese en redaksjonell artikkel av Manfred Peter som omhandler nettopp dette "problem" i Tyskland. Han konstaterer at det er mange større produsenter enn HT som har "gitt opp" prosjekter når de ikke har klart å komme først til markedet.
 
Så kan man spekulere i om HT klarer å gjøre en vesentlig bedre modell av El13 som gjør denne verd å vente på?
Ut fra det suverene drivverket som sitter i El 17 med individuell opplagring av hvert tannhjul, er El 13 mer "normal" etter markedsstandard. Gearkassene er forøvrig laget av plast. Her har nok NMJs utgave av El13 mer preg av å være "billigmodell"? - Kanskje får vi et like påkostet drivverk fra HT som det NMJ leverte på El17?
 
(trykkleif og presisering)


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 04 mars 2011 at 13:22
Sitat KjellH: "Ut fra det suverene drivverket som sitter i El 17 med individuell opplagring av hvert tannhjul, er El 13 mer "normal" etter markedsstandard. Gearkassene er forøvrig laget av plast. Her har nok NMJs utgave av El13 mer preg av å være "billigmodell"? "
 
 
Ser nok at lønningene i Kina er på vei oppover i hurtigtogsfart. Så Finn Moe har to valg. Billigere modeller - som El 13 - eller dyrere priser ut i Norge. Sånn er dett!
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 mars 2011 at 10:47
Jeg tror ikke det koster så mye å produsere slikt drivverk som er i El17 i Kina at det vil gjøre nevneverdig utslag på utsalgsprisen i Norge?
- Her er det heller snakk om utviklingskostnader - og ikke minst tid?
 
Om man summerer antall deler i en El17 og sammenlikner med El13, så skulle jeg ikke være forbauset om El17 har det dobbelte antall deler? Dette skyldes vesentlig alle smådeler i drivverket.
Man kan sikkert også diskutere om dette antall og den presisjon i drivverket er nødvendig for å oppnå akseptable gangegenskaper? - Som den "teknologifreak" jeg er, synes jeg det er artig at NMJ har gjort seg så mye umake med å lage et så avansert drivverk som i El17 - slikt har jeg aldri sett på en modell i dette prisskikt! Jeg hadde trodd at dette ville for fremtiden være et varemerke og salgsargument for NMJ Topline - men der tok jeg dessverre feil!


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 05 mars 2011 at 12:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror ikke det koster så mye å produsere slikt drivverk som er i El17 i Kina at det vil gjøre nevneverdig utslag på utsalgsprisen i Norge?
- Her er det heller snakk om utviklingskostnader - og ikke minst tid?
 
 
Vel - kinesiske lønninger har den seneste tiden økt med over tredve prosent, og nå krever de førti prosent. Ditt synspunkt på priser kontra lønninger forteller meg at det å være "teknologi-freak" ikke nødvendigvis er det samme som å være "økonomi-freak".Wink


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 mars 2011 at 20:46

Kinesiske lønninger er på langt nær på europeisk nivå til tross for en viss økning. Selv om lønningene i Kina skulle være fordoblet, så utgjør ikke dette mange kronene. Råvareprisen er også økt - men dette utgjør heller ikke mye.

Jeg tror det er rikelige avansemarginer til å fange opp slike svingninger uten at det merkes vesentlig på utsalgspris. - Bare sammenlikn med prisene på øvrige varer fra Kina.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 06 mars 2011 at 07:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kinesiske lønninger er på langt nær på europeisk nivå til tross for en viss økning. Selv om lønningene i Kina skulle være fordoblet, så utgjør ikke dette mange kronene. Råvareprisen er også økt - men dette utgjør heller ikke mye.

Jeg tror det er rikelige avansemarginer til å fange opp slike svingninger uten at det merkes vesentlig på utsalgspris. - Bare sammenlikn med prisene på øvrige varer fra Kina.
 
Det doble antall deler samt doblede lønninger i Kina vil altså ikke ha noe å si for prisene til NMJ? Da får jeg si som de sa om ham som vant i Lotto: Godt gjort av en så ung mann...LOL


Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 mars 2011 at 18:54
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

NMJ ettersendte gratis dekoder til alle AC kjøpere av 13 loket grunnet en kommunikasjonsfeil mellom butikken og fabrikken. Bra NMJ!Big smileBig smile
 
Loket er i gang med å kjøres inn og alt med unntak av en ting er så og si perfekt også i vekselstrømsutgaven. Plogen er den eneste ulempen da denne er _for_ orginal slik at denne hakker litt ned i skinnene over enkelte veksler. Skal forsøke å file ned plogen forsiktig med sandpapir og se hvordan resultatet blir.
Du kan jo lakkere den i Nydesign, og ta bort plogene. Så får du loket slik den var når den gikk i skifte tjeneste i Lodalen, var der NMJ loket endte sin kariereLOL Har faktisk bilde av denTongue

-------------
A matter of life and death


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 06 mars 2011 at 19:32
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Du kan jo lakkere den i Nydesign, og ta bort plogene. Så får du loket slik den var når den gikk i skifte tjeneste i Lodalen, var der NMJ loket endte sin kariereLOL Har faktisk bilde av denTongue
Wow! Det må vi få se. Har du det inne eller må du scanne det?  Eller er det samme foto som ligger inne på NJK's materielldatabase? Vil ikke hente det ut derfra da jeg ikke kjenner rettighetsreglene på dette området. Det viser Roar G. Nilssons foto av en delvis slaktet 2134 i nydesign på Grorud i 2003 rett før loket var ment å skulle til de evige jernbanemarker...
 
Kan forresten anbefale Norsk Jernbaneklubbs materiell- og stasjonsdatabase på det varmeste. Det hele er etter det jeg skjønner redigert av Svein Erik Sando, som også skriver en god del innlegg her på MJF-sidene. Sammen med basen til Jernbane.net utgjør disse bilde- og kunnskapssentrene den rene Sareptas krukke for ferrofile MJ'ere.
 
http://forsk.njk.no/mdb/ - http://forsk.njk.no/mdb/
 
http://www.jernbane.net/db/index2.asp?ID=no - http://www.jernbane.net/db/index2.asp?ID=no
 


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 mars 2011 at 14:53


-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 mars 2011 at 14:55
Det var lokene El13.2134,2155 og 2157 som fikk fjernet ploger og ble brukt som skiftelok frem til de begynte å bruke El17 og seinere EL18. Det var vanlig med B3 vogner til Kongsvinger, Sarpsborg som Kongsberg. trukket av EL16,  EL17 eller EL18.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 07 mars 2011 at 15:31
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det var lokene El13.2134,2155 og 2157 som fikk fjernet ploger og ble brukt som skiftelok frem til de begynte å bruke El17 og seinere EL18. Det var vanlig med B3 vogner til Kongsvinger, Sarpsborg som Kongsberg. trukket av EL16,  EL17 eller EL18.
 
Flott research du har foretatt der Wickerman. Og et veldig artig foto. En helt annen sak som forundrer meg er billedteksten til NJK på Materielldatabasen angående 13.2134 der det heter:
 
El 13 nr.2134
Ved vst. Grorud. Skal slaktes og klargjøres for hogging.
09.06.2003
Grorud
Foto: R. G. Nilsson
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=17131&aut=&eng - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=17131&aut=&eng =
 
Men på Jernbane.nets omtale av den samme maskinen "vår" - 13.2134 - heter følgende under fotoet av lokfører Peter Flink:
 
Peter Flink El 13 2134 i Narvik 29/5 2005
 
http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=359&kat=Ellok&katID=1 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=359&kat=Ellok&katID=1
 
Betyr dette at maskinen ikke ble hogget i 2003 likevel men solgt til Ofotbanen,der Flink fotograferte den i 2005..? Ja,lever den i "beste velgående" et eller annet sted i dag ettersom den ikke er oppført hverken som utrangert eller hogget opp i Materielldatabasen? Norsk Museumstog disponerer etter min vitende kun en 13-maskin og det er 13.2142.
 
 
 
 

 
 
 


Posted By: ses
Date Posted: 07 mars 2011 at 16:00

NJKs Materielldatabase (MDB) er nok ikke helt ajour med siste nytt for alle enhetene, dessverre. 

Jeg fant øvrig et bilde til av 2134 i 2003, tatt noe senere på Grorud, og der også med tekst om at den var klargjort for hugging. Muligens har OBAS kjøpt den ut derfra. MDB har anmerkningen: "Eies av Ofotbanen AS Hensatt som delelok i Narvik" Det kan vel hende at den ble kjøpt nettopp som et rullende reservedelslager, og at den aldri har vært i bruk som driftslok hos OBAS. Flinks bilde fra 2005 viser vel også et hensatt lok. Det har jo ikke fått OBAS sin grønnfarge på.



-------------
Svein S


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 07 mars 2011 at 16:42
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg fant øvrig et bilde til av 2134 i 2003, tatt noe senere på Grorud, og der også med tekst om at den var klargjort for hugging. Muligens har OBAS kjøpt den ut derfra. MDB har anmerkningen: "Eies av Ofotbanen AS Hensatt som delelok i Narvik" Det kan vel hende at den ble kjøpt nettopp som et rullende reservedelslager, og at den aldri har vært i bruk som driftslok hos OBAS. Flinks bilde fra 2005 viser vel også et hensatt lok. Det har jo ikke fått OBAS sin grønnfarge på.
 
Takk ses. Høres ut som en fornuftig forklaring. OBAS starte etter det jeg vet i 2001 og innstilte i 2008. De skal ha hatt fem av de gamle El 13-lokene. Og altså muligens ett eller flere delelok. Å finne ut hvor og når alle disse forsvant er vel kanskje ikke så lett. Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Foto: NMJ-webside (Ikke-spesifisert fotograf)


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 mars 2011 at 17:33
Flere bilder av EL13.2134 her http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=359&kat=Ellok&katID=1 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=359&kat=Ellok&katID=1

-------------
A matter of life and death


Posted By: eika
Date Posted: 07 mars 2011 at 17:50
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....
 
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Ørjan
Date Posted: 07 mars 2011 at 18:02
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....
 
 
 
De skal vel presse på det og slik at de kan stille bedre?
Man får vel bare vente og se hvilken som er "best" og sammenligne...
Kjøpe den som er best.... Har selv 2134 fra NMJ og like den godtWink Så blir spennende når HT kommer med sin.


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 mars 2011 at 23:31
Quote Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....


NMJ annonserte at de kom med 2133, men kom med 2134 istedet. Kanskje HobbyTrade gjør det motsatte? LOL

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 15 mars 2011 at 21:48
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Quote Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....


NMJ annonserte at de kom med 2133, men kom med 2134 istedet. Kanskje HobbyTrade gjør det motsatte? LOL


Hvorfor gjør NMJ dette egentlig?


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 15 mars 2011 at 21:54
Angående plogene på 13 loket så ble hullene til festet borret opp litt med mitt lok, og plogene pusset litt ned for at de ikke skulle ta tak i skinnegangen til Märklins C skinner. Overveier nå å lime på plogene i visshet om at da blir det ingen ny mulighet til å fjerne disse igjen i etterkant. Bør jeg lime på plogene? - Nå glir plogene sakte ned av festet, så en festeløsning må komme på plass med mitt lok.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 15 mars 2011 at 22:39

Jeg og borret opp festene til plogene på midt og. Borret opp hullene til speil og annet ekstra utstyr og brukte lim der. Ikke brukt lim på plogene, men får bare se hvordan det går...



-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 mars 2011 at 15:17
Jeg tror ikke det er lurt å bore opp festene til plogene?
Plogene er hellakert, så det er kommet litt maling på plastpinnene som holder plogen på plass. Denne malingen sitter ganske løst og det er derfor bedre å skrape denne av, fremfor å bore opp festehullene. Når plogen stikkes på plass første gang, vil man uansett skrape bort litt i malingen. Er hullene boret opp, kan derfor resultatet bli at de sitter for løst?
 
Jeg synes det er merkelig at ingen har etterlyst de 2 plogene som mangler på dette loket?
NMJ har levert 2 ploger med i "godteposen", en "tett" og en med åpning for kobling. Det er også levert med en løs kobling i tillegg til den som er montert på loket. - Altså kobling i begge ender som normalt er på en slik lokmodell. Jeg mener derfor tanken var å montere de 2 manglende ploger på fabrikk (som for El17)?
Ekstra ploger burde derfor fremskaffes av NMJ og sendes forhandlere som solgte loket slik at kunder kan få de ploger som åpenbart mangler?
 


Posted By: traiNman
Date Posted: 16 mars 2011 at 16:20
Et lite tips som jeg tror jer har nevnt før:
 
Jeg har god erfaring med å ta en liten dråpe Zalo på slike tapper som er vanskelig å presse inn i hullet, som buffere, plogfester og annet.
 
Petter


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 16 mars 2011 at 18:15
Kjell: Jeg forsøkte selvfølgelig å skrape ned pluggene i plogene, men til ingen stor nytte. Tror jeg nesten skal sjangse og lime på plogene etterpå - må bare undersøke hvor tungvint det blir å ta av / på kåpa med fastlimte ploger.

Det øvrige i godteposen, noe jeg bør være spesielt forsiktig med eller holder alt normal skjør kvalitet?


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 16 mars 2011 at 19:03
Sitat: "noe jeg bør være spesielt forsiktig med eller holder alt normal skjør kvalitet? "
 
Vær forsiktig med speilene og bremseslangene. Hullene er litt trange,og jeg borer opp først,MEN da må du vite hva slags bor-dimensjon som skal til.
 
OBS! Og selvsagt KUN håndboring!!!


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 mars 2011 at 20:40
Bremseslanger til El13 kan ha støpefeil. Jeg så at 2 av slangene til mitt lok var "avkortet".
Ellers er ikke disse detaljene av førsteklasses plast (som f.eks. Fleischmann til sammenlikning). De må derfor behandles med største forsiktighet!
Det er viktig å sjekke at det ikke er "støpesjegg" på den tappen som skal inn i hullet på lokkåpen.
 
Ellers gikk mine ploger lett på plass etter at malingen ble skrapt av tappene. Plogene sitter nå "passe fast".


Posted By: Ørjan
Date Posted: 16 mars 2011 at 21:00
Plogene har ingen hindring for å ta av og på kåpen....

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 16 mars 2011 at 22:30
Har limt på storplogen og dette fungerte meget godt, den uthulede plogen var det mye værre å få pusset ned men den limes fast over natten så det bør gå bra imorgen tidlig også.

Speilene er nok de jeg frykter allermest ja, og tenk å borre på en så synlig del av kåpen.. *vil ikke!*


Posted By: Ørjan
Date Posted: 16 mars 2011 at 22:50
Det går så fint atte....
Gjort det eg... Var ingenting det. Bare sitte rolig....


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: El Loco
Date Posted: 13 april 2011 at 13:50
Hei, godtfolk!
Siden det ser ut til å herske "våpenhvile" i El 13- krigen, drister jeg meg til å poste i tråden.
Er det noen som har hørt mer om hva som skjer med Hobbytrades El 13? Det er ikke lett å finne informasjon om dette, og på Hobbytrades hjemmesider er det liten aktivitet, og intet av nyere dato om El 13. Den skulle etter planen ikke være så langt unna nå....

For en ganske lang stund siden ble det også introdusert en om mulig enda mer spennende nyhet fra Alvalia: Hobbytrade El 11. Heller ikke den er det mulig å finne særlig info om, og så vidt jeg kan se er den ikke engang nevnt på Hobbytrades hjemmesider.

Er det krig, så er det krig, og jeg håper modellene realiseres!
Hvis noen har inside info, er vi nok flere som vil sette pris på om dere vil dele den med oss!

Ha en strålende vårdag, og se opp for hoggorm! Shocked




Posted By: TeVe
Date Posted: 13 april 2011 at 16:28
Originally posted by El Loco El Loco wrote:

For en ganske lang stund siden ble det også introdusert en om mulig enda mer spennende nyhet fra Alvalia: Hobbytrade El 11.

Kremt, det var vel med den modellanonseringen at krigen startet nettopp av Hobbytrade. EL 11 var jo allerede anonsert og vist frem som prototyp av Svein R. i Skala Design.

-------------
Terje V.


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 13 april 2011 at 16:58
Det eksisterer iallefall ingen El11-krig mellom Skala Design og HobbyTrade. Skala Design sine modeller ble utsolgt på kort tid (og det er nå ventelister på modellen), og de to produsentene var nok fullstendig klar over at de kom med samme modell :)

Ring til importøren (SL Butikkdata), så vil du sikkert få en fin oppdatering på hva som skjer :)


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: TeVe
Date Posted: 13 april 2011 at 22:14
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


Det eksisterer iallefall ingen El11-krig mellom Skala Design og HobbyTrade. Skala Design sine modeller ble utsolgt på kort tid (og det er nå ventelister på modellen), og de to produsentene var nok fullstendig klar over at de kom med samme modell :)Ring til importøren (SL Butikkdata), så vil du sikkert få en fin oppdatering på hva som skjer :)


Skala Design både annonserte og viste prototyper av EL11 en god tid FØR Hobbytrade kom med annonsering av sin EL11 så HobbyTrade kjente jo allerede til Skala Design sin modell. Om tilsvarende var kjent den andre veien er tvilsomt.



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 april 2011 at 11:11
Skala Design har vært godt informert på et tidlig tidspunkt om at HobbyTrade kom med El11, lenge før den ble annonsert. 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 14 april 2011 at 14:41
Etter det jeg har forstått snakker vi vel her om to ulike divisjoner. ScalaDesigns El 11 ligger vel snarere opp imot Superline,mens HobbyTrades elver og tretten-maskiner ligger på Topline-nivå - kanskje noen grader bedre fordi de nå har NMJ's 13 å skjele til under byggeprosessen. MEN vi får se. Det har uansett vært et jubelår for oss MJ'ere. Fortsetter det slik må nok kona ut i arbeid..Tongue


Posted By: Stian
Date Posted: 14 april 2011 at 17:03
Det kan da godt være at hobbytrade så at skaladesign sin el11modell ble godt tatt i mot, og bestemte seg for å realisere en plastmodell?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 15 april 2011 at 14:16
Kommer Hobbytrade også med El. 11 i flere varianter?

*Bøyer seg i frykt for å ha oversett noe*


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 15 april 2011 at 14:37
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Kommer Hobbytrade også med El. 11 i flere varianter?


4 så vidt jeg forstår av forhåndsreklamen http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=48&strCatalog_NAME=Hobby+Trade - http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=48&strCatalog_NAME=Hobby+Trade ...


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 april 2011 at 21:38
Et tips til alle som har kjøpt El13 fra NMJ er å sjekke fjærene for strømopptak. Noen er korrekte, andre har enten for mye trykk mot baksiden av hjulet - eller det mangler fullstendig. Her ser det ut til at kvalitetskontroll mangler og tilfeldigheten rår?
 
Et annet tips kan være å bytte om hjulene på begge boggier. Nå står det hjulet som har gummiringer ytterst på begge sider. Derved kan strømopptak bli dårlig i veksler. Ved å ha massive hjul med strømopptak ytterst, blir dette sikrere. Trekkraft skulle bli det samme. Dette er på alle lok. Jobben tar ikke mer en 10 minutter og kan gjøres uten å demontere/ta ut boggiene. Det er mulig å ta løs boggisider og å fjerne kapslingen under mens loket er montert.


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 18 april 2011 at 10:33
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Kommer Hobbytrade også med El. 11 i flere varianter?


4 så vidt jeg forstår av forhåndsreklamen http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=48&strCatalog_NAME=Hobby+Trade - http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=48&strCatalog_NAME=Hobby+Trade ...


Se her ja, takker! Egentlig ingen overrakselse at Hobbytrade kommer med El. 11 da det er svært mange likhetsstrekk med storebroren El. 13.

Så er det bare å håpe at modellene fra Hobbytrade er mer kjørevennlige enn NMJs.


Posted By: ses
Date Posted: 18 april 2011 at 11:48
Likhetstrekk er det nok mellom El 11 og El 13, men ikke mange helt identiske elementer utover lyktene.

-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net