MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 17:59
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by MJ MJ wrote:

Skulle noen mot formodning ikke ha oppfattet at El 13-krigen er en reell produsentkrig så må dagens utspill fra NMJ fortone seg som det absolutte fasit-lys i tunnellåpningen.

Jeg hadde egentlig tenkt å bestille BM69 når den kommer på lager, men nå lurer jeg på om det er bedre å vente et par år...

Hvor mye NMJs januartilbud på El 13 får å si for Hobbytrade, kommer litt an på hvor mange eksemplarer NMJ har på lager. DC-utgaver i gammeldesign er de tomme for. Og om tilbudet bare gjelder i januar, er det sikkert en del potensielle kjøpere som ikke får det med seg.

Det lønte seg å vente med NMJ's El 13 som fikk en viss oppgradering. De som ventet med El 17 fikk derimot en dårligere variant, skal man tro Kjell Hofstad m.fl.
Når det gjelder BM 69 er det vel sannsynlig at NMJ har lagt seg på midt i epoken for 69'ern - 80-tall - hva angår takkonstruksjondetaljer etc. for å bruke masteren til både de første og de senere variantene. Da kan det bli rom for enkelte endringer blant superdetaljistene i "faget". Men time will show - i morgen er straks idag...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 18:42
Originally posted by Roger Roger wrote:

For å omformulere ett gammelt "NMJ-sitat"; Jeg tror det vil være verdt å vente på denne.
-- Og det har NMJ "lånt" fra Märklin - den tiden de ikke hadde en "krokodille" i sortemanget da Roco kom med sin! :-)
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 19:58
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

 Jeg for min del gleder meg stort til å få den Hobbytrade El13 jeg har forhåndsbestilt. Jeg kjøpte en NMJ El13 når den kom ut, og det ble et helt greit lok når jeg bare hadde demontert understellet for å fjerne en generøs oljefilm fra hjulene, justert strømopptak som stod i litt forskjellige retninger, fått skiftet formotstander til de forskjellige lysdiodene slik at markeringslys ble markeringslys og fjernlys ble fjernlys samt fått malt en del halvgjennomsiktige plastdetaljer.

Så det ble greit, men ikke så greit at jeg vil ha flere, samme hvor billig NMJ selger dem.

For meg betyr "vil-ha" faktoren ofte mer enn prisen. Nå vil jeg ha Hobbytrade El13.

 
Modellen ser veldig flott ut så dette må man vel ha. Og ikke har modellen et digert "rør" som holder pantograf på plass....
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 09:54
Det har vært stille siden de første utgaver av HT El 13 kom på markedet. - Hvorfor?? - Var folk skuffet??
 
Jeg har fått mine første eksemplarer i hus og kikket forleden på loket.
Største forskjell er etter det jeg kan se at drivverket til HT sin utgave er mer påkostet enn NMJ. Her er gearboksene av metall og med metallaksler - ikke bare plast som hos NMJ. Hjulene ser også ut til å være av bedre kvalitet enn NMJ mht. strømopptak.
Mens NMJ har lokkasse som deles i overkant av buffertbjelken, så har HT lagt denne litt lavere. Derved er "glipen" som oppstår, mindre synlig - men det blir uansett en glipe!
Ser at konstruksjonen til HT er noe svak mht. innfesting av buffertbjelke. Det er lett å skade festetapper om man må demontere - og det er nødvendig om man skal ha kobling i begge ender. - Holder derfor systemet til NMJ for bedre her - selv om NMJ ikke har kulisse mens HT har dette.
 
Lysene på HT var skuffende! Her blir ikke hele lykten fyllt med lys, bare en tynn lysleder inne i selve lykten. - Kanskje dette er mulig å utbedre med alumaling?
Videre er det mest generende at ganske mye lys lekker ut fra markeringslysene om man monterer plog for NEM-lomme. - Selve plogen blir ganske opplyst. - Igjen noe som lar seg utbedre med en bit alutape.
 
Mht. takdetaljer som isolatorer, så er disse i metall og tåler en støyt. - Kanskje de er litt for store og grove? Takstige, håndtak og vindusviskere er i metall og bedre enn hos NMJ.
Strømavtakerene likte jeg ikke! - De er av delvis etset utførelse og derved firkantete. - Tåler også lite før de løses opp i enkeltdeler. NMJ virker her mer filigran og robust.
Lufttankene mellom boggiene er brukt til ballastvekt (som Lima) på HT. Her er NMJ langt bedre.
 
Så var det elektronikken!
-  Topplykt og markeringslys er individuelt kontrollerbare. Markeringslysene tennes også kun i én ende.
Savner "Rule 17-funksjonen" der man automatisk kan dimme topplykten når loket står parkert.
Om man ser nøye på printplaten for markeringslys, så er det 2 "ubrukte" lysdioder der - antakeligvis røde? - Hvorfor?
På lydversjonen hørest fløyta noe komisk ut! - Har aldri hørt norsk 3-klangfløyte med modulasjon på ellok. Den er enten av-eller-på. Her har man sikkert tatt lyden fra et amerikansk damplok? Det høres i hvert fall slik ut for meg?
 
Sett under ett, så er det temmelig "dødt løp" etter min mening! 
 
Glemte å nevne:
Dette loket er etter tidligere NMRA-standard når det gjelder MTC21-grensesnittet. Derfor lar loket seg dårlig digitalisere med ESU-dekodere. Original lyddekoder er Zimo MX644D.
For de som er interessert i å mappe om på lysfunksjonene, er de som følger:
Markeringslys nede F0f og F0r
Sluttlys B - Aux. 1 (uten funksjon)
Sluttlys A - Aux. 2 (uten funksjon)
Topplys A - Aux. 3
Topplys B - Aux. 4
Som man ser, er Aux. 3 og 4 topplyskastere. De vil bli mørke med en ESU-dekoder med logikkutgang.
 
- Man kan selvfølgelig spekulere i hvorfor HT har gjort det slik? Man kunne ha lagt topplysene på Aux. 1 og 2 i stedet for at de som nå, ikke er benyttet. - Kanskje det er rettsaken mellom HT og ESU som ligger bak - slik at man vil unngå at HT-lok i fremtiden virker med ESU??


Edited by Kjell H. - 01 februar 2013 at 13:49
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 15:24
Blir hobbytrade sin el13 på meg uansett. synes denne er mye penere enn nmj sin, selv med sine enkelte feil.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 18:54
Var tilfeldigvis innom Hobbytrain i dag og så alle variantene fra Hobbytrade (HT). Det som slo meg var at ingen av variantene hadde riktig farge i forhold til forbildene. Den eneste som var i nærheten var den grønne, men selv den var feil, litt for mørk grønn. De øvrige var veldig feil.
Gitteret på den grønne var veldig bra, mye bedre enn NMJ sine gitter på El 13.
 
Jeg tror imidlertid at dette kan bli svært vanskelig for HT å få solgt til full pris. Her er det billigsalg å vente.
Dette er veldig synd, da det hadde vært flott å ha en produsent som HT til å lage norske modeller. Jeg er redd dette er begynnelsen på slutten for norske modeller fra HT om ikke noe spesiellt skulle skje. Har ingen tro på at de kommer med El 11. Skal de lykkes må de levere før konkurrenter og holde kortene tett til brystet til modellen er nærmest leveringsklar.
 
 
MVH

VA
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 23:40
Riktig farge i forhold til forbildet; det spørs om det finnes en eneste modell i verden som har nøyaktig samme farge som forbildet. For det første vil all farge falme, slik at det vil være store forskjeller på et nylakkert lok, og et som har vert i tjeneste en stund. Dette vil og variere med hvor loket er kjørt, og hvor hyppig det blir rengjort. Jeg snakker ikke her om et nedsmusset lok, men den slipe-effekten støv og smuss har på lakk. Det vil og være slitasje på lakk ved hyppig renhold.
Lysforhold er og en sak. Det fleste observasjoner av forbildet skjer i dagslys. Det er allikevel stor forskjell på hvordan fargen oppfattes i direkte sol i forhold til skygge. Når vi betrakter modellene våre skjer det som oftest i kunstig belysning. Denne finnes som kjent i mange variasjoner, men den belysningen som en bruker i butikk for å få produktene til å fremstå best mulig, er neppe den samme som de fleste har hjemme på hobbyrommet. Det vil være stor forskjell på hvordan en farge oppfattes under kraftige halogenspotter, i forhold til gode gamle glødelamper. I en butikk vil det og vanligvis brukes mye kraftigere lyskilder enn hva en har i hjemmet.
En annen ting som gjerne blir oversett er hvordan en farge endres pga strukturen i overflaten. Selv de dyreste messingmodellene består av plater som er jevne og flate. I virkeligheten er et lok bygget opp av mange plater som er montert  i sammen med sveising eller nagler/skruer. Ettersom platene er montert på strukturen/rammen til loket vil de bule litt mellom festepunktene, slik at siden på et lok vil fremstå som litt buklete når man sikter langs loksiden. Dette vil skape variasjon i lysrefleksjonen til overflaten, og dermed forskjell i farge.
I tillegg er det slik at dersom en modell hadde blitt lakkert med nøyaktig den samme fargekode som forbildet, så ville dette som oftest blitt oppfattet som for mørkt når vi betrakter skalamodellen.
Hvorvidt en modell har "riktig" farge blir derfor svært subjektivt.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 00:55
Jeg er helt enig dine betraktninger om farger. De varierer så mye på forbildene m.m. at jakten på den korrekte fargekode som mange er opptatt av, tror jeg er litt bortkastet. Det holder at grunntonen i fargen virker troverdig. Det er opplevelsen av fargen som teller.

Når det gjelder gammelgrønn El 13 og gitter som jeg ser modellen har, så er jeg usikker om grønne El 13 noen gang har hatt gitter. I tilfelle er det unntakene. Gitre er vanskelig å få både korrekte og fine nok, så hvorfor ikke bare ta de av. Det finnes nok av forbilder med EL 13 uten gitter, både klassisk grønne og klassisk røde lok. Gitter var nødvendig for Bergensbanen, men ellers egentlig ikke. Drammen, Kristiansand og Stavanger distrikts lok hadde ikke gitre i det hele tatt, før de ut på 1970-tallet og senere fikk overført begritrede lok fra andre distrikter. Her er en rød uten gitter på ØAspedammen på Østfoldbanen:


Svein S
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 01:02

Vel!
Jeg mener nå fortsatt at fargene ikke er riktige i mine øyne, subjektivt selvfølgelig.
Taket på OBAS loket skal iallefall ikke være sølvfarget.
Når det gjelder gangegenskaper så tror jeg HT sine lok er bedre enn konkurrenten. Var hos en kompis i dag å så loket i drift. Det gikk veldig bra.

Årsaken til at jeg mener at de blir vanskelig å selge er ikke fargene, men at de er ganske enkelt for sent ute i et ganske mettet marked, samt at det nå pøses ut billige modeller fra konkurrenten. Dette er synd med tanke på fremtiden.
 
Selv var jeg en av de som ventet med å kjøpe El 13 i påvente av HT. Om de grønne noen gang hadde gitter det vet jeg ikke.
 
Jeg tror det er utrolig viktig å holde kortene tett til brystet til man er nærmest levringsklare.
 
Håper at HT også i fremtiden kan komme med norske modeller.


Edited by VA - 02 februar 2013 at 02:13
MVH

VA
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 01:13
Originally posted by Stian Stian wrote:

Blir hobbytrade sin el13 på meg uansett. synes denne er mye penere enn nmj sin, selv med sine enkelte feil.
Begge modellene har sine feil, men det meste kan fikses hvis grunnmålene og -formen er korrekt.
Jeg valgte NMJ 2121 i grønn utførelse og har detaljert modellen litt ekstra i forhold til hvordan forbildet så ut ved leveringen i 1957. I tillegg har jeg fjernet "bøttene" under pantografene og strammet den litt opp ved bufferbjelkene. Begynner å bli fornøyd med smussing av understellet (men ser på bildet at plogskjærene er alt for rene ennå...), mens jeg har latt lokkassa være "fabrikkny".
 
Sånn ønsker jeg at min El 13 skal se ut.
El 13 slik jeg vil ha den
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 10:07
Hei.
Mange meninger om farge...det er som nevnt avhengig av en del faktorer og hva den enkelte syns er riktig for "seg".
 
En anne ting som jeg syns er mer viktig er først og fremt helhetsinntrykket,-"gjenkjenningsfaktoren" !
Både NMJ og HT har sine fordeler og ulemper her .
Uten å gå i detaljer på alt (jeg har en lang liste) er det spesielt en ting jeg ble overrasket over:
Ref bildene av gammeldesign og mellom design på HT sin hjemmeside har begge disse,på lik linje med grønn versjon,fått solskygge..?
Gammeldesign vet jeg hadde dette i en periode,-men hva med mellomdesign?
I tillegg ser solskyggen alt for liten ut i mine øyne.
Kommentarer?
..eventuelt,-er det noen som har fått/sett gammel-og mellomdesignmodellene i eget øyesyn og som kanskje kan bidra med bilder?
 
Mvh
John
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 11:16
Originally posted by SES SES wrote:

Gitter var nødvendig for Bergensbanen, men ellers egentlig ikke. Drammen, Kristiansand og Stavanger distrikts lok hadde ikke gitre i det hele tatt, før de ut på 1970-tallet og senere fikk overført begritrede lok fra andre distrikter.

Jeg har alltid hørt at gitter var "et must" på Sørlandsbanen vest for KRS. Årsaken er de mange tuneller og skjæringer der det kan danne seg is(tapper) som kan falle ned. Husker godt BM67 og BM68 fra SVG med gitter på 60-tallet. - Mener at El 11 og El 8 hadde dette samtidig?

PS!
Ser at jeg hadde skrevet El 1 og hadde glemt et 1-tall, slik at det skulle være 11 (uten at noen har reagert?) El 1 har vel aldri hatt vindusgitter (i motsetning til El 2?). Det er nå rettet!


Edited by Kjell H. - 02 februar 2013 at 17:01
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 11:22
Nå er jeg usikker på hva du mener med gammeldesign osv., så jeg tror det best vi omtaler hvordan designen er, så det ikke oppstår misforståelser.

El 13-lokene 2121-2144 ble, så vidt jeg har brakt på rene, levert NSB-grønne (i motsetning til OBAS-grønne), med hvitt vingehjul i fornt og med vindusskygge.

Serien 2151-2163 ble bygget etter at man begynte å male persontoglokene rød-brune og med gul lynstripe, så de er i hvert fall levert med den fragen, og jeg finner ingen bilder som viser lok av den serien med vindusskygge.

Det skjedde en gradvis ombygging av lokene i perioden ca 1963-1970 i flere trinn, antagelig gjort samtidig med at lokene var inne til revisjoner på Vst. Grorud og i denne rekkefølgen:
-takkrenne montert rundt døra
-ommalt til rød-brun
-takrenne montert langs hele taket
-vindusskygge demonert

For noen av lokene skjedde dette i to (for noen tre) trinn, dvs. at det gikk røde lok med takrenne bare rundt dørene, men med vindusskyggen i behold, slik som denne:

(Oslo Ø ca 1966, Foto NSB)
Eller som denne med kun ett gitter (overgangsfenomen):


(Oslo Ø 1967, foto Svein Sando)
Jeg har sett bilde av rød El 13 med full takrenne OG vindusskygge, tatt ca 1969.
Jeg har ikke funnet bilde av El 13-lok med vinduskygge tatt så sent som i 1970.

Neste fargeskjema er det noen kaller mellomdesign, dvs. skarpere rødfarge, ingen stripe, men det skjedde omkring 1980. Kombinasjonen med vindusskygge og denne rødfargen er derfor ikke mulig.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 11:26
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by SES SES wrote:

Gitter var nødvendig for Bergensbanen, men ellers egentlig ikke. Drammen, Kristiansand og Stavanger distrikts lok hadde ikke gitre i det hele tatt, før de ut på 1970-tallet og senere fikk overført begritrede lok fra andre distrikter.

Jeg har alltid hørt at gitter var "et must" på Sørlandsbanen vest for KRS. Årsaken er de mange tuneller og skjæringer der det kan danne seg is(tapper) som kan falle ned. Husker godt BM67 og BM68 fra SVG med gitter på 60-tallet. - Mener at El 1 og El 8 hadde dette samtidig?


Du har sikkert rett. Begrunnelsen for gitter var jo nettopp som du skriver. Jeg baserer dette på de observasjonene jeg gjorde i Oslo på 1970-tallet, der det var en markert forskjell på lokene på Oslo V og de på Oslo Ø: gitter i øst, gitterløst i vest. Men siden Stavangertogene uansett enten måtte bytte lok eller gå rundt i Kristiansand pga buttstasjonen, trengte Stavangerlok ikke vise seg på Oslo V.
Svein S
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 11:52
Takker for gode og utfyllende svar med bilder!
For å ha det på det rene:
Min definisjon på gammeldesgn er rødbrun,gammelt NSB-vingehjul og gul "lynstripe"
(Grønn=fargen de ble levert med,-de øvrige er vel avklart:)

Jeg fikk ihvertfall svar på mine spørsmål om de faktiske fohold mtp skygge og gammel/mellomdesign.
Dette er for min del ganske avgjørende når jeg skal vurdere hvilke modeller jeg ønsker i erverve fra HT.

Mvh
John W.Olsen
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 11:59
En liten avsporing ift tråden, men hva angår frontgitter på Vestfold-og Sørlandsbanen gikk jo også BM 66 med dette...
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 12:07
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 13:19
Originally posted by SES SES wrote:

Men siden Stavangertogene uansett enten måtte bytte lok eller gå rundt i Kristiansand pga buttstasjonen, trengte Stavangerlok ikke vise seg på Oslo V.
Dette var vel ikke så vanlig med lokbytte i KRS??
Gjennomgående tog fra Oslo V til SVG hadde relativt skjeldent lokbytte i KRS. Dette var mest om vinteren - og i snørike vintere da det var nødvendig å kjøre med frontplog (mens lokene ennå hadde små plogskjær). Da tok det for lang tid å kjøre loket til Krossen for vending. - Ellers var det vanlig at loket gikk rundt vognstammen på samme måte som i dag.


Edited by Kjell H. - 02 februar 2013 at 13:19
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 14:23
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by SES SES wrote:

Men siden Stavangertogene uansett enten måtte bytte lok eller gå rundt i Kristiansand pga buttstasjonen, trengte Stavangerlok ikke vise seg på Oslo V.
Dette var vel ikke så vanlig med lokbytte i KRS??
Gjennomgående tog fra Oslo V til SVG hadde relativt skjeldent lokbytte i KRS. Dette var mest om vinteren - og i snørike vintere da det var nødvendig å kjøre med frontplog (mens lokene ennå hadde små plogskjær). Da tok det for lang tid å kjøre loket til Krossen for vending. - Ellers var det vanlig at loket gikk rundt vognstammen på samme måte som i dag.

Hmm. Nå har jeg bladd gjennom alle bilde på NJKs Fotosamling som er stedfestet på Sørlandsbanen, helt til Stavanger, og jeg har ikke funnet ett eneste bilde med begitret materiell før etter 1980 da Oslotunnelen ble åpnet og den strenge delingen mellom øst og vest ble oppløst. Jeg har også sjekket type 67, El 1 og El 8, og ingen bilder finnes med gitter på disse. På type 68 fant jeg at tre B-sett (25-27) hadde gitter, men alle bildene av de vognene var østpå. Dette kan ha vært vogner som ble brukt i togene mellom Oslo og Ål ("Vøgni").
Men dette sier selvfølgelig ikke mer enn det det sier, siden fravær av data kan aldri kan avkrefte en hypotese helt.
Svein S
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2013 at 17:55
Det er riktig at materiell med gitter ikke var å se i Stavanger/Kristiansand før åpningen av Oslo tunnelen.
Mener også at gitter ble fjernet på materiell som ble overført fra Oslo til Drammen før Oslo tunnelens åpning i 1980.
Når det gjelder lokbytte i persontogene i Kristiansand, var dette litt varierende alt ettersom  det ofte ble satt inn/satt ut vognmateriell i de gjennomgående togene.  Da var det på grunn av toglengden greit med lokbytte. Dette loket, samt påsettvognene, kunne eksempelvis stå klar ute i østre linje til toget fra Stavanger kom inn vestre linje.
Når det gjelder godstogene, var lokene gjennomgående all den tid disse ikke var nerom Kristiansand, men kjørte nordre tilsving.
MVH. Tor Petter Tjessem
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2013 at 13:13
Takker for opplysningene!
Hukommelsen min trenger sikkert en "refresh"?!
- Jeg kjørte mye med ettermiddagstoget mellom Sira og KRS før 1967 (til jeg fikk sertifikat) om søndagen. Der gikk det mye BM67/68-materiell. - La da spesielt merke til dette med vindusgitter. Var det slikt, kunne jeg spørre om å få "stå foran" om vinteren. - Var det gitter, så var dette oftest greit - ellers var det for farlig, ble det sagt.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2013 at 15:00
HeiSmile

Når der opstår en diskussion om detaljer som disse, spørger jeg ofte mig selv om hvor nødvendig diskussionen i virkeligheden er ?.  

Når vi anlægger og bygger modelbaner er det meget sjældent vigtigt hvor i landet den skulle forestille at ligge, hvilket år og hvilken dato det skulle være og om det var sommer, høst eller vinter og om solen stod på himlen eller det var regnvejr.

Fabrikanterne er uanset om de hedder det ene eller det andet, om de er store eller små, nødt til at se på økonomien i et givent projekt. Derfor er man nødt til at gå på kompromis med tingene. 

Hvis vi ønsker en given model er vi som forbrugere derfor også nødt til at følge og støtte fabrikanterne. Det kunne være ved at man finder modellen ok som den er eller også at man selv forbedrer detaljegraden. Det står en frit for, men under alle omstændigheder må vi, indtil en model bliver helt ubrugelig (er jo før set) støtte op om projekterne.

Jeg ser feks. sjældent en diskussion om nødvendige forbedringer når man har købt en Superline model til 10 - 12000 kr. .Det skulle undre mig om ikke også farven på disse modeller og nogen grad også er forkert.Wink

Ingen støtte - ingen modeller !

Fortsat god weekend

Dan

  



 




   
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2013 at 18:52
Hvis man skal dra krigen litt lenger, kommer NMJ med SJ litera OS. Hobbytrade med SJ litera  O Begge stakevogner.
A matter of life and death
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2013 at 19:08
Tenkt på at litra O er forgjengeren til Os og begge vogenene gjerne kan ha gått sammen? så den er ikke så ille, men at de tok el13 er litt anderledes. hvertfal etter mitt synspunkt.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2013 at 11:36
Som tidligere skrever her, har El13 fra HT mange "skjulte" muligheter mht. dekoder og elektronikk.
 
Dette er ting de aller fleste kan ta i bruk med kun enkle CV-endringer. - For de som er interessert, kan jeg nevne dette her:
  • "Røde sluttlys" hadde ikke El 13 men derimot røde glasskiver som kunne settes på markeringslysene på den siden som vendte bakover ved løslok-kjøring. Dette kan selvfølgelig gjenskapes fordi alt ligger klart i dekoder og lok.
    Man setter:
    CV#42=12 (Røde sluttlys rettningsavhengig på F8)
    CV#127=2
    CV#128=1
  • Fast markeringslys i begge ender.
    Her må man ellers høyt opp i F-knapper for å finne en ledig, så det kan være like greit å kombinere 2 funksjoner som nå har hver sin F-knapp til en samlet F-knapp for begge, slik at man får en ledig?
    Dette er knapper for fjerne aksellerasjon/retardasjonsforsinkelse F4 og halv hastighet (rangerhastighet) F3. De kan samles på F3 slik at F4 blir frigitt til faste markeringslys.
    Man setter:
    CV#124=83
    CV#125=52
    CV#126=52
    CV#38=3

Noe uheldig er at man har valgt å legge fløytelyd på F6 og F7. Dette er en knapper som dimming ligger på hos Zimo (valgfritt). Jeg har ikke funnet ut hvordan denne kan mappes om til andre F-knapper. Årsaken til  at jeg ville bruke dimming, er at Zimo ikke har "Rule 17" der man får automatisk dimming ved kjøretrinn =0. Et alternativ er jo da å bruke en F-knapp til å styre dette - og da er man "låst" til F6 og F7.

En ide hadde vært å flytte lyden til en annen F-knapp? Det skal vissnok være mulig med PoM og CV#300 men det har jeg ikke fått til å virke, da jeg ikke har Zimo digitalsystem. - Tips??


Edited by Kjell H. - 04 februar 2013 at 11:37
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 18:36
Har nå programmert min HT El 13 med lyd som Kjell H. har beskrevet og det fungerer utmerket.
Tidligere har jeg arbeidet mest med ESU decodere og lokprogrammer og finner ZIMO programmering noe uvant og komplisert, derfor er det greit å få tips via forumet for rett programmering av ZIMO.
Kunne gjerne tenke meg å få lokfløyten på F2, som er vanlig på andre decodere og kjørekontrollere,
F2 er jo en impulsknapp og det blir feil, slik det er nå, at knappen må holdes inne for å få hovedlampa tent. Kunne tenke meg å få hovedlampa på F3. Når det er sagt, så skriver Kjell H. at han kunne ønske seg dimming/Rule 17 på hovedlampa, slik jeg forstår det. Nå hadde/har ikke El 13 noe dimming av frontlampa, det var enten av eller på.
Tilbake til lokfløyten, som utvilsomt er hentet fra ett amerikansk damplok og er ikke helt optimal synes jeg. Måten det blir fløytet på tyder på det, man kan kanskje oppleve denslags fløyting fra et NMT tog, men ikke av ett 13 lok i ordinær trafikk. Av de to fløytelydene, F5 og F6, så er vel F5 den som er "best".
De som har erfaring med ZIMO, må komme med tips med hensyn til flytting av lokfløyten til F2 og hovedlampa til annen F-knapp enn F5/F6 her på forumet. På forhånd takk.
MVH. Tor Petter Tjessem
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 18:41
fikk min hobbytrade el13 i dag. nydelig modell! Den er en del hakk over nmj sin, hobbytrade har bedre detaljer, går penere, korrekt lyd, og er mye mere filigrann enn nmj sitt hastverksprosjekt...
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2013 at 22:21
At F2 er en impulsknapp er vel bare på Digitrax?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2013 at 23:08
Hei

Originally posted by lokomotiv2770 lokomotiv2770 wrote:

Tidligere har jeg arbeidet mest med ESU decodere og lokprogrammer og finner ZIMO programmering noe uvant og komplisert....

Hva legger du i dette ?
Er det vanskeligere eller er det andre CV-er enn dem du er vant til?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2013 at 23:10
Hei

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

At F2 er en impulsknapp er vel bare på Digitrax?

Litt avhengig av Digitrax sentral kan dette endres i alle fall på DCS100/200
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.