MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2012 at 19:22
Det som skuffet mest når jeg  for en liten tid siden så en prøvemodell fra HT kjøre, var skinnet fra lys innenfra og gjennom kåpas front. Jeg håper det blir rettet til modellene kommer ut i hyllene.
SOHo
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 14:40
Testmodellene var ikke lakkert innvendig, derav lysskinn gjennom fronten. Det skal visstnok være ordnet på produksjonsmodellene.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 14:57
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Det som virkelig skjærer i øynene med NMJ modellen er "røret" for festing av strømavtakere...  

ouch... den skorsteinen hadde faktisk ikke lagt merke til før nå! Ouch
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2012 at 12:36
Ser at det er en tydelig høydeforskjell mellom de to modellene, og det ser ut som differansen er i lokkassa. Har målt litt på NMJ modellen og høyden på kassa ser for meg ut til å stemme bra.
 
Synes bildet viser også et mer riktig utførelse av frontvinduene og mer detaljert bufferbjelke på NMJ modellen.
Vindusviskere og muligens speilene er bedre på HT modellen.
 
 
Listen over utførelse av detaljene mellom de to modellene kan gjøre veldig lang, men det viktigst for meg er tekniske kjøreegenskaper, hovedmål og -utførelse. God detaljer og lakkering trekker selvfølgelig modellen opp, men hvis basisen er dårlig hjelper det ikke.
 
Min største betenklighet er, i likhet med Kjell, at HT modellen ikke virker veldig mye bedre enn NMJ, heller motsatt. Jeg ser frem til en saklig sammenligning i MJ-bladet i nær fremtid.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2012 at 15:20
Etter at HT har benyttet såå lang tid på sitt prosjekt og dessuten hatt NMJ's utgave å sammenlikne med er det virkelig trist å se  at resultatet ikke ble bedre. Den grønne varianten skal dessuten leveres med platehjul i stedet for eikehjul. Om det ikke skjer noe vesentlig utvikling fra HT's side ser jeg ingen grunn til å bytte ut NMJ's 13-maskiner med noe som er enda dårligere. Desverre, for Moe's El 13 kunne virkelig ha trengt et løft via en konkurrent.
 
Dersom salget for HT skulle gå tregt blir det vel dessuten ikke lett å tenke seg at HT kommer med en sterkt etterlengtet El 11 som oppfølger. Skala-Designs elver lar desverre også vente på seg. Men her har jeg større tro på at vi venter på noe godt...


Edited by MJ - 06 desember 2012 at 15:21
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2012 at 18:55
Ser at NMJ annonser på facebook at de har noe på gang, for levering til Jul. Eller om den kommer samme dag som HB's el13Tongue
A matter of life and death
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2012 at 22:36
Begge modeller har svake og sterke sider, jeg liker f.eks HT rød farge bedre, den knallrøde fargen synes jeg minner mye mer om hva jeg husker på lokene i virkeligheten, HT's vindusvisker er mye mere filigrane enn NMJ's, lyktene på HT's modell er tragiske i forhold til NMJ's....... det store runde strømavtager feste i midten på NMJ's er ....... hva skal man si....... forferdelig ? NMJ kommer stadig med oppdateringer og forbedringer så etterhvert kan det jo godt hende at man ender opp med en modell som ligger nær Superline kvalitet....... skulle ikke forundre meg.
For min egen del tenker jeg at hvorfor i alleste dager kunne ikke Hobbytrade satset på en EL11 istedet, nå som NMJ har hatt sin EL13 ute et år allerede vil jo salget av HT's EL13 aldri oppnå store høyder, mens hvis man hadde levert en EL11 kunne de solgt mange tusen lok og tjent penger til og innvestere i nye projekt, istedet så kaster de bort masser penger på en modell som de ALDRI vil få igjen innvesteringen for. Nå har tiden gått så langt at det skulle ikke forundre meg om NMJ presenterte en EL11 og med NMJ's kapasitet (hvis de vil) så er løpet kjørt for andre merker.   
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2012 at 22:56
Har nå lest denne om denne krigen en stund, og kan vel ikke si annet en at det er kjekt å han noe å kranle om. Det er flott med mange produsenter i markede, for da blir utvalget større selv om modellene ikke er like fine Wink
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2012 at 23:26
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

For min egen del tenker jeg at hvorfor i alleste dager kunne ikke Hobbytrade satset på en EL11 istedet, nå som NMJ har hatt sin EL13 ute et år allerede vil jo salget av HT's EL13 aldri oppnå store høyder, mens hvis man hadde levert en EL11 kunne de solgt mange tusen lok og tjent penger til og innvestere i nye projekt, istedet så kaster de bort masser penger på en modell som de ALDRI vil få igjen innvesteringen for.   
 
Ja det er rett og slett helt utrolig at de ikke innså dette for lang tid siden. Jeg kjenner danskene som flinke forretningsmenn, men i dette tilfellet har de feilet kapitalt. Sannsynligheten for at Finn Moe vinner El 11-krigen også ligger derfor klar som på en rød løper. Og han jafser nok med seg El 14 i samme sveiven.


Edited by MJ - 07 desember 2012 at 23:29
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2012 at 00:40
Jeg synes det er feil og kalle dette for noen krig i utgangspunktet........ hvorfor ? Jo fordi NMJ vant før "krigen" startet, det er hvorfor. Selvom Hobbytrade hadde presentert en modell som var MYE finere og bedre enn NMJ's modell så hadde toget allerede vært gått når det kommer til inntjening for Hobbytrade sin del fordi NMJ allrede har solgt i bøtter og spann av sine lok og markedet begynner og bli mettet med El13 i denne omgang. Det er lenge siden jeg har snakket med Finn Moe om modeller nå, men det vil forundre meg stort om ikke en ny plastmodell blir presentert på Nurnberg messen og to hete kandidater er jo EL11 og og EL14, synes nesten det er rart hvis de ikke kommer snart nå. Den som lager en EL11 i plast først kan tjene gode penger og er det noe MJ produsentene må kunne gjøre så er det og tjene penger........ uten penger er det ikke mulig og innvestere i nye modeller. En EL-11 i plastik tror jeg vil kunne selge mer enn en EL13 siden EL13 nå altså er laget av 3 produsenter og El11 kun har vært levert i Superline utgave som har vært utiljengelig økonomisk for den gemene hop.
Jeg tror det er STOR interesse  for en El11 modell til en "rimelig" penge...... jeg vet i allfall at jeg skal ha en 4-5-6-7 stykker når de kommer Wink 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2012 at 11:33
Tror nok El 14 er en mer sannsynlig oppfølger av El 13 fra NMJ av den enkle årsak at modeller som er i drift i dag, er mer attraktive enn "historiske modeller".
Spesielt nybegynnere og yngre liker modeller der de har sett - eller kan se - forbildet i daglig drift.
El 14 er også et lok som ikke likner på El 13. En El 11 er på mange måter en "krympet versjon" av El 13. Mange vil sikkert ikke se forskjellen en gang!
Derfor vil sikkert et lok som ikke ser likt ut, gjøre salget bedre?
En El 14-serie (mens restlageret av El 13 selges), vil således berede veien for en modell av El 11 i fremtiden.


Edited by Kjell H. - 08 desember 2012 at 12:51
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2012 at 15:26
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Tror nok El 14 er en mer sannsynlig oppfølger av El 13 fra NMJ av den enkle årsak at modeller som er i drift i dag, er mer attraktive enn "historiske modeller".
 
Følger deg der, men HT har jo annonsert El 11 og begynt forhåndsbestillinger.  Ser ikke bort i fra at NMJ nettopp derfor vil hjelpe HT å tryne en gang til slik at de aldri mere vil touche det norske markedet. Double knock out ville vel være å presentere både El 14 og El 11 på Nürnberg-messen ved siden av et par nye retro messing-godsvogner ala Ø3 og kjølevogn. DF 37 i Topline på toppen av det hele vil gjøre Finn Moe til ny konge av Norge i 1/87.
 
Og husk at Finn har alle tegningene av både El 11 og El 14 liggende klar fra før. Piece of cake.


Edited by MJ - 08 desember 2012 at 15:35
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2012 at 17:23
HT er nok avhengige av et visst salg av El 13 før de i det hele tatt vil gå igang med et nytt norsk ellok-prosjekt? - De har nok heller ingen "rik onkel" i form av en solid importør som kjøper hele partiet til Norge for å selge det der?
Derfor tror jeg at NMJ kan slappe temmelig godt av mht. at noen skulle "kapre" El 11-markedet dersom de skulle velge å satse på El 14 i stedet.
Man må jo også huske på at Bachmann har de gamle Lima-formene til El 14. De kunne jo finne på å videreforedle disse til en ny serie i Rivarossi-segmentet? Norge og Norden er jo blitt et interessant marked grunnet finanskrisen. Nye fremstillingssteder (Kina) og ny teknikk vil gjøre selv mindre serier lønnsomme. - Men de kan jo ikke regne med hjelp fra NMJ i dette arbeidet?


Edited by Kjell H. - 08 desember 2012 at 17:27
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2012 at 18:07
Ikke for å avspore helt fullstendig, men har alle glemt den sagnomsuste bm69? Den kan da umulig være langt bak i løypa?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2012 at 19:12
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Ikke for å avspore helt fullstendig, men har alle glemt den sagnomsuste bm69? Den kan da umulig være langt bak i løypa?
 
BM 69 er da høyst annonsert, mens NMJ skriver at det skal komme en uannonsert modell.
Ergo, etter mitt hode, er det noen annet enn BM 69, men mange ser gjerne denne på Nürenberg messa i februar..............
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2012 at 20:04
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

 
BM 69 er da høyst annonsert, mens NMJ skriver at det skal komme en uannonsert modell.
 
"Uannonsert nytt element i Topline-segmentet." Derfor trolig rullende materiell. Tenk dere en av de nevnte modeller som sendt fra det blå. Kjenner det kribler litt i bena... Men så heldige kan vi da vel ikke være. Selv om de siste årene har vært en norsk gullalder uten sidestykke. Merker at jeg plutselig er oftere inne på Finns sider nå gitt. Hva kan det skyldes mon tro?
 
Off topic: På QXL er det plutselig en drøss av Superlinere og Collector-vogner. Notodden-mann har åpnet sekken...


Edited by MJ - 08 desember 2012 at 20:09
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 12:16
Originally posted by MJ MJ wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

 
BM 69 er da høyst annonsert, mens NMJ skriver at det skal komme en uannonsert modell.
 
"Uannonsert nytt element i Topline-segmentet." Derfor trolig rullende materiell. Tenk dere en av de nevnte modeller som sendt fra det blå. Kjenner det kribler litt i bena... Men så heldige kan vi da vel ikke være. Selv om de siste årene har vært en norsk gullalder uten sidestykke. Merker at jeg plutselig er oftere inne på Finns sider nå gitt. Hva kan det skyldes mon tro?
 
Off topic: På QXL er det plutselig en drøss av Superlinere og Collector-vogner. Notodden-mann har åpnet sekken...
El13 kom da også "ut av det blå", og kunne til og med leveres umiddelbart...
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 15:58
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

El13 kom da også "ut av det blå", og kunne til og med leveres umiddelbart...
 
Heisan, det har gått i glemmeboken. Er blitt så vant med at NMJ kjører ut alt nytt i Nürnberg. Takk for tipset. Da øker spenningen ytterligere. Men vi kan  jo heller ikke se bort i fra at det "bare" dreier seg om en mindre vogn. DF 37 er imidlertid ikke uannonsert, så den kan det ikke være.
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 19:24
Uannonsert modell hmmmmm, er redd det ikke er noe mer spennende enn en containervogn fra den nye serien med noen U-annonserte containere, hvis det hadde vært noe nytt lok eller lign vil jeg tro at den/de ble presentert på Nurnbergmessen........ krysser selvfølgelig fingrene for at jeg tar feil Wink
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 20:21
Hvorfor står det ikke opplistet noen modeller av DI 2 på Nmj`s side ennå i år?
( de står under topplineprodukter med 0 eksemplarer)
DI 2 er vel nesten like anvenelig som en potet innenfor en periode på rundt 50 år.
SOHo
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 21:50
De er utsolgt :-(
 
 
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 13:29
Skulle noen mot formodning ikke ha oppfattet at El 13-krigen er en reell produsentkrig så må dagens utspill fra NMJ fortone seg som det absolutte fasit-lys i tunnellåpningen.
 
I siste øyeblikk før HobbyTrade slipper sin El 13 på markedet dumper NMJ prisen på sine El 13 med 50 prosent dersom du kjøper tre ulike eksemplarer. Etter å ha operert El 13-markedet alene i lang tid støvsuger Finn & co nå trolig de siste rester av kjøpsinteresse med sitt utspill. For her kan for eksempel tre forskjellige MJ'ere handle seg hvert sitt lokomotiv via en kjøper.
 
Dette er rått markedsmessig hardkjør og jeg gad vite om HobbyTrade/Ade nå overhodet kan se seg i stand til å fullføre sitt neste norske prosjekt - El 11. Her kan nok Finn Moe lene seg godt tilbake i stresslessen og nesten si som Kupper'n og Hjallis i sin tid - "tre" indre og vekk me'n...
 
Debatten går som vanlig hett for seg på Facebook-siden   "Modelljernbane for moro skyld".


Edited by MJ - 15 januar 2013 at 13:31
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 13:53
Moralen med dette for NMJ må være et hån mot alle faste kunder som har kjøpt disse modellene til full pris!
De ønsker tydeligvis heller "gjerdesittere" i stedet for at man kjøper modellene når de kommer - og dette er en risikosport for virksomheten. Da kan det faktisk være bedre å dumpe restpartiet i søpla?!
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 14:13
HeiSmile

Noget nyt ?

Sådan har det vel altid været omkring mj - sid på gærdet og vent til 
restlagrene realiseres. For mange modeller sker dette faktisk forbavsende hurtigt.

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 15:02
Da har Togbutikken nettopp sluppet et par av HobbyTrade-utgavene av El 13 til en pris av 2165 kroner - uten dekoder. Det betyr at tre stykker kan slå seg sammen og kjøpe fra NMJ til 995 kroner pr. lok - en besparelse på 1170 kroner pr. lok. Om en person velger å kjøpe seg tre stykker vil besparelsen i forhold til HobbyTrade bli på 3510 kroner. Dette er ikke småtteri!
 
Har du 3510 kroner å gi bort til HobbyTrade så kan du la idealismen vinne. Det spørs om ikke heller "money talks" og Finn & co fortsetter å forbli vår yndlingspusher - avhengig som vi er blitt...
 
Men hva sier de ulike MJ-butikkene som allerede har lagret seg opp til gammel pris? Det er i alle fall blitt en risikosport å være småprodusent. Gulvet under deg blir borte før du vet ordet av det.


Edited by MJ - 15 januar 2013 at 15:09
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 15:33
Hei!
 
Høres spekulativt ut......
- Jeg har i allefall forhåndsbestilt min El.13 fra Hobbytrade hos Togbutikken, og blir stående ved den.
Dersom alle kjøper sin til dumping-pris hos NMJ, vil dette utvilsomt bli noen av de siste norske modellene vi kan forvente fra Hobbytrade.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 16:16
Jeg blir også stående ved min bestilling. En mann er en mann, og et ord er et ord.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 16:35

 Jeg for min del gleder meg stort til å få den Hobbytrade El13 jeg har forhåndsbestilt. Jeg kjøpte en NMJ El13 når den kom ut, og det ble et helt greit lok når jeg bare hadde demontert understellet for å fjerne en generøs oljefilm fra hjulene, justert strømopptak som stod i litt forskjellige retninger, fått skiftet formotstander til de forskjellige lysdiodene slik at markeringslys ble markeringslys og fjernlys ble fjernlys samt fått malt en del halvgjennomsiktige plastdetaljer.

Så det ble greit, men ikke så greit at jeg vil ha flere, samme hvor billig NMJ selger dem.

For meg betyr "vil-ha" faktoren ofte mer enn prisen. Nå vil jeg ha Hobbytrade El13.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 16:37
Hei!
 
Originally posted by MJ MJ wrote:

Da har Togbutikken nettopp sluppet et par av HobbyTrade-utgavene av El 13 til en pris av 2165 kroner - uten dekoder. Det betyr at tre stykker kan slå seg sammen og kjøpe fra NMJ til 995 kroner pr. lok - en besparelse på 1170 kroner pr. lok. Om en person velger å kjøpe seg tre stykker vil besparelsen i forhold til HobbyTrade bli på 3510 kroner. Dette er ikke småtteri!
 
Har du 3510 kroner å gi bort til HobbyTrade så kan du la idealismen vinne. Det spørs om ikke heller "money talks" og Finn & co fortsetter å forbli vår yndlingspusher - avhengig som vi er blitt...
 
Men hva sier de ulike MJ-butikkene som allerede har lagret seg opp til gammel pris? Det er i alle fall blitt en risikosport å være småprodusent. Gulvet under deg blir borte før du vet ordet av det.
 
Dette regnestykket blir ikke helt riktig. Til min store overraskelse og glede, registrerte jeg nylig at jeg får kr. 200,- i rabatt på denne fra Togbutikken fordi jeg har forhåndsbestilt (!).
For å omformulere ett gammelt "NMJ-sitat"; Jeg tror det vil være verdt å vente på denne.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 17:36

Originally posted by MJ MJ wrote:

Skulle noen mot formodning ikke ha oppfattet at El 13-krigen er en reell produsentkrig så må dagens utspill fra NMJ fortone seg som det absolutte fasit-lys i tunnellåpningen.

Jeg hadde egentlig tenkt å bestille BM69 når den kommer på lager, men nå lurer jeg på om det er bedre å vente et par år...

Hvor mye NMJs januartilbud på El 13 får å si for Hobbytrade, kommer litt an på hvor mange eksemplarer NMJ har på lager. DC-utgaver i gammeldesign er de tomme for. Og om tilbudet bare gjelder i januar, er det sikkert en del potensielle kjøpere som ikke får det med seg.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.