MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 21:10

Hobby-Shop mener pantogtrafene til Hobbytrades El 13 ikke henger sammen:

http://www.hobbyshop.no/hobbytrade.html

Jeg kan ikke huske å ha sett denne påstanden andre steder. Hva er erfaringen til dere som har kjøpt modellen?




Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2013 at 09:24
Den informasjonen som er lagt ut på denne siden er oppdatert 16. mai  og var ikke den samme som sto der 14. mai.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 23:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Burde egentlig starte ny tråd - men her er siste utvikling:
Ny kapital - samme folk! - Så får vi se hvor lenge det går (denne gang)!?
Norske importøren tar heldigvis garantiansvar for El 13! - Det er bra!!

Du la ikke merke til at du har linket til samme sted ti dager tidligere i samme tråd?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 21:09
Hvor tillitsvekkende er det at de samme personene gang på gang går konkurs?
Er det greit å kjøpe modeller fra et selskap som lar leverandørene betaler gildet?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 17:11
Burde egentlig starte ny tråd - men her er siste utvikling:
Ny kapital - samme folk! - Så får vi se hvor lenge det går (denne gang)!?
Norske importøren tar heldigvis garantiansvar for El 13! - Det er bra!!
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2013 at 17:43
Jada, samme personer, nytt navn.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2013 at 17:01
Her er en interessant link til et nytt firma i Danmark. - Tror det er noe beslektet med et annet dansk firma som laget El13 og nå er konkurs? Fornavnene til aktørene drar jeg kjensel på.
 
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 23:13
Importøren sitter vistnok på et større lager HT modeller. Og det er han som selger ut billig og ikke HT.

Edited by Wickerman - 04 april 2013 at 23:13
A matter of life and death
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 22:19
Det havde de vel haft alligevel.!

Jeg tror man skal undlade at kaste sig ud i alt for mange teorier, idet ingen ved præcist hvorfor og med hvilke bevægegrunde det hele foregår. 

Mvh
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 21:59
Kanskje derfor forhandlere har lok på salg fra Hobbytrade.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 10:56
Det er slett ikke sikkert at El 13 var tapsbringende for HT?
Det spørs om hvem som sitter med restlageret av modeller? - Det kan være fabrikken i Kina, importøren i Norge, forhandlere rundtomkring - eller HT i Danmark.
(Det samme gjelder "Kongevognen" til Thamshavnbanen.)
 
HT tapte etter sigende en del på S-lokene i Danmark som måtte trekkes fra markedet - og de har slitt med fremstillingskvalitet og kostnader i Kina, der de skal ha skiftet fabrikk et par ganger.
 
Det er ikke sikkert at tapene er annet enn motpartens advokatutgifter mht. rettsaken med ESU? - Jeg forsto at kjernen i denne, var en overenskomst om HT/ADE skulle lage lok for det tyske markedet og ESU skulle gjøre teknikken? Dette samarbeidet raknet da ESU valgte å "gjøre alt selv".
- Kan være at HT ville ha litt penger av ESU som kompensasjon? - Det fikk de ikke.
 
Salget av Mz har vel heller ikke svart til forventningene etter at Roco kom med deres utgave? Det er på samme måte som forholdet mellom NMJ og HT med El 13, bare omvendt. Her var HT først ute (men etter Lima og Electrotren).
 
- Så gjenstår det å se hvem "noen andre" er? - Kanskje det er et av de andre selskapene i "HT-familien"?
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 10:11
Var det ikke slik at Hobbytrade for noen år siden brøt en kontrakt med et stort tysk modelltogfirma og derpå tapte i retten og ble dømt til og betale en stor million erstattning ?........ kan jo være at en konkurs er veien ut av det hele og at Hobby trade dukker opp igjen med et annet navn med det første. Om jeg ikke har misforstått så er produksjon/levering av MZ serie III forlengst overtatt av noen andre. EL13 projektet og lagerbeholdning av den er sikkert overtatt av et nyopprettet stråselskap........ spørs om ikke EL13 projektet bare var den siste vanndråpen som fikk glasset til og renne over........ glasset begynte nok og fylles lenge før EL13 så dagens lys......... men dette er bare gjettninger. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 09:53
Det har versert flere rykter om konkurs i HT de siste 2 årene.
Som det fremgår av en av kildene til linken ovenfor, består HT av en rekke forskjellige selskaper. 2 av disse skal være konkurs, hvorav et i 2012 og et i mars i år. Hvordan "tilstanden" er for de øvrige, er vanskelig å få oversikt over.
- Jeg ville tro at de øvrige selskaper i "familinen" har kjøpt opp verdiene i det selskap som nå er konkurs og samlet gjelden i selskapet som gikk "adundas"? Det er derfor ikke sikkert at HT blir borte for "evig og alltid"?
 
Det bir spennede å se i Dortmund om snaue 2 uker om de er der?


Edited by Kjell H. - 03 april 2013 at 11:00
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 22:23
Se denne link på ett dansk forum:
 
Både Hobbytrade og ADE er konkurs + mange underselskap
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 20:43
Via en svensk kamerat har jeg fått ubekreftet info om at Hobbytrade er begjært konkurs påny ved retten i Kolding. Om dette er riktig har "krigen" fått en tapende part. Kan noen evt bekrefte informasjonen?
Mvh
Arne Lie
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2013 at 15:11
NMJ-hjulene til El14 er ca. 2,25 mm. tykke (målt med skyvelære). Dette skulle tilsvare Code 88.
 
 


Edited by Kjell H. - 28 februar 2013 at 15:12
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2013 at 14:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Forskjellen kan dere se her:



En veldig god illustrasjon av hvor mye bedre det visuelt er med RP25-hjul.

Men er dette standard Code 110 hjul eller de smekrere Code 88? "Code" refererer her til bredden på hjulbanen, henholdsvis 0.110 tommer(2.794mm) og 0.088 tommer (2.2352mm).

Før noen påstår at differansen er ubetydelig, tenk på at det omtrent tilsvarer forskjellden på code 100 og code 83 spor...
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2013 at 14:00
Når det gjelder glippe mellom lokkasse og bufferbjelke har også min nyss ankomne tretten i gammeldesign fra HT en slik. Men på denne peker i det minste ikke bufferne opp mot himmerik slik som på NMJs grønne. Jeg regner dessuten med at den er mulig å fjerne ved å skjære bort støpeskjegg og liknende.

En skulle tro det var mulig å unngå slike stusselige løsninger med dagens produksjonsmetoder.

Uansett er jeg svært begeistret for alle mine 13-modeller, også de siste utgavene til Lima. Men så er jeg da også svært lett å glede.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2013 at 12:27
Forøvrig; mellomstykker til koblinger vil bli sendt ut fra HobbyTrade til alle som har kjøpt disse maskinene. De er visst bare litt forsinket.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2013 at 10:56
Det er noen som har kommentert "glipen" mellom lokkasse og buffertbjelke på NMJ´s utgave av El 13.
Hadde et lok der det var spesielt sjenerende og forsøkte å se etter årsak.
 
Det ser for meg ut til å være 2 årsaker - minst.
Den ene er en tykk aluminiumstape-bit som ligger under lysdioden til markeringslysene. Den presser plastdekslet som ligger over, noe opp og lokkassen som hviler på denne. Dette forårsaker en glipe på de fleste lok. - Hvilken "misjon" den skulle ha, kan jeg ikke se - så jeg fjernet den med godt resultat.
 
Andre årsak er at innredning til førerhytte ikke er helt på plass. Det kan være støpeskjegg i toppen av veggen (mot taket) som gjør at denne kommer for langt ned og støter mot rammen/buffertbjelken før lokkassen er helt nede. - Litt filing hjelper.
 
Ellers kan det anbefales å kjøpe en pose med reserve hjul til loket. Da kan man bytte ut de hjul som har gummiringer. Dette gir noe redusert trekkraft - men den burde fortsatt være tilstrekkelig. Strømopptak forbedres.
En slik pose inneholder "blanke" hjul til 3 akslinger - og rekker derfor til 3 lok om man bare fjerner de hjul som har gummiringer.
 
Er man først inne på hjulbytte, er det fullt mulig å sette på RP25-hjul.
NMJ måtte skifte akslinger på alle El14 SuperLine da plasttannhjulene sprakk. De skiftet komplette akslinger med hjul. Slike utskiftede akslinger kan sikkert fremskaffes - om de ble tatt vare på?
De er et utmerket alternativ til å dreie ned flenser (for de som er opptatt av det)?
Forskjellen kan dere se her:
 
 


Edited by Kjell H. - 28 februar 2013 at 16:31
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 10:10
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg sjekket posene til 5 lok.
- Ingen mellombit der...
 
- Ellers er trådkobling noe lokene fra fabrikk ikke er utstyrt med.
Når et lok leveres med kulisse og NEM-lomme fra fabrikk, forventes det at disse kan fungere!
Man må derfor bruke dette som "målestokk".

Det med trådkobling var kun et forsøk på en spøkefull bemerkning, med å slippe unna mellombiter, svake fjærer, bøyelige kulisser, feil koblingshøyde, ikke plass til koblingskrok og bremseslanger, ikke plass til alle fabrikater av koblinger etc. etc...

Forøvrig lå det ingen mellombit i "godteposen" til mitt lok heller.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 09:18
Jeg sjekket posene til 5 lok.
- Ingen mellombit der...
 
- Ellers er trådkobling noe lokene fra fabrikk ikke er utstyrt med.
Når et lok leveres med kulisse og NEM-lomme fra fabrikk, forventes det at disse kan fungere!
Man må derfor bruke dette som "målestokk".
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 22:32
I posen med div smådeler ligger det også en bit til og forlenge koblet foran.

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 20:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg blir stadig mer irritert på konstruksjonen av HT El 13!
Denne gang "plages" jeg med koblinger og ploger.

Trådkoblingens gleder... ClownClownWink


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 19:40
Det sägs att Heljan tröttnade på den svenska marknaden efter kritik mot deras svenska modeller. Men om det stämmer vet jag inte.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 17:32
Merket at armen er noe myk, litt knot med pantografene, men ellers ikke noe tull med min :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 16:53
Jeg blir stadig mer irritert på konstruksjonen av HT El 13!
Denne gang "plages" jeg med koblinger og ploger.
 
Det viser seg at HT ikke har laget NEM-lommene 100% etter standard men avkortet dem ca. 50%. Dette gjør at koblingene ikke låses fast i denne og derfor kan bevege seg i lengderetning. På den ene siden av loket har man imidlertid laget et løst mellomstykke - men dette følger ikke med på den andre siden som fra fabrikken har heldekkende plog.
 
Det viser seg også at ca. 50% av fjærene til kulissen hopper av. Da må hele loket demonteres for å få den på plass. En løsning for å få en sikker innfestning, er å file et lite spor i tappen som holder fjæren.
 
Når man endelig har festet fjæren og fått koblingen på plass, så oppdages at kortkoblinger (Fleischmann) er ikke mulig på dette loket uten at plogen files ekstra av.
Armen til NEM-lommen er noe myk og dette kan gi tilleggsproblemer.
 
Kan faktisk forstå NMJ som "droppet" kulisse på sin utgave!
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 15:28
Rjb 20 og 22 kanskje?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 14:56
Hva betyr "sammen med Rjb"? For meg er Rjb = Rjukanbanen, men det gir ingen mening her.
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 13:50
Et par korte kommentarer fra en som har kjøpt en El 13 fra Hobbytrade: Di 4 og Di6 er jo kjempeflotte modeller og sammen med Rjb har de alle gode egenskaper. El 13 har ekstremt gode kjøreegenskaper og lyden virker realistisk. Speilene er også solide og totalinntrykket er bra hvis en ikke sammenligner med andre. Tror Hobbytrade kunne kommet langt med denne modellen hvis de hadde brukt tiden på å sammenligne med andre før de trykket på produksjonsknappen mht farger.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.