El 13-krigen..? |
Post Reply | Page <1234 9> |
Author | |
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hobby-Shop mener pantogtrafene til Hobbytrades El 13 ikke henger sammen: http://www.hobbyshop.no/hobbytrade.html Jeg kan ikke huske å ha sett denne påstanden andre steder. Hva er erfaringen til dere som har kjøpt modellen? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den informasjonen som er lagt ut på denne siden er oppdatert 16. mai og var ikke den samme som sto der 14. mai.
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du la ikke merke til at du har linket til samme sted ti dager tidligere i samme tråd?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor tillitsvekkende er det at de samme personene gang på gang går konkurs?
Er det greit å kjøpe modeller fra et selskap som lar leverandørene betaler gildet? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Burde egentlig starte ny tråd - men her er siste utvikling:
Ny kapital - samme folk! - Så får vi se hvor lenge det går (denne gang)!?
Norske importøren tar heldigvis garantiansvar for El 13! - Det er bra!!
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jada, samme personer, nytt navn.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en interessant link til et nytt firma i Danmark. - Tror det er noe beslektet med et annet dansk firma som laget El13 og nå er konkurs? Fornavnene til aktørene drar jeg kjensel på.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Importøren sitter vistnok på et større lager HT modeller. Og det er han som selger ut billig og ikke HT.
Edited by Wickerman - 04 april 2013 at 23:13 |
|
A matter of life and death
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det havde de vel haft alligevel.!
Jeg tror man skal undlade at kaste sig ud i alt for mange teorier, idet ingen ved præcist hvorfor og med hvilke bevægegrunde det hele foregår. Mvh Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje derfor forhandlere har lok på salg fra Hobbytrade.
|
|
A matter of life and death
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er slett ikke sikkert at El 13 var tapsbringende for HT?
Det spørs om hvem som sitter med restlageret av modeller? - Det kan være fabrikken i Kina, importøren i Norge, forhandlere rundtomkring - eller HT i Danmark.
(Det samme gjelder "Kongevognen" til Thamshavnbanen.)
HT tapte etter sigende en del på S-lokene i Danmark som måtte trekkes fra markedet - og de har slitt med fremstillingskvalitet og kostnader i Kina, der de skal ha skiftet fabrikk et par ganger.
Det er ikke sikkert at tapene er annet enn motpartens advokatutgifter mht. rettsaken med ESU? - Jeg forsto at kjernen i denne, var en overenskomst om HT/ADE skulle lage lok for det tyske markedet og ESU skulle gjøre teknikken? Dette samarbeidet raknet da ESU valgte å "gjøre alt selv".
- Kan være at HT ville ha litt penger av ESU som kompensasjon? - Det fikk de ikke.
Salget av Mz har vel heller ikke svart til forventningene etter at Roco kom med deres utgave? Det er på samme måte som forholdet mellom NMJ og HT med El 13, bare omvendt. Her var HT først ute (men etter Lima og Electrotren).
- Så gjenstår det å se hvem "noen andre" er? - Kanskje det er et av de andre selskapene i "HT-familien"?
|
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var det ikke slik at Hobbytrade for noen år siden brøt en kontrakt med et stort tysk modelltogfirma og derpå tapte i retten og ble dømt til og betale en stor million erstattning ?........ kan jo være at en konkurs er veien ut av det hele og at Hobby trade dukker opp igjen med et annet navn med det første. Om jeg ikke har misforstått så er produksjon/levering av MZ serie III forlengst overtatt av noen andre. EL13 projektet og lagerbeholdning av den er sikkert overtatt av et nyopprettet stråselskap........ spørs om ikke EL13 projektet bare var den siste vanndråpen som fikk glasset til og renne over........ glasset begynte nok og fylles lenge før EL13 så dagens lys......... men dette er bare gjettninger.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har versert flere rykter om konkurs i HT de siste 2 årene.
Som det fremgår av en av kildene til linken ovenfor, består HT av en rekke forskjellige selskaper. 2 av disse skal være konkurs, hvorav et i 2012 og et i mars i år. Hvordan "tilstanden" er for de øvrige, er vanskelig å få oversikt over.
- Jeg ville tro at de øvrige selskaper i "familinen" har kjøpt opp verdiene i det selskap som nå er konkurs og samlet gjelden i selskapet som gikk "adundas"? Det er derfor ikke sikkert at HT blir borte for "evig og alltid"?
Det bir spennede å se i Dortmund om snaue 2 uker om de er der? Edited by Kjell H. - 03 april 2013 at 11:00 |
|
Svein
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se denne link på ett dansk forum:
Både Hobbytrade og ADE er konkurs + mange underselskap
|
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Via en svensk kamerat har jeg fått ubekreftet info om at Hobbytrade er begjært konkurs påny ved retten i Kolding. Om dette er riktig har "krigen" fått en tapende part. Kan noen evt bekrefte informasjonen?
Mvh Arne Lie |
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
NMJ-hjulene til El14 er ca. 2,25 mm. tykke (målt med skyvelære). Dette skulle tilsvare Code 88.
Edited by Kjell H. - 28 februar 2013 at 15:12 |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
En veldig god illustrasjon av hvor mye bedre det visuelt er med RP25-hjul. Men er dette standard Code 110 hjul eller de smekrere Code 88? "Code" refererer her til bredden på hjulbanen, henholdsvis 0.110 tommer(2.794mm) og 0.088 tommer (2.2352mm). Før noen påstår at differansen er ubetydelig, tenk på at det omtrent tilsvarer forskjellden på code 100 og code 83 spor... |
|
hpaamodt
Nykommer Joined: 26 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder glippe mellom lokkasse og bufferbjelke har også min nyss ankomne tretten i gammeldesign fra HT en slik. Men på denne peker i det minste ikke bufferne opp mot himmerik slik som på NMJs grønne. Jeg regner dessuten med at den er mulig å fjerne ved å skjære bort støpeskjegg og liknende.
En skulle tro det var mulig å unngå slike stusselige løsninger med dagens produksjonsmetoder. Uansett er jeg svært begeistret for alle mine 13-modeller, også de siste utgavene til Lima. Men så er jeg da også svært lett å glede. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Forøvrig; mellomstykker til koblinger vil bli sendt ut fra HobbyTrade til alle som har kjøpt disse maskinene. De er visst bare litt forsinket.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er noen som har kommentert "glipen" mellom lokkasse og buffertbjelke på NMJ´s utgave av El 13.
Hadde et lok der det var spesielt sjenerende og forsøkte å se etter årsak.
Det ser for meg ut til å være 2 årsaker - minst.
Den ene er en tykk aluminiumstape-bit som ligger under lysdioden til markeringslysene. Den presser plastdekslet som ligger over, noe opp og lokkassen som hviler på denne. Dette forårsaker en glipe på de fleste lok. - Hvilken "misjon" den skulle ha, kan jeg ikke se - så jeg fjernet den med godt resultat.
Andre årsak er at innredning til førerhytte ikke er helt på plass. Det kan være støpeskjegg i toppen av veggen (mot taket) som gjør at denne kommer for langt ned og støter mot rammen/buffertbjelken før lokkassen er helt nede. - Litt filing hjelper.
Ellers kan det anbefales å kjøpe en pose med reserve hjul til loket. Da kan man bytte ut de hjul som har gummiringer. Dette gir noe redusert trekkraft - men den burde fortsatt være tilstrekkelig. Strømopptak forbedres.
En slik pose inneholder "blanke" hjul til 3 akslinger - og rekker derfor til 3 lok om man bare fjerner de hjul som har gummiringer.
Er man først inne på hjulbytte, er det fullt mulig å sette på RP25-hjul.
NMJ måtte skifte akslinger på alle El14 SuperLine da plasttannhjulene sprakk. De skiftet komplette akslinger med hjul. Slike utskiftede akslinger kan sikkert fremskaffes - om de ble tatt vare på?
De er et utmerket alternativ til å dreie ned flenser (for de som er opptatt av det)?
Forskjellen kan dere se her:
Edited by Kjell H. - 28 februar 2013 at 16:31 |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det med trådkobling var kun et forsøk på en spøkefull bemerkning, med å slippe unna mellombiter, svake fjærer, bøyelige kulisser, feil koblingshøyde, ikke plass til koblingskrok og bremseslanger, ikke plass til alle fabrikater av koblinger etc. etc... Forøvrig lå det ingen mellombit i "godteposen" til mitt lok heller. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg sjekket posene til 5 lok.
- Ingen mellombit der...
- Ellers er trådkobling noe lokene fra fabrikk ikke er utstyrt med.
Når et lok leveres med kulisse og NEM-lomme fra fabrikk, forventes det at disse kan fungere!
Man må derfor bruke dette som "målestokk".
|
|
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
I posen med div smådeler ligger det også en bit til og forlenge koblet foran.
Lars Erik
|
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
Trådkoblingens gleder... |
|
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det sägs att Heljan tröttnade på den svenska marknaden efter kritik mot deras svenska modeller. Men om det stämmer vet jag inte.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Merket at armen er noe myk, litt knot med pantografene, men ellers ikke noe tull med min :)
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg blir stadig mer irritert på konstruksjonen av HT El 13!
Denne gang "plages" jeg med koblinger og ploger.
Det viser seg at HT ikke har laget NEM-lommene 100% etter standard men avkortet dem ca. 50%. Dette gjør at koblingene ikke låses fast i denne og derfor kan bevege seg i lengderetning. På den ene siden av loket har man imidlertid laget et løst mellomstykke - men dette følger ikke med på den andre siden som fra fabrikken har heldekkende plog.
Det viser seg også at ca. 50% av fjærene til kulissen hopper av. Da må hele loket demonteres for å få den på plass. En løsning for å få en sikker innfestning, er å file et lite spor i tappen som holder fjæren.
Når man endelig har festet fjæren og fått koblingen på plass, så oppdages at kortkoblinger (Fleischmann) er ikke mulig på dette loket uten at plogen files ekstra av.
Armen til NEM-lommen er noe myk og dette kan gi tilleggsproblemer.
Kan faktisk forstå NMJ som "droppet" kulisse på sin utgave!
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(1)
|
Rjb 20 og 22 kanskje?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva betyr "sammen med Rjb"? For meg er Rjb = Rjukanbanen, men det gir ingen mening her.
|
|
Svein S
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(1)
|
Et par korte kommentarer fra en som har kjøpt en El 13 fra Hobbytrade: Di 4 og Di6 er jo kjempeflotte modeller og sammen med Rjb har de alle gode egenskaper. El 13 har ekstremt gode kjøreegenskaper og lyden virker realistisk. Speilene er også solide og totalinntrykket er bra hvis en ikke sammenligner med andre. Tror Hobbytrade kunne kommet langt med denne modellen hvis de hadde brukt tiden på å sammenligne med andre før de trykket på produksjonsknappen mht farger.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | Page <1234 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |