El 13-krigen..? |
Post Reply | Page <1 34567 9> |
Author | |
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes det er feil og kalle dette for noen krig i utgangspunktet........ hvorfor ? Jo fordi NMJ vant før "krigen" startet, det er hvorfor. Selvom Hobbytrade hadde presentert en modell som var MYE finere og bedre enn NMJ's modell så hadde toget allerede vært gått når det kommer til inntjening for Hobbytrade sin del fordi NMJ allrede har solgt i bøtter og spann av sine lok og markedet begynner og bli mettet med El13 i denne omgang. Det er lenge siden jeg har snakket med Finn Moe om modeller nå, men det vil forundre meg stort om ikke en ny plastmodell blir presentert på Nurnberg messen og to hete kandidater er jo EL11 og og EL14, synes nesten det er rart hvis de ikke kommer snart nå. Den som lager en EL11 i plast først kan tjene gode penger og er det noe MJ produsentene må kunne gjøre så er det og tjene penger........ uten penger er det ikke mulig og innvestere i nye modeller. En EL-11 i plastik tror jeg vil kunne selge mer enn en EL13 siden EL13 nå altså er laget av 3 produsenter og El11 kun har vært levert i Superline utgave som har vært utiljengelig økonomisk for den gemene hop.
Jeg tror det er STOR interesse for en El11 modell til en "rimelig" penge...... jeg vet i allfall at jeg skal ha en 4-5-6-7 stykker når de kommer
|
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det er rett og slett helt utrolig at de ikke innså dette for lang tid siden. Jeg kjenner danskene som flinke forretningsmenn, men i dette tilfellet har de feilet kapitalt. Sannsynligheten for at Finn Moe vinner El 11-krigen også ligger derfor klar som på en rød løper. Og han jafser nok med seg El 14 i samme sveiven.
Edited by MJ - 07 desember 2012 at 23:29 |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har nå lest denne om denne krigen en stund, og kan vel ikke si annet en at det er kjekt å han noe å kranle om. Det er flott med mange produsenter i markede, for da blir utvalget større selv om modellene ikke er like fine
|
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Begge modeller har svake og sterke sider, jeg liker f.eks HT rød farge bedre, den knallrøde fargen synes jeg minner mye mer om hva jeg husker på lokene i virkeligheten, HT's vindusvisker er mye mere filigrane enn NMJ's, lyktene på HT's modell er tragiske i forhold til NMJ's....... det store runde strømavtager feste i midten på NMJ's er ....... hva skal man si....... forferdelig ? NMJ kommer stadig med oppdateringer og forbedringer så etterhvert kan det jo godt hende at man ender opp med en modell som ligger nær Superline kvalitet....... skulle ikke forundre meg. For min egen del tenker jeg at hvorfor i alleste dager kunne ikke Hobbytrade satset på en EL11 istedet, nå som NMJ har hatt sin EL13 ute et år allerede vil jo salget av HT's EL13 aldri oppnå store høyder, mens hvis man hadde levert en EL11 kunne de solgt mange tusen lok og tjent penger til og innvestere i nye projekt, istedet så kaster de bort masser penger på en modell som de ALDRI vil få igjen innvesteringen for. Nå har tiden gått så langt at det skulle ikke forundre meg om NMJ presenterte en EL11 og med NMJ's kapasitet (hvis de vil) så er løpet kjørt for andre merker.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser at NMJ annonser på facebook at de har noe på gang, for levering til Jul. Eller om den kommer samme dag som HB's el13
|
|
A matter of life and death
|
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter at HT har benyttet såå lang tid på sitt prosjekt og dessuten hatt NMJ's utgave å sammenlikne med er det virkelig trist å se at resultatet ikke ble bedre. Den grønne varianten skal dessuten leveres med platehjul i stedet for eikehjul. Om det ikke skjer noe vesentlig utvikling fra HT's side ser jeg ingen grunn til å bytte ut NMJ's 13-maskiner med noe som er enda dårligere. Desverre, for Moe's El 13 kunne virkelig ha trengt et løft via en konkurrent.
Dersom salget for HT skulle gå tregt blir det vel dessuten ikke lett å tenke seg at HT kommer med en sterkt etterlengtet El 11 som oppfølger. Skala-Designs elver lar desverre også vente på seg. Men her har jeg større tro på at vi venter på noe godt...
Edited by MJ - 06 desember 2012 at 15:21 |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser at det er en tydelig høydeforskjell mellom de to modellene, og det ser ut som differansen er i lokkassa. Har målt litt på NMJ modellen og høyden på kassa ser for meg ut til å stemme bra.
Synes bildet viser også et mer riktig utførelse av frontvinduene og mer detaljert bufferbjelke på NMJ modellen. Vindusviskere og muligens speilene er bedre på HT modellen. Listen over utførelse av detaljene mellom de to modellene kan gjøre veldig lang, men det viktigst for meg er tekniske kjøreegenskaper, hovedmål og -utførelse. God detaljer og lakkering trekker selvfølgelig modellen opp, men hvis basisen er dårlig hjelper det ikke. Min største betenklighet er, i likhet med Kjell, at HT modellen ikke virker veldig mye bedre enn NMJ, heller motsatt. Jeg ser frem til en saklig sammenligning i MJ-bladet i nær fremtid.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
ouch... den skorsteinen hadde faktisk ikke lagt merke til før nå!
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Testmodellene var ikke lakkert innvendig, derav lysskinn gjennom fronten. Det skal visstnok være ordnet på produksjonsmodellene.
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det som skuffet mest når jeg for en liten tid siden så en prøvemodell fra HT kjøre, var skinnet fra lys innenfra og gjennom kåpas front. Jeg håper det blir rettet til modellene kommer ut i hyllene.
|
|
SOHo
|
|
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det som virkelig skjærer i øynene med NMJ modellen er "røret" for festing av strømavtakere...
|
|
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell.
Joda,- mye av det sier kan nok stemme. Dog ser jeg at bildene ikke viser "den hele og fulle sannhet":) Sidedetaljene på kåpen til HT er noe svakere enn NMJ, ,- noe jeg i ettertid og nøyere studering etter å ha hatt begge modellene kan konkludere med er best gjengitt på NMJ sin modell. Generelt er detaljeringen bedre på NMJ sin modell, men med (i mine øyne) enkelte visuelle avvik ift forbildet. Setter man HT og NMJ sin ved siden av hverandre i godt lys faller nok HT sin igjennom på totalinntrykket...... Jeg har modeller fra NMJ som jeg fint kan leve med selv om jeg nok har blitt en "nagleteller" med årene. Tror jeg må senke nivået mitt noe på enkelte områder. (Finn sier jeg er den mest kresne kunden han har,- noe som nok kan stemme til en viss grad, men jeg kjenner mange som ser det samme som meg) Men: Hvis man ikke sier i fra skjer det ihvertfall ingenting. ...noen ganger skulle jeg ønske jeg var 6 år igjen og alt var bare helt topp samme hvordan det så ut, bare det "liknet litt"....:) Ha en fin førjul alle Edited by Wesley - 12 mai 2013 at 00:49 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for bildene! De var meget illustrative!
Ut fra bilder, så synes det for meg som at alle detaljer i støpen hos HT er gjennomgående litt mer utydelige enn hos NMJ? (Se på luftegitter på sidene, detaljer i vindusrammer og andre små detaljer på loksiden.) En ting som ikke kom så godt frem på bildene, er lufttankene mellom boggiene og boggisider. Her synes jeg det var forskjell i favør NMJ.
Mht. bufferter, så foretrekker jeg NMJs løsning med fjærende bufferter da TB-kobbel ikker er aktuelt for meg. På NMJs modell bør man fjerne buffertbjelken og demontere plastfjæren som presser buffertene tilbake. Man kan enten legge inn et Fleischmann koblingsfjærblad bak denne plastfjæren for å få den stivere - eller bare bøye ut plasten slik at den trykker hardere mot bufferten. Dette løser de fleste problemer med at buffertene blir hengende inntrykket.
Er enig i at det er totalt sett, små forskjeller på disse utgavene av El 13. Kun detaljer skiller etter min mening. Det er litt synd for HT som "etternøler" i et marked som allerede er "mettet" av NMJs El 13. Jeg frykter derfor "en hyllevarmer" fra HT da denne modellen tilsynelatende ikke er mye bedre? - I ettertid kan det kan få HT å være nølende med å satse videre på det norske markedet? Vi trenger ubetinget litt mer konkurranse her!
Har også bestillt alle utgaver fra HT - men nå lurer jeg på om jeg skal begrense meg da jeg er nok noe skuffet over resultatet? - Vil nok vente til det første loket er kommet i hus, før jeg tar en endelig avgjørelse.
|
|
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare hyggelig...litt førjulskos:)
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for at du legger ut de bildene!
|
|
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
En liten korreksjon: Lyktene nede på HT sin utgave manglet ikke glass, men pærer/optikk.
Som nevnt er dette ikke en ferdig produksjonsmodell. Jeg ser videre i ettertid at jeg har vært litt rask i svingene med bildene. De burde vært organisert bedre. (Samme ende på loket der de er avbildet sammen, etc.) Når jeg kikker mer på de ser jeg flere ting jeg glemte å kommentere: Håndbøylet under frontvinduene på HT-versjonen er av metall og sitter tett inntil fronten. De har her sløyfet festene som fremkommer som grove på NMJ sin. Vindusviskerne er finere på HT Vindusstolpene er smalere på NMJ ...ellers får dere gjerne kommentere selv:) |
|
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har i dag vært hos min forhandler og sett begge lokene ved siden av hverandre.
Ved første øyekast ble jeg positivt overrasket av Hobbytrade sin i forhold til tidligere utlagte bilder. Modellen fremstod dog ikke som en fullstendig ferdigproduksjonsmodell!. Lyktene nede manglet glass, det ene speilet satt litt på skakke, etc. Spesielt frontvinduene var jeg spent på og disse var bedre enn fryktet. De kunne med fordel stått enda lenger fremme i ramma. Her er NMJ sine hakket finere,- de sitter tett ute mot ramma som i seg selv og er finere enn HT sin. På NMJ El 13 syns jeg buen på taket ved fronten er for lav,- dette er bedre på Hobbytrade sin! Jeg mener da buen fra takrenna opp mot taket (sett fra siden,- ser for flat utmot takrenna.) Hvis man derimot ser på HELE den totale takbuen forfra på begge modellene har NMJ sin tilsynelatende riktig bue mens HTsin er helt flat.... Når det gjelder fargevalget (begge i nydesign) er NMJ sin markant mørkere, kanskje noe for mørk? Hobbytrade sin ser umiddelbart mer skrikende ut ved siden av, (Et nyrevidert lok hos NSB i nydesign var forøvrig rimelig prangende!)...dog vil en lett smussing gjøre mye her. Strømavtakerne på Hobbytrade-versjonen virket rett og slett for store sett fra siden,-de var dog fine og smale. Bufferne på HT var ikke fjærende,-desto var de veldig fine. (At de ikke er fjærende er jo en fordel for de som kjører trådkobbel/skyving av vogner). Bufferne på NMJ sin er fjærende, men har en tendens til å henge seg opp i plastfjæra på baksiden. Kjøregenskapene til Hobbytrade virker bra,- men det ble kun testet på en kort rett skinnelengde. Det blir spennende å se egenskapene i kurver og penser. Loket gikk pent og jevnt,-en innkjøring vil sikkert gjøre dette ennå bedre tror jeg. Ellers er jeg spent på hvordan de andre versjonene fra HT blir,- spesielt frontgittere på gammeldesign. Alt i alt er det kompromisser det ender ut i,- begge modellene er fine med sine fordeler og ulemper. Man må rett og slett gjøre et valg...eller kjøpe begge:). Undertegnede har forøvrig forhåndbestilt alle versjonene fra Hobbytrade......det kan se ut som jeg skal ha alle:) Ellers kan dere vurdere bildene selv,-jeg er dog ingen god fotograf så de er nok ikke helt rettferdige i forhold til å se de med egne øyne. NMJ sin mangler luftslanger, etc. NMJ Hobbytrade Hobbytrade til venstre, NMJ til høyre Edited by Wesley - 12 mai 2013 at 00:55 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det hadde vært nyttig med begge modellene på ett bilde!
Kanskje det er noe som forhandlerene som har dette loket i butikken kan ordne?
- Eller er de kanskje redd for at det vil ødelegge for salget av HobbyTrade?
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg venter i spenning på et bilde der begge modellene står ved siden av hverandre slik at det går an å sammenligne.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel bare ett fåtall modeller som er ute nå og det var visst bare en til hvær butikk etter det forsto. De ferdige modellene var visst på vei. men jeg likte hobbytrade sin modell mye mere enn nmj sin!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har en prøve av produksjonserien til HobbyTrade sin El 13 dukket opp hos noen forhandlere. Jeg så på "det endelige resultat" forleden hos min forhandler. Resultatet var ikke overveldende - tross ventetiden!
Hadde nok etter omtale, forventet "noe ekstra" fra våre danske venner!?
Førsteinntrykket var at loket virket noe mer plastikkartig enn NMJs modell. Lyskasterene er, uten lys, "sorte hull" i lokfronten. Her kunne det vært gjort mer! Enkelte viktige detaljer hos NMJ er også bedre. Det gjelder spesielt området mellom boggier og selve boggiene. Taket synes noe mer detaljert med løse ledninger der NMJ har disse støpt i taket - men selve strømavtakerene synes jeg er bedre hos NMJ.
Drivverket var en nedtur for meg (uten å ha kjørt loket). Her var NMJs "billigløsning" med helplast gearkasser kopiert - i stedet for zinkstøp som jeg hadde forventet. Kanskje strømopptaket hos HobbyTrade er noe bedre justert enn NMJ?
Ellers har HobbyTrade kopiert NMJs løsning med gummiringer på ytterste aksling. Det gir større problemer mht. strømopptak i veklser enn metallhjul i hver ende. (Sikkert like lett som ved NMJ å korrigere selv?)
Det har vært stille på nettet etter disse modellene kom til forhandlerene. - Kanskje det skyldes flere som er noe skuffet?
|
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by VA - 18 mars 2015 at 17:16 |
|
MVH
VA |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når skal dette ta slutt??? Jaja..
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
defrog
MjF-styremedlem Joined: 10 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det er riktig Jeg skjønner ikke hvor jeg har vært henne he he. det er selvfølgelig Hobbytrade jeg mente
|
|
Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb
|
|
Mr. Karlsen
Veteran Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser vi en rekontruksjon av NMJs modellutgaver av 69 settene nå..?
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er hobbytrade i Danmark som kommer med disse modellene. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg lette en del for å finne speilene. De lå under esken og man må derfor ta ut hele innlegget for å finne dem? Trodde først at de manglet?
Ellers hjelper det å klage!
Denne gangen har NMJ fått kineserene til å maskere pinnene som holder plogen som jeg har bemerket tidligere. Derved slipper man å skrape bort malingen for å få plogen på plass - og pinnene brekker ikke så lett!
Tross alt er det fortsatt en del å ta tak i mht. kvalitetskontroll. Det var en forbedring mht. justering av strømopptak - men fortsatt kan man gjøre en mye bedre jobb!
Hjulene sitter fortsatt motsatt av hva som gir best strømopptak i veksler (med gummiringene på ytterste aksel). Her er det bare å bytte om!
Fortsatt er det en del maling som er trengt inn i hullene for krok og bremseslanger på buffertbjelken. Her anbefales å demontere denne helt for å brotsje opp hullene. Da er det også mye lettere å få disse skjøre plastdeler pent på plass.
Noen har klaget over for korte bufferter. Det sitter en plastfjær bak buffertbjelken. Denne har jeg sett har vært bøyd på noen lok. Når man allikevel demonterer denne buffertbjelke, kan det være lett å få strammet dette opp? Derved kommer buffertene helt ut.
Edited by Kjell H. - 18 august 2011 at 13:50 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har NMJ levert 2 nye utgaver av El 13.
Til forskjell fra de tidligere leverte modeller, er det nå fabrikkmontert høyttaler i disse utgaver. Det står ikke et pip om dette i bruksanvisningen, ei heller data for disse høyttalerene er påstemplet.
Ved en rask måling, kan det se ut som man har benyttet høyttalere med 8 ohm impedans?
Da passer kun siste utgave av LokSound (V.4) disse lokene.
Kanskje greit å vite?
Det er ikke gjort noe med formotstandene til frontlyktene. Derved lyser fortsatt de nedre lykter for sterkt og topplykta for svakt.
Ellers er slepestykket på strømavtakerene skiftet til en utgave som er mer korrekt.
Kun OBAS-utgaven har moderne luftinntak, slik at nydesignutgaven er en tidlig versjon.
Edited by Kjell H. - 14 august 2011 at 14:40 |
|
defrog
MjF-styremedlem Joined: 10 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei jeg lurte på om det er noen som vet når El13 kommer fra Hobby Train?
|
|
Hadeland og Ringerike Modelljernbaneklubb
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg var innom hobbyland i dag, og jeg så på den grønne el13 modellen. Jeg ble utrolig skuffet. Bufferbjelken så ut som søppel! den var mørkegrønn på siden, og så var selve fronten så merkelig i forhold at jeg nesten ble sjokert! Om jeg kjøper en el13 så blir det Hobbytrade sin tror jeg! men nmj sin er fin den og! De har forøvrig gammeldesign varianten fremdeles.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Post Reply | Page <1 34567 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |