MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2011 at 11:48
Likhetstrekk er det nok mellom El 11 og El 13, men ikke mange helt identiske elementer utover lyktene.
Svein S
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2011 at 10:33
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Kommer Hobbytrade også med El. 11 i flere varianter?


4 så vidt jeg forstår av forhåndsreklamen http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=48&strCatalog_NAME=Hobby+Trade ...


Se her ja, takker! Egentlig ingen overrakselse at Hobbytrade kommer med El. 11 da det er svært mange likhetsstrekk med storebroren El. 13.

Så er det bare å håpe at modellene fra Hobbytrade er mer kjørevennlige enn NMJs.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 21:38
Et tips til alle som har kjøpt El13 fra NMJ er å sjekke fjærene for strømopptak. Noen er korrekte, andre har enten for mye trykk mot baksiden av hjulet - eller det mangler fullstendig. Her ser det ut til at kvalitetskontroll mangler og tilfeldigheten rår?
 
Et annet tips kan være å bytte om hjulene på begge boggier. Nå står det hjulet som har gummiringer ytterst på begge sider. Derved kan strømopptak bli dårlig i veksler. Ved å ha massive hjul med strømopptak ytterst, blir dette sikrere. Trekkraft skulle bli det samme. Dette er på alle lok. Jobben tar ikke mer en 10 minutter og kan gjøres uten å demontere/ta ut boggiene. Det er mulig å ta løs boggisider og å fjerne kapslingen under mens loket er montert.


Edited by Kjell H. - 17 april 2011 at 21:41
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2011 at 14:37
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Kommer Hobbytrade også med El. 11 i flere varianter?


4 så vidt jeg forstår av forhåndsreklamen http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=48&strCatalog_NAME=Hobby+Trade ...
Bjørn Egil
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2011 at 14:16
Kommer Hobbytrade også med El. 11 i flere varianter?

*Bøyer seg i frykt for å ha oversett noe*
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 17:03
Det kan da godt være at hobbytrade så at skaladesign sin el11modell ble godt tatt i mot, og bestemte seg for å realisere en plastmodell?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 14:41
Etter det jeg har forstått snakker vi vel her om to ulike divisjoner. ScalaDesigns El 11 ligger vel snarere opp imot Superline,mens HobbyTrades elver og tretten-maskiner ligger på Topline-nivå - kanskje noen grader bedre fordi de nå har NMJ's 13 å skjele til under byggeprosessen. MEN vi får se. Det har uansett vært et jubelår for oss MJ'ere. Fortsetter det slik må nok kona ut i arbeid..Tongue
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 11:11
Skala Design har vært godt informert på et tidlig tidspunkt om at HobbyTrade kom med El11, lenge før den ble annonsert. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 22:14
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


Det eksisterer iallefall ingen El11-krig mellom Skala Design og HobbyTrade. Skala Design sine modeller ble utsolgt på kort tid (og det er nå ventelister på modellen), og de to produsentene var nok fullstendig klar over at de kom med samme modell :)Ring til importøren (SL Butikkdata), så vil du sikkert få en fin oppdatering på hva som skjer :)


Skala Design både annonserte og viste prototyper av EL11 en god tid FØR Hobbytrade kom med annonsering av sin EL11 så HobbyTrade kjente jo allerede til Skala Design sin modell. Om tilsvarende var kjent den andre veien er tvilsomt.



Edited by admin - 14 april 2011 at 14:22
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 16:58
Det eksisterer iallefall ingen El11-krig mellom Skala Design og HobbyTrade. Skala Design sine modeller ble utsolgt på kort tid (og det er nå ventelister på modellen), og de to produsentene var nok fullstendig klar over at de kom med samme modell :)

Ring til importøren (SL Butikkdata), så vil du sikkert få en fin oppdatering på hva som skjer :)


Edited by Mr Bridger - 13 april 2011 at 17:00
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 16:28
Originally posted by El Loco El Loco wrote:

For en ganske lang stund siden ble det også introdusert en om mulig enda mer spennende nyhet fra Alvalia: Hobbytrade El 11.

Kremt, det var vel med den modellanonseringen at krigen startet nettopp av Hobbytrade. EL 11 var jo allerede anonsert og vist frem som prototyp av Svein R. i Skala Design.
Terje V.
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 13:50
Hei, godtfolk!
Siden det ser ut til å herske "våpenhvile" i El 13- krigen, drister jeg meg til å poste i tråden.
Er det noen som har hørt mer om hva som skjer med Hobbytrades El 13? Det er ikke lett å finne informasjon om dette, og på Hobbytrades hjemmesider er det liten aktivitet, og intet av nyere dato om El 13. Den skulle etter planen ikke være så langt unna nå....

For en ganske lang stund siden ble det også introdusert en om mulig enda mer spennende nyhet fra Alvalia: Hobbytrade El 11. Heller ikke den er det mulig å finne særlig info om, og så vidt jeg kan se er den ikke engang nevnt på Hobbytrades hjemmesider.

Er det krig, så er det krig, og jeg håper modellene realiseres!
Hvis noen har inside info, er vi nok flere som vil sette pris på om dere vil dele den med oss!

Ha en strålende vårdag, og se opp for hoggorm! Shocked


Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 22:50
Det går så fint atte....
Gjort det eg... Var ingenting det. Bare sitte rolig....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 22:30
Har limt på storplogen og dette fungerte meget godt, den uthulede plogen var det mye værre å få pusset ned men den limes fast over natten så det bør gå bra imorgen tidlig også.

Speilene er nok de jeg frykter allermest ja, og tenk å borre på en så synlig del av kåpen.. *vil ikke!*
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 21:00
Plogene har ingen hindring for å ta av og på kåpen....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 20:40
Bremseslanger til El13 kan ha støpefeil. Jeg så at 2 av slangene til mitt lok var "avkortet".
Ellers er ikke disse detaljene av førsteklasses plast (som f.eks. Fleischmann til sammenlikning). De må derfor behandles med største forsiktighet!
Det er viktig å sjekke at det ikke er "støpesjegg" på den tappen som skal inn i hullet på lokkåpen.
 
Ellers gikk mine ploger lett på plass etter at malingen ble skrapt av tappene. Plogene sitter nå "passe fast".
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 19:03
Sitat: "noe jeg bør være spesielt forsiktig med eller holder alt normal skjør kvalitet? "
 
Vær forsiktig med speilene og bremseslangene. Hullene er litt trange,og jeg borer opp først,MEN da må du vite hva slags bor-dimensjon som skal til.
 
OBS! Og selvsagt KUN håndboring!!!


Edited by Mikael Järn - 16 mars 2011 at 19:28
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 18:15
Kjell: Jeg forsøkte selvfølgelig å skrape ned pluggene i plogene, men til ingen stor nytte. Tror jeg nesten skal sjangse og lime på plogene etterpå - må bare undersøke hvor tungvint det blir å ta av / på kåpa med fastlimte ploger.

Det øvrige i godteposen, noe jeg bør være spesielt forsiktig med eller holder alt normal skjør kvalitet?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 16:20
Et lite tips som jeg tror jer har nevnt før:
 
Jeg har god erfaring med å ta en liten dråpe Zalo på slike tapper som er vanskelig å presse inn i hullet, som buffere, plogfester og annet.
 
Petter
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 15:17
Jeg tror ikke det er lurt å bore opp festene til plogene?
Plogene er hellakert, så det er kommet litt maling på plastpinnene som holder plogen på plass. Denne malingen sitter ganske løst og det er derfor bedre å skrape denne av, fremfor å bore opp festehullene. Når plogen stikkes på plass første gang, vil man uansett skrape bort litt i malingen. Er hullene boret opp, kan derfor resultatet bli at de sitter for løst?
 
Jeg synes det er merkelig at ingen har etterlyst de 2 plogene som mangler på dette loket?
NMJ har levert 2 ploger med i "godteposen", en "tett" og en med åpning for kobling. Det er også levert med en løs kobling i tillegg til den som er montert på loket. - Altså kobling i begge ender som normalt er på en slik lokmodell. Jeg mener derfor tanken var å montere de 2 manglende ploger på fabrikk (som for El17)?
Ekstra ploger burde derfor fremskaffes av NMJ og sendes forhandlere som solgte loket slik at kunder kan få de ploger som åpenbart mangler?
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2011 at 22:39

Jeg og borret opp festene til plogene på midt og. Borret opp hullene til speil og annet ekstra utstyr og brukte lim der. Ikke brukt lim på plogene, men får bare se hvordan det går...

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2011 at 21:54
Angående plogene på 13 loket så ble hullene til festet borret opp litt med mitt lok, og plogene pusset litt ned for at de ikke skulle ta tak i skinnegangen til Märklins C skinner. Overveier nå å lime på plogene i visshet om at da blir det ingen ny mulighet til å fjerne disse igjen i etterkant. Bør jeg lime på plogene? - Nå glir plogene sakte ned av festet, så en festeløsning må komme på plass med mitt lok.
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2011 at 21:48
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Quote Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....


NMJ annonserte at de kom med 2133, men kom med 2134 istedet. Kanskje HobbyTrade gjør det motsatte? LOL


Hvorfor gjør NMJ dette egentlig?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 23:31
Quote Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....


NMJ annonserte at de kom med 2133, men kom med 2134 istedet. Kanskje HobbyTrade gjør det motsatte? LOL
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 18:02
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....
 
 
 
De skal vel presse på det og slik at de kan stille bedre?
Man får vel bare vente og se hvilken som er "best" og sammenligne...
Kjøpe den som er best.... Har selv 2134 fra NMJ og like den godtWink Så blir spennende når HT kommer med sin.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 17:50
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 17:33
A matter of life and death
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 16:42
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg fant øvrig et bilde til av 2134 i 2003, tatt noe senere på Grorud, og der også med tekst om at den var klargjort for hugging. Muligens har OBAS kjøpt den ut derfra. MDB har anmerkningen: "Eies av Ofotbanen AS Hensatt som delelok i Narvik" Det kan vel hende at den ble kjøpt nettopp som et rullende reservedelslager, og at den aldri har vært i bruk som driftslok hos OBAS. Flinks bilde fra 2005 viser vel også et hensatt lok. Det har jo ikke fått OBAS sin grønnfarge på.
 
Takk ses. Høres ut som en fornuftig forklaring. OBAS starte etter det jeg vet i 2001 og innstilte i 2008. De skal ha hatt fem av de gamle El 13-lokene. Og altså muligens ett eller flere delelok. Å finne ut hvor og når alle disse forsvant er vel kanskje ikke så lett. Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Foto: NMJ-webside (Ikke-spesifisert fotograf)


Edited by Mikael Järn - 07 mars 2011 at 16:45
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 16:00

NJKs Materielldatabase (MDB) er nok ikke helt ajour med siste nytt for alle enhetene, dessverre. 

Jeg fant øvrig et bilde til av 2134 i 2003, tatt noe senere på Grorud, og der også med tekst om at den var klargjort for hugging. Muligens har OBAS kjøpt den ut derfra. MDB har anmerkningen: "Eies av Ofotbanen AS Hensatt som delelok i Narvik" Det kan vel hende at den ble kjøpt nettopp som et rullende reservedelslager, og at den aldri har vært i bruk som driftslok hos OBAS. Flinks bilde fra 2005 viser vel også et hensatt lok. Det har jo ikke fått OBAS sin grønnfarge på.

Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 15:31
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det var lokene El13.2134,2155 og 2157 som fikk fjernet ploger og ble brukt som skiftelok frem til de begynte å bruke El17 og seinere EL18. Det var vanlig med B3 vogner til Kongsvinger, Sarpsborg som Kongsberg. trukket av EL16,  EL17 eller EL18.
 
Flott research du har foretatt der Wickerman. Og et veldig artig foto. En helt annen sak som forundrer meg er billedteksten til NJK på Materielldatabasen angående 13.2134 der det heter:
 
El 13 nr.2134
Ved vst. Grorud. Skal slaktes og klargjøres for hogging.
09.06.2003
Grorud
Foto: R. G. Nilsson
 
Men på Jernbane.nets omtale av den samme maskinen "vår" - 13.2134 - heter følgende under fotoet av lokfører Peter Flink:
 
Peter Flink El 13 2134 i Narvik 29/5 2005
 
 
Betyr dette at maskinen ikke ble hogget i 2003 likevel men solgt til Ofotbanen,der Flink fotograferte den i 2005..? Ja,lever den i "beste velgående" et eller annet sted i dag ettersom den ikke er oppført hverken som utrangert eller hogget opp i Materielldatabasen? Norsk Museumstog disponerer etter min vitende kun en 13-maskin og det er 13.2142.
 
 
 
 

 
 
 


Edited by Mikael Järn - 07 mars 2011 at 15:32
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.