El 13-krigen..? |
Post Reply | Page <1 56789> |
Author | ||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var lokene El13.2134,2155 og 2157 som fikk fjernet ploger og ble brukt som skiftelok frem til de begynte å bruke El17 og seinere EL18. Det var vanlig med B3 vogner til Kongsvinger, Sarpsborg som Kongsberg. trukket av EL16, EL17 eller EL18.
Edited by Wickerman - 07 mars 2011 at 14:57 |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
A matter of life and death
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan forresten anbefale Norsk Jernbaneklubbs materiell- og stasjonsdatabase på det varmeste. Det hele er etter det jeg skjønner redigert av Svein Erik Sando, som også skriver en god del innlegg her på MJF-sidene. Sammen med basen til Jernbane.net utgjør disse bilde- og kunnskapssentrene den rene Sareptas krukke for ferrofile MJ'ere.
Edited by Mikael Järn - 06 mars 2011 at 21:59 |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
A matter of life and death
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det doble antall deler samt doblede lønninger i Kina vil altså ikke ha noe å si for prisene til NMJ? Da får jeg si som de sa om ham som vant i Lotto: Godt gjort av en så ung mann...
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kinesiske lønninger er på langt nær på europeisk nivå til tross for en viss økning. Selv om lønningene i Kina skulle være fordoblet, så utgjør ikke dette mange kronene. Råvareprisen er også økt - men dette utgjør heller ikke mye. Jeg tror det er rikelige avansemarginer til å fange opp slike svingninger uten at det merkes vesentlig på utsalgspris. - Bare sammenlikn med prisene på øvrige varer fra Kina. |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel - kinesiske lønninger har den seneste tiden økt med over tredve prosent, og nå krever de førti prosent. Ditt synspunkt på priser kontra lønninger forteller meg at det å være "teknologi-freak" ikke nødvendigvis er det samme som å være "økonomi-freak".
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror ikke det koster så mye å produsere slikt drivverk som er i El17 i Kina at det vil gjøre nevneverdig utslag på utsalgsprisen i Norge?
- Her er det heller snakk om utviklingskostnader - og ikke minst tid?
Om man summerer antall deler i en El17 og sammenlikner med El13, så skulle jeg ikke være forbauset om El17 har det dobbelte antall deler? Dette skyldes vesentlig alle smådeler i drivverket.
Man kan sikkert også diskutere om dette antall og den presisjon i drivverket er nødvendig for å oppnå akseptable gangegenskaper? - Som den "teknologifreak" jeg er, synes jeg det er artig at NMJ har gjort seg så mye umake med å lage et så avansert drivverk som i El17 - slikt har jeg aldri sett på en modell i dette prisskikt! Jeg hadde trodd at dette ville for fremtiden være et varemerke og salgsargument for NMJ Topline - men der tok jeg dessverre feil!
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sitat KjellH: "Ut fra det suverene drivverket som sitter i El 17 med individuell opplagring av hvert tannhjul, er El 13 mer "normal" etter markedsstandard. Gearkassene er forøvrig laget av plast. Her har nok NMJs utgave av El13 mer preg av å være "billigmodell"? "
Ser nok at lønningene i Kina er på vei oppover i hurtigtogsfart. Så Finn Moe har to valg. Billigere modeller - som El 13 - eller dyrere priser ut i Norge. Sånn er dett!
Edited by Mikael Järn - 04 mars 2011 at 22:33 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ser ut fra min modell at plogen er lakkert fra fabrikk. Denne malingen er noe tykk, slik at man må fjerne den fra pinnene som fester plogen i rammen før plogen monteres - ellers går den ikke helt på plass. Resultatet kan bli at plogen blir liggende for lavt over skinnene.
Prøv derfor å skrape bort malingen før du monterer plogen.
Ellers er det en åpenbar mangel at det ikke er levert 2 sett ploger til denne modell - i og med det er koblingsfeste til begge ender. Her burde NMJ også etterlevere ploger!
- Jeg tror tanken var å montere 2 ploger på fabrikk og ha de 2 andre i godteposen - slik som på El17?
Mht. "krigen"....
Har noen lest siste nummer av "MIBA Messe 2011"? På side 110 kan man lese en redaksjonell artikkel av Manfred Peter som omhandler nettopp dette "problem" i Tyskland. Han konstaterer at det er mange større produsenter enn HT som har "gitt opp" prosjekter når de ikke har klart å komme først til markedet.
Så kan man spekulere i om HT klarer å gjøre en vesentlig bedre modell av El13 som gjør denne verd å vente på?
Ut fra det suverene drivverket som sitter i El 17 med individuell opplagring av hvert tannhjul, er El 13 mer "normal" etter markedsstandard. Gearkassene er forøvrig laget av plast. Her har nok NMJs utgave av El13 mer preg av å være "billigmodell"? - Kanskje får vi et like påkostet drivverk fra HT som det NMJ leverte på El17?
(trykkleif og presisering) Edited by Kjell H. - 05 mars 2011 at 10:49 |
||
Mr. Karlsen
Veteran Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ ettersendte gratis dekoder til alle AC kjøpere av 13 loket grunnet en kommunikasjonsfeil mellom butikken og fabrikken. Bra NMJ!
Loket er i gang med å kjøres inn og alt med unntak av en ting er så og si perfekt også i vekselstrømsutgaven. Plogen er den eneste ulempen da denne er _for_ orginal slik at denne hakker litt ned i skinnene over enkelte veksler. Skal forsøke å file ned plogen forsiktig med sandpapir og se hvordan resultatet blir.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De vindusgitterene likte jeg faktisk! jeg ser ikke hva som er så ille? om man vil ha nye så kjøper man jo bare skaladesign sine vindusgitter! http://togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=505
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bildet er det Kjetil Haugen som har tatt på Tremetsrud på Fremotreffet på Nærbø
Har bare ikke satt den godt nok sammen....
Finurlige greier det der...
Eg har det loket og det gikk på Fremo-treffet på Nærbø. Er meget godt fornøyd med det. Som Skjalg skriver så er eg ikke enig i de som mener det gitter er så grovt... Er nok på prototypen det er grovt, men er ikke så gale som folk vil ha det til. Er ikke noe å si på gangegenskapene heller. Nå har eg satt i ESU dekoder med lyd og synes det er prikken over I`en....
Eneste som mangler nå er bare smussing...
Kjetil Haugen som har tatt bildet på Fremotreffet på Nærbø! Edited by Ørjan - 03 mars 2011 at 14:47 |
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men hva skal den voldsome sprekken over bufferbjelken være godt for?
.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg knipset et svært dårlig bilde av EL 13 på NMJ i går med mobilen. Etter all snakk om grove gitter etc, var jeg egentlig veldig overrakset. "Authentic" versjon som var lett smusset trodde jeg først var utført i metall. Den ser vesentlig bedre ut i virkeligheten enn på bildet. Gitter synes jeg heller ikke virket så gorve som mange skal ha det til. Hvis HobbyTrade lager en bedre modell har man mye å glede seg til. |
||
_Skjalg
|
||
ketilo
Nykommer Joined: 27 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller så får man si som Peer Gynt: Om jeg hamrer eller hamres, like fullt så skal der jamres ;-)
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppps, du så den ja ...
Men det er ikke så enkelt og vite hva man vil alle ganger sjø ..
Men en ting er sikert, vi er vell enige om at vi ikke er enig i alt ..
Men jeg skal slutte og kvervelere no, ble bare så lett revet med sjø ..
Helt enig, vi har aldrig hatt så mye fint i Norske modeller.
En produsent har gitt oss mye nye flotte modeller, og kommer helt sikkert til og gjøre det vider framover også.
Så det ser jeg frem til.
Edited by Tåge - 08 februar 2011 at 22:30 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
SITAT Tåge:"Mye rett i det du sier der.
Jeg er ikke så sikker på at produsentene står i kø for å lage norske modeller.
Og uteblir de, så blir det "Monopol" til slutt.
Med unntak av standardmodeller som noen produsenter kan fornorske da.
SITAT Tåge: "Ja, jeg er ikke så sikker på at en "konkurranse" som det nå ble nevnt, kommer oss kunder til gode senere."
Det var da voldsomt til "gråtekoneri". Vi har da vel aldri hatt så mye norsk mj-materiell som idag. Og aldri har flere produsenter konkurrert i en slik grad om det samme markedet. Vil du tilbake til Limas B3-vogner og El 13.2121 og Märklins Di 3 ? Vi burde heller JUBLE HØYT! Og ikke ta til tårene.
Først gråter du over konkurranse og deretter gråter du over et mulig monopol. Får si som min far sa om en person: "Der er det sannelig ikke langt mellom tanke og tunge..." "Åh",sa mor,"er det noen forbindelse der da..?"
Edited by Mikael Järn - 08 februar 2011 at 19:34 |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mye rett i det du sier der.
Jeg er ikke så sikker på at produsentene står i kø for og lage Norske modeller.
Og uteblir de, så blir det "Monopol" til slutt.
Med untak av de standar modellen, noen produsenter kan for Norske da.
Edited by Tåge - 08 februar 2011 at 17:06 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
El 18 og Di3 var grunnmodeller som dekker et større marked enn bare det norske. Derfor kan en produsent tillate seg mindre spesialserier til "lille Norge". Formene og utviklingsarbeid kan derfor deles på flere produserte modeller - og om et marked svikter, betyr dette ikke så mye for totalen.
Det har vært trukket frem til stadighet her på forum problemer som parallellansering av BM69 fra NMJ og Agder Modellteknikk. - Og vi husker vel alle "stormen rundt Type 31"? Nå er vel egentlig den siste å regne for parallell-lansering da dette var modeller i samme utførelse og prissegment. BM69 var derimot så forskjellige som det går an å gjøre dem (med samme typebetegnelse).
Selv er jeg enig med deg, Asgeir, at et mangfold er bra! -- Jeg tror derimot ikke at produsentene synes det samme? - Er det tilfeldig at Agder ikke har kommet med H0-modeller og Brimalm heller ikke har laget noen norsk modell etter dette? Edited by Kjell H. - 08 februar 2011 at 16:48 |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Asgeir: "Jeg lener meg godt tilbake og nyter utbudet av norske modeller, og gleder meg over muligheten til å velge den modellen, i den kvaliteten og til den prisen jeg ønsker."
TILTREDES!
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror ikke ørten varianter fra 2 leverandører er noe enormt problem: se bare på antall leverte Di 3 modeller fra Märklin, Roco, Heljan; CM og Superline. Mange av disse variantene har identiske nummer pga det er svært få lokomotiver som har lik lengde med sine europeiske søsterlok, og jammen kommer dette lokomotivet i år i nye varianter fra Roco.
Paralleler kan også trekkes til El 18 som har vært levert fra HAG, Märklin og Roco. Denne vil også bli levert i mange varianter i flere år fremover.
Jeg tror modeller av de viktigste og mest kjente lokomotivene stort sett vil bli tilbudt fra mer enn 1 produsent. Skala Design er ikke langt fra å levere sin El 11, samtidig har HobbyTrade annonsert at de også vil produsere denne og NMJ har levert sine Superline tidligere.
Hvorfor går det bra: disse lokomotivene kjenner de fleste, til og med mannen i gata. Ergo er forventet antall solgte enheter vesentlig større enn ved litt mer "ukjente" lokomotivtyper. At det vil ta lengre tid før alle produsentene får solgt alle enhetene enn hvis de var eneprodusent sier seg selv, men det er dette som er sunn konkurranse i følge alle teorier.
Hvordan hadde situasjonen, og diskusjonene på dette fiorumet, vært hvis det fantes bare en produsent som leverte i den kvaliteten de syntes var bra nok og prisen de syntes var høy nok. En situasjon som høyst sannsynlig ikke kan oppstå; for da vil det alltid være noen som vil prøve å komme seg inn på markedet pga fortjenestepotensialet.
Jeg lener meg godt tilbake og nyter utbudet av norske modeller, og gleder meg over muligheten til å velge den modellen, i den kvaliteten og til den prisen jeg ønsker.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
JPG brukes like omfattende til trykksaker som til skjerm, men det er komprimeringsfaktoren som avgjør kvaliteten. Er et bilde i 300 dpi forblir det det hele veien også i JPG. Mulig noen programmer åpner i andre formater, men ikke i photoshop. Mht utskrift så gjelder det å holde tunga rett i munnen og få vekk alle innstilinger som tilpasser til utskrift etc.
PDF er egentlig et vektorformat, så det er ikke optimalt å bruke Photoshop til åpning eller generering av PDF da photoshop er et pixelprogram. Men en optimalisering av en skannet PDF (pixelert) gjør filstørrelsen mindre uten særlig synlige endringer. Dette mye fordi "hvite" pixeler tas bort, og det er ofte mye hvitt i tegninger. Men en slik diskusjon bør tas i et annet rom på forumet.. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg synes også at den ble vel stor ja. Originalen er i tiff og jeg bad Photoshop om å lagre den som pdf, og da ble den så stor. Og ja, 300 dpi. Helt bevisst. Selvsagt vil jeg ha printekvalitet og ikke bare skjermkvalitet. Men det er godt mulig at man via en rensing i Acrobat kan få filstørrelsen ned. Det prøvde jeg ikke. Pdf ble faktisk litt fetere enn tiff-en.
Javel? Det stiller jeg meg svært tvilende til. Jpg er et skjermformat, ikke et utskriftsformat. Jpg bevarer bildenes størrelse i pikslers bredde og høyde. Jeg tok og kopierte den tegningen du la ved, tok den rett inn i Photoshop, og der kommer den, naturlig nok, opp med 72 dpi, og da blir utskriftsbredden 66 cm. Siden dette er utsnitt av min A4-tegning og tegningen er i 1:87, så skjønner man at det blir helt feil. I tiff (og pdf) derimot, så lagres bildets opplysinger om papirutskriftstørrelse også, så der forblir tegningen målfast i utskrift. Sånn har i hvert fall jeg forstått - og erfart - at dette henger sammen. |
||
Svein S
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er vel et fåtall MJ-interesserte som er ute å debatterer på forum. Det er også et fåtall av det potensielle marked for El13 som har meldt sin interesse for HT-modellen ved lansering.
HT var øyensynlig usikre på om de skulle satse på denne modellen - i og med de gikk ut med lansering på den måte de gjorde? - Ellers hadde de vel bare produsert modellen (som de gjorde med Di4 og Di6)?
Derfor er jeg ikke bekymret for det marked som utgjøres av de ytterst få som er på forum.
Det som bekymrer, er at vi får 2 relativt identiske modeller i "ørten "utgaver som er beregnet for et relativt begrenset marked? Hvor mange av de mer "normalt" interesserte kjøper begge utgaver?
Det som er min underliggende bekymring, er at noen skal få "hyllevarmere" som ødelegger økonomi og på denne måten reduserer fremtidig satsing på norske modeller.
Jeg har for min del tenkt å kjøpe begge utgaver - men så er jeg vel heller ikke det som kan betegnes som "normalt interessert"?
Slike parallell-lanseringer har stadig vært trukket frem som et av hovedproblemene for tysk MJ. Der har dette vært trukket frem som en av hovedårsakene til de økonomiske problemene som "de store" der har.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Først og fremst vil jeg takke for H0-fortegnelsen og byggeveiledningene der. Dette er en flott "Bibel" som har hjulpet mange med å realisere norske modeller. Skulle gjerne bidratt med de tegningene jeg selv har fått tak i siden utgivelsen for å berike den ytterligere! 14 MB for en PDF hørtes unormalt mye ut! En slik tegning burde ikke vært på mer enn 1 MB. Virker som at du har skannet den i 300 DPI som PDF? Du kan prøve å komprimere PDF-filen eller "Resnse" den for å få ned filstørrelsen uten at det går utover størrelsesforholdet (Enten via "Document" - "Optimize Scanned PDF" eller via "Advanced" - "PDF Optimizer" i Acrobat). Forøvrig kan du lagre det som JPG i stedet for tiff. Størrelsesforholdet blir jo det samme. Legger ved tegningen til sammenligning. Er enig i at isolatorene er høye også her, men pantografen viser at Toplinemodellen er feil. Tegning fra NJKs H0-fortegnelse Mange flotte detaljer, spesielt boggiene er bedre enn Lima sine. Pantografene er for brede, fjærdekselet er sort, og slepestykket er for bredt. Mens El 17 hadde feste i islolatorene er denne festet med en sentrert skrue. I tillegg er det noen rare utstikk ved isolatorene. Jeg fikk dratt ut den ene bufferten litt, men den spratt ut like etterpå.. Hovedlykten skulle vært rød og ikke sølvgrå, og noen malingflekker på takrennen. Bufferbjelken er i metall og virker noe rar, men detaljene er mange og gode! Edited by Pelle - 08 februar 2011 at 15:23 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Meget bra sagt og skrevet, Tom!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enig men enhver sælger, lille eller stor, må påtage sig ansvar for den kvalitet der tilbydes.
Det er heldigvis også det almindeligste.
Såfremt nogle forretninger indfører bindende forudbestillinger, mister de bare kunder. Dertil er dagens mj-kvalitet alt for svingende.
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt sagt av Tom, og innstillingen man håper å møte hos en seriøs forhandler med god service mot sine kunder (jeg er en av dem, selv om akkurat El13 har jeg bestilt hos en av de andre ildsjelene).
Jeg antar at forhandlerne ikke har ubegrenset returrett på bestilte modeller, så jeg synes at vi som kunder skal ha såpass respekt overfor forhandlerne at vi faktisk kjøper det vi har bestilt. Selv om produsentene kan være litt lunefulle i hva de produserer, så skylder vi de småfirmaene som selger MJ (det er ikke akkurat store konglomerater noen av dem) at de ikke risikerer å brenne inne med avbestilte modeller! Edited by Øyvind Erik - 08 februar 2011 at 12:06 |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sådan
Og så ikke mere "krig", eller diskussion.
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Post Reply | Page <1 56789> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |