MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <1 789
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 22:10
Originally posted by Roger Roger wrote:

Kanskje TopLine ikke er så veldig "Top" allikevell????

Hva da, da? "Bottom line"?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 22:06
Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Alt dette tjener imidlertid oss MJ'ere på en fortreffelig måte. Modellutbud og valgmuligheter er beste grobunn for konkurranse og priskrig fra produsentene. Måtte krigen vare!Big smile
 
Er du ironisk nå, eller er det bare jeg som "går rett på limpinnen"???
Det kommer skjelden noe godt ut av "kriger", eller andre konflikter for den saks skyld. - Ei heller en slik i vårt eget smale og svært begrensede lille marked. Til tross for at Mikael Järn spår bedre kår for oss forbrukere ved mer å velge i mellom og lavere pris, tror jeg derimot at en "krig" på sikt vil føre til færre modeller, dårligere utbud og høyere priser derved at færre produsenter "våger" å satse på ett lite marked med få forbrukere kombinert med lav fortjeneste, med fare for å tilby samme modell som "konkurrenten". Å hylle en slik utvikling, blir som "å pisse i buksa" ute en tidlig januar dag.......
 
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Nå har NMJ utfordret Hobby Trade på EL-13, tør vi håpe på Hobby Trade type 69 Big smile
 
I såfall tror jeg jeg vet hvem som hadde "vunnet" den "krigen".
 
På bakgrunnn av den informasjon som fremkom om NMJs "Top"Line BM73 hva der angår raske modeller, kvalitet, detaljer og hjulflenser, er det med skuffelse jeg ser mange av de samme tilbakemeldingene her hva der angår NMJs nye El.13. Kanskje TopLine ikke er så veldig "Top" allikevell???? Er dette representativt for hva man kan forvente i TopLine-serien fremover, tror jeg at BM69 snart dukker opp, og at resultatet kan bli sammenliknbart med BM73 og El.13. Jeg håper jeg tar feil, men jeg tror heller jeg venter på Hobbytrade sin denne gang (som jeg allerede har bestilt).
 
(NB: Kan jeg forandre fra OBAS til rød/brun-gammeldesign, Tore???)


Edited by Roger - 04 februar 2011 at 22:06
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 19:04
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Er ikke enig i at pantografene ser greie ut. Mye er bra her, men hvorfor er viktige detaljer som slepestykket helt feil? Isolatorene på taket ser også urealistiske ut. Er de for høye?

Lurer også på hvorfor Buffertene er så korte og røde. Bremseskoene burde også vært lengre inn. Prøver nmj kanskje bevisst å gjøre topline dårligere enn superline?

Nmj sin versjon kom som en overraskelse. Blir veldig spent på hvordan hobbytrade sin versjon blir.
 
Jeg synes isolatorene ser høye ut på bilder av forbildet også.
 
Jeg stod og kikket på en El 13 på Strømmen i går og ble ikke helt overbevist. Av ting jeg stusset på var:
  • Hovedlykten ser veldig grov ut, det ser ut som den yttre delen (som åpnes i 1:1 regner  jeg med) stikker for langt ut. For meg så ser det ut som den stikker lengre ut enn på tegningen av en El 13 på esken. Sett rett forfra så virker glasset i hovedlykten altfor lite. Prototypen av Hobbytrade sin El 13 på Togbutikken sine sider har også en frontlykt som ikke er helt god, men der står det at den skal korrigeres.
  • Håndtaket som går under vinduene i fronten har noen voldsomme fester på bildene på nmj.no. Prototypebildene av Hobbytrade sin ser bedre ut.
  • Det er et digert skruefeste midt under strømavtageren. Jeg har mye mere sans for hvordan det ble gjort på El 17, hvor strømavtageren var festet med isolatorene.
  • Buffertene virket inntrykket, det kan ha noe med den plastfjæren å gjøre.
  • Det er mange små hull i taket under den ene pantografen som er plassert over høytalerkassen. Det hadde vært mye bedre å brukt den tradisjonelle metoden og sendt lyden nedover.
  • Pizzaskjærere av noen hjul. Jeg vet ikke om de lar seg bruke direkte på FREMO-treff.

Gitteret er grovt, men jeg har aldri sett noen gittere som er fine i plast.

Jeg er enig med Pelle i at denne kom overraskende, men jeg konkluderer med at jeg avventer med å kjøpe til jeg ser Hobbytrade sin modell. Jeg håper at de tar seg tid til å gjøre en bedre jobb. 
 
Denne syntes jeg ikke var i klasse med El 17 modellen. Men jeg er kanskje bare veldig kresen?
 
Kai
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 18:40
Originally posted by Stian Stian wrote:

Dette blir vanskelig! har egentlig bestemt meg for å kjøre damp og diesel. men frister med en grønn og gammeldesign el13! Nei får heller vente. akkurat nå står 18c 255 høyest på ønskelisten!
 
Da har du jo muligheten til å skaffe deg en god,rimelig grønn El 13 på QXL med Faulhabermotor,gitter og messingdetaljer for bare 650 kroner.
 
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 18:31
Dette blir vanskelig! har egentlig bestemt meg for å kjøre damp og diesel. men frister med en grønn og gammeldesign el13! Nei får heller vente. akkurat nå står 18c 255 høyest på ønskelisten!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 18:00
Nå har NMJ utfordret Hobby Trade på EL-13, tør vi håpe på Hobby Trade type 69 Big smile
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 17:57

Kunne noen kanskje legge ut bilder/video av denne..  gjerne testrapporter.. :)

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 15:22
Er ikke enig i at pantografene ser greie ut. Mye er bra her, men hvorfor er viktige detaljer som slepestykket helt feil? Isolatorene på taket ser også urealistiske ut. Er de for høye?

Lurer også på hvorfor Buffertene er så korte og røde. Bremseskoene burde også vært lengre inn. Prøver nmj kanskje bevisst å gjøre topline dårligere enn superline?

Nmj sin versjon kom som en overraskelse. Blir veldig spent på hvordan hobbytrade sin versjon blir.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 14:41
Er nettopp ferdig med å montere godteposen. 8 trykkluftslanger, 2 skalakobbel,2 stigtrinn og 4 speil.
Selve bufferbjelken er av metall,og forhullene til innfesting av bremseslanger og kobbel bør bores opp ørlite slik at delene entrer smidig uten at plasten får varig knekk. Samme gjelder de fire speilene som skal inn i plastkåpen. Ikke bruk for mye makt,bor heller litt mere opp og entre med hjelp av en smekker nebbtang.
 
Patentet for fjærende buffere ser ut til å være dårlig. Fjærene bak bufferbjelken klarer ikke å dytte selve bufferene helt ut. Trolig er det en slags plastfjærer. Men dette er jo IKKE messing eller Superline. Plast er et skjørere materiale og man må være nennsom og IKKE for hard i klypa under montering.
 
Dersom HobbyTrade har satset på messingdetaljer i stedet for plast tror jeg absolutt de har funnet plastlokenes fremtid. Først da blir de gode alternativ til messing.
 
Plogen med åpningen for NEM-kobbel er i laveste laget og bør files større dersom du for eksempel benytter Fleschmann kortkoblinger - for å unngå at koblingen henger seg opp i plogen.
 
Noen barnesykdommer har disse nye Topline-lokene. Men for utbredelsen av hobbyen betyr prisforskjellen på 6-8000 kroner visavis Superline enormt. Dette er fremtiden for det store flertallet med normale lommebøker.
 
Vi venter med spenning på at HobbyTrade skal komme med sin El 13. Det må jo bli alle tiders dobbeltest for Slevigen og MJ-bladet.
 
 


Edited by Mikael Järn - 04 februar 2011 at 14:43
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 11:49
Mye godt å si om NMJ's El 13 som ble prøvekjørt I DMJK i går. Boggi-sidene er et stort løft fra Lima. Endelig har Moe & co fått skikkelig farve på hovedlyset. Detaljeringen er god.Gangegenskapene var etter mitt skjønn bra på saktefart. En liten skuffelse for noen er at godteposen inneholdt en hel og en hullet frontplog for NEM-koblingen. Ikke noe kupp for de som benytter trådkobbel. Men her kan jo byttehandler løse problemet. Skala-designs flotte messingploger er jo også mulig å benytte som erstatning.
 
For meg så grafene greie ut. Den største skuffelsen er frontgitterne i plast som er i overkant grove og vanskelige å se igjennom. Her hevdes det fra informert hold at HobbyTrade's versjon får messing-gitter i adskillig mere filigran utførelse. For øvrig vil vel de kjente guruene komme med adskillig flere og dypere karakteristikker om årets overraskelse.
 
Det er nærmest for krigserklæring å regne når HobbyTrade og NMJ utfordrer hverandre. Rykter vil ha det til at HobbyTrade vil sette ned sine priser når deres El13 kommer i april. For ingen ting tyder hittil på at de vil droppe ut med sine varianter. Og når kommer en mulig El14-krig? Tror neppe HobbyTrade isåfall vil vente til ETTER neste Nürnberg med å slippe en mulig El14.
 
Alt dette tjener imidlertid oss MJ'ere på en fortreffelig måte. Modellutbud og valgmuligheter er beste grobunn for konkurranse og priskrig fra produsentene. Måtte krigen vare!Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 789

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.