MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <1 789
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2014 at 16:35

Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Det ser jo ut som en grei måte å feste tråden på, uten å måtte bore i loket. Hvordan eller med hva er tråden festet i bakkant av bufferene?

Tråden er normalt bøyd slik:

Den smettes på plass og limes med en dråpe Panokitt-lim på hver side. Limet får du kjøpt på Panduro.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2014 at 18:00
Diskret og fin kobling, skal prøve å montere dette på et lok og noen vogner
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2014 at 21:53
Har sett litt på 13maskinene til Hobby Trade i nettbutikk, i grønn orginaldesign er disse stilt ut med frongitter, i rødbrun gammeldesign, er El 13 stilt ut uten frontgitter. Er det noen som vet om disse leveres med frontgitter i gammeldesign? Har også lagt merke til at lokomotivene i orginal og gammeldesign har antenne på taket, er ikke dette en detalj som egentlig hører hjemme på nydesign?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2014 at 22:50
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Har sett litt på 13maskinene til Hobby Trade i nettbutikk, i grønn orginaldesign er disse stilt ut med frongitter, i rødbrun gammeldesign, er El 13 stilt ut uten frontgitter. Er det noen som vet om disse leveres med frontgitter i gammeldesign? Har også lagt merke til at lokomotivene i orginal og gammeldesign har antenne på taket, er ikke dette en detalj som egentlig hører hjemme på nydesign?
El 13.2135, som Hobbytrade har i "gammeldesign", må ha fått togantenne en gang i tiden juli-november 1982:

På bildene av 2135 i "gammeldesign" i MDB og på jernbane.net er det med vindusgittergitter, men jeg kan ikke utelukke at loket kan ha mistet gitteret før det fikk "nydesign".

MDB har flere andre bilder av rødbrune El.13 med togantenne, også uten gitter:

Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2014 at 23:32
Takker for svar!
Siden jeg har lagt hovedvekt på perioden mellom ca 1960 - 1975 bør jeg kanskje ha lok uten antenne. Vil det være vanskelig å file bort antennen med pent resultat mon tro? Synes også det er tøfft å se en 13 maskin med frontgitter, har 13 2121 fra NMJ, denne er grønn og uten gitter ut av esken.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 14:11
Originally posted by ses ses wrote:

Når det gjelder gammelgrønn El 13 og gitter som jeg ser modellen har, så er jeg usikker om grønne El 13 noen gang har hatt gitter. I tilfelle er det unntakene.



Det har dukket opp et bilde på DigitalMuseum av grønn El 13 med gitter - det første jeg har sett.
Grønn El 13 2138 med gitter og stor frontplog

Så da fantes det forbilde for Hobbytrade versjon av grønn El 13 mht. gitter
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 14:44
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Grønn El 13 2138 med gitter og stor frontplog


Jeg ser bare et grått lok på det bildet der, Asgeir.
Truls Slevigen
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 14:57
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Grønn El 13 2138 med gitter og stor frontplog


Jeg ser bare et grått lok på det bildet der, Asgeir.


Ja det er naturlig på et sort-hvitt bilde

Beklager at jeg ikke skrev hva som avslører, men mangel på stripe på siden av lokomotivet, gamle vingehjul og nummer beviser at det er lakkert i grønt. Frontemblemene / vingehjulet var på enkelte maskiner (bla avbildede 2138) større enn senere i rødbrun gammeldesign.

Det er litt vanskelig å se, men jeg tror det ikke er montert takrenner over solskjermen - som regel utført på 60-tallet (kanskje noen få på begynnelsen av 70-tallet). I tillegg er jeg usikker på om det er gitter foran alle frontvinuene - det høyre har kanskje ikke???

Edit skriveleif

Edited by Asgeir - 17 januar 2015 at 14:58
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 18:28
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2015 at 22:32
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 789

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.