MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 12:51
Jeg ser ut fra min modell at plogen er lakkert fra fabrikk. Denne malingen er noe tykk, slik at man må fjerne den fra pinnene som fester plogen i rammen før plogen monteres - ellers går den ikke helt på plass. Resultatet kan bli at plogen blir liggende for lavt over skinnene.
Prøv derfor å skrape bort malingen før du monterer plogen.
 
Ellers er det en åpenbar mangel at det ikke er levert 2 sett ploger til denne modell - i og med det er koblingsfeste til begge ender. Her burde NMJ også etterlevere ploger!
- Jeg tror tanken var å montere 2 ploger på fabrikk og ha de 2 andre i godteposen - slik som på El17?
 
Mht. "krigen"....
Har noen lest siste nummer av "MIBA Messe 2011"? På side 110 kan man lese en redaksjonell artikkel av Manfred Peter som omhandler nettopp dette "problem" i Tyskland. Han konstaterer at det er mange større produsenter enn HT som har "gitt opp" prosjekter når de ikke har klart å komme først til markedet.
 
Så kan man spekulere i om HT klarer å gjøre en vesentlig bedre modell av El13 som gjør denne verd å vente på?
Ut fra det suverene drivverket som sitter i El 17 med individuell opplagring av hvert tannhjul, er El 13 mer "normal" etter markedsstandard. Gearkassene er forøvrig laget av plast. Her har nok NMJs utgave av El13 mer preg av å være "billigmodell"? - Kanskje får vi et like påkostet drivverk fra HT som det NMJ leverte på El17?
 
(trykkleif og presisering)


Edited by Kjell H. - 05 mars 2011 at 10:49
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 13:22
Sitat KjellH: "Ut fra det suverene drivverket som sitter i El 17 med individuell opplagring av hvert tannhjul, er El 13 mer "normal" etter markedsstandard. Gearkassene er forøvrig laget av plast. Her har nok NMJs utgave av El13 mer preg av å være "billigmodell"? "
 
 
Ser nok at lønningene i Kina er på vei oppover i hurtigtogsfart. Så Finn Moe har to valg. Billigere modeller - som El 13 - eller dyrere priser ut i Norge. Sånn er dett!
 
 


Edited by Mikael Järn - 04 mars 2011 at 22:33
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 10:47
Jeg tror ikke det koster så mye å produsere slikt drivverk som er i El17 i Kina at det vil gjøre nevneverdig utslag på utsalgsprisen i Norge?
- Her er det heller snakk om utviklingskostnader - og ikke minst tid?
 
Om man summerer antall deler i en El17 og sammenlikner med El13, så skulle jeg ikke være forbauset om El17 har det dobbelte antall deler? Dette skyldes vesentlig alle smådeler i drivverket.
Man kan sikkert også diskutere om dette antall og den presisjon i drivverket er nødvendig for å oppnå akseptable gangegenskaper? - Som den "teknologifreak" jeg er, synes jeg det er artig at NMJ har gjort seg så mye umake med å lage et så avansert drivverk som i El17 - slikt har jeg aldri sett på en modell i dette prisskikt! Jeg hadde trodd at dette ville for fremtiden være et varemerke og salgsargument for NMJ Topline - men der tok jeg dessverre feil!
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 12:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror ikke det koster så mye å produsere slikt drivverk som er i El17 i Kina at det vil gjøre nevneverdig utslag på utsalgsprisen i Norge?
- Her er det heller snakk om utviklingskostnader - og ikke minst tid?
 
 
Vel - kinesiske lønninger har den seneste tiden økt med over tredve prosent, og nå krever de førti prosent. Ditt synspunkt på priser kontra lønninger forteller meg at det å være "teknologi-freak" ikke nødvendigvis er det samme som å være "økonomi-freak".Wink
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 20:46

Kinesiske lønninger er på langt nær på europeisk nivå til tross for en viss økning. Selv om lønningene i Kina skulle være fordoblet, så utgjør ikke dette mange kronene. Råvareprisen er også økt - men dette utgjør heller ikke mye.

Jeg tror det er rikelige avansemarginer til å fange opp slike svingninger uten at det merkes vesentlig på utsalgspris. - Bare sammenlikn med prisene på øvrige varer fra Kina.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2011 at 07:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kinesiske lønninger er på langt nær på europeisk nivå til tross for en viss økning. Selv om lønningene i Kina skulle være fordoblet, så utgjør ikke dette mange kronene. Råvareprisen er også økt - men dette utgjør heller ikke mye.

Jeg tror det er rikelige avansemarginer til å fange opp slike svingninger uten at det merkes vesentlig på utsalgspris. - Bare sammenlikn med prisene på øvrige varer fra Kina.
 
Det doble antall deler samt doblede lønninger i Kina vil altså ikke ha noe å si for prisene til NMJ? Da får jeg si som de sa om ham som vant i Lotto: Godt gjort av en så ung mann...LOL
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2011 at 18:54
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

NMJ ettersendte gratis dekoder til alle AC kjøpere av 13 loket grunnet en kommunikasjonsfeil mellom butikken og fabrikken. Bra NMJ!Big smileBig smile
 
Loket er i gang med å kjøres inn og alt med unntak av en ting er så og si perfekt også i vekselstrømsutgaven. Plogen er den eneste ulempen da denne er _for_ orginal slik at denne hakker litt ned i skinnene over enkelte veksler. Skal forsøke å file ned plogen forsiktig med sandpapir og se hvordan resultatet blir.
Du kan jo lakkere den i Nydesign, og ta bort plogene. Så får du loket slik den var når den gikk i skifte tjeneste i Lodalen, var der NMJ loket endte sin kariereLOL Har faktisk bilde av denTongue
A matter of life and death
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2011 at 19:32
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Du kan jo lakkere den i Nydesign, og ta bort plogene. Så får du loket slik den var når den gikk i skifte tjeneste i Lodalen, var der NMJ loket endte sin kariereLOL Har faktisk bilde av denTongue
Wow! Det må vi få se. Har du det inne eller må du scanne det?  Eller er det samme foto som ligger inne på NJK's materielldatabase? Vil ikke hente det ut derfra da jeg ikke kjenner rettighetsreglene på dette området. Det viser Roar G. Nilssons foto av en delvis slaktet 2134 i nydesign på Grorud i 2003 rett før loket var ment å skulle til de evige jernbanemarker...
 
Kan forresten anbefale Norsk Jernbaneklubbs materiell- og stasjonsdatabase på det varmeste. Det hele er etter det jeg skjønner redigert av Svein Erik Sando, som også skriver en god del innlegg her på MJF-sidene. Sammen med basen til Jernbane.net utgjør disse bilde- og kunnskapssentrene den rene Sareptas krukke for ferrofile MJ'ere.
 
 
 


Edited by Mikael Järn - 06 mars 2011 at 21:59
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 14:53
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 14:55
Det var lokene El13.2134,2155 og 2157 som fikk fjernet ploger og ble brukt som skiftelok frem til de begynte å bruke El17 og seinere EL18. Det var vanlig med B3 vogner til Kongsvinger, Sarpsborg som Kongsberg. trukket av EL16,  EL17 eller EL18.

Edited by Wickerman - 07 mars 2011 at 14:57
A matter of life and death
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 15:31
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det var lokene El13.2134,2155 og 2157 som fikk fjernet ploger og ble brukt som skiftelok frem til de begynte å bruke El17 og seinere EL18. Det var vanlig med B3 vogner til Kongsvinger, Sarpsborg som Kongsberg. trukket av EL16,  EL17 eller EL18.
 
Flott research du har foretatt der Wickerman. Og et veldig artig foto. En helt annen sak som forundrer meg er billedteksten til NJK på Materielldatabasen angående 13.2134 der det heter:
 
El 13 nr.2134
Ved vst. Grorud. Skal slaktes og klargjøres for hogging.
09.06.2003
Grorud
Foto: R. G. Nilsson
 
Men på Jernbane.nets omtale av den samme maskinen "vår" - 13.2134 - heter følgende under fotoet av lokfører Peter Flink:
 
Peter Flink El 13 2134 i Narvik 29/5 2005
 
 
Betyr dette at maskinen ikke ble hogget i 2003 likevel men solgt til Ofotbanen,der Flink fotograferte den i 2005..? Ja,lever den i "beste velgående" et eller annet sted i dag ettersom den ikke er oppført hverken som utrangert eller hogget opp i Materielldatabasen? Norsk Museumstog disponerer etter min vitende kun en 13-maskin og det er 13.2142.
 
 
 
 

 
 
 


Edited by Mikael Järn - 07 mars 2011 at 15:32
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 16:00

NJKs Materielldatabase (MDB) er nok ikke helt ajour med siste nytt for alle enhetene, dessverre. 

Jeg fant øvrig et bilde til av 2134 i 2003, tatt noe senere på Grorud, og der også med tekst om at den var klargjort for hugging. Muligens har OBAS kjøpt den ut derfra. MDB har anmerkningen: "Eies av Ofotbanen AS Hensatt som delelok i Narvik" Det kan vel hende at den ble kjøpt nettopp som et rullende reservedelslager, og at den aldri har vært i bruk som driftslok hos OBAS. Flinks bilde fra 2005 viser vel også et hensatt lok. Det har jo ikke fått OBAS sin grønnfarge på.

Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 16:42
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg fant øvrig et bilde til av 2134 i 2003, tatt noe senere på Grorud, og der også med tekst om at den var klargjort for hugging. Muligens har OBAS kjøpt den ut derfra. MDB har anmerkningen: "Eies av Ofotbanen AS Hensatt som delelok i Narvik" Det kan vel hende at den ble kjøpt nettopp som et rullende reservedelslager, og at den aldri har vært i bruk som driftslok hos OBAS. Flinks bilde fra 2005 viser vel også et hensatt lok. Det har jo ikke fått OBAS sin grønnfarge på.
 
Takk ses. Høres ut som en fornuftig forklaring. OBAS starte etter det jeg vet i 2001 og innstilte i 2008. De skal ha hatt fem av de gamle El 13-lokene. Og altså muligens ett eller flere delelok. Å finne ut hvor og når alle disse forsvant er vel kanskje ikke så lett. Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Foto: NMJ-webside (Ikke-spesifisert fotograf)


Edited by Mikael Järn - 07 mars 2011 at 16:45
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 17:33
A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 17:50
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 18:02
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[Så vi får heller ta en gravøl in absentia over 2134's skjebne, mens OBAS-connaiseurer kan glede seg over at NMJ har valgt ut 13.2124 til å representere Ofotbanens farver.
 
 
Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....
 
 
 
De skal vel presse på det og slik at de kan stille bedre?
Man får vel bare vente og se hvilken som er "best" og sammenligne...
Kjøpe den som er best.... Har selv 2134 fra NMJ og like den godtWink Så blir spennende når HT kommer med sin.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 23:31
Quote Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....


NMJ annonserte at de kom med 2133, men kom med 2134 istedet. Kanskje HobbyTrade gjør det motsatte? LOL
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2011 at 21:48
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Quote Trist at de ikke i det minste kunne valgt et annet loknummer enn det Hobbytrade har annonsert....


NMJ annonserte at de kom med 2133, men kom med 2134 istedet. Kanskje HobbyTrade gjør det motsatte? LOL


Hvorfor gjør NMJ dette egentlig?
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2011 at 21:54
Angående plogene på 13 loket så ble hullene til festet borret opp litt med mitt lok, og plogene pusset litt ned for at de ikke skulle ta tak i skinnegangen til Märklins C skinner. Overveier nå å lime på plogene i visshet om at da blir det ingen ny mulighet til å fjerne disse igjen i etterkant. Bør jeg lime på plogene? - Nå glir plogene sakte ned av festet, så en festeløsning må komme på plass med mitt lok.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2011 at 22:39

Jeg og borret opp festene til plogene på midt og. Borret opp hullene til speil og annet ekstra utstyr og brukte lim der. Ikke brukt lim på plogene, men får bare se hvordan det går...

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 15:17
Jeg tror ikke det er lurt å bore opp festene til plogene?
Plogene er hellakert, så det er kommet litt maling på plastpinnene som holder plogen på plass. Denne malingen sitter ganske løst og det er derfor bedre å skrape denne av, fremfor å bore opp festehullene. Når plogen stikkes på plass første gang, vil man uansett skrape bort litt i malingen. Er hullene boret opp, kan derfor resultatet bli at de sitter for løst?
 
Jeg synes det er merkelig at ingen har etterlyst de 2 plogene som mangler på dette loket?
NMJ har levert 2 ploger med i "godteposen", en "tett" og en med åpning for kobling. Det er også levert med en løs kobling i tillegg til den som er montert på loket. - Altså kobling i begge ender som normalt er på en slik lokmodell. Jeg mener derfor tanken var å montere de 2 manglende ploger på fabrikk (som for El17)?
Ekstra ploger burde derfor fremskaffes av NMJ og sendes forhandlere som solgte loket slik at kunder kan få de ploger som åpenbart mangler?
 
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 16:20
Et lite tips som jeg tror jer har nevnt før:
 
Jeg har god erfaring med å ta en liten dråpe Zalo på slike tapper som er vanskelig å presse inn i hullet, som buffere, plogfester og annet.
 
Petter
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 18:15
Kjell: Jeg forsøkte selvfølgelig å skrape ned pluggene i plogene, men til ingen stor nytte. Tror jeg nesten skal sjangse og lime på plogene etterpå - må bare undersøke hvor tungvint det blir å ta av / på kåpa med fastlimte ploger.

Det øvrige i godteposen, noe jeg bør være spesielt forsiktig med eller holder alt normal skjør kvalitet?
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 19:03
Sitat: "noe jeg bør være spesielt forsiktig med eller holder alt normal skjør kvalitet? "
 
Vær forsiktig med speilene og bremseslangene. Hullene er litt trange,og jeg borer opp først,MEN da må du vite hva slags bor-dimensjon som skal til.
 
OBS! Og selvsagt KUN håndboring!!!


Edited by Mikael Järn - 16 mars 2011 at 19:28
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 20:40
Bremseslanger til El13 kan ha støpefeil. Jeg så at 2 av slangene til mitt lok var "avkortet".
Ellers er ikke disse detaljene av førsteklasses plast (som f.eks. Fleischmann til sammenlikning). De må derfor behandles med største forsiktighet!
Det er viktig å sjekke at det ikke er "støpesjegg" på den tappen som skal inn i hullet på lokkåpen.
 
Ellers gikk mine ploger lett på plass etter at malingen ble skrapt av tappene. Plogene sitter nå "passe fast".
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 21:00
Plogene har ingen hindring for å ta av og på kåpen....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 22:30
Har limt på storplogen og dette fungerte meget godt, den uthulede plogen var det mye værre å få pusset ned men den limes fast over natten så det bør gå bra imorgen tidlig også.

Speilene er nok de jeg frykter allermest ja, og tenk å borre på en så synlig del av kåpen.. *vil ikke!*
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 22:50
Det går så fint atte....
Gjort det eg... Var ingenting det. Bare sitte rolig....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 13:50
Hei, godtfolk!
Siden det ser ut til å herske "våpenhvile" i El 13- krigen, drister jeg meg til å poste i tråden.
Er det noen som har hørt mer om hva som skjer med Hobbytrades El 13? Det er ikke lett å finne informasjon om dette, og på Hobbytrades hjemmesider er det liten aktivitet, og intet av nyere dato om El 13. Den skulle etter planen ikke være så langt unna nå....

For en ganske lang stund siden ble det også introdusert en om mulig enda mer spennende nyhet fra Alvalia: Hobbytrade El 11. Heller ikke den er det mulig å finne særlig info om, og så vidt jeg kan se er den ikke engang nevnt på Hobbytrades hjemmesider.

Er det krig, så er det krig, og jeg håper modellene realiseres!
Hvis noen har inside info, er vi nok flere som vil sette pris på om dere vil dele den med oss!

Ha en strålende vårdag, og se opp for hoggorm! Shocked


Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 16:28
Originally posted by El Loco El Loco wrote:

For en ganske lang stund siden ble det også introdusert en om mulig enda mer spennende nyhet fra Alvalia: Hobbytrade El 11.

Kremt, det var vel med den modellanonseringen at krigen startet nettopp av Hobbytrade. EL 11 var jo allerede anonsert og vist frem som prototyp av Svein R. i Skala Design.
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.