MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL 14 fra NMJ...?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL 14 fra NMJ...?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL 14 fra NMJ...?
    Posted: 31 januar 2011 at 00:21
Når kjente størrelser begynner å bråselge ut sine Lima El 14 på QXL med frist til dagen før NMJ legger ut sin nye katalog er det fristende å spørre: Kommer NMJ med EL 14 denne gangen? Det vil i såfall være en svært velkommen modell. Strømmen har jo alt grunnlagsmaterialet fra før i den lekre Superline-versjonen sin. Isåfall blir det nok ytterligere salgsrush på Limas EL14-varianter i tiden som kommer.
Pssst! Se hva som skjer...
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 09:54
Svaret får vi torsdag morgen ;-)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 16:23
Bråselge ????Smile

Hva mener du med det ?



Edited by Espen - 31 januar 2011 at 16:28
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 21:53
Han har solgt både ene og det andre fra samlingen sin i lengre tid. El. 14 har han lagt ut flere ganger. Det er ikke noe annet en en tilfeldighet.
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 22:15
Sitat NMJ:

96 sider fullfarge fullspekket med Norske, Svenske og noen utland samt flotte bilder fra noen modelljernbaner og NMJ modeller.

Hvilke norske modelljernbaner har NMJ valgt å presentere sine nye norske modeller med "flotte bilder" fra mon tro? Moro å spekulere litt,men det skal bli spennende å se. Det blir ihvertfall litt av et år for oss alle. Idag slapp Togbutikken prototypbilder av El 13. Så kommer El 11 i ferdigmodell og SKD 224 i byggesett fra Scala Design.
 
Kan vi håpe på El 12 og en norsk stortysker 63a fra Roco i løpet av året? Modellini i Västarås lager fortsatt de gamle,gode malmvognene som passer til El 12. Ikke er de dyre heller. Kommer Strømmen med damper til 1890-boggie-vognene sine? Blir det en Type 21 som passer til de uten stafferinger eller blir det en Type 13 som passer godt til de med stafferinger? Og hva med en BM69 annonsert nå som jule-overraskelse? Hva med kjøle/melke-vogner eller grusvogner?
 
Hvem hadde drømt om et slikt fabelaktig utbud av norsk materiell den gangen Limas El 13 og Nohaben fra Märklin stort sett var eneste mulighet. Det er lov å ha spente forventninger men det er også all grunn til å JUBLE for norske MJ'ere i tider som disse.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2011 at 01:59

Originally posted by Mini Mini wrote:

Kan vi håpe på El 12 og en norsk stortysker 63a fra Roco i løpet av året?

Kanskje vel optimistisk? Det er i alle fall ikke noe slikt i Rocos "New Product Catalogue 2011".

Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2011 at 10:24
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Mini Mini wrote:

Kan vi håpe på El 12 og en norsk stortysker 63a fra Roco i løpet av året?

Kanskje vel optimistisk? Det er i alle fall ikke noe slikt i Rocos "New Product Catalogue 2011".

Det er sant,men når DM'en jo foreligger med eikehjul og riktig hovedlykt, og BR52 dukker opp i stadig nye varianter så er ikke utviklingskostnadene nevneverdig store for Roco lenger. Maling er magic vet du...Wink
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 11:50

Skal vi først gjette på hva som kommer fra NMJ i morgen, så er det ikke usannsynlig at en"Kristine Valdresdatter" dukker opp - dersom man skal vurdere den sparsomme info og rykter som foreligger?

Jeg ville også tro at et lite norsk damplok som kan brukes sammen med de Epoke 1 messingvognene som kom for noen år siden, står høyt oppe på listen? Der er dokumentasjon hovedutfordringen. - Kanskje en Type 21a er aktuell? Dette er jo et lok som har gått "over hele landet" med lang innsatstid og kan gjøres i en rekke utgaver?
Selv om det finnes byggesett av dette loket - er det et spørsmål om hvor mange som er ferdigbygget?
Kanskje neste motorvognprosjekt (etter BM69 er levert) er BM65, 67 og 68 i Topline?
Helt usannsynlig er heller ikke El15 i Topline. Her har jo NMJ allerede samlet inn mye dokumentasjon til Superline-utgaven. Den Rumenske utgaven er jo allerede annonsert fra NMJ - og er til og med på markedet gjennom ACME (som forøvrig er samarbeidspartner til NMJ). Det som er/var uklart, er om NMJ snakket om en separat utvikling av dette lok - eller om det var ment å være et samarbeidsprosjekt, basert på felles utgangspunkt? Det er neppe god forretning å lage 2 utgaver av samme lok? Hadde akselavstandene til El15 tilsvart El14, så hadde nok dette vært høyst aktuelt å bruke drivverk videre til El14?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 11:59
Det blir uansett spennende å se hva de finner på i morgen.
Hva med Di2 eller tp18?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2011 at 12:55
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det blir uansett spennende å se hva de finner på i morgen.
Hva med Di2 eller tp18?
Di2 finnes allerede fra NMJ så samt de ikke er utsolgt. Rykter gå, har blant annet hørt snakk om en damper i superline. Blir vell en passe miks mellom Superline og Toppline modellerWink + at Nyheter annonsert 2010 med levering 2011 også står i katalogen sammen med de nyhetene som annonseres i morgen. Det samme gjør nok også Superline/toppline som forsatt er på lager, hvis man gjøre som katalogen for 2010. Så da spørs det hvor mye det er igjen av de noe og 90 sidene til nyheter for 2011. Svaret får dere i morgen.
A matter of life and death
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 10:40
O hellige EL13 er iallefall kommet inn på perrongen hos NMJ!!! Pluss mye annet snop!!! Thumbs Up

Edited by helleland - 03 februar 2011 at 10:41
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 11:24
Jeg var innom nmj kl.10 og fikk med meg den første el 13 fra nmj! Modellen er bedre enn Lima, men kunne vært enda bedre. Pluss for speil og vindusgitter, men minus for isolerer og pantografer. Buffertene er for korte og er halvveis i rødbrun farge. Men en stor overraskelse er det allikevel. Fargen på lokkasse og stripe ser perfekt ut.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 11:31

Interessant at du sier at modellen kunne vært bedre.

Selv har jeg en bestilling inne hos Togbutikken, og det blir spennende å se hvilken av de to leverandørene som kommer opp med den beste modellen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 11:41
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg var innom nmj kl.10 og fikk med meg den første el 13 fra nmj! Modellen er bedre enn Lima, men kunne vært enda bedre. Pluss for speil og vindusgitter, men minus for isolerer og pantografer. Buffertene er for korte og er halvveis i rødbrun farge. Men en stor overraskelse er det allikevel. Fargen på lokkasse og stripe ser perfekt ut.


Hva er "isolerer"?

Når du sammenligner med Lima, så virker det som om det er utseendet du snakker om, men hva med kjøreegenskapene? Men det er kanskje litt tidlig å spørre om det under 2 timer siden du var i butikken. Smile
Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 11:53
hei
Antar at han mener isolatorer Svein.
Har nettopp bestillt en, skal bli spennende å se.
Hvis kjøreegenskapene er som den 17modellen jeg har så ligger de mange toglender fooran Lima.
 
Men egentlig; det burde vel vært startet en ny tråd på El13 eller?
(og jadda, jeg kunne ha gjort det, men i farten så---)
 
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 12:11
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg var innom nmj kl.10 og fikk med meg den første el 13 fra nmj! Modellen er bedre enn Lima, men kunne vært enda bedre. Pluss for speil og vindusgitter, men minus for isolerer og pantografer. Buffertene er for korte og er halvveis i rødbrun farge. Men en stor overraskelse er det allikevel. Fargen på lokkasse og stripe ser perfekt ut.
 
Hva med hjulflensene da?, det nærbildet jeg har sett av modellen på Alvalia sine sider ser ikke bra ut mht. til det.
Hobbytrade bruker å lever bra saker i så henseende også, så jeg tror nok jeg drøyer til den kommer uansettWink 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 12:45
Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMJ ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer?

Edited by ses - 03 februar 2011 at 13:00
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 12:48
Originally posted by ses ses wrote:

Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer?
 
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 12:51
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer?
 
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk?
Til og med den "feilfrie" kan gjøre feil Wink
A
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 13:02
Hva i all verden skal vi med flere EL13-utgaver samtidig? Makan. Hva med noen damplok til en forandring i samme prisklasse? Superline er flotte saker, men man får 3 lok  i god utførelse for prisen av én sånn. Jeg er sikker på at det må finnes et marked for de vanligste damplokene? Det samme gjelder for eldre lokaltogmateriell, selv er jeg rimelig klar for et knippe BM86/91 ...


Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 13:10
Hadde gjort seg med topline utgave av BM65 med teak styre og mellomvogner.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 13:17
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer?
 
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk?
Til og med den "feilfrie" kan gjøre feil Wink
A


Til Asgeir: NMT=Norsk MuseumsTog. Av en eller grunn strever jeg med disse TBF-ene og blander sammen NMT og NJM og NTM (Norsk Teknisk Museum) stadig vekk.

Til Arne: Som tilhørende arten av skrøpelig mennesker så ikke bare kan jeg gjøre feil, men jeg gjør nok det faktisk flere ganger i løpet av en dag. Men i dette tilfellet tror jeg nesten det var en god gjerning, ikke sant?
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 13:46
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

[QUOTE=ses] Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer?
 
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk?
Til og med den "feilfrie" kan gjøre feil Wink
A


Til Asgeir: NMT=Norsk MuseumsTog. Av en eller grunn strever jeg med disse TBF-ene og blander sammen NMT og NJM og NTM (Norsk Teknisk Museum) stadig vekk.

Hei Svein:
Jeg kunne ikke dy megLOL
Intet vondt ment......
 
Det er mange forkortninger i NSB- og MJ-verden, men heldigvis ikke i nærheten av de militære kretser. Jeg nevner kort: APC, MG, LPC og RPG (alle har en definert mening).
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 13:49
Jeg kunne også nevnt NMJ og NJM.
Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 16:25
Nå tror jeg ikke Svein trenger noen trøst, men likevel;
 
De eneste menneskene jg vet om som aldri gjør en feil er de som aldri gjør noe.
Men det er vel i grunnen de som gjør den største feilen av oss alle?
 
mvh
Bjørn
i hobbyfilosofmodus
mvh
Bjørn
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 17:09
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Hva i all verden skal vi med flere EL13-utgaver samtidig? Makan. Hva med noen damplok til en forandring i samme prisklasse? Superline er flotte saker, men man får 3 lok  i god utførelse for prisen av én sånn. Jeg er sikker på at det må finnes et marked for de vanligste damplokene? Det samme gjelder for eldre lokaltogmateriell, selv er jeg rimelig klar for et knippe BM86/91 ...


Det hadde gjort seg med Bm86/91 og type 92. Disse går jo ellers i Scandinavia så det burde være marked for dette(og ikke byggesett)
 
Jeg kjører hovedsaklig diesel for for meg var det ikke så mange store nyheter borsett fra SKD 225, prisen var ikke så ille heller. Leves kun i DC og ikke i AC til glede for de som kjører Marklin sa NMJWink
A matter of life and death
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 17:31
Som nevnt i en tidligere tråd, tror jeg det er et aldri så lite vakuum der ute etter motorvogner av god årgang i topline kvalitet (les 65/67/68/69,86/91) og tipper storsalg for de som våger seg ut i produksjon :)
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 18:45
Hvor finner du 225, Lars?
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 18:47
Mot normalen velger NMJ å levere El. 13 uten decoder i vekselstrømsutgaven, og derfor må jeg spørre om hvilke decodere som anbefales til en modell som etter sigende har en silkemyk motor.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2011 at 22:53
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hadde gjort seg med topline utgave av BM65 med teak styre og mellomvogner.

Om ikke topline, så kan det hende at drømmen blir virkelighet snarere enn du tror..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.