EL 14 fra NMJ...?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5996
Printed Date: 27 november 2024 at 16:53 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: EL 14 fra NMJ...?
Posted By: Mini
Subject: EL 14 fra NMJ...?
Date Posted: 31 januar 2011 at 00:21
Når kjente størrelser begynner å bråselge ut sine Lima El 14 på QXL med frist til dagen før NMJ legger ut sin nye katalog er det fristende å spørre: Kommer NMJ med EL 14 denne gangen? Det vil i såfall være en svært velkommen modell. Strømmen har jo alt grunnlagsmaterialet fra før i den lekre Superline-versjonen sin. Isåfall blir det nok ytterligere salgsrush på Limas EL14-varianter i tiden som kommer.
Pssst! Se hva som skjer...
|
Replies:
Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 31 januar 2011 at 09:54
Svaret får vi torsdag morgen ;-)
------------- MvH
Thomas Olsen
|
Posted By: Espen
Date Posted: 31 januar 2011 at 16:23
Bråselge ????
Hva mener du med det ?
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 31 januar 2011 at 21:53
Han har solgt både ene og det andre fra samlingen sin i lengre tid. El. 14 har han lagt ut flere ganger. Det er ikke noe annet en en tilfeldighet.
|
Posted By: Mini
Date Posted: 31 januar 2011 at 22:15
Sitat NMJ:
96 sider fullfarge fullspekket med Norske, Svenske og noen utland samt flotte bilder fra noen modelljernbaner og NMJ modeller.
Hvilke norske modelljernbaner har NMJ valgt å presentere sine nye norske modeller med "flotte bilder" fra mon tro? Moro å spekulere litt,men det skal bli spennende å se. Det blir ihvertfall litt av et år for oss alle. Idag slapp Togbutikken prototypbilder av El 13. Så kommer El 11 i ferdigmodell og SKD 224 i byggesett fra Scala Design.
Kan vi håpe på El 12 og en norsk stortysker 63a fra Roco i løpet av året? Modellini i Västarås lager fortsatt de gamle,gode malmvognene som passer til El 12. Ikke er de dyre heller. Kommer Strømmen med damper til 1890-boggie-vognene sine? Blir det en Type 21 som passer til de uten stafferinger eller blir det en Type 13 som passer godt til de med stafferinger? Og hva med en BM69 annonsert nå som jule-overraskelse? Hva med kjøle/melke-vogner eller grusvogner?
Hvem hadde drømt om et slikt fabelaktig utbud av norsk materiell den gangen Limas El 13 og Nohaben fra Märklin stort sett var eneste mulighet. Det er lov å ha spente forventninger men det er også all grunn til å JUBLE for norske MJ'ere i tider som disse.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 februar 2011 at 01:59
Mini wrote:
Kan vi håpe på El 12 og en norsk stortysker 63a fra Roco i løpet av året? |
Kanskje vel optimistisk? Det er i alle fall ikke noe slikt i Rocos "New Product Catalogue 2011".
|
Posted By: Mini
Date Posted: 01 februar 2011 at 10:24
TorsteinS wrote:
Mini wrote:
Kan vi håpe på El 12 og en norsk stortysker 63a fra Roco i løpet av året? |
Kanskje vel optimistisk? Det er i alle fall ikke noe slikt i Rocos "New Product Catalogue 2011". |
Det er sant,men når DM'en jo foreligger med eikehjul og riktig hovedlykt, og BR52 dukker opp i stadig nye varianter så er ikke utviklingskostnadene nevneverdig store for Roco lenger. Maling er magic vet du...
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 februar 2011 at 11:50
Skal vi først gjette på hva som kommer fra NMJ i morgen, så er det ikke usannsynlig at en"Kristine Valdresdatter" dukker opp - dersom man skal vurdere den sparsomme info og rykter som foreligger?
Jeg ville også tro at et lite norsk damplok som kan brukes sammen med de Epoke 1 messingvognene som kom for noen år siden, står høyt oppe på listen? Der er dokumentasjon hovedutfordringen. - Kanskje en Type 21a er aktuell? Dette er jo et lok som har gått "over hele landet" med lang innsatstid og kan gjøres i en rekke utgaver?
Selv om det finnes byggesett av dette loket - er det et spørsmål om hvor mange som er ferdigbygget?
Kanskje neste motorvognprosjekt (etter BM69 er levert) er BM65, 67 og 68 i Topline?
Helt usannsynlig er heller ikke El15 i Topline. Her har jo NMJ allerede samlet inn mye dokumentasjon til Superline-utgaven. Den Rumenske utgaven er jo allerede annonsert fra NMJ - og er til og med på markedet gjennom ACME (som forøvrig er samarbeidspartner til NMJ). Det som er/var uklart, er om NMJ snakket om en separat utvikling av dette lok - eller om det var ment å være et samarbeidsprosjekt, basert på felles utgangspunkt? Det er neppe god forretning å lage 2 utgaver av samme lok? Hadde akselavstandene til El15 tilsvart El14, så hadde nok dette vært høyst aktuelt å bruke drivverk videre til El14?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 02 februar 2011 at 11:59
Det blir uansett spennende å se hva de finner på i morgen.
Hva med Di2 eller tp18?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 02 februar 2011 at 12:55
SveinR wrote:
Det blir uansett spennende å se hva de finner på i morgen.
Hva med Di2 eller tp18? |
Di2 finnes allerede fra NMJ så samt de ikke er utsolgt. Rykter gå, har blant annet hørt snakk om en damper i superline. Blir vell en passe miks mellom Superline og Toppline modeller + at Nyheter annonsert 2010 med levering 2011 også står i katalogen sammen med de nyhetene som annonseres i morgen. Det samme gjør nok også Superline/toppline som forsatt er på lager, hvis man gjøre som katalogen for 2010. Så da spørs det hvor mye det er igjen av de noe og 90 sidene til nyheter for 2011. Svaret får dere i morgen.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: helleland
Date Posted: 03 februar 2011 at 10:40
O hellige EL13 er iallefall kommet inn på perrongen hos NMJ!!! Pluss mye annet snop!!!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 03 februar 2011 at 11:24
Jeg var innom nmj kl.10 og fikk med meg den første el 13 fra nmj! Modellen er bedre enn Lima, men kunne vært enda bedre. Pluss for speil og vindusgitter, men minus for isolerer og pantografer. Buffertene er for korte og er halvveis i rødbrun farge. Men en stor overraskelse er det allikevel. Fargen på lokkasse og stripe ser perfekt ut.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Ibn Torsdab
Date Posted: 03 februar 2011 at 11:31
Interessant at du sier at modellen kunne vært bedre.
Selv har jeg en bestilling inne hos Togbutikken, og det blir spennende å se hvilken av de to leverandørene som kommer opp med den beste modellen.
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 februar 2011 at 11:41
Pelle wrote:
Jeg var innom nmj kl.10 og fikk med meg den første el 13 fra nmj! Modellen er bedre enn Lima, men kunne vært enda bedre. Pluss for speil og vindusgitter, men minus for isolerer og pantografer. Buffertene er for korte og er halvveis i rødbrun farge. Men en stor overraskelse er det allikevel. Fargen på lokkasse og stripe ser perfekt ut. |
Hva er "isolerer"?
Når du sammenligner med Lima, så virker det som om det er utseendet du snakker om, men hva med kjøreegenskapene? Men det er kanskje litt tidlig å spørre om det under 2 timer siden du var i butikken.
------------- Svein S
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 03 februar 2011 at 11:53
hei
Antar at han mener isolatorer Svein.
Har nettopp bestillt en, skal bli spennende å se.
Hvis kjøreegenskapene er som den 17modellen jeg har så ligger de mange toglender fooran Lima.
Men egentlig; det burde vel vært startet en ny tråd på El13 eller?
(og jadda, jeg kunne ha gjort det, men i farten så---)
Bjørn
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 03 februar 2011 at 12:11
Pelle wrote:
Jeg var innom nmj kl.10 og fikk med meg den første el 13 fra nmj! Modellen er bedre enn Lima, men kunne vært enda bedre. Pluss for speil og vindusgitter, men minus for isolerer og pantografer. Buffertene er for korte og er halvveis i rødbrun farge. Men en stor overraskelse er det allikevel. Fargen på lokkasse og stripe ser perfekt ut. |
Hva med hjulflensene da?, det nærbildet jeg har sett av modellen på Alvalia sine sider ser ikke bra ut mht. til det.
Hobbytrade bruker å lever bra saker i så henseende også, så jeg tror nok jeg drøyer til den kommer uansett
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 februar 2011 at 12:45
Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMJ ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer?
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 03 februar 2011 at 12:48
ses wrote:
Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer? |
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk?
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: aha
Date Posted: 03 februar 2011 at 12:51
Asgeir wrote:
ses wrote:
Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer? |
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk? |
Til og med den "feilfrie" kan gjøre feil
A
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 03 februar 2011 at 13:02
Hva i all verden skal vi med flere EL13-utgaver samtidig? Makan. Hva med noen damplok til en forandring i samme prisklasse? Superline er flotte saker, men man får 3 lok i god utførelse for prisen av én sånn. Jeg er sikker på at det må finnes et marked for de vanligste damplokene? Det samme gjelder for eldre lokaltogmateriell, selv er jeg rimelig klar for et knippe BM86/91 ...
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Stian
Date Posted: 03 februar 2011 at 13:10
Hadde gjort seg med topline utgave av BM65 med teak styre og mellomvogner.
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 februar 2011 at 13:17
aha wrote:
Asgeir wrote:
ses wrote:
Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer? |
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk? |
Til og med den "feilfrie" kan gjøre feil
A |
Til Asgeir: NMT=Norsk MuseumsTog. Av en eller grunn strever jeg med disse TBF-ene og blander sammen NMT og NJM og NTM (Norsk Teknisk Museum) stadig vekk.
Til Arne: Som tilhørende arten av skrøpelig mennesker så ikke bare kan jeg gjøre feil, men jeg gjør nok det faktisk flere ganger i løpet av en dag. Men i dette tilfellet tror jeg nesten det var en god gjerning, ikke sant?
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 03 februar 2011 at 13:46
ses wrote:
aha wrote:
Asgeir wrote:
[QUOTE=ses] Var det ikke noe med store hjulflenser på type 73 også? Har NMT ikke fått med seg endringen i NEMs hjulnormer? |
NMT??? Hvem er det: Norsk Modell Teknikk? |
Til og med den "feilfrie" kan gjøre feil
A |
Til Asgeir: NMT=Norsk MuseumsTog. Av en eller grunn strever jeg med disse TBF-ene og blander sammen NMT og NJM og NTM (Norsk Teknisk Museum) stadig vekk.
Hei Svein:
Jeg kunne ikke dy meg
Intet vondt ment......
Det er mange forkortninger i NSB- og MJ-verden, men heldigvis ikke i nærheten av de militære kretser. Jeg nevner kort: APC, MG, LPC og RPG (alle har en definert mening).
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 februar 2011 at 13:49
Jeg kunne også nevnt NMJ og NJM.
------------- Svein S
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 03 februar 2011 at 16:25
Nå tror jeg ikke Svein trenger noen trøst, men likevel;
De eneste menneskene jg vet om som aldri gjør en feil er de som aldri gjør noe.
Men det er vel i grunnen de som gjør den største feilen av oss alle?
mvh
Bjørn
i hobbyfilosofmodus
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 februar 2011 at 17:09
Henning L wrote:
Hva i all verden skal vi med flere EL13-utgaver samtidig? Makan. Hva med noen damplok til en forandring i samme prisklasse? Superline er flotte saker, men man får 3 lok i god utførelse for prisen av én sånn. Jeg er sikker på at det må finnes et marked for de vanligste damplokene? Det samme gjelder for eldre lokaltogmateriell, selv er jeg rimelig klar for et knippe BM86/91 ...
|
Det hadde gjort seg med Bm86/91 og type 92. Disse går jo ellers i Scandinavia så det burde være marked for dette(og ikke byggesett)
Jeg kjører hovedsaklig diesel for for meg var det ikke så mange store nyheter borsett fra SKD 225, prisen var ikke så ille heller. Leves kun i DC og ikke i AC til glede for de som kjører Marklin sa NMJ
------------- A matter of life and death
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 03 februar 2011 at 17:31
Som nevnt i en tidligere tråd, tror jeg det er et aldri så lite vakuum der ute etter motorvogner av god årgang i topline kvalitet (les 65/67/68/69,86/91) og tipper storsalg for de som våger seg ut i produksjon :)
|
Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 03 februar 2011 at 18:45
Hvor finner du 225, Lars?
|
Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 03 februar 2011 at 18:47
Mot normalen velger NMJ å levere El. 13 uten decoder i vekselstrømsutgaven, og derfor må jeg spørre om hvilke decodere som anbefales til en modell som etter sigende har en silkemyk motor.
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 03 februar 2011 at 22:53
Stian wrote:
Hadde gjort seg med topline utgave av BM65 med teak styre og mellomvogner.
|
Om ikke topline, så kan det hende at drømmen blir virkelighet snarere enn du tror..
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 03 februar 2011 at 23:00
Type 92 kommer jo snart fra Scandinavian miniatures da... skd 224 er jo allerede kommet fra skala design, og prisen var også svært hyggelig.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 februar 2011 at 00:18
Mr. Karlsen wrote:
Hvor finner du 225, Lars? |
Mente Skd 224, lurte seg inn en 5 tall i stedet Men levers bare i DC
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 februar 2011 at 00:20
Pelle wrote:
Type 92 kommer jo snart fra Scandinavian miniatures da... skd 224 er jo allerede kommet fra skala design, og prisen var også svært hyggelig. |
Men her snakker man om byggesett og ikke ferdigmodeller. Det er 2 helt forskjellige verden. Jeg fortrekker ferdigmodeller, selv om jeg har bygget noe få.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Märklinist
Date Posted: 05 februar 2011 at 22:54
Wickerman wrote:
Henning L wrote:
Hva i all verden skal vi med flere EL13-utgaver samtidig? Makan. Hva med noen damplok til en forandring i samme prisklasse? Superline er flotte saker, men man får 3 lok i god utførelse for prisen av én sånn. Jeg er sikker på at det må finnes et marked for de vanligste damplokene? Det samme gjelder for eldre lokaltogmateriell, selv er jeg rimelig klar for et knippe BM86/91 ...
|
Det hadde gjort seg med Bm86/91 og type 92. Disse går jo ellers i Scandinavia så det burde være marked for dette(og ikke byggesett)
Jeg kjører hovedsaklig diesel for for meg var det ikke så mange store nyheter borsett fra SKD 225, prisen var ikke så ille heller. Leves kun i DC og ikke i AC til glede for de som kjører Marklin sa NMJ |
Hva er dette for idiot uttalelse? Bare dette fortjener premie idiot tittelen. Så du mener denne Modellen er så dårlig at den er ikke verdt og kjøpe og gjøre om til AC så jeg kan ha glede av den?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 februar 2011 at 00:30
Märklinist wrote:
Wickerman wrote:
Henning L wrote:
Hva i all verden skal vi med flere EL13-utgaver samtidig? Makan. Hva med noen damplok til en forandring i samme prisklasse? Superline er flotte saker, men man får 3 lok i god utførelse for prisen av én sånn. Jeg er sikker på at det må finnes et marked for de vanligste damplokene? Det samme gjelder for eldre lokaltogmateriell, selv er jeg rimelig klar for et knippe BM86/91 ...
| Det hadde gjort seg med Bm86/91 og type 92. Disse går jo ellers i Scandinavia så det burde være marked for dette(og ikke byggesett)
Jeg kjører hovedsaklig diesel for for meg var det ikke så mange store nyheter borsett fra SKD 225, prisen var ikke så ille heller. Leves kun i DC og ikke i AC til glede for de som kjører Marklin sa NMJ
|
Hva er dette for idiot uttalelse? Bare dette fortjener premie idiot tittelen. Så du mener denne Modellen er så dårlig at den er ikke verdt og kjøpe og gjøre om til AC så jeg kan ha glede av den? |
Grunnen til at NMJ ikke lager AC modell er at det ikke er plass til slepesko på modellen. Men jeg kjøer ikke AC så jeg bryer meg ikke så mye om det. Blir som da Marklin laget Di3.628 i kun AC. blir det samme. Men skal man kjøre norsk er det greit med DC. Kjører man europeisk kan man godt holde seg til AC. Desutten er ikke AC rett med tanke på slepeskoen. Men uansett en diskusjon man aldri vill ha blitt enig om. men virker som AC folket synes DC modellene er bedre så samt de finnes i en AC versjon.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: helleland
Date Posted: 06 februar 2011 at 09:39
Dere gir dere ikke nei... Fort for at en EL14 tråd blir på denne måten?! Eg kom i skade for å nevne EL13, men blei så revet med av alle andre EL`er Ei fjør blei te 10 høns... Men, konklusjonen må vel være at NMJ har en jobb å gjøre?!!, og ja de følger nok med! Takker for at eg får være en del av denne "galskapen"
Ha en riktig god og innholdsrik MJ søndag!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: E L K
Date Posted: 06 februar 2011 at 22:43
Vi kan vel ikke gi oss med å vebte på EL 14
Den kommer før neste påske 2012
det vet jeg
men ikke fra NMJ EN NY PRODUSENT?
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 07 februar 2011 at 11:23
E L K wrote:
Vi kan vel ikke gi oss med å vebte på EL 14
Den kommer før neste påske 2012
det vet jeg
men ikke fra NMJ EN NY PRODUSENT? |
Jaha!
Og da er det nok ikke lenge før NMJ sier at de også vil komme med El 14!
(som vi kanskje får se om 6-8 år)
Petter
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 07 februar 2011 at 12:18
traiNman wrote:
E L K wrote:
Vi kan vel ikke gi oss med å vebte på EL 14
Den kommer før neste påske 2012
det vet jeg
men ikke fra NMJ EN NY PRODUSENT? |
Jaha!
Og da er det nok ikke lenge før NMJ sier at de også vil komme med El 14!
(som vi kanskje får se om 6-8 år)
Petter |
Tja, Hobbytrade kunngjorde sin El 13 før NMJ. Men allikevel kom NMJ først med ferdig modell! "Konkurransen" nå blir vel om SkalaDesign eller Hobbytrade kommer først med El11!
Ad El 14 så eier vel Hornby Limas gamle former. Kan det være at Rivarossi er på banen med et nyopplag?
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
|