MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Type 185 er lett til beins
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Type 185 er lett til beins

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 16:46
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg tenkte mest på publikum, at de her primært er MJ-folk og har kanskje først og fremst sine referanser i MJ framfor i 1:1. 
 
"Mj-folk" har vel kanskje først og fremst referanser til det forbildet (1:1) de faktisk modellerer (1:??), vil jeg tro.
Derfor kan vi godt ha ennå mer 1:1-stoff her inne for min del!
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 22:51
Originally posted by ses ses wrote:

Det er interessante tema som tas opp her og som flere forsøker å belyse. Kjell H sitt siste bidrag var for meg det mest innsiktsfulle så langt. Med min bakgrunn (se brukerprofilen min og lenker derfra) hang jeg med i det meste, men helt på slutten glapp det: hva er en VSD? 

Kjell gjør også en viktig ting på slutten. Han sier noe om egen bakgrunn for å kunne uttale seg. Det er viktig i slike debatter, for det sier noe hvor stor tillit man kan sette til det som framføres.

I slike debatter der fakta spiller en sentral rolle, er nemlig dette viktig. Da blir informasjonen fra Traxx og andre helt anonyme skribenter vanskelig å forholde seg til. Skriver man på grunnlag av lang erfaring i saksfeltet?, eller høy faglig kompetanse på området?, eller er det ting man har snappet opp her og der?, eller er det ren synsing eller kanskje bare gjetning? Dag Cato vet vi derimot litt om. Startbildet røper jo at han har tilgang til førerrommet på loket under drift, og et innlegg lenger ned i tråden tyder på at han er lokfører og har dermed brukserfaring å legge inn i debatten.

Det hevdes i spørsmålet om anonymitet eller ikke på Internett at det må være argumentene som teller, og ikke personen bak de. Det holder bare et stykke på vei, og i en sak som er så faktabasert som denne, så holder ikke argumentene alene så lenge vi ikke vet noe om skribenten har greie på det man skriver om.

Så en oppfordring til traxx og andre vi bare kjenner som nettsignaturer, at dere gir oss noe mer info slik at vi kan feste lit til det dere kommer med av faktakunnskap på områder som ligger utenfor det som folk flest kan forventes å ha kunnskap om. Lokomotivers tekniske utførelse og virkemøter hører i vår tid absolutt med til et slikt ekspertområde. - Denne oppfordringen gjelder ikke bare denne debatten, men behovet ble særlig tydelig her når vi beveget oss i kraftelektronikkens verden.





Hei.Har jobbet med lok/motorvogn+ Ingeniør på det "nye" flytoget.Har gjort dette de siste 10 åra, så kan vel litt?Smile
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2011 at 22:56
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Stanglok som Dm3 har sin (eneste?) store fordel når det er glatt skinnegang. Det klarer ikke selv det beste moderne slirevernet i dag å matche. Compoundmotorer (likestrøms/allstrømsmotorer) er lettere å kontrollere mht. sliring enn asynkronmotorer. Derfor er lok som El14/15 rimelig gode i så henseende.
 



Dette er jeg ikke enig i.Strømretter i dag og tidligere (asynkron tekn)er så avanserte så det greier ikke hverken el14/el 15 å matche.


Edited by Traxx - 04 februar 2011 at 22:57
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2011 at 19:53

Når jeg trekker frem stanglokenes "fortreffelighet" for å unngå sliring, støtter jeg meg på en del litteratur (svensk sådan) der dette er trukket frem. Har dessuten snakket med en del lokførere på Ofotbanen og de var ikke i tvil om at fremkommeligheten for en Dm3 var bedre enn for 2 x El15 når forholdene var vanskelige. En jeg traff sist sommer sa også at han foretrakk en gammel Dm3 framfor et moderne asynkronlok som IORE. Dette skulle ha "det siste på område" mht. asynkrondrift og slirevern.

Jeg er klar over at asynkronteknikken har utviklet seg mye de siste årene. Denne diskusjonen er heller ikke en påstand om at likestrøm/compoudmotorer er asynkronmotorer overlegne - i så fall må generasjonen asynkrondrift taes i betraktning. Jeg påstår kun at de er enklere å regulere (med enklere teknikk).
 
Det er vel så for alle lok at ved glatt skinnegang, trekker hvert hjul med et maksimalt moment før det begynner å slire? Når et hjul først slirer, mister det trekkraft radikalt. Det er derfor jeg påstår at under like forhold, så oppnår man større trekkraft med fast koblede aksler. (Dette er som ellers på terengkjøretøy, eller bilen hjemme - "for å spore litt av".)
Jeg kan derfor ikke se at asynkrondrift - selv med den beste regulering, vil klare noe tilsvarende?
I det øyeblikk en aksling slirer må den reguleres ned til den får grep igjen mens fast koblede aksler vil trekke jamt - helt til hele loket slirer.
Har man som på loket som denne lenken startet med, 2 aksler på en strømretter, er man enda dårligere stilt.
 
Jobbmessig drev jeg med automasjon og elektro på driftssiden for store oljeplattformer (er pensjonert nå). Der har vi brukt asynkrondrift for seriekoblede gasskompressortog i over 20 år men først de aller siste år har asynkrondrift vært "god nok" for alle motordrifter innen boreoperasjoner. Dette har mye tilsvarende årsaker som jeg kan forestille meg at man møter ved lokdrift?


Edited by Kjell H. - 05 februar 2011 at 19:55
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2011 at 20:41
Aha. Nå driver du ubevisst å sammenligne epler med pærer.
Jeg er helt enig med deg når det gjelder stanglok. Derfor trakk jeg fram den moderne ekvivalenten med kardangaksel.
Det er når du i samme åndedrag trekker fram El14 og 15 at jeg mister tråden. Disse er jo ikke stanglok men vanlige boggilok med en motor pr aksel.
Jeg er heller ikke uenig i at en "standard" motor er enklere og billigere å regulere enn en asynkronmotor. Det er bare å se hva som trengs av teknikk.
Jeg lurer bare på hva du mener med at en standardmotor er lettere å regulere med tanke på sliring.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 11:08

Likestrøm- eller compoundmotorer er faktisk enklere å regulere, rent teknisk. Uten å gå inn på detaljer i oppbyggingen, har slike motorer ofte to statorviklinger der motorstrømmen går gjennom den ene (compoundmotor). Ved å "balansere" feltet på denne måten kan man oppnå at motoren "mister automatisk trekkraft" når den slirer (og motorstrømmen reduseres). Det finnes også en rekke andre måter å utføre sliringskontroll for likestrøms-/compoundmotorer. Det ønsker jeg ikke å trette leserene med - men de som er interessert , kan lese f.eks. boken "Svenske Ellok".

Tror ikke dette var et forsøk på å sammenlikne "epler og pærer" men heller en sammenlikning av asynkrondrift vs. konvensjonelle motorer og enkeltakseldrift vs. koblede akslinger?

Det er forøvrig å bemerke at svenskene som hadde mange lok med enkeltakseldrift bygget for malmtransport (f.eks. Mg, Ma og Rm) endte opp med å bruke vedlikeholdsintensive Dm-lok (og andre) med koblede aksler frem til for få år siden. - Tilfeldig? Neppe!
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 11:33
Men Kjell, du leser jo ikke det jeg skriver. Jeg skriver jo at jeg er enig i at koblede aksler er overlegent når det gjelder sliring.

Derimot lærte jeg i hine hårde dager i loklæra at man med lok som El14, som ikke har asynkronmotor, ved sliring kan risikere at den slirende aksel og motor kan dra avgårde og oppnå et turtall som kan ødelegge motoren fordi det eneste som holder igjen ved pådrag er kontakten hjul/skinne.
Har du derimot et lok med asynkronmotor vil ikke dette kunne skje da da magnetfeltet som drar rotoren i motoren rundt også vil holde rotoren igjen om denne får et turtall som er høyere enn omdreiningstallet for feltet.
En asynkronmotor i et lok reguleres ved å justere påtrykt spenning og frekvens basert på gjeldende turtall og ønsket pådrag. Dette krever en mer avansert og dermed dyrere reguleringsutrustning enn standardmotorer.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 11:49
SLIRING
Det heter ikke slire, når hjulene går rundt, og du fremdeles står stille. Ordet heter slure.
Slire er det du f.eks. bruker for å beskytte en tollekniv.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 12:27
Det er korrekt at likestrøms- eller compoundmotorer lett kan ruse ut på en måte som at rotorviklinger ødelegges om man får sliring og intet holder tilbake motoren. Dette gjelder spesielt seriemotorer. Dette motvirkes med en parallellvikling i tillegg til serieviklingen. Alt etter hvilken rettning man har på strømmen i serie-/compondviklingen (med- eller motcompoundert) kan man få de egenskaper for motoren man ønsker. Men uansett er det en fare for høyt turtall om man ikke griper inn (enten automatisk eller manuellt) når sliring oppstår. Kjørekontrollen på slike lok er derfor en direkte momentkontroll i større grad enn for asynkronlok.
Folk som er spesielt interessert å lese videre om dette, kan finne detaljer på side 200 og utover i boka "Svenske Ellok".
 
Asynkronmotorer har en trekkraft som (forenklet sagt) øker med avvik i forhold til påtrykt frekvens (til motoren oppnår kippmoment - hvor trekktraften "kollapser"). Derfor blir regulering av en asynkronmotor helt forskjellig fra en likestrøm-/compondmotor. Likestrøm/compoundmotorer har et moment som mer forholder seg til påtrykt spenning som er enkelt å regulere.
Kortsluttmotorer er også mer robuste i så måte. Det er jeg enig i.
 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 14:52
Originally posted by einars einars wrote:

SLIRING
Det heter ikke slire, når hjulene går rundt, og du fremdeles står stille. Ordet heter slure.
Slire er det du f.eks. bruker for å beskytte en tollekniv.


Hei Einar.
på jernbanen brukes faktisk ordet slire om det som i bilverdenen kalles spinne og du kaller slure.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.