Type 185 er lett til beins |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stanglok som Dm3 har sin (eneste?) store fordel når det er glatt skinnegang. Det klarer ikke selv det beste moderne slirevernet i dag å matche. Compoundmotorer (likestrøms/allstrømsmotorer) er lettere å kontrollere mht. sliring enn asynkronmotorer. Derfor er lok som El14/15 rimelig gode i så henseende.
Med én vekselretter pr. 2 hjul/boggi/motorer vil beste indikasjon på at loket slirer være et avvik i strømtrekk mellom motorene. Ved denne "billigløsningen" må man redusere frekvens til begge motorer har lik strøm om bare den ene skulle slire. Således mister man uforholdsmessig mye trekkraft.
Ved full effekt på motorene vil sakkingen utgjøre typisk ca. 5% av påtrykt frekvens. Det er derfor noe problematisk å registrere begynnende sluring med analoge tachogeneratorer. Nå kan man få tacogeneratorer med f.eks. Greycode slik at man faktisk se om hjulene roterer vinkelsynkront om man har en vekselretter pr. motor. - Uansett er dette temmelig krevende å løse rent reguleringsteknisk.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager. Skulle vært med en forklaring til snutten. De blå pilene øverst viser den trekkrafta jeg ønsker meg. De blå søylene viser trekkrafta jeg faktisk får. Den måles i kilonewton. Pendlinga på søylene indikerer at det er glatt på skinnegangen og at det elektroniske slirevernet jobber fulltid. Som filmen viser reguleres to og to motorer. Dvs at loket har enkeltboggiregulering og ikke enkeltakselregulering som er mye mer effektivt. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok pga stangdriften at Dm3 holdt så lenge som de gjorde. NSB prøvde med El 15 ca 15 år etter at Dm ble lansert, men det førte ikke til at SJ gjorde noe lignende, men bygde/fortsatte med Dm3 i stedet. Det er vel først etter at elektronikkens inntog kom for fullt at man kunne lage slirevern som var like gode(?) som det slirevernet stangdrift tross alt er, dog begrenset til fullstendig vern mot at akslene går med ulikt turtall.
|
|
Svein S
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men er det pga kraftoverøringsprinsippet (stang) eller (god(?), gammeldags(?)) motorteknologi?
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lyden av hjul som gnisser mot skinnene - en høy, pipende, eller - som jeg uttrykker det - synger. (Det synger i hjulene). Beklager hvis det ble et noe for internt uttrykk for noen.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje søylene er øyeblikksverdier av motorstrøm til hver banemotor?
Dette skulle illustrere godt den reguleringstekniske utfordring det er å lage et driftsikkert asynkronlok som klarer å takle norske forhold?
Da moment for hver motor er avhengig av hvor mye "overfrekvens" man påtrykker i forhold til synkron frekvens, vil motoren lett ruse opp om hjulet "mister grepet". Da må motorkontrollen redusere frekvens til hjulet får tak igjen. Således er asynkrondrift svært krevende reguleringsmessig. Mister først et hjul grepet, vil loket sakke litt og de andre motorene får litt økt last (om ikke påtrykt frekvens for disse også reduseres). Således vil de igjen lett begynne å spinne.
Slik havner hele loket "i et uføre" som kan resultere at alt stopper opp.
Det er ikke for ingenting at lok med kobbelstangdrift (som Dm3) har "overlevd" til våre dager og er faktisk å foretrekke under krevende driftsforhold.
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hjul som synger? Hva synger de (O hjul med din glede!)?
Har de prøvd hefteringer på type 185?
Petter
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pådraget på de 4 ulike asynkronmotorene. Jeg tror det er kN som er måleenheten(?). Ved tørre adhesjonsforhold er søylene temmelig mer stabile enn hva DC viser oss her - her jobber datamaskinene for å unngå sliring, og det synes at det "glipper" ofte.
På el14 lærte jeg uten at jeg skal hentes frem som noen ekspert på lok, et slags triks for å vite hvor mye pådrag/trinn du kunne legge inn og være veldig tett opp til maksimal traksjon før sliring: Når hjulene begynte å synge, var du akkurat på det trinnet rett før hjulene begynte å slire. Jeg lurer på om det er derfor el 14 fortsatt har et fortrinn på norske spor - det er føreren som bestemmer. el 14 har bølgestrømsmotorer, en motortype som er svært gammeldags. Meget høy startkraft, men kraftmomentet avtar jo fortere mtoren går.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og hva indikerer de blå søylene som går opp og ned?
|
|
Svein S
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sånn ser det ut når det er bare litt vått på skinnegnagne.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |