MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Vestlandsbana" - Nytt anlegg!

 Post Reply Post Reply Page  123 11>
Author
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
    Posted: 23 januar 2011 at 09:32
Hei mine “nye” venner.   Handshake

Da vil jeg få lov å presentere meg selv. Gutt på 41 fra Bergen, som ble bitt av galskapen for ett år tilbake! Turen med “Bergensbanen minutt for minutt” utgjorde nok denne smitten, men det er en meget behagelig smitte vil jeg si! Vil ikke bli kvitt den!!! Nå er det tid for å bygge meg mitt første anlegg, og vil gjerne dele det med dere her underveis må vite.
"Ta plass!!! Dørene lukkes… " Ouch

Har handlet inn en del på dette ene året, og er meget fornøyd med gutta på Strømmen. Her handler jeg alt som jeg trenger. Meget bra service hos NMJ så langt vil jeg påstå!!! Clap
Denne 4. uken i januar begynner jeg innkjøp av div. til montering av selve anlegget, som skal festes på veggen, og på en øy midt i rommet. Gleder meg sykt kan dere tro! Endelig skal JEG begynne på denne reisen mot en modelljernbane som jeg stolt kan vise frem! Her blir nok nøysomheten min satt på en skikkelig prøve vil jeg tro, men gleden er selvsagt på min side!
Er tidligere møbelsnekker, og kjenner selv at jeg har et meget godt lag med ideer og utforming. Wink
Dette blir gøy!

Håper dere vil slå følge på reisen, og kom gjerne med innspill er dere snill! Thumbs Up
“Vestlandsbana” skal ha innslag av steder langs Bergensbanen, Flåmsbana og litt jernbanearkeologi fra Hardangerbana. Meget synd (les: jeg er rasende) sistnevnte ble lagt ned i sin tid! Det blir i hovedsak norske lok og vogner jeg skal kjøre/drifte på dette anlegget mitt.
Bilde av rom er underveis med Bring! Embarrassed
"Kjør…"  Exclamation

Takk for oppmerksomheten!


Mvh

Stein “Hellis” Helleland
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 10:26
VELKOMMEN Stein! Før du setter igang kan du kanskje tenke litt på FREMO-moduler. Da kan du nemlig ta med deg enkeltmoduler og være med på treff rundt om i landet. Som tidligere møbelsnekker stiller du jo med forsprang på modulfronten. Ellers er det bare å si at du har fått deg en kjempehobby. Den lille sidebanen Flåmsbana har jo vært ekstra heldig på MJ-fronten ettersom det er produsert en rekke modeller som var typiske for nettopp denne strekningen.
 
El 9,BM 64, El 17 og B3-vogner i grønne utgaver pluss pluss. BM 64'en gikk jo dessuten på Hardangerbana.
 
I MJ-verdenen kan du for øvrig være akkurat så avansert som du selv vil. Landskapsbygging, modellbygging av lok og vogner, bygging av forbilledlige banestrekninger og stasjoner, elektronikk på høyt nivå, stemmestyring m.m.
 
Lykke til med din variant av "sykdommen" og bare spør her på forumet om det er noe du lurer på. Glem forresten ikke å abbonere på MJ-bladet! Det har bare blitt bedre og bedre og er et MUST!
 
Mikael
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 10:30

Stein.

Du kan jo ta turen til Nærbø om ca 3 uker på FREMO-treff.... http://fremo.famut.no/
Her vil det være tog for kjøring og masse tips å få med seg...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 10:41
Takker og bukker, Mikael!

Tror jeg satser på dette fastanlegget i første omgang, men hvem vet om jeg kommer draskende med ett FREMO en gang? Tongue Ja, jeg skal grave og spørre om alt mulig jeg etterhvert vettu!!! Clap
Fått med meg mye her inne på ett års tid nå... Fantastisk gøy dette!!!

Ørjan: Ja kanskje eg tar turen, men vil kræsje med noe annet tror jeg...Cry
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 12:03
Hei!
Det skal bli moro å følge deg fremover. Kun et spørsmål.
Ønsker du å lage banen etter en bestemt tidsepoke, eller blir den etter en vid tidshorisont?
SOHo
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 14:12
Hei Sven Ole.

Vel, blir vel over en videre tidshorisont tenker jeg. Det blir strømførende master iallefall... Wink
Men akkurat nå ligger det fine saker som venter på å få kommet på skinner! Blir nok bra greier skal du se!!! Big smile
Får ikke lagt ut noe bilde her enda, men det kommer tegning av plan over rom osv.
Hyggelig at du vil stikke innom Sven O. Thumbs Up

Stein
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 18:50
Hei! om du holder til i Bergen, så kan du jo ta turen til NJK lokalavdeling Bergen? http://www.njk.no/bergen/ Her er vi hver onsdag fra kl 19.00 og utover.Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2011 at 06:26
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hei! om du holder til i Bergen, så kan du jo ta turen til NJK lokalavdeling Bergen? http://www.njk.no/bergen/ Her er vi hver onsdag fra kl 19.00 og utover.Smile


Takker for det Stian, og jeg er vel endelig på vei ned for å hilse på dere! Vet om dere Wink
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 05:47
Utforming.

Ang. bygging av terreng/fjell: Noen som har erfaring med EPS80/XPS200(Isopor/Styrofoam) vs. Fugeskum? Og hvor godt festes da skinner til dette evnt.? Lange spiker vil jeg tro... Embarrassed
Kommer tilbake med bilder, så snart dette lar seg gjøre her på forumet... Grrr... Angry

Ellers er jeg kommet i gang med festene til vegg! Clap

Riktig god helg!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 08:15
en ide er å stifte fast skinnene til underlaget. og dra stiftene opp atter at du har limt fast ballasten.
Personlig synest jeg styorofoam er det beste å jobbe med. det smuldrer ikke noe ut av de platene og de er trolig greie å jobe med.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 08:37
T-nålene til Woodland Scenics er veldig fine til å feste skinnene midlertidig til XPS-plater. De holder skinnene godt på plass så du kan teste ut sporplanen og kjøre litt, og evt gjøre endringer før du fester skinnene permanent med f.eks fugemasse. Press pinnene skrått ned i platene, rett på yttersiden av skinnene slik at toppen av nåla holder svillene på plass.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 12:00
Feste fleksiskinner(sviller) direkte til styrofoam permanent?
 
Dra ei rasp eller tennene på ei fintanna sag over styrofoamen. På ei ru flate er det større hefteareal. Så brukar eg vintertrelim. Opplever den som seigare i legge sporet i. Gir deg og nok tid til justering. 
 
Vintertrelimen er utan vatn og tåler frost. Dermed skal den ikkje la seg bløyte opp når ein legg ballast seinare med vannfortynnande trelim.


Edited by AT - 29 januar 2011 at 12:02
AT
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 13:10
Jeg har forsøkt å legge skinner rett på Styrofoam, men endte opp med å ta det bort for så å legge tradisjonelt underlag av finér. Angret ikke på dette! Det ble en voldsom resonans i styrofoam-platene når togene kjørte på dem!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 13:19
Originally posted by AT AT wrote:

Feste fleksiskinner(sviller) direkte til styrofoam permanent?
 
Dra ei rasp eller tennene på ei fintanna sag over styrofoamen. På ei ru flate er det større hefteareal. Så brukar eg vintertrelim. Opplever den som seigare i legge sporet i. Gir deg og nok tid til justering. 
 
Vintertrelimen er utan vatn og tåler frost. Dermed skal den ikkje la seg bløyte opp når ein legg ballast seinare med vannfortynnande trelim.

Men dersom du bruker vintertrelim så vil det nettopp IKKE kunne bløtes opp dersom du så ønsker å ta opp sporet. Det kan det være behov for ved justering eller for ombruk av sporet dersom anlegget rives eller endres. I alle de årene jeg har brukt vanlig hvitt snekkerlim til å lime plastspor med og også festet ballasten med vanntynnet lim (snekkerlim, acryl medium, o.l.), har jeg noen gang opplevd at dette har påvirket negativt festet av sporet til underlaget. Ballasten med lim er i seg selv med til å stabilisere det hele, samt at når vannet tørker, så gjenvinnes efaringsmessig tilstrekkelig med festestyrke i det nederste limlaget.

Teknikken med å raspe ned og skape en ru overflate, høres derimot ut som et godt tips for å skape heft.

For å skape enda bedre heft, ikke minst under selve leggeprosessen, har vi i TMJK erfart at papirunderlag er utmerket. Papiret må selvsagt være godt festet til underlaget, men når det først er gjort, så oppstår en veldig god sugeeffekt mellom plastspor, hvitlim og papiret slik at man i limets "åpningstid" (ca 5 minutter) kan justere sporets plassering samtidig som justeringeringene "sitter" hele tiden. Vi har erfaringer med Peco code 70 fleksispor og det var knapt behov for tegnstifter el.l. til å holde sporet på plass horisontalt. Det må da sies at vi bruker ikke kurveradier normalt under 75 cm, så behovet for bedre forankring enn vått lim med mindre radier kan nok være til stede. Vi oppdaget dette tilfeldig fordi papir ble limt på underlaget fordi det inneholdt et plott for hvor sporet nøyaktig skulle gå, slik bildet fra vår blogg viser:


Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 14:38
Takker så mye for tips! Thumbs Up Mye å "gå" etter her med tanke på feste og funksjonen for skinner!
Kommer nok til å satse på XPS for terreng og fjell. Men jeg skulle hatt en kai, det var derfor jeg tenkte på å legge skinner direkte på XPS for så og få høyde på kaia liksom! Wink Har en annen plan for det nå.
Skjærer meg bare ned i selve hovedplaten og bygger opp nedenfra!

God helg!


Edited by helleland - 29 januar 2011 at 14:38
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 10:03
Hei igjen.

Er det noen som kan anbefale maling jeg kan smøre inn remmeverk og underlagsplate med? Holder vannbasert, med tanke på heftevnen? Det bilr vel svart eller grønt vil jeg tro...
Og hva er max anbefalt stigning på skinner?

Bildene uteblir Cry


Ha en trivelig og innholdsrik MJ søndag! Wink
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 10:37
Maling av rammeverk++: Fremo Skaarerbanens Venner vet jeg maler alt under til slutt for å forsegle. De færreste bryr seg om å male det ingen ser, men maler anleggskanten utvendig. Fremo anbefaler oljemaling pga håndtering og at moduler ikke skal klebe seg til hverandre. For andre formål trenger man neppe oljebasert i dag.
Du skriver om å male og heft, men er det noen grunn til male noe som du skal noe annet oppå? (Bortsett fra landskapsmaling, da, men det er et stort tema i seg selv som det er skrevet bøker om.)

Når det gjelder stignig, så er det flere tråder om dette nylig på dette forumet. Oppsummert: For lok uten hefteringer fungerer stigninger over 3 % dårlig. 3 % vil si 3 cm opp på 100 cm bortover. Prototyp-stigninger fungerer ok for MJ også. NSB/JBV har normalt 2,5 % som maks, men Flåmsbana har 5,5 %, men har også spesialutrustet materiell.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 10:42
En ting til: Hvis du med underlagsplate mener en hel plate som anlegget står på, så ville jeg vurdert heller å bruke en åpen løsning. Plate er nødvendig/nyttig akkurat på de partiene landskapet skal være helt flatt, og som sporunderlag. Utover det er plata bare i veien og gir unødig vekt og bortkastet plate. 
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 10:50
Den er grei, Svein! Takker for informasjon! Thumbs Up
Tenkte bare å male alt, men holder vel med kanten ja!
Det blir noe høydeforskjell her, men tror jeg løser det fint med noe heving+før stigning. XPS plater blir vel greit å bruke, men ser Tore sier de svikter. Men de tåler jo 1 tonn pr. kvm har jeg lest. Kankje en tynn finerplate på toppen ville hjelpe?!
Finner nok ut av det! Wink

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 13:15
Jeg ville gått for 9 eller 12mm finer. Det er vel det som er oftest brukt på mj anlegg og?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2011 at 13:27
Originally posted by Stian Stian wrote:

Jeg ville gått for 9 eller 12mm finer. Det er vel det som er oftest brukt på mj anlegg og?


Jepp, går for 12.5mm OSB! Lette plater Thumbs Up
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 11:30
Plantegning over Vestlandsbana. Noen endringer er det blitt: 2.70 blir 3.40 og 0.45 blir 0.50m
Høydeplan 1.40 Nivå 2 blir 1.30m
Skinneplan er i hodet mitt! Wink

Vestlandsbana

Voss St. og Eide kai (Granvin) blir på høre side. Urdland St. blir på Nivå 2. Verkstedsområde og lokstall til venstre. Håper dere fikk litt mer intrykk av hvordan dette blir! Smile

Stein







Edited by helleland - 10 februar 2011 at 15:33
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2011 at 16:31

Siste endringer og forbedret tegning. Eide Kai blir på 1.20 Nivå 1.






Edited by helleland - 18 februar 2011 at 11:42
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2011 at 23:00
Trenger noen mål på denne plantegningen.
Jeg trenger noen mål på denne tegningen. Spesielt avstand til strøm-mast og signal fra skinne. Spiller mindre rolle om det er 1:1 eller 1:87 Wink

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 01:18
Originally posted by helleland helleland wrote:

Jeg trenger noen mål på denne tegningen. Spesielt avstand til strøm-mast og signal fra skinne. [...]

For avstanden mellom kontaktledning og midtpunktet mellom skinnetoppene bør en vel holde seg til normene fra MOROP:

http://www.morop.eu/de/normes/index.html

I dette tilfellet vil det si NEM 201, som for H0 normalspor sier minimum 60 mm, normalt 69 mm og maksimum 73 mm.

NEM 201 finnes på tysk og fransk, men så vidt jeg kan se ikke på engelsk.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 01:49

Når det gjelder signalenes plassering i høyden, kan kanskje denne være relevant:

http://mjwiki.no/wiki/Selvbygging_av_signaler

Mål for flere typer signaler finnes på en tegning av Svein Sando i NJK's H0-fortegnelse. Jeg vet ikke om tegningen finnes på nett, men siden Svein er svært aktiv her på forumet, håper jeg at han kan svare på det.

Hverken linken over eller den nevnte tegningen sier noe om sideveis plassering av signalene, eller hvor høyt sokkelen bør stå i forhold til skinnene.

Når det gjelder sideveis plassering, må du i hvert fall holde dem utenfor frittromsprofilen, jfr. NEM 102 og NEM 103 i linken fra mitt forrige innlegg.

Edit: Svein Sandos tegning i H0-fortegnelsen refererer faktisk høyde-målene i forhold til skinne-overkant. Mitt eksemplar av H0-fortegnelsen var ajourført 1/7-1980, så det kan tenkes at det er kommet til mer relevant info siden.



Edited by TorsteinS - 15 februar 2011 at 01:57
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 10:39

Men min tegning sier ikke noe om signalenes avstand fra sporet. Men generelt gjelder at dette er faste installasjoner som må holde seg utenfor frittromsprofilet.

Jon Einar Jevistad vil jeg tro kan svare på alt dette, både ut fra sin dyktighet som MJ-bygger og ut fra sin profesjon.



Edited by ses - 15 februar 2011 at 10:40
Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 11:08

Jeg anskaffet noen signaler fra skala-design, og der er det oppgitt 29mm avstand fra spor midt til signal.

Så får du kurveutslagene i tillegg. (NEM 103)
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 11:20
Ses
 
Hva slags plate bruker du til den blå bagrunnsplata på bildet?
finèr? huntonitt?
Jeg lurte også på om jeg skulle lage en hel innramming (dvs 'tak' 50-60 cm over anlagget med samme form som rammeverket under).
 


Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 12:44
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 17:25
Legger du sporene rett på finèren, eller satser du på noe mellomlag?

Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 17:26
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.