MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Vestlandsbana" - Nytt anlegg!

 Post Reply Post Reply Page  <1 891011>
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 14:22
Tenker og advare deg før det er for sent! Det er ikke artig og feilsøke noe som er et kaos. Dette tar ikke lang tid, hvis du jobber fra start medd samme metode.

Og, det er litt synd om du bygger et feiende flott anlegg som ikke fungerer, siden det eletriske er en katastrofe. Og så du er advart, elektrobiten på et anlegg, er den som koster mest. Ca 2/3 av pengene til og bygge
Miniatur Wunderland gikk til Elektro biten.

Enkelt er ikke altids best!

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 14:32
Skjønner dette Øystein! Wink Du ser da sporplanen min, så gi meg en liten skisse på hvordan det bør gjøres du (stasjonsområdet)! Det enkle er aldri det beste, men ikke på den måten eg tenkte, men å handle på Elfa gjør eg bare ikkje! Selvsagt skal dette bli bra fra første kabel, så det er jo klart! Thumbs Up

Hyggelig du engasjerer deg til andres glede! Smile
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 14:43
Nye Voss Stasjonsområdet - plantegning D2, er kommet meg i hende! Approve

Som jeg trodde kommer undergangen mellom stasjon og godshus. Dette må studeres noe nå...








Edited by helleland - 08 november 2011 at 15:20
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 15:00
Hvorfor ikke handle på elfa? Ser ikke hvorfor man ikke kan bruke ca 800 kr, og få 200 m Kabel! 

Skal skisse og poste imorgen! TMJK i kveld.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 16:29

Blander meg litt inn her i innleggene til Øystein. Det er ikke sikkert at prinsipper som kan være sunne på et komplekst og stort klubbanlegg med mange kokker, er nødvendig å følge for et mindre privat anlegg der samme person gjør alt selv, og etter sitt hode. Men å ha orden på kablingen med et fargevalg som man gjennomfører, er nok lurt.

Forøvrig lurte jeg også på motviljen mot Elfa? Er den begrunnet i noe flere burde vite om?

Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 16:40
Kabelorden er et godt tips, som ofte kan bli pyton på første anlegget en bygger.
Jeg har også en motvilje mot Elfa.
Kvalitet på produktene kan en ikke si noe på, men prisen...
Kjøper det meste jeg bruker til en langt billigere penge enn hva Elfa tilbyr.
(Minst halve prisen, gjerne nesten 90%)
Men akkurat kabel er vel ikke der en sparer mest. Mitt inntrykk er at kabelpris styres av kobberprisen, og at det ikke er store forskjellene å spore akkurat der.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 16:52
Eirik hvor kjøper du? Selv har jeg muligheten til og handle hoss grosist, men det krever kundenr. 

Farnell er billigere av og til.


Elektrolinja jeg går på handler fra Elfa. Men de har ganske gode rabbater.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2011 at 20:19
Laserskjært skifer i strimler legges... Dette blir bra, om eg må si det sjøl! LOL
Disse fås kjøpt som A4 ark hos skipsmodeller.com Wink




Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2011 at 19:35
Nydelig takstein du har fått der SteinWink! Er veldig spent på resultatet av "Norges første?" laser-skifertak i H0, skal du vite! Det blir nok laser istedet for saks neste tak -uansett skala.
Håper bare at du har stivt sutak!! Mitt krysslaminerte corro-plast tak krumma seg veldig etter herding, når eg limte skiferen på slik du gjer; rast på rast. Å legge taka i press under herdinga hjalp noe, men løsningen blei å lime forsterkninger under (brukte stål firkantprofiler).
Oddvar
 
Gospeltrain
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2011 at 21:34
Hei Oddvar! Takker for det, men Finn Kåre hos skipsmodeller som skal ha takk for flott skifer. Tongue
Eg bare legger og maler det... Wink Joda, dette blir bra det! Jeg har 1mm evergreen styrenplate
til sutak + takstoler innstøpt i platen (da denne var 1.5cm for kort) LOL. Skikkelig flotte produkter
som funker!!! Kan stå på dette taket!

Her er litt mer fremgang...







Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2011 at 17:13
Nesten ferdig arbeid... Tror jeg nå har truffet rett skiferfarge, så gjenstår det litt mer svart her
og der. Blir beslag på takhjørner over skifer som på forbildet. Wink
Se de 3 nederste bildene...

Nymalt...




Tørt tak... (litt ute av fokus...) Tongue




Stein



Edited by helleland - 10 november 2011 at 17:13
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2011 at 20:17
litt rust renninger osv der så blir det perfekt! så ut som du fikk det bra til! får komme å se en dagSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2011 at 21:35
Ja, det skal bli bra til slutt vettu, Stian! Du må jo endelig ta deg en tur, hyggelig det!
Fikk snop i posten i dag... Tongue Takk Svein! Blir flott disse med en Di5 i front!




Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2011 at 17:11
Godt å se vognene ute av eskene sine igjen, blir jo for dumt at de bare skal ligge nedpakket!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2011 at 13:35
Sant det Svein! Tog & materiell er best på skinner og i bevegelse...
Skal hente Di5 på posten i morra!

Ellers er det litt variasjon i arbeid og arbeidsmengde her for tiden. Prøver å få ferdig godshus i neste
uke en gang, men å finne rett farge er ikke det enkleste... Jobber med saken! LOL Måtte gjøre om
vindu og en dør som jeg ikke var helt fornøyd med, og får nye vindu og dør til uken. Alt kan jo repareres og repeteres...

God MJ-Søndag! Wink


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2011 at 17:10
Ny ladning med godis ankommet! LOL
Det blir betongsviller på Voss St. , som oppgraderes pr. 1:1 NÅ!



Expressgodhuset er listet... Ny vegg på arken i mønet er bestillt, og er på vei i posten!
Der kommer det et luftinntak og noen spesialutskjæringer, SOM på orginalen. Wink
Porten er funksjonell og virker som den skal, om du lurte på det... LOL

Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2011 at 18:23
Sporplan er nå endelig!

Få kompromisser vil jeg si, men de finnes... Wink
Mangler kun sporplan til sidedel C, men her er det bare ett spor som svinger seg fram!

Voss Stasjon


Godsterminal


Halvøyen med Eide kai og Tømmerterminal.



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2011 at 18:37
Expressgods huset får prøve seg litt på perrongen... Tongue





Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2011 at 20:12
Flott godshus!
Jeg regner med at du har tenkt å matte ned plasten på perrongen - Knakje du kan bruke Dullcote eller lignende, eller en matt maling.

OlavM
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2011 at 20:16
Handshake Ja, det blir matta ned, for nå ser det mer ut som de der kunstis (skøyteisflisene!) LOL
Vil nok bruke litt fin sand el. lignende i matt grå og ellers det som måtte bli bra.
Dette er bare en prøveplassering, på skap i stua... Wink
Blir bra når det kommer på mj-anlegget! Ting tar tid...
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2011 at 22:58
Originally posted by helleland helleland wrote:

Handshake Ja, det blir matta ned, for nå ser det mer ut som de der kunstis (skøyteisflisene!) LOL Vil nok bruke litt fin sand el. lignende i matt grå og ellers det som måtte bli bra. Dette er bare en prøveplassering, på skap i stua... Wink Blir bra når det kommer på mj-anlegget! Ting tar tid...



Om du skal blande sand i maling i H0 må den være ekstremt fin, nesten som mel. Ekstremt matt maling vil være nok for de fleste formål.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2011 at 23:49
Talkum har jeg brukt til sånt.
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 08:23
Tenkte kanskje på litt "sand" effekt på perrongen jeg da...  Wink
Noen tips til DÈT...Question
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2011 at 14:25
Da har jeg fått tak i superfin sand! Vil nok passe fint på perrongen her og der... Wink




Private Prosjekter:
Noen små prosjekt jeg prøver å få til, så om det er interresse for dette gi en lyd på PM!
Disse blir ferdigbygget og blir å finne på Vestlansbana med tiden. Om det er ønsker om
endringer blir det muligheter for dette.

Skandinavisk type Industribygg. Mange muligheter med denne.


Moderne driftsbygning. Denne kommer med mønebygg over siloer om ønske.


Fin detalj ved huset på MJ-anlegget. I tillegg planer om postkassestativ for 12 stk. bokser.


Typisk norsk!


Trafokiosk tilknyttet større strømkrevende bedrifter.


God helg! Wink


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2011 at 17:41
PROTOTYPE POSTKASSESTATIV! Wink







Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2011 at 17:50
Åi, så utrolig artig Stein!
Det er jo slikt som er helt nødvendig for å få til et troverdig norskt anlegg.
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 17:59
Trenger noen anbefalinger for strømtilførsel-system til disse og div lys i hus! Smile


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 23:07
Imponerende framdrift du har på prosjektet og alle småprosjektene i tillegg. For å holde oppe trykket så kan du jo hente litt inspirasjon fra et naboforum der det er lagt ut en fin ersie på Hardangerbana nå nylig. Det ligger også tidligere serier der fra andre bidragsytere
Lykke til videre
 
Terje
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2011 at 13:45
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Åi, så utrolig artig Stein!
Det er jo slikt som er helt nødvendig for å få til et troverdig norskt anlegg.


Hyggelig å høre Laurenz! Jeg og vi VET det finnes lite "Norskt" å få tak i til MJ, derfor tenkte jeg
å få fokus på dette! Wink Og når vi har små produsenter som kan prodeusere deler til dette,
ja da er det jo ingen vei utenom å få til noe...
Ser frem til å kunne presentere "Norskt" til MJ i tiden fremover!


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2011 at 13:53
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Imponerende framdrift du har på prosjektet og alle småprosjektene i tillegg. For å holde oppe trykket så kan du jo hente litt inspirasjon fra et naboforum der det er lagt ut en fin ersie på Hardangerbana nå nylig. Det ligger også tidligere serier der fra andre bidragsytere
Lykke til videre
 


Takker. Hyggelig Terje! Wink Jeg var så heldig å få tak i nr. 127 av "På sporet" med Hardangerbana som tema.
I tillegg har jeg masse bilder fra strekningen, men extra info er ikke å skimse av! Jeg har ca. 2 meter
med Hardangerbana her, og Eide kai i tillegg da. Kunne tenke meg MYE mer plass til Eidebana... Wink
Jeg prøver å holde meg til ett forum, og jeg trives virkelig godt her hos MJF.
Men takk for info! Smile
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 891011>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,077 seconds.