"Vestlandsbana" - Nytt anlegg! |
Post Reply | Page <1234 11> |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var visst et par spørsmål til meg som jeg ikke oppdaget før nå. Når det gjelder den blå bakgrunnen, så er den laget av en kombinasjon av gipsplater (de rette) og 3 mm huntonitt (de krumme), med en litt kompleks overgang mellom de slik at skjøten ikke skal vises. Dette er på TMJK-anlegget som du kan lese mer om på vår blogg: http://blog.tmjk.no (Unnskyld litt rare tegn på litt eldre innlegg. Det skjedde noe med kodesettet ved oppgradering til ny WordPress-versjon som vi ikke har funnet ut av ennå.) Sporunderlaget er 12 mm porøs plate oppå 13 mm finér. Noen synes kanskje 12 mm porøs plate er litt tykt, men jeg innbiller meg at dette er en billigere løsning enn kork, som mange bruker. Siden vi driver med stedvis selvbygging av spor, er dette også et greit underlag for skinnespiker. Hvis man ser på tverrsnittet av baneleget som er lenger opp her i tråden, så ser man at ballastprofilen er todelt med en avtrapping midtveis. Ved å bruke 12 mm porøs, så får vi begge disse trinnene i ett hva høyden angår. Edited by ses - 15 februar 2011 at 17:55 |
|
Svein S
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå vet ikke jeg hva slags porøse plater de bruker i Trondheim, eller hva de koster.
Men kork er ikke største kostnaden om en skjærer ut stripene selv. Presskork: http://www.sloyd-detaljer.no/Product.aspx?productid=4727 Stållinjal: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Stallinjal/ Og så trenger du en skarp kniv :) |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skulle ha litt å gå på her nå! Takker
Dette var også for å vite litt om div. avstand jeg må ha til siden av skinnene, for terreng og fjell. Vil da tro at pukk er 2m ut fra skinnens ytterkant. Er det da samme avstand i tunnel? Jeg må vel lage tunnel etter hvor mye vognene mine "sakser" vil jeg tro. Da er vi i gang igjen... Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man bør vel opp i 5 mm kork skal det være noen vits i for MJ (ballasthøyden + støydemping), og da ser jeg du betaler 100,- for 09, x 0, 6 = 0,54 kvadrat når du kjøper i pakker på 10. Jeg strever litt med å finnepriser på porøse palter på nettet akkurat nå, men disse går noen steder under navnet "trinnlydplater". Der fant jeg to steder nå hvor de også selges i pakker på 10 og da til mellom 25,- og 35,- per kvadratmeter for 5mm tykkelse. Dvs for samme tykkelse er trinnlydplatene mellom 6 og 8 ganger billigere. Det vil si at du må kjøpe 5,4 kvadratmeter kork til en pris av 1000,- og 10 kvaratmeter trinnlydplater til mellom 250 og 350. 12 mm trinnlyd/porøsplate fant jeg ikke pris på, men de faller selvsagt dyrere, men det er likevel et stykke igjen til prisen for kork. Så jeg tror jeg kan si at jeg ikke bare innbiller meg at porøs er billigere kork, men er nå helt sikker på det, og at forskjellene heller ikke er marginale. |
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
På mitt forrige anlegg la jeg skinnene rett på fineren, denne gangen blir det nok noe mellomlegg ja...
Prisen er i allefall ikke avskrekkende ser jeg..
Kommer du på hvor disse selges?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Byggvareforetninger. Men spør gjerne etter porøse plater også. Noen bruker asfaltplater også, men de faller nok noe dyrere.
"Vindtett" er muligens også et navn.
Edited by ses - 16 februar 2011 at 12:51 |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
I TMJK bruker vi denne standarden for sporet: Legg merke til alternativet til kryssfinér som basis: stående lister. De må være rimelige tynne hvis de skal brukes i kurver, men har man først slike (må gjerne skjæres til på en snekkersag eller få et høvleri til å gjøre det for en), er det en veldig materialbesparende måte å bygge sporunderlag på utenfor stasjoner, og den er også lett, for de anlegg det betyr noe. |
|
Svein S
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
'Trinnlydplater' er nok ofte betegnelsen på myke skumplastplater, og det er sikkert ikke slike det er tenkt på (eller eget ) her ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker SÅ mye for den, Svein! Nå falt det på plass her...
Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Asfaltplater ja..... etter hytterenovering har jeg nok noe av det liggende der... der kan man se... man har ting som kan brukes, men klarer ikke koble det...
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er definitivt ikke det jeg mener, i hvert fall. De jeg har sett er ganske like "vanlige" porøse plater, kanskje litt fastere og planere overflate. Det er mulig at man bruker "trinnlydplater" på flere typer plater, bare de demper lyden når man går på gulvet. MDF-plater går jo også, men da snakker vi vel om en annen prisklasse. |
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stein, har du utarbeidet en sporplan enda? Eller er den fortsatt kun i hodet?
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sporplanen er klar ja, men enda i hodet. Det blir lagt ut skinner så fort jeg er klar med det de skal ligge på liksom... Får ikke helt dette ned på papir enda, da jeg ikke er noe god sporplanlegger på papir for å si det sånn. Veggseksjonene er klare neste uke, og kommet seg PÅ veggen! Halvøyen blir den siste jeg tar... Men dette blir ikke helt ulikt GrimstadLine for å si det sånn... Utforming og skinneplan er derimot noe annet ja, men det blir spor som på de stasjonene jeg har nevnt tidligere.
Du er hissig på å få se nå Øystein?! Kommer, det kommer... Stein Min nye Blogg: Vestlandsbana - Blogg |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt å høre at det er fler som sliter med spor på papir... her blir det gjerne sånn at sporene legges ut, deretter bygges rammeverket etter behovet, og så tegner man i ettertid dersom det skulle være behov for det...
Det er vel antagelig stikk motsatt av hva de fleste gjør...
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg knotet litt på paint... Mulig å se noe sporplan her! Det mangler et endespor på Urdland ser jeg...
Edited by helleland - 16 februar 2011 at 18:54 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Synes jeg drar kjensel på den sporplanen der
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tøøøft.... Nå er ikke jeg noen racer på sporplaner, men siden jeg er fan av slaaaake kurver... så er jeg så frekk og kommer med et forslag:Du vil ikke speilvende halvøya da? dvs når du kommer fra voss så går du nedover på venstre siden på halvøya i stedenfor, så de to loopene, da kommer du oppover på høyre siden på halvøya som gir deg slaaaaak kurve over til verkstedområdet?
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er ikke helt med deg nå Øystein, men tror kanskje jeg skjønner... Ikke så veldig for krappe svinger jeg heller, men max utnyttelse av den plassen jeg har. Mer kjøretid! Halvøya er på to nivå. Stigning ned fra Urdland, fra Voss. Har allerede speilvendt den! Spør Tore! Kryssingen inn mot nivå 2 høyde er det bro. Skal se om jeg får en sporplan med din idè likevel...
Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var grovt hva jeg mente...vet ikke om det er mulig å få til å stemme med stasjoner, bru/tunnel/høyder osv... ?? |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
... merker kl. er passert 23.21 Det må vente til i morra fant eg ut...
Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her har jeg tegnet ØysteinF sitt forslag til skinneplan. Ser ut som dette kan gå bra! Passer faktisk bra med en tunnel inn til Urdaland St., da det er akkurat sånn i virkeligheten! Må tenke litt på denne sporplanen... Takker for godt innspill Øystein!
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare hyggelig om det kan brukes til noe fornuftig
Men nivåene du har notert må vel da endres litt?
Edited by ØysteinF - 17 februar 2011 at 14:42 |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja må vel kanskje heve linjen som går over høyden og inn til Verkstedsområde tenker jeg. Ellers kan mål være som de er tenker jeg. Hadde fastlåst meg selv i det jeg hadde fokus på... Kan hende jeg bruker denne Øystein!
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
...og kanskje legge inn et par veksler ved verkstedhallen så lokomotivet kan gå irundt vognstammen... med mindre du bare kjører motorvognsett da
Edited by frankm - 17 februar 2011 at 15:10 |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det blir veksler der, bare ikke tegnet inn alle... Samme borte ved enden av Voss! Edited by helleland - 17 februar 2011 at 15:14 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkurat det med å låse seg fast i en løsning kjenner jeg godt til!
Så om noen ønsker å drodle litt videre på anleggsforslaget til Sando på min tråd, så blir jeg glad.
Jeg har tenkt og tenkt, og har nok kommet til at sentralstasjonen nok bør ligge ved langveggen... (som tegnet) ellers er jeg rett det blir for komprimert....
Det er nok denne skissen som blir et utgangspunkt her... (takk til Svein)
Men om noen har forslag til endringer her, så mottas alt med takk..
|
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med utgangspunkt i skissa(veit ikkje om den er ferdigtegna):
Likte forslaget med slake kurver.
Kvifor må anlegget og sporet(a) vera parallelle med rommets fire veggar?
Kan dette mjukast opp?
Teknisk;
kjem toga ned til Eide kai? Synest dette virkar bratt.
Vestlandsbana, - her er det lagt ei føring - , korleis oppfattar ein to stasjonar, Voss og Eide, i to høgder så tett på kvarandre?
Kan ein få meir ut av spora på Voss?
Kva med å legga Voss diagonalt mot tunnelen?
Flyttar Eide til den andre sida der verkstadhallen er. Køyring frå stasjon til stasjon.
Legg verkstad, gods og lokstall til Voss(ved tunnelen).
Lagar omkøyringsspor og godsspor.
Mulig auke av midtøya, større kurver? og legg Urdland litt diagonalt?
Midtøya breidast ytterst og smalare innerst. Kan gi større gangareal å snu seg på.
|
|
AT
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
AT:
Det er spennende det du sier, men Voss blir der den er siden der er det breiest. Og ja mulig flere skinner der. Mulig Voss blir liggende på 1.25 og tunnel #1 blir på 1.3m. Meningen her er "innslag" av steder, som da Eide kai blir! Dette er kun en liten skisse, noen som kom etter at Øystein ville se noe sporplan. Da ble dette resultatet fra hodet mitt! Det blir nok noen justeringer når rammeverk og plate er montert! Halvøya blir noe av det siste jeg monterer etter justeringer på hver side av veggene. Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
AT
|
|
Post Reply | Page <1234 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |