NMJ type 69 |
Post Reply | Page <1 234 |
Author | ||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er helt sikker på at du kan nye pantografer av NMJ siden de også selger disse løst. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da har jeg prøvekjørt modellen litt med noen dekodere, og funnet ut hvilke funksjonsutganger som styrer hva, noe NMJ burde opplyst om i dokumentasjonen. Den bruker faktisk alle 6 funksjonsutgangene som er tilgjengelig på en ESU Lokpilot V4.0: F0f: Hvitt markeringslys motorvogn + rødt baklys styrevogn. F0r: Hvitt markeringslys styrevogn + rødt baklys motorvogn. AUX1: Øvre lyskaster motorvogn.
AUX2: Øvre lyskaster styrevogn. AUX3: Lys førerhus styrevogn. AUX4: Lys førerhus motorvogn. AUX3 og AUX4 bruker logikknivåer etter NEM 660D, som seg hør og bør på en europeisk modell med 21MTC-grensesnitt. Navnene jeg har brukt på funksjonsutgangene, er også fra NEM 660D. For å få retningsavhengig styring av øvre lyskaster, trenger man en dekoder som støtter "function mapping". Om NMJ hadde spandert en transistor og et par motstander til på kretskortet, kunne AUX1 styrt øvre lyskaster av/på, og F0f/F0r kunne styrt retningen. Man har jo uansett markeringslysene på når den øvre lyskasteren brukes. Da kunne man klart seg uten "function mapping", og om man ikke bryr seg om lys i førerhusene, hadde det vært nok med 3 funksjonsutganger. I tillegg til LokPilot V4.0, prøvde jeg også med Lenz Silver21+ og ESU Lokpilot Basic V1.0. På sistnevnte var kjøringen ganske hakkete med fabrikksinnstillingene, med de andre kjørte modellen ganske pent, selv om egenskapene antagelig kan optimaliseres. Noen slik tuning har jeg ikke prøvd ennå, og Basic-dekoderen har jeg uansett ikke tenkt å bruke til BM69. Lenz-dekoderen har bare 5 funksjonsutganger, og kan derfor ikke styre lys i motorvognas førerhus. Det kan pussig nok Basic-en, som har udokumentert styring av AUX4, men ikke av AUX2 og AUX3. Edited by TorsteinS - 26 februar 2013 at 17:42 |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Av ren nygjerrighet; siden jeg ikke har tidligere erfaring med NMJ-modeller , dog en rekke andre produsenter ... Dokumentasjonen som følger med min AC-utgave, er beskrivelse av sammenføyningen av enhetene, skifte av kopling og skisse med anvisning for montering av dekoder. Det burde vel vært noe mer? Med fx ESU BR 151 følger det med en liten bok ... |
||
Bjørn Egil
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nmj har aldri klart å levere noe særlig med dokumentasjon eller "bruksanvisning" til sine modeller. Selv på Superlinemodellene begrenser det seg til et lite ark.
|
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Unntaket må være første utgave av El 17.
Der fulgte det med et lite hefte med data på forbilde og komplett "exploded view" av loket.
Det var også en beskrivelse av vedlikehold.
- Trodde at dette var den "nye" standarden som NMJ skulle legge seg på? - Men dessverre ble det et engangstilfelle.
Mht. Superline, så fulgte før ofte et koblingsskjema med. Dette hadde så mange feil, at det er likegodt de utelater dette!
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ser at NMJ nå selger en dekoder (ESU LokPilot V4.0) som er "satt opp ferdig for lysfunksjonene for NMJ Topline Bm69": http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=7324 Det er ikke nevnt noe om motorinnstillinger. Betyr det at det ikke er noen grunn til å justere motorparametrene om man allerede har en "standard" LokPilot V.4.0? En av funksjonene de har lagt inn er dimming av topplanterne. Er dette noe BM69A hadde, og som ble brukt, i perioden de fortsatt gikk i "rent" gammeldesign (uten sorte dører, dvs. frem til 1982/1983)? I så fall, hvordan ble dimmingen brukt? Selv har jeg satt opp min LokPilot slik at markeringslysene alltid er på hvis topplyskasteren er på, og de er også alltid på når vognsettet kjører, siden kjøring uten så vidt jeg vet ville vært ureglementert. (Mulig sikkerhetsreglementet på 70-tallet i teorien tillot topplyskaster i stedet for hvite markeringslys, men neppe kjøring uten lys i det hele tatt.) Dvs.: F0: Topplampe + markeringslys (retningsstyrt) F1: Markeringslys (retningsstyrt) Kjøring fremover/bakover: Markeringslys (retningsstyrt). Programmeres på LokPilot V4.0 ved først å sette CV31=16 og CV32=2, og deretter CV298=1 og CV314=2. For å få mest mulig lik betjening av forskjellige dekodere, synes jeg det er best å la F3 og F4 beholde standardfunksjonene, dvs. styring av hhv. skiftemodus og bremse-/akselerasjonsforsinkelse. I stedet la jeg førerhusbelysningen til F5, og gjorde den retningsstyrt. |
||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tok med en av dekoderne, men den krever definitivt justering av motorparametrene.
Jeg holder fortsatt på, så hvis noen har funnet verdier som går bra, så kom gjerne med dem. Kai
|
||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Lyset på 69-sett i 1:1 styres slik:
Dette gjelder alle 69-sett, lysstyringen er den samme selv om alle settene nå har fått byttet ut den gamle topplanternen med nye xenon-lys. |
||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for svaret! Noe slikt som som det siste (men muligens dimmet?) ser vi et eksempel på her: Ut fra bildene av BM69 i NJKs materielldatabase, virker det som topplanternen til godt ut på 90-tallet sjelden ble brukt på høylys dag, unntatt da været var ganske grått. Kan det stemme? Når modellen først er utstyrt med lys i førerhusene: Brukes dette kun når toget står stille, eller også under kjøring? Det er vel neppe bra for nattesynet når det står på. |
||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
90-tallet var nok før min tid! Men det var (og er) vanlig å dimme lyset når man kjører inn mot plattform, møter andre tog, kjører i nærheten av vei med biltrafikk (av hensyn til bilister) etc. Som sagt var det frem til 2009 tillatt å skru topplanternen helt av ved dimming av frontlys - i og med at de fleste bildene er tatt i nærheten av stasjoner sier det nok derfor lite om hvordan lyset ble brukt mellom stasjonene. Frontlyset på tog er der først og fremst for at toget skal bli sett - så derfor tror jeg det nok alltid har vært vanlig å kjøre med fullt lys på mellom stasjonene. Lyset fra topplanternen på 69-settene var dessuten heller begredelig svakt, så det var knapt mulig å se om det var påskrudd på en solskinnsdag! Lys i førerrom brukes først og fremst når toget står stille (når toget står hensatt skal lyset stå på i det ene førrerommet) - men dersom man har behov for å ta en kikk i ruteboka under kjøring er det vanlig å skru på lyset også i fart. |
||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Om natten slåes det på når man hilser på lokfører på møtende tog eller når man kommer inn på stasjon med txp.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Javel? I motsetning til en flere andre land (f.eks. England), har norske lok vært utstyrt med lyskaster og ikke bare markeringslys. At lyskasteren bare skulle være til for at toget skal bli sett, virker underlig. I tilfelle har man endret praksis/oppfatning de senere årene. Mine erfaringer er stort sett fra 1970-tallet da jeg hadde mange turer framme på førerrommet (med adgangskort utstedt av NSB Had). Lyskasteren ble den gangen i hvert fall brukt aktivt for å kunne se mest mulig. På Flåmsbana gikk El 9 med lyskaster som kunne vris manuelt til siden for at lyskasterstrålen nettopp skulle følge sporet i skarpe svinger. Tenk på alle dyrepåkjørslene. Hvis man ikke brukte lyskaster for å se dyrene så tidlig som mulig, ville antallet påkjørte dyr vært enda flere. Og hvis lyskasteren kan dimmes ned, hvorfor trenger man det dersom lyset bare er for å bli sett? Da kan man jo kjøre neddimmet hele tiden. Kanskje noen av lokførerne på forumet kan avklare disse forholdene nærmere? |
||
Svein S
|
||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er det nok bare jeg som har utrykt meg litt klønete! Jeg svarte på et spørsmål om hvorvidt det var vanlig å kjøre med topplyskasteren påskrudd på dagtid - og da er jo den eneste hensikten at toget skal bli sett! Den gamle lyskasteren på bm69 var imidlertid så elendig at den ikke hadde rare funksjonen i mørket heller.... For de som lager forskrifter og regelverk (Jernbanetilsynet/JBV/NSB) er hovedformålet med frontlys at toget skal bli sett - kravet er at man til enhver tid skal ha "trekanten" synlig (en øvre og to nedre lamper). For oss lokførere (jeg er en av dem) har selvfølgelig frontlyset også en stor betydning for å se - derfor har vi nå endelig klart å få kjempet gjennom ettermontering av xenon-lys på det meste av materiellet. mvh
|
||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk. Da har jeg ikke levd i villfarelse om dette i 40 år likevel. Artig at du nevner det med xenon-lys, for jeg tenkte etterpå at det også måtte være et argument for at dette lyset var et lys man monterte for å gi bedre lys på sporet å se med.
|
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Nå ser det ut til at det er blitt noen flere eksemplarer av 69.01 for DC tilgjengelig. jfr. nettsidene til NMJ. Amundsen ser dessuten ut til å ha AC-utgaven i webshop'en, uten at det fremgår om de faktisk har den på lager. |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror det nettopp har kommet et par 69.01-sett med båt fra Kina, i og med at versjonen med månedskort også er på lager. De som kom samtidig med messen ble utsolgt.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
kommer ikke nydesign utgaven med gule månedskort felter på dørene ? Ser at settet de har som fotomodel på esken har disse i gult men modellen i h0 har bare blå striper på dørene..
Tom |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Reagerte selv på dette og trodde de hadde annonsert en versjon med gule merker også, men det virker ikke slik. Vil anta at den kommer som en uannonsert modell senere...
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når kom disse gule merker på togene egentlig?
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
de i gammeldesign og svarte dører hadde månedskort merker, rart ikke nydesign har de da.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
tynset
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter å ha sett igjennom en del bilder med dato, virker det som om det ble bytte fra Blå månedskort merker til Gule månedskort merker på sommeren i 1990. Jeg har funnet bilder datert 2/7-90 med gule merker og bilder fra 18/5-90 med blå merker.
Hvis noen kan bekrefte funnet, så hadde det vært fint.
|
||
Post Reply | Page <1 234 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |