NMJ type 69 |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | |||
tynset
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 april 2013 at 14:49 |
||
Etter å ha sett igjennom en del bilder med dato, virker det som om det ble bytte fra Blå månedskort merker til Gule månedskort merker på sommeren i 1990. Jeg har funnet bilder datert 2/7-90 med gule merker og bilder fra 18/5-90 med blå merker.
Hvis noen kan bekrefte funnet, så hadde det vært fint.
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
de i gammeldesign og svarte dører hadde månedskort merker, rart ikke nydesign har de da.
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Når kom disse gule merker på togene egentlig?
|
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Reagerte selv på dette og trodde de hadde annonsert en versjon med gule merker også, men det virker ikke slik. Vil anta at den kommer som en uannonsert modell senere...
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
kommer ikke nydesign utgaven med gule månedskort felter på dørene ? Ser at settet de har som fotomodel på esken har disse i gult men modellen i h0 har bare blå striper på dørene..
Tom |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tror det nettopp har kommet et par 69.01-sett med båt fra Kina, i og med at versjonen med månedskort også er på lager. De som kom samtidig med messen ble utsolgt.
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Nå ser det ut til at det er blitt noen flere eksemplarer av 69.01 for DC tilgjengelig. jfr. nettsidene til NMJ. Amundsen ser dessuten ut til å ha AC-utgaven i webshop'en, uten at det fremgår om de faktisk har den på lager. |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk. Da har jeg ikke levd i villfarelse om dette i 40 år likevel. Artig at du nevner det med xenon-lys, for jeg tenkte etterpå at det også måtte være et argument for at dette lyset var et lys man monterte for å gi bedre lys på sporet å se med.
|
|||
Svein S
|
|||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Her er det nok bare jeg som har utrykt meg litt klønete! Jeg svarte på et spørsmål om hvorvidt det var vanlig å kjøre med topplyskasteren påskrudd på dagtid - og da er jo den eneste hensikten at toget skal bli sett! Den gamle lyskasteren på bm69 var imidlertid så elendig at den ikke hadde rare funksjonen i mørket heller.... For de som lager forskrifter og regelverk (Jernbanetilsynet/JBV/NSB) er hovedformålet med frontlys at toget skal bli sett - kravet er at man til enhver tid skal ha "trekanten" synlig (en øvre og to nedre lamper). For oss lokførere (jeg er en av dem) har selvfølgelig frontlyset også en stor betydning for å se - derfor har vi nå endelig klart å få kjempet gjennom ettermontering av xenon-lys på det meste av materiellet. mvh
|
|||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Javel? I motsetning til en flere andre land (f.eks. England), har norske lok vært utstyrt med lyskaster og ikke bare markeringslys. At lyskasteren bare skulle være til for at toget skal bli sett, virker underlig. I tilfelle har man endret praksis/oppfatning de senere årene. Mine erfaringer er stort sett fra 1970-tallet da jeg hadde mange turer framme på førerrommet (med adgangskort utstedt av NSB Had). Lyskasteren ble den gangen i hvert fall brukt aktivt for å kunne se mest mulig. På Flåmsbana gikk El 9 med lyskaster som kunne vris manuelt til siden for at lyskasterstrålen nettopp skulle følge sporet i skarpe svinger. Tenk på alle dyrepåkjørslene. Hvis man ikke brukte lyskaster for å se dyrene så tidlig som mulig, ville antallet påkjørte dyr vært enda flere. Og hvis lyskasteren kan dimmes ned, hvorfor trenger man det dersom lyset bare er for å bli sett? Da kan man jo kjøre neddimmet hele tiden. Kanskje noen av lokførerne på forumet kan avklare disse forholdene nærmere? |
|||
Svein S
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Om natten slåes det på når man hilser på lokfører på møtende tog eller når man kommer inn på stasjon med txp.
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
90-tallet var nok før min tid! Men det var (og er) vanlig å dimme lyset når man kjører inn mot plattform, møter andre tog, kjører i nærheten av vei med biltrafikk (av hensyn til bilister) etc. Som sagt var det frem til 2009 tillatt å skru topplanternen helt av ved dimming av frontlys - i og med at de fleste bildene er tatt i nærheten av stasjoner sier det nok derfor lite om hvordan lyset ble brukt mellom stasjonene. Frontlyset på tog er der først og fremst for at toget skal bli sett - så derfor tror jeg det nok alltid har vært vanlig å kjøre med fullt lys på mellom stasjonene. Lyset fra topplanternen på 69-settene var dessuten heller begredelig svakt, så det var knapt mulig å se om det var påskrudd på en solskinnsdag! Lys i førerrom brukes først og fremst når toget står stille (når toget står hensatt skal lyset stå på i det ene førrerommet) - men dersom man har behov for å ta en kikk i ruteboka under kjøring er det vanlig å skru på lyset også i fart. |
|||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for svaret! Noe slikt som som det siste (men muligens dimmet?) ser vi et eksempel på her: Ut fra bildene av BM69 i NJKs materielldatabase, virker det som topplanternen til godt ut på 90-tallet sjelden ble brukt på høylys dag, unntatt da været var ganske grått. Kan det stemme? Når modellen først er utstyrt med lys i førerhusene: Brukes dette kun når toget står stille, eller også under kjøring? Det er vel neppe bra for nattesynet når det står på. |
|||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Lyset på 69-sett i 1:1 styres slik:
Dette gjelder alle 69-sett, lysstyringen er den samme selv om alle settene nå har fått byttet ut den gamle topplanternen med nye xenon-lys. |
|||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg tok med en av dekoderne, men den krever definitivt justering av motorparametrene.
Jeg holder fortsatt på, så hvis noen har funnet verdier som går bra, så kom gjerne med dem. Kai
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg ser at NMJ nå selger en dekoder (ESU LokPilot V4.0) som er "satt opp ferdig for lysfunksjonene for NMJ Topline Bm69": http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=7324 Det er ikke nevnt noe om motorinnstillinger. Betyr det at det ikke er noen grunn til å justere motorparametrene om man allerede har en "standard" LokPilot V.4.0? En av funksjonene de har lagt inn er dimming av topplanterne. Er dette noe BM69A hadde, og som ble brukt, i perioden de fortsatt gikk i "rent" gammeldesign (uten sorte dører, dvs. frem til 1982/1983)? I så fall, hvordan ble dimmingen brukt? Selv har jeg satt opp min LokPilot slik at markeringslysene alltid er på hvis topplyskasteren er på, og de er også alltid på når vognsettet kjører, siden kjøring uten så vidt jeg vet ville vært ureglementert. (Mulig sikkerhetsreglementet på 70-tallet i teorien tillot topplyskaster i stedet for hvite markeringslys, men neppe kjøring uten lys i det hele tatt.) Dvs.: F0: Topplampe + markeringslys (retningsstyrt) F1: Markeringslys (retningsstyrt) Kjøring fremover/bakover: Markeringslys (retningsstyrt). Programmeres på LokPilot V4.0 ved først å sette CV31=16 og CV32=2, og deretter CV298=1 og CV314=2. For å få mest mulig lik betjening av forskjellige dekodere, synes jeg det er best å la F3 og F4 beholde standardfunksjonene, dvs. styring av hhv. skiftemodus og bremse-/akselerasjonsforsinkelse. I stedet la jeg førerhusbelysningen til F5, og gjorde den retningsstyrt. |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Unntaket må være første utgave av El 17.
Der fulgte det med et lite hefte med data på forbilde og komplett "exploded view" av loket.
Det var også en beskrivelse av vedlikehold.
- Trodde at dette var den "nye" standarden som NMJ skulle legge seg på? - Men dessverre ble det et engangstilfelle.
Mht. Superline, så fulgte før ofte et koblingsskjema med. Dette hadde så mange feil, at det er likegodt de utelater dette!
|
|||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nmj har aldri klart å levere noe særlig med dokumentasjon eller "bruksanvisning" til sine modeller. Selv på Superlinemodellene begrenser det seg til et lite ark.
|
|||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Av ren nygjerrighet; siden jeg ikke har tidligere erfaring med NMJ-modeller , dog en rekke andre produsenter ... Dokumentasjonen som følger med min AC-utgave, er beskrivelse av sammenføyningen av enhetene, skifte av kopling og skisse med anvisning for montering av dekoder. Det burde vel vært noe mer? Med fx ESU BR 151 følger det med en liten bok ... |
|||
Bjørn Egil
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da har jeg prøvekjørt modellen litt med noen dekodere, og funnet ut hvilke funksjonsutganger som styrer hva, noe NMJ burde opplyst om i dokumentasjonen. Den bruker faktisk alle 6 funksjonsutgangene som er tilgjengelig på en ESU Lokpilot V4.0: F0f: Hvitt markeringslys motorvogn + rødt baklys styrevogn. F0r: Hvitt markeringslys styrevogn + rødt baklys motorvogn. AUX1: Øvre lyskaster motorvogn.
AUX2: Øvre lyskaster styrevogn. AUX3: Lys førerhus styrevogn. AUX4: Lys førerhus motorvogn. AUX3 og AUX4 bruker logikknivåer etter NEM 660D, som seg hør og bør på en europeisk modell med 21MTC-grensesnitt. Navnene jeg har brukt på funksjonsutgangene, er også fra NEM 660D. For å få retningsavhengig styring av øvre lyskaster, trenger man en dekoder som støtter "function mapping". Om NMJ hadde spandert en transistor og et par motstander til på kretskortet, kunne AUX1 styrt øvre lyskaster av/på, og F0f/F0r kunne styrt retningen. Man har jo uansett markeringslysene på når den øvre lyskasteren brukes. Da kunne man klart seg uten "function mapping", og om man ikke bryr seg om lys i førerhusene, hadde det vært nok med 3 funksjonsutganger. I tillegg til LokPilot V4.0, prøvde jeg også med Lenz Silver21+ og ESU Lokpilot Basic V1.0. På sistnevnte var kjøringen ganske hakkete med fabrikksinnstillingene, med de andre kjørte modellen ganske pent, selv om egenskapene antagelig kan optimaliseres. Noen slik tuning har jeg ikke prøvd ennå, og Basic-dekoderen har jeg uansett ikke tenkt å bruke til BM69. Lenz-dekoderen har bare 5 funksjonsutganger, og kan derfor ikke styre lys i motorvognas førerhus. Det kan pussig nok Basic-en, som har udokumentert styring av AUX4, men ikke av AUX2 og AUX3. Edited by TorsteinS - 26 februar 2013 at 17:42 |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg er helt sikker på at du kan nye pantografer av NMJ siden de også selger disse løst. |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Men disse sporene i pantograf dekslet kan bare sparkles. Samme med festet på midten. Jeg oppdaget at pantografen ikke trenger disse sporene i nedslått stand.
Jeg fjernet også "låsene" for å holde pantografen nede på -benene, og erstattet disse med en liten tapp på pantografdekslet. Dette er faktisk toppen av en Peco skinnespiker Jeg pyntet også opp på ramma som holder hele pantografen sammen og erstattet de etsede delene med 0,6 mm tråd. Etter lakkering, å ha boret opp de tilhørende isolatorene, og fjernet den store "bøtta" under, er hele pantografen limt til disse. Hvor langt man ønsker å detaljere pantografene er opp til enhver, men mulighten til ombyggingen burde være lik på BM 69. |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Hei Torstein, takk for gjennomgangen med gode bilder! Tror nok jeg står over denne modellen, til tross for at jeg -da den ble annonsert for en del år siden- var helt i "skal-ha"-modus. Sporene i dekslet er laget slik for å få plass til pantografen i nedsenket stilling. De samme sporene finner du på pantografdekslet til El13-modellen fra NMJ, men der var dekslet (feilaktig) utført i sort slik at det ikke var så synlig. Jeg har lakkert dekslene på min El13-modell og da synes disse sporene godt også der: |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ikke bare B-typen, også C-typen har denne "tuten". På dette bildet fra 1976 kan jeg ikke se andre endringer fra leveranseutførelsen enn at vognnummeret har blitt utvidet, dekslet på koblingen lakkert rødbrun og at taket har blitt så møkkete at man skulle tro det var malt sort: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=123414 På dette bildet fra 1980 ser det ut til at alle endringene som du og jeg har påpekt er med: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=110003 Dvs. tyfon flyttet, rekkverk under frontvinduer, nytt takoppbygg og "lokførerkjøler". Rekkverket er litt vanskelig å se, men man ser at det skygger for toppen av NSB-emblemet. En annen endring er at det er kommet til noen "tapper" (vindusspylere?) rett under midten av hvert frontvindu. Disse er også med på modellen, men så langt jeg kan se ikke helt korrekt utført. Fra bilder av originalen ser det for meg ut som de skal være skrå på undersiden.
Enig.
Ikke er den satt spesielt pent på heller. På modellen er det en tydelig glipe mellom kjøleren og taket, mens på bilder av originalen ser det ut som foten av kjøleren er sveiset til taket. Øvre del av kjøleren skal dessuten ha en glipe til nedre del det meste av veien rundt. For de av oss som ønsker at modellen skal representere BM69A i gammeldesign slik den var fra nevnte modifikasjoner var utført til den fikk sorte dører (i 1982?), har jeg da denne listen over modifikasjoner som bør gjøres på modellen:
De som vil ha modellen i leveranseutførelse kan:
|
|||
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
...og nå er den utsolgt...
|
|||
Magne
|
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takker for fin beskrivelse med bilder, Torstein!
Var ikke klar over at NJK hadde overtatt et slikt sett?
Du mener vel NMJ?
Ellers mener jeg at NMJ er "så glad i Märklin at de har trykket deres bruk av MTC21-grensesnittet til sitt bryst"! - Derfor er det nok logikkutganger på Aux. 3 og 4 som gjelder der i huset?
Det har vært slik på tidligere modeller.
|
|||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Hei Torstein
Den "tuten" under frontlampa som du kaller "den lille lyskasteren" har aldri vært lyskaster. Det var den opprinnelige tyfonplasseringen. Her stakk den vide enden av tyfonen ut. Veldig praktisk på vinteren da de var ekstremt lette å fylle med snø, og så inntrådte den store, hvite stillheten. Når disse ble blendet og tyfonen flyttet husker jeg ikke, men jeg tror at også B typen ble levert slik. Ser for meg ut til at den er blitt noe overdimensjonert, mener den stikker (alt?) for langt ut. Skal du ha en modell i leveringsutførelse må du også fjerne lokførerkjøleren, (les airconditionboksen), på førerhustaket. Ser på bildet ut til å være en påsatt del, så det skulle vel ikke være store jobben. Og før noen spør, nei jeg husker ikke når lokførerkjøleren kom, bare at den gjorde det. |
|||
mvh
Bjørn |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Her kommer noen nærbilder og noen kommentarer. Modellen er sammenlignet med bilder av 69A i NJKs MDB. Innloggede brukere (medlemmer?) får se flere bilder enn de tre første pr. vogn: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=189 69-settene ble omnummerert i 1974. Opprinnelig hadde motorvognene nr. 69.01 - 69.15 og styrevognene 69.61 - 69.71. Etter 1974 fikk de henholdsvis nr. 69.001 - 69.015 og 69.601 - 69.615. NMJs modell har nr. 69.01 og 69.61, altså merking fra 1970-1974. Imidlertid er det flere detaljer som ikke stemmer med dette. Den Her ser vi bl.a. rekkverket og den avblendede Her ser vi det ekstra takoppbygget aller øverst. Vi ser også motoren gjennom vinduene: Vinduene er pent utført, i flukt med vognkassen. Jeg lurte først på om vognkassene var støpt i gjennomsiktig plast, som Limas/Rivarossis B5-vogner, men det var egne innsatser for vinduene. Det gjør det enklere om noen skulle ønske å lakkere om modellen. Det er kortkoblingskulisser med ledende spesialkoblinger mellom vognene. Likevel er det en relativt stor glipe. Det burde da gå an å få til dette bedre når det ikke skal kunne kobles til andre typer vogner? Pantografen har det skjemmnde "røret" for monteringsskruen som andre har klaget på for El 13. Fra andre vinkler er den imidlertid ikke så synlig: På mitt eksemplar ser det ut til at pantografen har skåret seg ned i dekslet når den har vært i transportstilling. Kinesisk kvalitetskontroll? Spaken på dummy-koblingen (Scharfenberg-imitasjon) ser ut til å være støpt i plast sammen med resten av koblingen. Denne står svært utsatt til, og det er vel bare et tidsspørsmål før den kommer til å knekke. Den burde absolutt vært i metall. Dummy-koblingen står for øvrig i NEM-lomme, så den kan byttes ut til en fungerende kobling om man ønsker å multippelkjøre flere sett: For øvrig er dekslet på koblingen sort på bilder av BM69 fra 1970-71, men rødbrunt på bilder fra 1976 og senere, inntil vognene fikk nydesign og dekslene ble sorte igjen. Her er vognkassene skilt fra understellet. Printkortene gjør at det er ganske lavt under taket, og følgelig kan det bli vrient om man vil montere innvendig belysning. På den annen side er motoren såpass synlig at innvendig belysning neppe er noen god ide. Blindpluggen til dekoderen har et lite printkort som er Speilene ligger løse og er i sort plast. Disse må man altså lakkere selv. Siden de er i plast, vil de lett knekke når de er montert. Det kan da ikke være så fordyrende å lage løse speil i f.eks. etset nysølv i stedet? Heldigvis har emballasjen utsparinger for speilene, så den bør fortsatt kunne benyttes etter at de er montert. Jeg har kun prøvekjørt den uten dekoder på et par meter fleksiskinne, så jeg kan ikke si så mye om kjøreegenskapene, annet enn at jeg ikke merket noe unormalt. Uten dekoder er det lys i både hvite markeringslys og hovedlyskaster foran, og røde markeringslys bak. Jeg prøvekjørte også uten vognkasser, og la da merke til at én av de tre store, hvite lysdiodene ikke ble tent i noen kjøreretning. Denne antar jeg er til lys i førerrommet. Men jeg ser ikke helt vitsen med det, når det ikke er lys i kupeene. Det følger med et par ark som viser/beskriver hvordan man kobler sammen motor- og styrevogn, og hvordan man åpner vognkassen og installerer dekoder. Det står imidlertid ikke noe om hvilke funksjonsutganger på dekoderen som styrer hva, eller om AUX3 (og evt. høyere) skal styres med logikknivå (NEM 660D) eller "open collector" (tidl. NMRA-standard). 2013-02-04 18:27: Rettelser etter kommentarer fra Bhal og Kjell H. Edited by TorsteinS - 26 februar 2013 at 17:35 |
|||
hpaamodt
Nykommer Joined: 26 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg hentet mitt eksemplar i stad. Med unntak av et deksel på taket av motorvogna som ser ut til å komme fra en plastleke kjøpt i en rea-bod på den andre siden av svenskegrensa på slutten av 70-tallet, og litt uskarpe påskrifter på motorvogna er dette alle motorvognmodellers mor. Jeg ser også at taket er lakkert etter at stigbrettene på hver side av strømavtakeren er montert, men heller ikke det trekker ned særlig.
For meg er dette en meget kjærkommen gjenskaping av motorvogna i spor 15 og 16 på Lillestrøm fra min spede jernbanebarndom. |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nå er den jo endelig i salg, men min pusher i Drammen har ennå ikke fått den. Jeg venter derfor fortsatt på mitt eksemplar.
Noen som har kjøpt NMJ sin modell og kan tenke seg å legge ut noen bilder og en liten rapport? |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |