MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Montering av belysning i BM73
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Montering av belysning i BM73

 Post Reply Post Reply
Author
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Montering av belysning i BM73
    Posted: 08 januar 2011 at 21:45
For å få  belysning i BM73-vognene, har jeg to mulige løsninger i tankene.  Den mest spennende synes jeg ville være å kunne benytte den femte lederen i koplingene mellom vognene til å distribuere strøm til belysningen i de ulike vognene. Alternativet vil være å montere strømavtagere til hjulene på hver vogn. Men skal en da ha mulighet for å skru av/på, må en investere i lyslister med dekoder, en i hver vogn. Det blir fort kostbart, når det her er snakk om fire vogner.

For å finne ut hvordan jeg eventuelt kan benytte den femte lederen, er det to ting som må undersøkes. 
1. Hva brukes de fire allerede benyttede lederpinnene til, og i særdeleshet hvilken av dem er evt en felles leder for de tre funksjonene som er implementert fra leverandøren: lys, fjernlys og røde baklys.
2. Er den felles lederen en felles leder direkte fra dekoderkontakten, eller er det noe mellomkobling via det medfølgende printkortet som kan skape forviklinger.

Siden det bare er en ledig lederpinne i koplingene, er vi avhengige av å kunne kople en av polene for belysningen til samme felles leder som frontlysene benytter.

For først å finne svar på nr 1, har jeg i dag åpnet en av førervognene, fjernet inventaret og skrudd av dekselet på koplingens kontaktboks. Da kunne jeg finne ut hvilken av de fire pinnene som er loddet til ledningen som er evt felles pol for alle frontlysene: Se bildene

På bildet nedenfor vises printplaten for kjørelysene. Ledningene er koplet i samme rekkefølge som i koplingskontakten: øverste pinne til første rød ledning, pinne to til neste svarte ledning, osv. Det viser seg at det er den ledningen som er koplet til øverste pinne som leder til fellespolen på printplaten for kjørelysene. Det er med andre ord den som evt kan benyttes for innerbelysningen i tillegg til den ledige pinnen nederst i koplingskontakten.
NMJ_BM73 printplate for front/baklys

På bildet nedenfor vises pinnene inne i koplingskontakten. Som vi ser er ledningene loddet på.
NMJ_BM73 åpnet koplingskontakt (kontakten mellom vognene)

Når vi først har tilgang velger jeg å lodde på en ledning som evt kan benyttes til belysning om vi finner at dette kan være en vei å gå. Samtidig får jeg prøvd om det er rom for å føre opp en ekstra ledning i samme hull som de øvrige er ført opp i vognen gjennom. Loddingen ble ikke akkurat eksemplarisk, men det får greie seg til vi vet om vi kan implementere dette som en varig løsning. Se bildet nedenfor.

NMJ_BM73 ledning for belysning er loddet til femte pinne og ført opp i samme sjakt som de øvrige ledningene

Det var så langt jeg kom i dag. Kanskje noen andre har gjort arbeidet med å finne ut om det er muligheter i motorvognen for å bruke den felles lederen vi har funnet. Det er i alle fall neste trinn før vi evt kan avgjøre om dette er en mulig framgangsmåte.


Edited by lklende - 08 januar 2011 at 21:50
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 11:28
Det er flere muligheter som fører frem.
Ofte er det spørsmål om hvor mye arbeid du vil legge ned?
 
Etter å ha åpnet BM73 et par ganger, så jeg umiddelbart denne mulighet med å benytte 5. leder til innvendig lys (som jeg har skrevet om tidligere i en annen tråd).
Jeg reagerte også på noe annet, nemlig strømopptak bare på de 4 akslene på "motorvognen". Det hadde vært ønskelig med noe bedre strømopptak på settet. Her er det mulig ganske enkelt å arrangere strømopptak fra en skinne for hver boggi på de øvrige vogner. Da må ledningsopplegget igjen omkalfatres!
Man må derfor ha 2 ledninger til gjennomgående strømopptak. De 3 ledinger som da er igjen, kan brukes til sluttlys. markeringslys og hovedlys. Felles pluss kan frembringes fra den gjennomgående strømtilførsel ved hjelp av 2 dioder. DETTE FORUTSETTER AT DET IKKE ER REDUSERT SPENNING PÅ FELLES PLUSS FRA SENTRALELEKTRONIKKEN. - Det har jeg ikke sjekket!
Men, - da mangler muligheten for en ledning til innvendig lys!
 
For å komme rundt dette "problemet" er igjen kompromiss nødvendig.
Man kan montere F-dekodere i endevognene. Da kan man også få realisert avgangssignaler og annet "fancy lys". (Avgangssignaler bør da kobles til gjennomgående ledning fra en dekoder i settet for at de skal blinke synkront.)
Utelater man strømopptak i den endevogn som ligger nærmest "motorvogna" kan man klare seg med en F-dekoder i andre enden og få strømopptak over 3 vogner. Det burde være tilstrekkelig?
 
Som man her vil se, er settet et grunnlag for en mengde løsninger. Det spørs bare hva man velger og prioriterer?
 
En annen ting når det gjelder innvendig lys. Plasten i vognkasse ser noe tynn ut. Dette øker risiko for at lyset "lekker igjennom". - Ser ikke bort fra en omfattende malejobb innvendig for å sperre for lyslekkasje?


Edited by Kjell H. - 09 januar 2011 at 12:02
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 14:17
En 3. mulighet jeg ikke hadde tenkt på for å realisere bedre strømopptak + innvendig lys, er å flytte dekoderen til nærmeste endevogn, samt bruke en F-dekoder i andre endevogn.
Da vil man ha  tilstrekkelig F-utganger til alle lys i denne vogn + gjennomgående avgangslys fra denne endevogn.
Den 5-polede kontakt mellom  denne endevogn og motorvogna, vil bli belagt med 2 ledninger til gjennomgående strømopptak, 2 ledninger til motor og en til avgangslys. Tilsammen 5 ledninger.
F-dekoderen vil styre lysene i den andre endevogna og resten av settet (med unntak av avgangslys). De 2 andre kontaktene vil således bli belagt:
2 ledninger til gjennomgående strømopptak, 1 ledning til innvendig lys og 1 ledning til avgangssignal (fra andre styrevogn).
Da har man sogar en ledig ledning til "ett eller annet" i de 2 mellomvognene
 
Som over, betinger dette at det ligger full spenning på dekoder pluss (felles) som kan "gjenskapes" i hver vogn med 2 dioder fra strømopptaket.
 
Her er det mange muligheter til å være kreativ?!
 
(trykkleif)


Edited by Kjell H. - 09 januar 2011 at 14:36
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 22:43
Takk for interessante forslag, Kjell. 

Jeg likte best det siste forslaget ditt og har bestemt meg for å velge en hybrid av det. Det vil si at jeg heller plasserer lyslista med F.dekoder i motorvogna, da jeg der allerede har tilgang på skinnestrøm. Jeg er ikke særlig begeistret for slepesko på hjulaksel (a la gamle Lima), så jeg unngår det i første omgang. Dessuten ser jeg at strømmen til front og baklys går via en masse dioder og motstander på print- kortet, så det å kappe ledningen til disse i en førervogn synes i denne omgang som en risikabel affære. 

De tre vognene utenom motorvogn vil jeg altså styre med strøm fra felles + og pinne 5 koplet til Aux 2, se bidlet:
NMJ_BM73 21pin sokkel på printkort

PR idag er jeg ferdig med ledning fra 5te pinne på kontaktene i begge ender av motorvogna loddet samt ledning til pinne 14 på 21pins sokkelen. Det siste var en utfordring, da det er ganske lite plass mellom pinnene. Men det gikk heldigvis bra. 

Lyslistene jeg skal bruke er Digirails DR110G i tre av vognene og Digirails 80.010 i motorvogna (kjøpt hos www.alvalia.no). Den siste er utstyrt med dekoder som gir mulighet for programmering av ulike typer effekter og kan styre 4 ulike led-grupper. Se video fra Digirails på YouTube:


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 23:12
Hyggelig at det var til inspirasjon Iklende!
Jeg skrev vel noe uklart i siste innlegget mitt?
 
Da jeg skrev "flytte dekoder til nærmeste endevogn" mente jeg selvfølgelig at sentralelektronikken er med på "flyttelasset". Derved unngår man å "forstyrre" denne og bruker funksjonene i ene endevognen.
Den andre endevogn med F-dekoder kan få seriemotstander for å tilpasse strømmen/lyset i lysdiodene. Slik må man uansett gjøre med innvendig lys.
Aller enklest vil det vel være om man går til en så omfattende ombygging, å fjerne hele printkortet?
Mest utbytte av den avanserte elektronikken har vel de som kun kjører analogt?
 
Ellers er strømslepere på akslene noe som de fleste produsenter bruker med godt resultat.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2011 at 08:07
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da jeg skrev "flytte dekoder til nærmeste endevogn" mente jeg selvfølgelig at sentralelektronikken er med på "flyttelasset". Derved unngår man å "forstyrre" denne og bruker funksjonene i ene endevognen.
Ja, det er forsåvidt greitt med den saken, men det er den andre enden som bekymrer meg. Jeg har ingen dokumentasjon på de led-pærene som er benyttet i toget og vet ikke hvordan jeg skal finne ut hva slags elektroniske komponenter som må koples mellom strømkilde og led-lys. Vanligvis er det jo bare en motstand som loddes på den ene ledere, men da må jeg i alle fall vite hvor stor motstand jeg trenger. Vet du om det går an å finne det ut på en eller annen måte?

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Den andre endevogn med F-dekoder kan få seriemotstander for å tilpasse strømmen/lyset i lysdiodene. Slik må man uansett gjøre med innvendig lys.
Aller enklest vil det vel være om man går til en så omfattende ombygging, å fjerne hele printkortet?
Mest utbytte av den avanserte elektronikken har vel de som kun kjører analogt?

Jeg har prøvd å studere det sentrale printkortet, og det jeg ser er at pinne 7 og 8 på 21pin sokkelen, som er rear light og front light, begge er forbundet med flere elektroniske komponenter på det sentrale print-kortet. Mye av elektronikken som bare gjelder analog kjøring sitter nok på den broen som vi fjerner når vi setter inn dekoder.

Det er fristene å gjenta at jeg savner skikkelig manual for togsettet med dokumentasjon og koblingsskjema på elektronikken. Hvis noen fra NMJ leser dette, så vil jeg oppfordre til å legge ut slik dokumentasjon på nettet et eller annet sted.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2011 at 18:40
Det er ikke så mye elektronikk man trenger for bare å koble til lysdioder til en dekoder for et lok/motorvognsett som bare kjøres digttalt.
Derfor kan det være aktuelt å unngå denne ekstra elektronikken i dette tilfelle.
 
Det man trenger er en assortert haug med motstander.
Hver diode bruker ca. 10 mA for å gi skikkelig lys - max. 20 mA tåler dioden. -  Av og til er 2 dioder koblet i parallell (som på markeringslys og sluttlys. Spenningsfall over hvite dioder er rundt 3V og påtrykt spenning fra dekoder er rundt 16V.
Dette gir motstandsverdier på rundt 680 ohm (som er nærmeste standardverdi) for enkle dioder og 330 ohm for 2 dioder i parallell.
Her må man også se hvor kraftig lyset blir.
Røde dioder lyser ofte veldig strekt og har lavere spenningsfall, så her bør man kanskje øke verdien?
 
På blindpluggen for dekoder sitter på denne modellen noen dioder som lager pluss som ellers kommer fra dekoderen, samt dioder som tenner rettningsbestemt lys. I tillegg har BM73 (som første lok jeg har sett) en "Goldcap"-kondensator. Dette er en kondensator med stor kapasitet, nærmest som et lite batteri og har som oppgave å stabilisere lyset ved analogdrift. Denne tåler ikke mer enn 5,5V, så man må da ha elektronikk som begrenser spenningen til under dette.
Antakeligvis er det 3V som er brukt i settet (har ikke målt)?
Denne elektronikk er også aktiv ved digitaldrift men kan erstattes av motstander.
Videre er det trolig noen transistorer for å tenne fjernlys rettningsbestemt, da denne funksjon bare belegger en F-utgang og ikke 2 som ellers ville være tilfellet om man bruker motstander?
 
Kanskje dette gjør det hele "mindre mystisk"?
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2011 at 20:06
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

........ trolig noen transistorer for å tenne fjernlys rettningsbestemt, da denne funksjon bare belegger en F-utgang og ikke 2 som ellers ville være tilfellet om man bruker motstander?
 
Kanskje dette gjør det hele "mindre mystisk"?

Vel, vel Ermm, jeg tror jeg har en ubendig trang til å sitte på gjerde når det gjelder akkurat den elektronikken der. 

Det er jo alltid mulig å omkalfatre senere når jeg føler meg mer kompetent.
Men takk for tips så langt. Så får vi se om jeg plutselig en dag mønstrer så mye overmot at jeg finner på å gjøre det likevel Smile
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2011 at 19:57
Vill bara visa hur jag byggde in ljud och ljus på AC modellen Smile
 
NMJ NSB BM73b med ljuddekoder och kupébelysning
 
modelltag Forum Facebook
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 21:45
modelltag Forum Facebook
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 21:59
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Vill bara visa hur jag byggde in ljud och ljus på AC modellen Smile
 
NMJ NSB BM73b med ljuddekoder och kupébelysning
 
Thumbs Up
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.