For å få belysning i BM73-vognene, har jeg to mulige løsninger i tankene. Den mest spennende synes jeg ville være å kunne benytte den femte lederen i koplingene mellom vognene til å distribuere strøm til belysningen i de ulike vognene. Alternativet vil være å montere strømavtagere til hjulene på hver vogn. Men skal en da ha mulighet for å skru av/på, må en investere i lyslister med dekoder, en i hver vogn. Det blir fort kostbart, når det her er snakk om fire vogner.
For å finne ut hvordan jeg eventuelt kan benytte den femte lederen, er det to ting som må undersøkes. 1. Hva brukes de fire allerede benyttede lederpinnene til, og i særdeleshet hvilken av dem er evt en felles leder for de tre funksjonene som er implementert fra leverandøren: lys, fjernlys og røde baklys. 2. Er den felles lederen en felles leder direkte fra dekoderkontakten, eller er det noe mellomkobling via det medfølgende printkortet som kan skape forviklinger.
Siden det bare er en ledig lederpinne i koplingene, er vi avhengige av å kunne kople en av polene for belysningen til samme felles leder som frontlysene benytter.
For først å finne svar på nr 1, har jeg i dag åpnet en av førervognene, fjernet inventaret og skrudd av dekselet på koplingens kontaktboks. Da kunne jeg finne ut hvilken av de fire pinnene som er loddet til ledningen som er evt felles pol for alle frontlysene: Se bildene
På bildet nedenfor vises printplaten for kjørelysene. Ledningene er koplet i samme rekkefølge som i koplingskontakten: øverste pinne til første rød ledning, pinne to til neste svarte ledning, osv. Det viser seg at det er den ledningen som er koplet til øverste pinne som leder til fellespolen på printplaten for kjørelysene. Det er med andre ord den som evt kan benyttes for innerbelysningen i tillegg til den ledige pinnen nederst i koplingskontakten.
På bildet nedenfor vises pinnene inne i koplingskontakten. Som vi ser er ledningene loddet på.
Når vi først har tilgang velger jeg å lodde på en ledning som evt kan benyttes til belysning om vi finner at dette kan være en vei å gå. Samtidig får jeg prøvd om det er rom for å føre opp en ekstra ledning i samme hull som de øvrige er ført opp i vognen gjennom. Loddingen ble ikke akkurat eksemplarisk, men det får greie seg til vi vet om vi kan implementere dette som en varig løsning. Se bildet nedenfor.
Det var så langt jeg kom i dag. Kanskje noen andre har gjort arbeidet med å finne ut om det er muligheter i motorvognen for å bruke den felles lederen vi har funnet. Det er i alle fall neste trinn før vi evt kan avgjøre om dette er en mulig framgangsmåte.
|