MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvor mye overhøyde?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor mye overhøyde?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvor mye overhøyde?
    Posted: 02 januar 2011 at 13:29
Jeg driver med skinnelegging, og vurderer å legge inn litt overhøyde i kurven (600mm radius). Vil 1mm overhøyde bli for mye syns dere? Nedenfor er et bilde som illustrerer forskjellen:



Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 14:11
Max overhøyde i 1:1 i Norge er 15 cm, som blir ca 1,7 mm i H0. 1 mm er derfor ikke for mye. Men på krappe spor vil stor overhøyde medføre en avsporingsfare ved at lange togstammer trekkes innover, og overhøyde vil bidra til dette med fare for at en vognstamme som glir litt tregt rett og slett kan dras av sporet. Jeg bygget en seks etasjes helix med 55 cm minste radius, og for å motvirke dette trekketendensen, la jeg inn negativ overhøyde.

Overhøyden ved 1:1  måles forresten mellom skinnestrengene, og ikke i ytterkant av svillene. Ved å legge en list slik du gjør i ytterkant av svillene, kan man gå nesten opp i 1,9 mm og likevel være innenfor prototypen. Overhøyde burde man bruke mer på et MJ-anlegg enn de fleste gjør. Det gir realisme til sporføringen. Men husk myk oergang mellom overhøyde og ikke-overhøyde.


Edited by ses - 02 januar 2011 at 14:14
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 14:15
Visuellt er det ikke for mye synes jeg, men jeg er litt usikker på hvordan det vil fungere rent praktisk i så liten kurveradius. (Fare for velt)
Men du skal kanskje ikke kjøre så lange tog?
 
Siterer fra lærebok  for linjepersonalet:
Den tillatte største overhøyde ved normalspor er begrenset til 150mm (målt over skinnetopper), sporet ligger da i helling 1:10
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 14:36
Takk for kjappe svar. Det var det jeg mente å ha lest, at jeg kunne ha mer i overhøyde, men det er det visuelle jeg er ute etter. Siden denne kurven samtidig er innkjør til stasjonen vil farten være redusert, og som dere begge nevner er det en relativt krapp kurve, men jeg skal heller ikke kjøre så lange tog (8-10 vogner, toglengde ca 150cm).

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 15:39
Jeg har også brukt 1 mm i H0. Tyske normer sa inntil 1,5 mm.
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 15:48
Jeg har brukt peco-sviller til overs etter skinnelegging lagt inn på yttersiden av svingen for å lage overhøyde. Innersiden av skinnene ble holdt på plass med skruer mellom to sviller. Har du variasjoner i "rettheten" på skinneunderlaget ditt kan du justere ved å skyve svillene innover eller utover mot kanten.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 16:15
Takk for svar Smile. Smart ide å legge sviller langsmed yttersiden sporet, det hadde ikke jeg tenkt på! Hadde endel 1mm finer som jeg kuttet opp i småstrimler og la utover, sporet er nå på plass og jeg venter på at limet skal tørke. Skal se om jeg får testet kurven og lagt ut etpar bilder etterpå.

Jeg kunne sikkert lagt inn litt mer overhøyde, men siden jeg allerede opererer i grenseland for hva Superline-lokene mine skal klare har jeg ikke lyst til å presse grensene mer enn nødvendig hva angår kurvatur og vridning av sporet.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 18:19
Vel, da er anlegget montert og første prøvekjøring foretatt. 26c-loket mitt kortslutter på ett bestemt punkt i kurven, må finne ut om det er knekk i kurven eller om overgangen er for brå. Det ser ut som det indre hjulet på løpeaksel nr2 tar borti gods et lite øyeblikk (kun når jeg kjører forover), hvis jeg har litt fart kommer den forbi og kan kjøre videre.

Ellers går den kjempefint over hele anlegget, inkludert seksjonsskjøtene og alle sporveksler!Smile Det ligger igjen litt smuss på skinnene etter byggingen, men det er fort gjort å få fjernet.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 19:27
Gratulerer med første prøvekjøring :D
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 20:48
Takker, det var jævlig deilig om jeg skal si det rett ut! Nå har jeg jobbet med anlegget i snart et år, så dette har jeg ventet lenge på!Big smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 20:54
Grattulerer med første prøvekjøring!Smile  Her er det snart tid for å bygge anlegg på rommet.... og jeg har en viss anelse om at mitt anlegg blir inspirert av dittBig smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.