Hvor mye overhøyde?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5912
Printed Date: 30 november 2024 at 17:40 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Hvor mye overhøyde?
Posted By: Svein_H
Subject: Hvor mye overhøyde?
Date Posted: 02 januar 2011 at 13:29
Jeg driver med skinnelegging, og vurderer å legge inn litt overhøyde i kurven (600mm radius). Vil 1mm overhøyde bli for mye syns dere? Nedenfor er et bilde som illustrerer forskjellen:
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 02 januar 2011 at 14:11
Max overhøyde i 1:1 i Norge er 15 cm, som blir ca 1,7 mm i H0. 1 mm er derfor ikke for mye. Men på krappe spor vil stor overhøyde medføre en avsporingsfare ved at lange togstammer trekkes innover, og overhøyde vil bidra til dette med fare for at en vognstamme som glir litt tregt rett og slett kan dras av sporet. Jeg bygget en seks etasjes helix med 55 cm minste radius, og for å motvirke dette trekketendensen, la jeg inn negativ overhøyde.
Overhøyden ved 1:1 måles forresten mellom skinnestrengene, og ikke i ytterkant av svillene. Ved å legge en list slik du gjør i ytterkant av svillene, kan man gå nesten opp i 1,9 mm og likevel være innenfor prototypen. Overhøyde burde man bruke mer på et MJ-anlegg enn de fleste gjør. Det gir realisme til sporføringen. Men husk myk oergang mellom overhøyde og ikke-overhøyde.
------------- Svein S
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 02 januar 2011 at 14:15
Visuellt er det ikke for mye synes jeg, men jeg er litt usikker på hvordan det vil fungere rent praktisk i så liten kurveradius. (Fare for velt)
Men du skal kanskje ikke kjøre så lange tog?
Siterer fra lærebok for linjepersonalet:
Den tillatte største overhøyde ved normalspor er begrenset til 150mm (målt over skinnetopper), sporet ligger da i helling 1:10
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 januar 2011 at 14:36
Takk for kjappe svar. Det var det jeg mente å ha lest, at jeg kunne ha mer i overhøyde, men det er det visuelle jeg er ute etter. Siden denne kurven samtidig er innkjør til stasjonen vil farten være redusert, og som dere begge nevner er det en relativt krapp kurve, men jeg skal heller ikke kjøre så lange tog (8-10 vogner, toglengde ca 150cm).
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: TomB
Date Posted: 02 januar 2011 at 15:39
Jeg har også brukt 1 mm i H0. Tyske normer sa inntil 1,5 mm.
http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3262&SearchTerms=overhøyde - http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3262&SearchTerms=overhøyde
------------- mvh
Tom Blikstad, Asker
HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 02 januar 2011 at 15:48
Jeg har brukt peco-sviller til overs etter skinnelegging lagt inn på yttersiden av svingen for å lage overhøyde. Innersiden av skinnene ble holdt på plass med skruer mellom to sviller. Har du variasjoner i "rettheten" på skinneunderlaget ditt kan du justere ved å skyve svillene innover eller utover mot kanten.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 januar 2011 at 16:15
Takk for svar . Smart ide å legge sviller langsmed yttersiden sporet, det hadde ikke jeg tenkt på! Hadde endel 1mm finer som jeg kuttet opp i småstrimler og la utover, sporet er nå på plass og jeg venter på at limet skal tørke. Skal se om jeg får testet kurven og lagt ut etpar bilder etterpå.
Jeg kunne sikkert lagt inn litt mer overhøyde, men siden jeg allerede opererer i grenseland for hva Superline-lokene mine skal klare har jeg ikke lyst til å presse grensene mer enn nødvendig hva angår kurvatur og vridning av sporet.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 januar 2011 at 18:19
Vel, da er anlegget montert og første prøvekjøring foretatt. 26c-loket mitt kortslutter på ett bestemt punkt i kurven, må finne ut om det er knekk i kurven eller om overgangen er for brå. Det ser ut som det indre hjulet på løpeaksel nr2 tar borti gods et lite øyeblikk (kun når jeg kjører forover), hvis jeg har litt fart kommer den forbi og kan kjøre videre.
Ellers går den kjempefint over hele anlegget, inkludert seksjonsskjøtene og alle sporveksler! Det ligger igjen litt smuss på skinnene etter byggingen, men det er fort gjort å få fjernet.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 02 januar 2011 at 19:27
Gratulerer med første prøvekjøring :D
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 januar 2011 at 20:48
Takker, det var jævlig deilig om jeg skal si det rett ut! Nå har jeg jobbet med anlegget i snart et år, så dette har jeg ventet lenge på!
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Stian
Date Posted: 02 januar 2011 at 20:54
Grattulerer med første prøvekjøring! Her er det snart tid for å bygge anlegg på rommet.... og jeg har en viss anelse om at mitt anlegg blir inspirert av ditt
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
|