MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 15:35
Originally posted by Vestafor Vestafor wrote:

Jeg bruker ikke den ekstra pinnen. Har eget opptak på hver boggi (slepesko?) se bilde


Men får du da styrt dette med dekoder, eler står det på kontant?
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 15:44
Originally posted by lklende lklende wrote:

Originally posted by aha aha wrote:

Mye ulyd, raslelyd, plastikklyd? Jeg synes lyden i settet ikke kunne vært BEDRE Smile
P.S. prøv å sil bort tikkelyden fra kameraet som høres i starten og slutten av opptaket utført med et gammelt kompaktkameraWink.
Arne (foreløpig veldig godt fornøyd)

Jeg har nå sett nærmere på hva som lager ulyd i boggiene på motorvognen.  Det viser seg at det er langt mer slark for hjulakslingene enn det er rom for mellom hjuloppheng..............Se bildet som viser hjulene som ligger helt inntil hjulopphenget .........
Jeg syntes det var litt merkelig at hjulene bare på den ene akslingen på hver boggi skulle ta borti hjulopphenget, så jeg fikk den ideen at jeg skulle måle avstanden mellom hjulene på akslingen. Brukte skyvelær, og de viste seg at det var forskjell, ca 0,6 mm. Har nå fått klemt ene hjulet på hver av de to problemakslingene nærmere hverandre, slik at de har samme avstan som på de det ikke er problemer med. Det funket Smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 15:51
0,6 mm forskjell på hjulavstanden? Det er i tilfelle enormt mye og må betraktes som en fabrikasjonsfeil. Forøvrig virker hjulene på bildene å ha både store og skarpe flenser. Kan neppe følge den nye NEM-normen.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 17:08
"Nye" NEM-normen for hjul (NEM 310) foreskriver 0,2 mm. toleranse på innvendig avstand på hjulene på en aksel. Målet skal ligge mellom 14,4 og 14,6 mm.
Det kan være en ide å sjekke alle hjul?
Tidligere har NMJ hatt andre problemer med hjul. El 17 hadde mange lok som "vagget" grunnet at hullet i isolasjonsforingen var ikke i senter.
Normen som styrer hjulflenser er NEM 311 (+310). Her er toleransen 0,6 til 1,2 mm. Altså hele 0,6 mm. før man kan si at den er utenfor norm!
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 17:34
Originally posted by ses ses wrote:

0,6 mm forskjell på hjulavstanden? Det er i tilfelle enormt mye og må betraktes som en fabrikasjonsfeil. Forøvrig virker hjulene på bildene å ha både store og skarpe flenser. Kan neppe følge den nye NEM-normen.

Du sier noe. Målt nå og fikk 1,7 mm innerst ved flensen. Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å måle 100% nøyaktig med et skyvelær, men høyden må i alle fall være minst 1,5 mm. Det er jo 0,3 mm over akseptert maks høyde i følge 2009 utgaven av NEM 310. Og som du sier, så skal jo flensen heller ikke være så skarpe. Dette forklarer jo også hvorfor det kommer uvanlig mye lyd når hjulene passerer skinneskjøter som er satt sammen med konnektorer. Faktisk vil flensen ta nedi skinnefoten, særlig i svinger. Det var ingen god oppdagelse. 
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 18:12
Jeg fikk mitt eksemplar igår og forundres litt over interiøret. For snart 10 år siden tok jeg mye tog mellom Kristiansand og Sarpsborg å da alltid på fredags ettermiddag/kveld med Signaturtoget som det het da. Når jeg igår åpnet den ene endevogna så kjente jeg meg ikke igjen. Idag har jeg sjekket det opp og har funnet ut at interiøret er "agenda" altså 73b. Eneste som interiøret er riktig på er BMU vogna, for den er lik på 73a og 73b. Her blir det mye å gjøre for å få en korrekt modell. Confused
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 19:19
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg fikk mitt eksemplar igår og forundres litt over interiøret. For snart 10 år siden tok jeg mye tog mellom Kristiansand og Sarpsborg å da alltid på fredags ettermiddag/kveld med Signaturtoget som det het da. Når jeg igår åpnet den ene endevogna så kjente jeg meg ikke igjen. Idag har jeg sjekket det opp og har funnet ut at interiøret er "agenda" altså 73b. Eneste som interiøret er riktig på er BMU vogna, for den er lik på 73a og 73b. Her blir det mye å gjøre for å få en korrekt modell. Confused
Næmmen Claes da....
Blitt "Nagleteller" du au?ConfusedLOLLOLLOLLOL 
(kunne issje  dy meg)
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 20:17
Det har jeg vært lenge... Embarrassed
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 21:14
Originally posted by lklende lklende wrote:

...Målt nå og fikk 1,7 mm innerst ved flensen. Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å måle 100% nøyaktig med et skyvelær, men høyden må i alle fall være minst 1,5 mm. Det er jo 0,3 mm over akseptert maks høyde i følge 2009 utgaven av NEM 310. Og som du sier, så skal jo flensen heller ikke være så skarpe. Dette forklarer jo også hvorfor det kommer uvanlig mye lyd når hjulene passerer skinneskjøter som er satt sammen med konnektorer. Faktisk vil flensen ta nedi skinnefoten, særlig i svinger. Det var ingen god oppdagelse. 
Hvis dette stemmer er det jo ganske skuffende at NMJ ikke greier å levere et nytt produkt som tilfredstiller NEM-normen.
Tror jeg venter på versjon 2Wink
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 21:36
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

[QUOTE=lklende]   
Tror jeg venter på versjon 2Wink

Å jeg som ventet å se bilder fra kjelleren av Bm73. Ouch
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 21:40
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

[QUOTE=lklende]   
Tror jeg venter på versjon 2Wink

Å jeg som ventet å se bilder fra kjelleren av Bm73. Ouch
Er vel en av oss mange på Jæren som tar turen te JE me ein BM73 slik at det bler bilder...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 22:03
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

[QUOTE=lklende]   
Tror jeg venter på versjon 2Wink

Å jeg som ventet å se bilder fra kjelleren av Bm73. Ouch
Kanskje det heller blir 73bSmile
Kristiansandstoget passerer Helleland engang i 2002.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 13:41
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Når jeg igår åpnet den ene endevogna så kjente jeg meg ikke igjen. Idag har jeg sjekket det opp og har funnet ut at interiøret er "agenda" altså 73b. Eneste som interiøret er riktig på er BMU vogna, for den er lik på 73a og 73b. Her blir det mye å gjøre for å få en korrekt modell. Confused
 
 
Hva mener du med at det er Agenda-interiør?
 
 
Jeg så et eksemplar i går, som hadde bistroen i BM-vogna. Og den er jo som kjent i BFR-vogna, i virkeligheten.
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 14:48
 
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

  
Hva mener du med at det er Agenda-interiør?
  
Jeg så et eksemplar i går, som hadde bistroen i BM-vogna. Og den er jo som kjent i BFR-vogna, i virkeligheten.

Okei, jeg skal prøve å forklare. 

Type 73b (Agenda) har et mellomdistanse interiør, med kontor, aktiv og stille avd. Ved kontor avd. i BM vogna (vogn 1) er det en infodisk. Vogn 2 (B vogna) har kun sitteplasser. Det samme har vogn 3 (BMU vogna). Vogn 4 (BFM) har i tillegg til sitteplasser et godsrom.
Slik er det altså på NMJ modellen. 

Type 73a (Signatur) er langdistansevarianten med NSB Komfort i vogn 1 (BM). NSB Meny Kafé i vogn 2 (BFR) med noen sitteplasser i hver ende av vogna. Vogn 3 (BMU) har kun sitteplasser som på 73b og vogn 4 (BFM) har NSB Familie delen med lekerom og godsrom.

På Jernbane.net så ligger det tegninger over interiørene i de ulike togene.
http://www.jernbane.net/upload4/oversikt_bm73b.jpg
http://www.jernbane.net/uploadd/seteplan73A.jpg


Modellhilsen

Claes
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 16:34
Med andre ord: Alle som har kjøpt de blå 73-settene har kjøpt katta i sekken.
 
PetterCry
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 17:21
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Med andre ord: Alle som har kjøpt de blå 73-settene har kjøpt katta i sekken.
 PetterCry
"Katta i sekken" er vel kanskje litt drøyt. MEN DERSOM interiøret mellom Agenda og Signatur er byttet har vel Mo'ane en ny 87-jobb foran seg. Trist om det har gått for raskt i svingene på Strømmen,men kanskje det var julesalget som fristet mer enn en ny BM 69-erfaring? De ble jo kvitt opplaget VELDIG kjapt ut til nettbutikkene,som nå sitter med restopplaget. Håper ikke at NMJ-kvaliteten er på varig vei nedover,men at vi kun snakker om en dårlig periode.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 17:50
Originally posted by Mini Mini wrote:

"Katta i sekken" er vel kanskje litt drøyt. MEN DERSOM interiøret mellom Agenda og Signatur er byttet har vel Mo'ane en ny 87-jobb foran seg. Trist om det har gått for raskt i svingene på Strømmen,men kanskje det var julesalget som fristet mer enn en ny BM 69-erfaring? De ble jo kvitt opplaget VELDIG kjapt ut til nettbutikkene,som nå sitter med restopplaget. Håper ikke at NMJ-kvaliteten er på varig vei nedover,men at vi kun snakker om en dårlig periode.
Hvis det er noe som har gått for fort i svingene må det vel være produksjonen i KinaWink
 
For å ta punktet ditt med å bli kvitt opplaget fort så stusser jeg litt på hvilke nettbutikker du mener har restopplaget. Så langt jeg har kunnet se har alle forhandlerene som selger modellen en fysisk butikk du kan gå og hente den i.
At de driver nettbutikk samtidig er jo akkurat som produsenten NMJ selv gjør, så et mer korrekt utsagn hadde heller vært at modellene forsvant fort fra produsent/importør og ut til forhandlerene.
Akkurat i øyeblikket kommer jeg faktisk ikke på noen her i landet som driver ren nettbutikk for modelljernbane.
 
 
Når du drar frem 69 som en sammenligning så er det jo mer pussig at man velger å produsere et helt annet togsett først fremfor å få i mål det for mange år siden annonserte 69-settet hvor det vel sikkert fortsatt er mange kunder som har forhåndsbetalinger inne og venter på sine modeller. Det ville ikke tatt lengre tid å utvikle et 2- eller 3-vogns 69-sett i Kina enn det har tatt å utvikle 73-settet så hadde viljen vært der kunne man fint innfridd sine gamle kundeløfter først.
 
 
Når det gjelder kinaproduksjon generellt tror jeg mange av de store forhandlerene har funnet ut for lengst at du får akkurat det du betaler for... lav pris betyr variabel kvalitet.
Både Roco/Fleischmann og Märklin/Trix/LGB har i hovedsak flyttet produksjonen tilbake til europa, og når jeg pratet med Fallers eksportsjef i sommer ga han meg egentlig noen gode forklaringer på årsaken: Hovedårsaken er at avstanden gjør det svært vanskelig å holde nødvendig kvalitetskontroll underveis i utvikling og produksjon. Det går bort mye tid på å sende prototyper frem og tilbake med korreksjoner, og språk/beskrivelser kan gjøre at ting misoppfattes.
 
Nå har ikke jeg sett 73-settet, men om beskrivelsene vedr. interiør er korrekt så er det jo to tenkelige årsaker:
1.) man ønsket å spare penger ved å benytte samme interiør i alle modelltyper
2.)Kineserene hadde støpt ferdig interiør til 73-settene, og mens sluttmonteringen ble satt i gang laget støpeavdelingen interiør til 73b-settene (som etter sigende skal leveres i februar). Ved en glipp på fabrikken ble feil interiør til 73b så kjørt rett fra støping til montering mens korrekt og tidligere produsert interiør som skulle vært montert ligger igjen på fabikken. Løsningen i så tilfelle er at alle som har kjøpt 73 kjøper en 73b og og bytter interiøret mellom de to setteneWink
 
Mitt inntrykk er hvertfall at NMJ holder en vesentlig høyere klasse enn til å gjenbruke interiør for å spare et par kroner. Det pleier være kvalitet og detaljer på modellene de utvikler, så trolig er det nok kineserene som har tabbet seg ut, og dette har ikke blitt oppdaget av NMJs kvalitetskontroll før settene ble pakket om til forhandlerene for å rekke julesalget.
 


Edited by eika - 31 desember 2010 at 17:51
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 18:35
Vel, det er NMJ som er ansvarlig for feil ved modellene sine. Det nytter ikke å skyve skylden over på produsenten i Østen. Endel av pakka er jo å holde fabrikkene i øra underveis. Men vi får håpe at det hele rettes opp slik det var med for eksempel BM 87.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 20:22
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

 

Type 73b (Agenda) har et mellomdistanse interiør, med kontor, aktiv og stille avd. Ved kontor avd. i BM vogna (vogn 1) er det en infodisk. Vogn 2 (B vogna) har kun sitteplasser. Det samme har vogn 3 (BMU vogna). Vogn 4 (BFM) har i tillegg til sitteplasser et godsrom.
Slik er det altså på NMJ modellen. 

Javisst er det Agenda-interiør, hvis man ser bort i fra setefargene. For de er faktisk fra Signatur!
 
 
 
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 20:27
Originally posted by eika eika wrote:

 
 
Mitt inntrykk er hvertfall at NMJ holder en vesentlig høyere klasse enn til å gjenbruke interiør for å spare et par kroner. Det pleier være kvalitet og detaljer på modellene de utvikler, så trolig er det nok kineserene som har tabbet seg ut, og dette har ikke blitt oppdaget av NMJs kvalitetskontroll før settene ble pakket om til forhandlerene for å rekke julesalget.
 
 
 
Ikke vet jeg, men interiøret har Signatur-farger, men Agenda-planløsning. Det er vel nærliggende å tro at man har valgt felles interiør.
 
 
Det er magnetskinnebrems på samtlige boggier, på modellen. Drivboggiene har ikke det i virkeligheten, samt den ene boggien på BFR.
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 17:17
Nye versjoner av Signatur er på vei, de kommer ca 10 Januar ifølge Nmj.
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 18:51
Godt nytt år, kjære MJ- frender!
Det ser ut til at BM73 selger godt, selv om det har fremkommet enkelte uheldigheter ved settet i denne tråden. Jeg venter på AC- utgaven(e), men er litt skuffet over at modellen ikke ble litt bedre på enkelte punkter. Designmessig har produsenten så vidt jeg kan se ikke vært helt heldig med kurvene i øvre deler av frontpartiet, dette er leit, selv om disse kurvene kanskje ikke er de enkleste å få til. Hvis vi ser på bildene fra TeVe på side 4 i tråden, så viser disse de forskjeller mellom forbildet og modellen som jeg sikter til, spesielt fra ca lyktehøyde og oppover/ bakover.
Ellers er det skuffende å lese om kvalitetsproblemene med hjul og boggi som Iklende beskriver godt med ord og bilder på side 5 i tråden. Det hadde vært greit å høre fra NMJ ang de punkter ved settet som er påpekt her i tråden, særlig angående hjulproblematikken i forhold til NEM- normene.

Nå er det en stund siden de første av dere fikk BM73 i hus, og det kunne være kjekt å høre litt mer om brukererfaringene deres så langt, om problemene er til å leve med og om togsettet fungerer greit. En liten videosnutt hadde også gjort seg! Wink
Jeg ønsker alle en fortsatt strålende start på 2011!

Mvh
El Loco
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 12:46
73 Signature er i hus Smile
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 13:59
Kommet allerede?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 14:17
Dvs, den er i butikken for salg hos NMJ fra i morgen fredag.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 16:16
Noen som har bilder av Agenda design?
Tut, tut.
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 16:20
Har Agenda'en kommet enda?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 16:45
Mente selvsagt signatur.
Tut, tut.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 18:43
Originally posted by El Loco El Loco wrote:

..... Nå er det en stund siden de første av dere fikk BM73 i hus, og det kunne være kjekt å høre litt mer om brukererfaringene deres så langt, om problemene er til å leve med og om togsettet fungerer greit. En liten videosnutt hadde også gjort seg! Wink .....

Mvh
El Loco

Siden du henviser til meg, kan jeg jo svare at jeg synes absolutt problemene er til å leve med, selv om jeg nok synes NMJ kunne tilby et rimelig innbytteprogram for de som måtte ønske det og har behov for hjul med mindre flenser. Jeg har tatt noen flere bilder som illustrerer.
Første bildet nedenfor viser et hjul fra Restaurantvogn NMJ Topline NSB R1 21259 øverst med hjul fra NMJ BM73 nederst. Her vises tydelig at flensen til BM73 er større. Hjulene skal ha samme diameter.
Sammenligning hjul fra R1 21259 og BM73

På neste bilde viser det hvordan dette tar seg ut på en Geoline code 83 skinne:
Hjul fra NMJ BM 73 på Geoline skinne
Som vi ser, kan det fort skje at hjulene tar borti skinnelaskene.

Men de av oss som også kjører gamle lok fra bl a Fleischmann, vet at dette er nokså bagatellmessig i forhold til hva et slikt gammelt lok skaper av problemer på nye skinner. For min egen del, så vil ikke dette være et problem i praksis, da jeg kommer til å kjøre BM73 på Tillig code 83 uten lasker, dvs loddet sammen. 

Nå synes jeg det er på tide å utforske de mange flotte egenskapene ved BM73, og siden ingen andre har gjort det, starter jeg en tråd om belysning i vognene. Det har vært et innlegg om det i denne tråden tidligere, men det ble vel med det?
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2011 at 19:08
Takk for svar og svært gode og illustrerende bilder! Det blir spennende å se hvordan dette vil fungere på AC- modellene med Märklin C- eller K- skinner. Kanskje best å droppe forhåndsbestillingen, og se hvordan dette blir i praksis først. Må kanskje håpe på hjulbytte!
Ser frem til din neste tråd! Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.