Print Page | Close Window

BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5884
Printed Date: 09 mai 2024 at 21:03
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!
Posted By: PaTrond
Subject: BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!
Date Posted: 19 desember 2010 at 21:27
Heihei!

De fleste vet nok kanskje at BM73 er på lager hos NMJ i morgen. Lastebilen med settene var også i en lastebile et eller annet sted i Finland eller Sverige fikk jeg vite tidligere i dag, så de skulle også være i butikken på ettermiddagen i morgen, 20. desember.

Men, vet at det er både et elsket og hatet tog! Jeg er delvis oppvokst med det, selv om jeg (faktisk) aldri har sittet på BM73, men heller BM71. Egentlig oppvokst med EL17 de aller føste årene, og deretter EL18 med B7-vogner, og deretter BM70 på Vestfoldbanen.

Uansett! Har av en eller annen grunn blitt tilhenger av toget. Andre som deler gleden ved at dette er å få tak i i morgen?

Bilder:




God Jul! :D

-------------




Replies:
Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 19 desember 2010 at 21:37
Gøy hvis det stemmer at det kommer i morgen.
Nydelig julegave.

Hilsen Nils


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 19 desember 2010 at 22:36

Med fare for at dette kan bli den store diskusjonstråden om den nye modellen så lurer jeg på dette.

Hvilken lyddekoder bør man ha i denne modellen? 
ESU har jo sin Loksound 3.5 som jeg trur har den riktige sokkelen. Med ICE3 lyd til den så blir det jo bli temmelig likt (foruten at det er tysk - "Bitte Einsteigen"). ICE3 og Bm71/73 har vel den samme grundkonstruksjon?



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: PaTrond
Date Posted: 19 desember 2010 at 23:10
Lurer på om Finn G. Moe nevnte noe om at de kanskje ville finne noe lyd til den. Er ikke sikker, men mener han var inne på noe rundt det da jeg besøkte butikken en gang i vinter/ vår. Ellers er det kanskje mulig at en eller annen med tilgang til toget klarer å få tatt noen mer eller mindre gode lydopptak som kan legges til på kortet gjennom ESU LokProgrammer. Tviler på at lydkvaliteten på høytaleren/ dekoderet er så god at du vil høre noen stor forskjell om lyden er relativt lik - så ja - ICE3 vil nok fungere. ;)

Jeg tar nok turen til butikken på tirsdag, muligens i morgen, så der kommer jeg nok til å spørre. Legger det nok ut her på tråden òg, hvis det er av interesse.

-------------



Posted By: Ørjan
Date Posted: 19 desember 2010 at 23:13
Spørs om det kommer her til Sørvestlandet til Jul da.....

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Stian
Date Posted: 19 desember 2010 at 23:40
Hørt om post over natt? Wink

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 desember 2010 at 23:45
Togbutikken er jo på Sørlandet Wink

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Ørjan
Date Posted: 20 desember 2010 at 09:36
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hørt om post over natt? Wink
Dyrt det, Stian!CryAngryCry

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Ørjan
Date Posted: 20 desember 2010 at 09:38
Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Jeg tar nok turen til butikken på tirsdag, muligens i morgen, så der kommer jeg nok til å spørre. Legger det nok ut her på troden òg, hvis det er av interesse.
Alt er nok av interesse når det gjelder denne modellenTongue

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: tgreen
Date Posted: 20 desember 2010 at 11:15
For meg blir dette et "bare må ha tog".
 
Har reist en del med disse settene, både BM 71 og BM 73. Synes dette er flotte tog.
Blir vel på nyåret at jeg bestiller et sett av BM 73 i første omgang.


-------------
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 20 desember 2010 at 12:41
Ser nå at Alvalia har fått modellen og har startet utsendingen. Kanskje han kan ta bilder av modellen og legge ut her!?!

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 desember 2010 at 13:47
Det kan umulig stemme. NMJ fikk dem nemlig inn i dag, og pakka til Alvalia ligger fremdeles på Strømmen

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: PaTrond
Date Posted: 20 desember 2010 at 16:31
Beklagleligvis kan jeg ikke ta bilder av modellen. Har vært syk i dag, men i morgen ser svært lovende ut!
Hvis noen andre kommer meg i forkjøpet, hadde ikke det gjort noe!

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det kan umulig stemme. NMJ fikk dem nemlig inn i dag, og pakka til Alvalia ligger fremdeles på Strømmen

Mulig NMJ fungerer som grosist/ lager. :)

-------------



Posted By: E L K
Date Posted: 20 desember 2010 at 20:20

Hei å god kveld til alle på dette forumet, modellen er utrolig bra og går meget pent, stille og ellegant. starter pent på 1. fine lys kansje noe blått. dette kommer til å bli kjempe fint med lys og figurer.

så kjør å kjør i hele jula.
 
 
ønsker alle en riktig god mj jul. Smile
 
 
nå blir det mj tog på Hønefoss, vil du være med
 
 
 
 
 
 
med vennlig hilsen
elk julenissen for i dag
 


Posted By: Hans-Ingve
Date Posted: 20 desember 2010 at 21:04
modellen er utrolig fin. verdt hver krone.
 
det eneste minuset må være at det ikke er lys inne i kupeen.
men det er jo ikke umulig å sette inn i etterkant på et vis.
 
jeg kjøpte for øvrig de to første over disk
 
skulle gjerne lagt ut bilder men jeg får bare error her.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 20 desember 2010 at 21:05
Få bilder, Få bilder!!!LOL

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Togbutikken
Date Posted: 20 desember 2010 at 22:32
Legger ut et lite bilde for Hans-Ingve



Posted By: eibro
Date Posted: 20 desember 2010 at 22:34
Utrolig flott.
Venter bare på det nå. Tongue
Gleder meg.


-------------
Eirik


Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 desember 2010 at 00:32
Originally posted by Togbutikken Togbutikken wrote:

Legger ut et lite bilde for Hans-Ingve

Takker så mye, Tore!
Skal bli kjekt når den kommer!!


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: frankm
Date Posted: 21 desember 2010 at 08:47

ser veldig bra ut!

Men et lite sidesprang. Etter å ha oppdatert til Opera11 får jeg følgende beskjed når jeg besøker nmj.no:

Advarsel mot ondsinnet programvare

Denne siden er blitt innrapportert for å spre ondsinnet programvare. Å besøke denne siden kan være skadelig.


Så en evt. bestilling er forløpig lagt på is Tongue



Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 desember 2010 at 08:51
Heisann.
 
Får den samme advarsel etter siste Windows oppdatering. Er nok ikke Opera, men Windows...(Off topic) Men får den ikke lenger nå.


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: ses
Date Posted: 21 desember 2010 at 08:58
  Opera varsler om ondsinnet programvare, men verken Firefox eller Windows på Windows-plattform, eller Safari på iPhone. Dette tyder vel på at Opera har et strengere regime for hva den skal varsle om enn de andre.  

-------------
Svein S


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 21 desember 2010 at 09:02
Mener å huske at Opera delvis baserer sine varsel på at brukerne melder inn problemsider.
Om dette stemmer kan det være nok at en person vil tøyse med nmj.no så vil alle få advarselen.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: AndreR
Date Posted: 21 desember 2010 at 09:30
Har rapportert dette til nmj, så de er informert. Dette er en opplagt feil, og siden fungerer fint.


Posted By: ses
Date Posted: 21 desember 2010 at 09:56

Sånn generelt, betyr vel ikke et varsel om ondsinnet programvare at nettsiden ikke kan synes å virke ok, men at den inneholder ting som skade/lure den som bruker den aktuelle nettsiden, og nettopp fordi siden synes å være ok, så trenger man altså et slikt varsel om at her kan det være mer skjulte ting på gang. 

Dermed intet sagt om www.nmj.no.



-------------
Svein S


Posted By: Christian
Date Posted: 21 desember 2010 at 10:41
Jøss. Jeg fikk samme advarsel av mitt antivirusprogram, Avast for noen dager siden når jeg var inne på nmj og kikket på det. Dette var i Chrome nettleser. 

-------------
Tut, tut.


Posted By: ses
Date Posted: 21 desember 2010 at 10:45
Ja, kanskje det er noe i varselet likevel. Operas nettsider gi endel informasjon om hva slike varsler innebærer (ondsinnet programvare i dette tilfellet), men også hjelp til Webmastere som har ansvar for sider med slik varsel hengende over seg. 

-------------
Svein S


Posted By: Knut Moe
Date Posted: 21 desember 2010 at 11:23
Vi i NMJ fikk denne beskjeden av en av våre kunder allerede lørdag. Vi satte umiddelbart alle kluter til og våre web-utviklere overvåker nå siden kontinuerlig. Vi ser meget alvorlig på slike advarsler og har satt igang meget høy beredskap på alle mulige måter.

Det kan se ut som, etter våre undersøkelser, at det var en opprettet side for åpningstidene i julen som har forårsaket problemet. Dette problemet er rettet.

Vi skal likevel være forsiktige med å slå alt for hardt i bordet og ønsker å være ydmyke i sakens anledning. Et slik varsel er meget uheldig. Det skal være trygt å benytte våre hjemmesider og vi mener at sikkerheten fremdeles er ivaretatt. Skulle noen derimot oppleve noe annet ber vi om at dere tar kontakt med oss på telefon 64 84 57 30.

Vi beklager usikkerheten dette varslet har gitt alle brukere av våre hjemmesider.

Mvh

Knut Moe
For Norsk Modelljernbane AS


-------------
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)


Posted By: Bob P
Date Posted: 21 desember 2010 at 11:30
Just a little question : does anyone know which BM73 rake number it is ?
(Of course, I'll know well enough as soon as I receive my own set sometime in January - I hope).
 
Bob P.


Posted By: et
Date Posted: 21 desember 2010 at 12:33
Dette ser lovende ut!
Er det mulig å ta ett bilde av BM 73 settet satt på et bord eller helst annlegg/diorama.
Hvem er først? Smile


-------------
Vennlig hilsen


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 21 desember 2010 at 13:32
Originally posted by ses ses wrote:

  Opera varsler om ondsinnet programvare, men verken Firefox eller Windows på Windows-plattform, eller Safari på iPhone. Dette tyder vel på at Opera har et strengere regime for hva den skal varsle om enn de andre.  


Nå var jeg ikke inne på nmj's side i det aktuelle tidspunktet, men Firefox'n gir også varsle; fx med overskriften:
"Nettsted rapportert som angrepsnettsted!" Hvit skrift på rød bunn i et ellers sort vindu ...

Ser ille skummelt ut når det dukker opp Shocked


-------------
Bjørn Egil


Posted By: PaTrond
Date Posted: 21 desember 2010 at 16:43
Da var toget hentet!

Angående lyddekoder, vil NMJ gjerne gjøre det, men da må de ha lydfilene. Etterspørsel er også noe av betydning.

Bilder kommer i første post så fort jeg får pakket det ut.

-------------



Posted By: jit
Date Posted: 21 desember 2010 at 16:53

Jeg ignorerte dessverre advarslen som kom opp i Opera, og ble straffet med at dette plagsomme virus/svindelprogram ble innstallert: Win32/FakeSysdef Dead

Fikk heldigvis utryddet det ved å kjøre system restore fra sikker modus, og deretter en grundig virusscan.Thumbs Up

Har lært en lekse nå ja...


  




Posted By: Stian
Date Posted: 21 desember 2010 at 18:39
Hobbyland i Bergen har fått inn settet. men det står jo ikke hvilket sett det er på pakkenCry

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 desember 2010 at 19:35
Det er vel bare et sett som har kommetSmile

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Christian
Date Posted: 21 desember 2010 at 20:34
Setter er i hus og prøvd. Har et godt forsteintrykk. Sleit litt å koble det sammen, men det gikk seg til. Syntes lakkeringen er veldig flott.




  

-------------
Tut, tut.


Posted By: PaTrond
Date Posted: 21 desember 2010 at 21:40
Der har vi noen gode bilder!

Brukte selv litt tid på digitaliseringen for å få settet til å virke. Ene lyspæren i taket gikk akkurat da jeg kom hjem og, så slet litt med lyset. Viften på Macen går for fult nå som jeg konverterer bildene, og teller runder toget har gått.

Nå skal bildene være oppe på første side, første post!


-------------



Posted By: Knut Moe
Date Posted: 21 desember 2010 at 22:06

På bakgrunn av de opplysningene som kommer frem i denne tråden har vi valgt å stenge vår hjemmeside inntil videre.

Vi gjentar at vi ser meget alvorlig på saken og vil ikke åpne hjemmesiden før vi er 110 % sikre på at den er virus/trojan fri.
 
Tidligere i dag har både vi (NMJ), våre webutviklere samt hostingfirmaet kjørt 3 uavhengig tester, virussøk/malware søk uten å finne noe som helst antydning til skadelig programvare.
 
Vi har videre testet hjemmesiden i Firefox, Opera, Internet Explorer og Chrome uten å få noen av de meldignene andre forummedlemmer har fått. Vi får opplyst at siden er sikker og at identiteten er bekreftet.
 
Vi viser også til Norton Safeweb og Google:
 
http://www.google.com/safebrowsing/diagnostic?site=shop.nmj.no - http://www.google.com/safebrowsing/diagnostic?site=shop.nmj.no
http://safeweb.norton.com/report/show?url=shop.nmj.no - http://safeweb.norton.com/report/show?url=shop.nmj.no
 
Vil vi nå gå gjennom hele vår hjemmeside, og scanne manuelt for trusler og skadelig programvare. Siden vil bli gjenåpnet, som nevnt over, når vi er absolutt helt sikre på at siden er sikker, og vil være det slik den har vært fra 2005 og frem til i dag.
 
Vi vil informere mer om saken på våre hjemmesider når den gjenåpner.
 
MVH
 
Knut Moe
For Norsk Modelljernbane AS


-------------
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 21 desember 2010 at 22:36

Bra at NMJ tar dette på alvor. Jeg oppgraderte til Opera 11 igår og fikk den samme meldingen. Tullet litt om det på Facebook ved å skrive at det var advarsel om at det fort kan gå mye penger om man kjøper ting i webshopen. (Kunne vært bra på visse hjemmesider for kvinner trur jeg). Jeg har kjørt virusscan på pc'n ikveld men den har ikke funnet noe.

Så om modellen. Første intrykket fra bildene her på forumet så er det en ting som slår meg. Denne modellen krever STORE svinger! Så ser det ut til at det er litt lys på feil sted. Det er vanskelig å gjøre noe med men det bør kunne løses. Så lurer jeg på om den røde linjen er med som skal gå i det sølvfargede feltet under vinduene. Jeg klarer ikke å se om den er der på de bildene som har kommet frem.
Nå håper jeg Bring finner frem til butikken til Tore i Grimstad så han kan sende meg mitt eksemplar.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: RuneH
Date Posted: 22 desember 2010 at 10:50

Dette ser ut som en kjempeflott modell! Thumbs Up til NMJ for denne leveransen.

Jeg har lyst til å kjøpe modellen, men pga vitrineskapets mål (125cm bredt - utvendig) er jeg sannelig ikke sikker på om settet får plass. Er det noen som vet hvor langt settet er UTEN koplinger i frontene?


-------------
Mvh

Rune H


Posted By: Traxx
Date Posted: 22 desember 2010 at 12:27
122,5mm


Posted By: Stian
Date Posted: 22 desember 2010 at 14:15
kan bare nevne forøvrig at jeg ikke kommer inn på nmj sine sider nåConfused

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 22 desember 2010 at 14:39
nei de ble jo tatt ned igår.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: GeorgII
Date Posted: 23 desember 2010 at 01:27
Hei og god jul til alle.

Jeg kjøpte BM73 settet hos Hobbytrain i Drammen idag og har prøvekjørt det med en Lenz Silver+ 21 pins dekoder. Det er utrolig lekkert og det ser ut som en giftig slange som bukter seg på sporet. Jeg får følelsen av å være barn igjen. All heder til NMJ for å ha fremskaffet en så tiltalende modell.

Litt fordi jeg synes jeg har fortjent det, men mest fordi julestemningen og den gode kjøpmannen rev meg med, kjøpte jeg også settet med to NSB Breuer skiftetraktorer fra Rivarossi. Virkelig artige små modeller som kjørte hissig, men uten hakking på testanlegget hos Hobbytrain. Kjøpte også to passende Bachmann, 6 pins dekodere til svært lav pris, kr. 169/stk.

Gleder meg til jeg kommer lenger i sporleggingen og til at disse på hver sin måte utrolig fine modellene kan settes inn i drift på anlegget og kanskje kan gi et bidrag til det daglige brød ved å transportere personer og gods.

Løp til din nærmeste forhandler, i mitt tilfelle Morten i Drammen! Løp og kjøp!


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 23 desember 2010 at 15:00
Ser at NMJ sine sider er oppe igjen Thumbs Up

-------------
Christian L.


Posted By: aha
Date Posted: 23 desember 2010 at 21:32
Klarte ikke motstå fristelsen jeg heller......
http://home.lyse.net/aha/DSCN1017.MOV - Bilde
 
God Jul
Arne


Posted By: eika
Date Posted: 23 desember 2010 at 22:33
Ser ut til å være en nydelig modell... Er det for sent å sende ny ønskeliste til julenissen nå?LOL
 
Settet gjorde seg betraktelig bedre på Arnes bilde med lukkede frontluker enn med koblingen ute og et stort hull i fronten syns jeg, men er boksene for vidokamera bakover og blinklampe for kjøretillatelse så grove som de ser ut på bildene, eller er det en optisk illusjon? På bildene ser de hvertfall grådig overdimmensjonert ut, nesten som om toget har fått vingerLOL


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eibro
Date Posted: 23 desember 2010 at 23:05
Jeg synes også de er litt for store.
Men det har blitt en utrolig flott modell ellers. Smile
Gleder meg til jeg kan begynne å studere den enda mer enn det jeg har hatt tid til nå.




-------------
Eirik


Posted By: Hans-Ingve
Date Posted: 24 desember 2010 at 09:05
videokameraboksene virker det som er overdimensjonerte. det er nok ikke bare en optisk ilusjon


Posted By: PaTrond
Date Posted: 24 desember 2010 at 12:45
De er omlag dobbelt så store som de skal være. Noe annet å kritisere er den ujevne plasten og de, for meg, litt snodige pantografene som ikke er jevnt sorte. Men en ellers flott modell! - Man stikker jo ikke nesa si opp i fronten på settet hele tiden. :)

-------------



Posted By: lklende
Date Posted: 27 desember 2010 at 09:52
Smile Fikk det til jul, men er litt overrasket over mye ulyd fra boggiene. Boggiene minner mest om gammel Lima standard Unhappy. Det kommer ekstra mye ulyd fra motorvogna. Andre som har samme erfaring?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 desember 2010 at 14:58
Jeg har prøvekjørt mitt - og det er ingenting å si på kjøreegenskaper og lyd!
 
Eneste problem jeg registrerte, var at pinnene i MTC21-dekoderpluggen er noe tynne for en ESU Basic-dekoder. Jeg måtte faktisk bøye litt på enkelte pinner for å få kontakt. - Kan også være dekoderen?
Ellers er det ganske mye imponerende elektronikk i settet!
Så i farten 5-6 SMD-transistorer og en hex-inverter. - Trolig har settet 3V-elektronikk til diodene?
Det sitter også en "goldcap" på 0,33F på dummypluggen. Den har vel som oppgave å stabilisere lysene ved analogdrift?
Eneste som var litt pussig for meg er valg av MTC21-grensesnitt?! Dette er et "ekte Märklin-produkt" - og jeg som trodde NMJ holdt seg for god til å bruke Märklinstandarder? - Da hadde jeg nok ventet et PLUX-grensesnitt.
 
I ettertid har jeg nok funnet enda et problem med elektronikken.
Tok med meg settet på klubben i går kveld. Der rikket det seg ikke en mm. Trodde i farten at det var problem med digitalstyringen da settet tidligere på dagen hadde fungert utmerket hjemme.
Nærmere feilsøk i etterkant avdekket at det kan lett oppstå kortslutninger på termineringskortet mellom den lille avstand som er på kabelbunten som går opp til hovedkortet. Forstår ikke at de har brukt så liten avstand? Det hadde vært plass til større termineringskort.
På mitt eksemplar lå det en liten kortslutning mellom 2 ledninger her.


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 27 desember 2010 at 15:22
Bare et lite spørsmål fra en som må vente til ac-utgaven kommer: Dere som har kjøpt settet, og testet det ut, hva er de krappeste svingene dere har klart å kjøre det gjennom? :-)

-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: aha
Date Posted: 27 desember 2010 at 15:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har prøvekjørt mitt - og det er ingenting å si på kjøreegenskaper og lyd!
 
Eneste som var litt pussig for meg er valg av MTC21-grensesnitt?! Dette er et "ekte Märklin-produkt" - og jeg som trodde NMJ holdt seg for god til å bruke Märklinstandarder? - Da hadde jeg nok ventet et PLUX-grensesnitt.
 
Hei,
 
Jeg har heller ikke noe å si på settet mitt, går nydelig.
Jeg ønsker å sette lyddekoder i settet, men klarer ikke ut ifra ESU sine nettsider finne ut hva jeg må bestille. Kan du Kjell eller andre med dekoderkunnskaper fortelle meg det?
http://www.esu.eu/en/downloads/sounds/generation-3/loksound-v35/electric/ - ICE 3 lyden høres grei ut for min del.
 
Mvh.
Arne


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 27 desember 2010 at 15:55
Hej
 
Kan ni inte ta några fler bilder på dekoder och hur kuliskoppeln fungerar mellan vagnar Wink
 
Mera bilder Clap är själv nyfiken på den röda som AC.....


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: lklende
Date Posted: 27 desember 2010 at 16:12
JA, hvis du mener ICE 3, er jeg enig. https://docs.google.com/leaf?id=0B6Tl82itHhB7NGQ2YjAwNzUtNWY2ZC00MWMwLWI3YTQtZDczYTZkNjcwY2Nj&hl=no&authkey=CKzm_JcI - Her er link til en lydfil som er opptak av den virkelige BM73 tatt opp ved oppstart Sandnes sentrum.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 desember 2010 at 17:08
Jeg tror at ICE3-lyd passer bra til BM71/73.
 
Selvfølgelig har ESU spillt inn noen setninger annonsert over høyttaler på tysk - men man behøver ikke å aktivere dem. De som har LokProgrammer kan jo bare spille over disse filer med tilsvarende på norsk.
Ellers høres hylingen fra vekselretter OK ut.


Posted By: aha
Date Posted: 27 desember 2010 at 20:50

Men, hvilken decoder og eller tilbehør trengs fra ESU for å få installert denne lyden i 73 settet, vet du det Kjell? Har de overgang fra 8 til 21 pin? Jeg klarer ikke finne ut av dette.

Arne


Posted By: Ørjan
Date Posted: 27 desember 2010 at 20:58
NMJ har overganger fra 21-8pins. Har kjøpt 2 stk, Arne!
Gamlingen har fullt ESU utstyr hvis det er noe du trenger...


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: aha
Date Posted: 27 desember 2010 at 23:14
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

NMJ har overganger fra 21-8pins. Har kjøpt 2 stk, Arne!
Gamlingen har fullt ESU utstyr hvis det er noe du trenger...
...som da blir "Bachmann" sin 36-559 til 49,-
Takker så mye Ørjan Smile


Posted By: lklende
Date Posted: 28 desember 2010 at 09:20
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Hej
 
Kan ni inte ta några fler bilder på dekoder och hur kuliskoppeln fungerar mellan vagnar Wink
 
Mera bilder Clap är själv nyfiken på den röda som AC.....

Jeg får ikke lastet opp bilder her på forumet. Får bare server feil, men se bilder på http://picasaweb.google.com/lklende/Modelljernbane?authkey=Gv1sRgCIWh8MTThrrm5wE&feat=directlink - linken her .



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 desember 2010 at 10:25
Hei Arne!
 Jeg tror du er best tjent med en LokSound 52499?
Den har 21-pin MTC-kontakt og kan plugges rett inn i NMJ BM71/73-settene.
Da trenger du ikke adapterkort og det hele tar mindre plass og er bedre mht. overganger.
Den butikken der du kjøper den BØR ha en Lokprogrammer og laste inn ICE3-lyd gratis.
Dette er en ren serviceytelse når man kjøper en slik dekoder.


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 28 desember 2010 at 12:12
Originally posted by lklende lklende wrote:


Jeg får ikke lastet opp bilder her på forumet. Får bare server feil, men se bilder på http://picasaweb.google.com/lklende/Modelljernbane?authkey=Gv1sRgCIWh8MTThrrm5wE&feat=directlink - linken her .

Stort tack för bilderna Leif Clap har du möjlighet att ta någon även inuti på 21-pin dekoder placering, även en bild på när vagnarna är ihopkopplade så man ser avståndet i mellan Wink

Inte möjligt med belysning i vagnarna Question
 

Tycker modellen ser väldigt välgjord ut  Big smile Jag beställde en BM73b för märklin med NMJT81.301AC och till den kommer jag använda 21-pin MTC ESU62499 LokSound M4.

 
Hoppas vi nu också får ett X2000 under 2011 som utlovat av JECO Tongue
 
 
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=14&t=3 - Heljan X2 AC Under ombyggnation


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 desember 2010 at 14:05
1. Modellen fra NMJ er helt nydelig i mine øyne! Meget bra og jeg er strålende fornøyd med mitt eksemplar! Clap
 
2. Modereringen av denne tråden er virkelig elendig. Flere diskusjoner blandet inn i hverandre og svar på forskjellige ting her og der. Finnes det ikke "Split topic"-funksjon for moderatorene på dette forumet?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: EirikS
Date Posted: 28 desember 2010 at 15:37
Nå har jeg sett mange bilder, videoer, og hørt lyd.
For meg ser det ut som simpel plastikk, og det høres også slik ut.
Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...
Ser også detaljer som er overdrevent overdimensjonert.
Jeg er muligens kritisk, men for meg ser det ut som kinavare.
Er det noe jeg har oversett?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 desember 2010 at 20:27
Originally posted by ErikS ErikS wrote:

Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...
 
Er det fordi settet går så stille at du sier dette?
Metalldrev bruker å bråke mye mer - om det er det du mener?
 
Jeg synes at NMJ her har klart å fremstille en fin modell som er teknisk og skalamessig fullt på høyden av det de store produsenter i Europa klarer i dag! Prisen er heller ikke noe å utsette på.
Bare 4 vogner ville koste ca. NOK 500 pr. stk. - eller NOK 2000. I tillegg kommer drivenhet + elektronikk i 2 endevogner.
 
De som gransker settet nøye vil finne en 5-pols-kontakt integrert i koblingene mellom vognene.
Jeg mener bare 4 poler er tilkoblet?
Derved ligger alt til rette for en enkel installering av innvendig lys via 5. pol for de fingernemme! Smart tenkt!
 
 


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 28 desember 2010 at 20:58

Nå gjelder det å kjenne sin besøkelsestid. NMJ er utsolgt for den første modellen. AC modellen kommer i februar så virker det som det kanskje kommer et nytt opplag med "signatur" seinere.
Togbutikken har fortsatt noen modeller men det virker som dette går som varmt hvetebrød.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: asbjotve
Date Posted: 28 desember 2010 at 21:12
Ikke vet jeg om det kommer nye leveringer av DC-utgave. NMJ skriver jo selv:

"BM73001 i DC/Likestrømsutgave er nå utsolgt litt over en uke etter at modellene ankom vårt lager, vi har kun igjen modeller som er reservert bort. Dette gjelder artikkelnummer 81.201. Vi får ikke flere leveringer av denne modellen. AC (81.201AC)
utgaven er tilgjenglig for forhåndsbestilling og kommer på lager i Januar/Februar."

Merk: "Vi får ikke flere leveringer av denne modellen"



Posted By: TeVe
Date Posted: 28 desember 2010 at 21:27
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Nå har jeg sett mange bilder, videoer, og hørt lyd.For meg ser det ut som simpel plastikk, og det høres også slik ut.Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...Ser også detaljer som er overdrevent overdimensjonert.Jeg er muligens kritisk, men for meg ser det ut som kinavare.Er det noe jeg har oversett?

Din mening om kinaproduksjon og utførelse skal jeg la ligge, men om man vil sammeligne så gjøres det greit ved å holde modellen opp mot forbildet feks slik.
Bildene er utsnitt av fotos hentet fra materielldatabasen hos NJK.
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=193&aut=&eng=
og fra fotoet av modellen tidligere i tråden:

Modellen

og så noen utsnitt av originalen.




Fronten har ikke vært enkel å lage i modell. Mange vinkler der.


-------------
Terje V.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 28 desember 2010 at 21:27

Nei ikke av akkurat den modellen men jeg kan tenke meg at NMJ kommer med en ny modell med nytt nr. Regner med at NMJ fortsetter med denne suksessen. 
"Signatur-toget" er jo, etter hva jeg mener, det viktigste toget vi har idag. Spør en vanlig mann i gata så vet de fleste hva et signaturtog er. Å få dette toget i modell er, mener jeg, den viktigste nyheten som har blitt gjort på mange år.
Mitt eksemplar er et sted mellom Fauske og Bodø så jeg regner med at jeg får mitt i morgen. 
Selv om vi her i Bodø bygger bane uten kontaktledning så blir denne modellen med på utstillinger pga det jeg har skrevet over.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: eika
Date Posted: 29 desember 2010 at 00:38
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
2. Modereringen av denne tråden er virkelig elendig. Flere diskusjoner blandet inn i hverandre og svar på forskjellige ting her og der. Finnes det ikke "Split topic"-funksjon for moderatorene på dette forumet?
Siden du blandet en diskusjon til inn i tråden skal jeg svare at joda, muligheten finnes, men den brukes sjelden da de fleste diskusjoner/tråder har en kort levetid og vi ikke ser noe poeng i å redigere/flytte innlegg som om det var en avis eller bok som skulle publiseres. Personlig ser jeg forumet mest på linje med en samtale mellom gode venner på en kafe.. temaet skifter litt underveis og etter hvert som nye venner kommer inn døren hiver de seg inn i diskusjonen og fører den i en ny retning
 
Eirik
-moderator


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: lklende
Date Posted: 29 desember 2010 at 09:12
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Originally posted by lklende lklende wrote:


Jeg får ikke lastet opp bilder her på forumet. Får bare server feil, men se bilder på http://picasaweb.google.com/lklende/Modelljernbane?authkey=Gv1sRgCIWh8MTThrrm5wE&feat=directlink - linken her .

Stort tack för bilderna Leif Clap har du möjlighet att ta någon även inuti på 21-pin dekoder placering, även en bild på när vagnarna är ihopkopplade så man ser avståndet i mellan Wink

Inte möjligt med belysning i vagnarna Question

Se http://picasaweb.google.com/lklende/Modelljernbane?authkey=Gv1sRgCIWh8MTThrrm5wE&feat=directlink - samme link  som ovenfor. Jeg har nå lastet opp et par nye bilder som viser 
1. montert dekoder (her en vanlig 3 funksjonsdekoder - ikke lyddekoder).
2. Printplate som fungerer som bro når dekoder ikke er montert (for analog drift)
3. Avstand mellom vognene

Når det gjelder belysning i vognene, så bør det være mulig. Som allerede nevnt av en annen her på foruimet, så har konektoren mellom vognene 5 ledere ( http://picasaweb.google.com/lklende/Modelljernbane?authkey=Gv1sRgCIWh8MTThrrm5wE&feat=directlink - se bilder ), men bare 4 av disse er brukt av leverandøren. Den femte burde kunne benyttes til belysning.


Posted By: lklende
Date Posted: 29 desember 2010 at 09:18
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå gjelder det å kjenne sin besøkelsestid. NMJ er utsolgt for den første modellen. AC modellen kommer i februar så virker det som det kanskje kommer et nytt opplag med "signatur" seinere.
Togbutikken har fortsatt noen modeller men det virker som dette går som varmt hvetebrød.

Det ser ut til at Alvalia også har noen igjen på lager, se  http://www.alvalia.no/ - http://www.alvalia.no/



Posted By: lklende
Date Posted: 29 desember 2010 at 09:31
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Nå har jeg sett mange bilder, videoer, og hørt lyd.For meg ser det ut som simpel plastikk, og det høres også slik ut.Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...Ser også detaljer som er overdrevent overdimensjonert.Jeg er muligens kritisk, men for meg ser det ut som kinavare.Er det noe jeg har oversett?

Din mening om kinaproduksjon og utførelse skal jeg la ligge, men om man vil sammeligne så gjøres det greit ved å holde modellen opp mot forbildet feks slik.
Bildene er utsnitt av fotos hentet fra materielldatabasen hos NJK.
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=193&aut=&eng=
og fra fotoet av modellen tidligere i tråden:

Fronten har ikke vært enkel å lage i modell. Mange vinkler der.

At togsettet er kina-vare, har vel vært åpnbart allerede fra planleggingsfasen av og aldri lagt skjul på fra NMJ, men etter min mening er ikke det til forkleinelse for noen. Noen av de kinesiske produsentene er etterhvert blitt blant de flinkeste til å lage flotte modeller. Helhetsvurderingen av denne modellen er etter mitt syn at vi får veldig mye for pengene: 
1. En norsk modell, som helt sikker ikke får særlig stort opplag
2. Teknisk god kvalitet (forhåpentligvis av varighet)
3. En pris som konkurrerer med prisene til de store leverandørene
Det er noen svakheter som jeg gjerne skulle sett togsettet foruten:
1. Boggiene, i alle fall  på motorvognen, burde vært av bedre kvalitet
2. Settet er laget veldig lett,alt av plast. Dette gir sterkt ressonans fra den minste ujevnhet i skinnegangen. Det er uheldig dersom en ønsker å benytte lyddekoder og vil at det er den og ikke togsettets karosseri som skal lage lyden (men det er jo noe det går ann å gjøre no med for den som er litt hendig).
3. Bruksanvisningen er svært lite detaljert og ikke utfyllende nok etter min vurdering


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 29 desember 2010 at 09:48
Tack igen Leif Clap 
 
Finns det ingen förbered plats för en högtalare på undersidan av drivvagnen men dekodern?


-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: lklende
Date Posted: 29 desember 2010 at 11:07
Det står ingenting i bruksanvisningen om en slik plass, men jeg ser ikke bort fra at det er mulig å feste med dobbeltape en høyttaler like framfor en av boggiene. Der er det også åpning for å ta ned høyttalerkabelen, se http://picasaweb.google.com/lh/photo/UPVaLZ5YehymvObnZV262e0Lr6K5216qYiBbPzAEEKw?feat=directlink - bildet .


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 29 desember 2010 at 11:31

Det är synd att man inte förbereder plats för högtalaren på en sådan ny modell som har gott om utrymme.

 

Hela botten lådan på vagnen måste ju vara tom under sätten då elektroniken sitter i taket.



-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Carsten
Date Posted: 29 desember 2010 at 11:31
Ja er veldig mye ulyd fra min modell også, kjørte i ca 3 minutt innen den ene akslingen frem til boggie datt av. Høres rett og slett ut som det skal rasle fra hverandre. Etterlyser også gummi ringer på boggie, fint å ha for oss som har litt stigning. Absolutt ikke 3000.- verdt synes det virker litt spinkelt til den pris, men en fin modell, så all respekt til NMJ. Men vi er sikkert bare oss 2 som har vært uheldige. God jul til alleStar


Posted By: ses
Date Posted: 29 desember 2010 at 11:52

 

Originally posted by Carsten Carsten wrote:

... Etterlyser også gummi ringer på boggie, fint å ha for oss som har litt stigning. ...

Gummiringer/hefteringer er ikke gunstig med tanke på smuss på skinnene og strømopptak, så kan man klare seg uten er det det beste, særlig hvis det er strømopptak der i stedet. Kompenser med å vekte ned drivboggiene i stedet. Det er vel god plass til slikt her, vil jeg tro. På Gardermobaneanlegget fjernet vi vi så mange aksler med hefteringer som mulig. Rocos El 18 gikk helt uten, og vi kjørte ganske lange tog på normale stigninger (maks 3,5 %), men dette var også ganske tunge lok. 

Alt for sterke stigninger er dessuten generelt ikke å anbefale. Tommelfingerregelen er å holde seg til forbildets standarder for stigninger, altså helst ikke over 2,5 %, 3,5- 4 % kan gå over kortere strekninger.



-------------
Svein S


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 desember 2010 at 14:25
Originally posted by Hans-Ingve Hans-Ingve wrote:

...skulle gjerne lagt ut bilder men jeg får bare error her.

Jeg var ikke klar over dette. Bildeopplasting fungerer nå. Beklager. Last gjerne opp flere bidler av settet! NMJ melder forøvrig at settet allerede er utsolgt. Det må være ny rekord (selv om El 17 også ble fort borte)!


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 29 desember 2010 at 14:44
Glad jeg fikk tak i den i tide....

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 desember 2010 at 14:53
Det som NMJ og andre produsenter som får laget sine modeller i Kina ser ut til å være plaget med, er ujamn håndtverksmessig kvalitet?!
Eneste "botemiddel" mot dette, er rigid kvalitetskontroll - og det er ofte her det "glipper"!
Jeg tror at noe kan gjøres ved design av modellene, slik at de ikke blir så avhengig av at operatøren(e) på fabrikken i Kina "har en god dag på jobben" - eller er spesielt fingernem?
Det er her tyske produsenter har sin styrke - men det koster! - Om prisen er verd det, får hver enkelt avgjøre?
Nå er BM73 etter det jeg vet- kommet direkte fra Kina og ut i butikkene, så det har vel ikke vært tid til kvalitetskontroll i Norge?
NMJ har vært "plaget" med ujamn kvalitet på noen av passasjervognene sine, foruten enkelte El17-lok, så det er ikke forbausende om det skulle være enkelte eksemplarer med feil?
 
Mitt sett av BM73 hadde som sagt en "litt skummel" feil med at det oppsto kontakt mellom 2 ledninger på termineringskortet. - Trolig ble dette ikke oppdaget ved kvalitetskontroll i Kina - men når man åpner settet for å montere inn dekoder, beveges ledningene. Under videre transport kan de også bevege seg, slik at plutselig er feilen der.
Dette er ment som et tips til de som akutt får problemer med fremdrift eller lys.
 
Ellers er det hyggelig at settet ble en storselger. Det frister sikkert til gjentakelse?
- For de som ikke er fornøyd, er dette også en trøst. Det er sikkert mulig å selge settene videre til andre uten å tape penger?


Posted By: aha
Date Posted: 29 desember 2010 at 15:51
Mye ulyd, raslelyd, plastikklyd? Jeg synes lyden i settet ikke kunne vært http://home.lyse.net/aha/DSCN1017.MOV - BEDRE Smile
P.S. prøv å sil bort tikkelyden fra kameraet som høres i starten og slutten av opptaket utført med et gammelt kompaktkameraWink.
Arne (foreløpig veldig godt fornøyd)


Posted By: lklende
Date Posted: 30 desember 2010 at 09:56
Originally posted by aha aha wrote:

Mye ulyd, raslelyd, plastikklyd? Jeg synes lyden i settet ikke kunne vært  http://home.lyse.net/aha/DSCN1017.MOV - BEDRE  Smile
P.S. prøv å sil bort tikkelyden fra kameraet som høres i starten og slutten av opptaket utført med et gammelt kompaktkameraWink.
Arne (foreløpig veldig godt fornøyd)

Filmen din er ikke overbevisende. Jeg har nå sett nærmere på hva som lager ulyd i boggiene på motorvognen.  Det viser seg at det er langt mer slark for hjulakslingene enn det er rom for mellom hjulopphenget. Dessuten er det på min modell ulik stramming av strømavtagerne, slik at et hjul på hver boggie alltid tar borti hjulopphenget. Siden det ikke er navoppheng på hjulene i motorboggiene er det selve hjulet som tar borti. Dersom man kjører toget i en sving slik at de hjulene som tar borti kommer innerst, vil vognen bli presset ekstra mye ut (på grunn av fjæranordningen i konnektorkoblingene mellom vognene, og dermed blir også de hjulene som tar borti, presset enda mer mot hjulopphenget. Dersom man kjører toget med litt hastighet over en tid, vil temperauren stige på grunn av friksjonen, og friksjonen (og dermed også lyden av dette) øke. Siden hjulopphenget er av plast, blir det kratsje-lyd, ikke slipelyd, som det nok ville blitt om hjulopphenget var av metall. Se bildet som viser hjulene som ligger helt inntil hjulopphenget.

På bildet nedenfor vises hvordan hjulet til høyre tar borti hjulopphenganordningen (bildet er litt stort, så du må scrolle til høyre for å se det):
BM73 hjul på boggie motorvogn tar borti hjulopphenganordning


På bildet nedenfor er dekselet på boggien tatt av, og bildet viser hvor stor slark det er på hver side for hjulakslingene:
BM73 hjul på boggie motorvogn tar borti hjulopphenganordning - gjelder hjulet øverst til høyre

Jeg må bare gjenta at jeg synes drivboggiene på motorvogna er av skuffende dårlig kvalitet. Men det er jo andre ting som veier opp, så fremdeles står jeg på at helhetsvurderingen er god, og at settet absolutt er verdt pengene.


Posted By: Vestafor
Date Posted: 30 desember 2010 at 10:39
Mitt sett virker ok kan ikke høre direkte ulyder.
Er det Noen som har motert lys i BM73, Her er noen biler med lysBM73 Sytevogn
 
Her er Lys i motorvognLys i Mellomvogn
 
Mellomvogn
 


-------------
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 30 desember 2010 at 10:48
Det ble stilig med lys! Det gjorde seg!

Til dere som har ulyder i toget, vil jeg jo regne med at det er lov å returnere eller klage på togsettet?
Når man lager såpass mange sett, vil det jo nesten alltid være noen sett det er feil med Confused


-------------
Christian L.


Posted By: lklende
Date Posted: 30 desember 2010 at 12:15
Ja, kan du si litt om hvordan det var å koble til, går ut fra at du bruker den femte kontaktpinnen i koblingen mellom vognene?


Posted By: Ørjan
Date Posted: 30 desember 2010 at 12:23
Originally posted by Vestafor Vestafor wrote:

Mitt sett virker ok kan ikke høre direkte ulyder.
Er det Noen som har motert lys i BM73, Her er noen biler med lys
Det der var nydelig Bjørn!
Er det enkelt dekodere i vognene eller er det gjennomgående?


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 desember 2010 at 12:24
Kan du ikke lage en egen tråd med hvordan du har bygget om din Bm73 med lys, Bjørn? Bedre det enn å overlasse denne tråden.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Vestafor
Date Posted: 30 desember 2010 at 12:28

Jeg bruker ikke den ekstra pinnen. Har eget opptak på hver boggi (slepesko?) se bilde

 
 
Dette kan fås kjøpt hos Alvalia http://www.alvalia.no/index.php?cPath=345_154_152_342 - http://www.alvalia.no/index.php?cPath=345_154_152_342
 


-------------
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/


Posted By: lklende
Date Posted: 30 desember 2010 at 15:35
Originally posted by Vestafor Vestafor wrote:

Jeg bruker ikke den ekstra pinnen. Har eget opptak på hver boggi (slepesko?) se bilde


Men får du da styrt dette med dekoder, eler står det på kontant?


Posted By: lklende
Date Posted: 30 desember 2010 at 15:44
Originally posted by lklende lklende wrote:

Originally posted by aha aha wrote:

Mye ulyd, raslelyd, plastikklyd? Jeg synes lyden i settet ikke kunne vært  http://home.lyse.net/aha/DSCN1017.MOV - BEDRE  Smile
P.S. prøv å sil bort tikkelyden fra kameraet som høres i starten og slutten av opptaket utført med et gammelt kompaktkameraWink.
Arne (foreløpig veldig godt fornøyd)

Jeg har nå sett nærmere på hva som lager ulyd i boggiene på motorvognen.  Det viser seg at det er langt mer slark for hjulakslingene enn det er rom for mellom hjuloppheng..............Se bildet som viser hjulene som ligger helt inntil hjulopphenget .........
Jeg syntes det var litt merkelig at hjulene bare på den ene akslingen på hver boggi skulle ta borti hjulopphenget, så jeg fikk den ideen at jeg skulle måle avstanden mellom hjulene på akslingen. Brukte skyvelær, og de viste seg at det var forskjell, ca 0,6 mm. Har nå fått klemt ene hjulet på hver av de to problemakslingene nærmere hverandre, slik at de har samme avstan som på de det ikke er problemer med. Det funket Smile


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2010 at 15:51
0,6 mm forskjell på hjulavstanden? Det er i tilfelle enormt mye og må betraktes som en fabrikasjonsfeil. Forøvrig virker hjulene på bildene å ha både store og skarpe flenser. Kan neppe følge den nye NEM-normen.

-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 desember 2010 at 17:08
"Nye" NEM-normen for hjul (NEM 310) foreskriver 0,2 mm. toleranse på innvendig avstand på hjulene på en aksel. Målet skal ligge mellom 14,4 og 14,6 mm.
Det kan være en ide å sjekke alle hjul?
Tidligere har NMJ hatt andre problemer med hjul. El 17 hadde mange lok som "vagget" grunnet at hullet i isolasjonsforingen var ikke i senter.
Normen som styrer hjulflenser er NEM 311 (+310). Her er toleransen 0,6 til 1,2 mm. Altså hele 0,6 mm. før man kan si at den er utenfor norm!


Posted By: lklende
Date Posted: 30 desember 2010 at 17:34
Originally posted by ses ses wrote:

0,6 mm forskjell på hjulavstanden? Det er i tilfelle enormt mye og må betraktes som en fabrikasjonsfeil. Forøvrig virker hjulene på bildene å ha både store og skarpe flenser. Kan neppe følge den nye NEM-normen.

Du sier noe. Målt nå og fikk 1,7 mm innerst ved flensen. Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å måle 100% nøyaktig med et skyvelær, men høyden må i alle fall være minst 1,5 mm. Det er jo 0,3 mm over akseptert maks høyde i følge 2009 utgaven av NEM 310. Og som du sier, så skal jo flensen heller ikke være så skarpe. Dette forklarer jo også hvorfor det kommer uvanlig mye lyd når hjulene passerer skinneskjøter som er satt sammen med konnektorer. Faktisk vil flensen ta nedi skinnefoten, særlig i svinger. Det var ingen god oppdagelse. 


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 desember 2010 at 18:12
Jeg fikk mitt eksemplar igår og forundres litt over interiøret. For snart 10 år siden tok jeg mye tog mellom Kristiansand og Sarpsborg å da alltid på fredags ettermiddag/kveld med Signaturtoget som det het da. Når jeg igår åpnet den ene endevogna så kjente jeg meg ikke igjen. Idag har jeg sjekket det opp og har funnet ut at interiøret er "agenda" altså 73b. Eneste som interiøret er riktig på er BMU vogna, for den er lik på 73a og 73b. Her blir det mye å gjøre for å få en korrekt modell. Confused

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Ørjan
Date Posted: 30 desember 2010 at 19:19
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg fikk mitt eksemplar igår og forundres litt over interiøret. For snart 10 år siden tok jeg mye tog mellom Kristiansand og Sarpsborg å da alltid på fredags ettermiddag/kveld med Signaturtoget som det het da. Når jeg igår åpnet den ene endevogna så kjente jeg meg ikke igjen. Idag har jeg sjekket det opp og har funnet ut at interiøret er "agenda" altså 73b. Eneste som interiøret er riktig på er BMU vogna, for den er lik på 73a og 73b. Her blir det mye å gjøre for å få en korrekt modell. Confused
Næmmen Claes da....
Blitt "Nagleteller" du au?ConfusedLOLLOLLOLLOL 
(kunne issje  dy meg)


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 desember 2010 at 20:17
Det har jeg vært lenge... Embarrassed

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: jevistad
Date Posted: 30 desember 2010 at 21:14
Originally posted by lklende lklende wrote:

...Målt nå og fikk 1,7 mm innerst ved flensen. Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å måle 100% nøyaktig med et skyvelær, men høyden må i alle fall være minst 1,5 mm. Det er jo 0,3 mm over akseptert maks høyde i følge 2009 utgaven av NEM 310. Og som du sier, så skal jo flensen heller ikke være så skarpe. Dette forklarer jo også hvorfor det kommer uvanlig mye lyd når hjulene passerer skinneskjøter som er satt sammen med konnektorer. Faktisk vil flensen ta nedi skinnefoten, særlig i svinger. Det var ingen god oppdagelse. 
Hvis dette stemmer er det jo ganske skuffende at NMJ ikke greier å levere et nytt produkt som tilfredstiller NEM-normen.
Tror jeg venter på versjon 2Wink


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 desember 2010 at 21:36
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

[QUOTE=lklende]   
Tror jeg venter på versjon 2Wink

Å jeg som ventet å se bilder fra kjelleren av Bm73. Ouch


-------------
Modellhilsen

Claes



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net