MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 09:20
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Hej
 
Kan ni inte ta några fler bilder på dekoder och hur kuliskoppeln fungerar mellan vagnar Wink
 
Mera bilder Clap är själv nyfiken på den röda som AC.....

Jeg får ikke lastet opp bilder her på forumet. Får bare server feil, men se bilder på linken her.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 10:25
Hei Arne!
 Jeg tror du er best tjent med en LokSound 52499?
Den har 21-pin MTC-kontakt og kan plugges rett inn i NMJ BM71/73-settene.
Da trenger du ikke adapterkort og det hele tar mindre plass og er bedre mht. overganger.
Den butikken der du kjøper den BØR ha en Lokprogrammer og laste inn ICE3-lyd gratis.
Dette er en ren serviceytelse når man kjøper en slik dekoder.
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 12:12
Originally posted by lklende lklende wrote:


Jeg får ikke lastet opp bilder her på forumet. Får bare server feil, men se bilder på linken her.

Stort tack för bilderna Leif Clap har du möjlighet att ta någon även inuti på 21-pin dekoder placering, även en bild på när vagnarna är ihopkopplade så man ser avståndet i mellan Wink

Inte möjligt med belysning i vagnarna Question
 

Tycker modellen ser väldigt välgjord ut  Big smile Jag beställde en BM73b för märklin med NMJT81.301AC och till den kommer jag använda 21-pin MTC ESU62499 LokSound M4.

 
Hoppas vi nu också får ett X2000 under 2011 som utlovat av JECO Tongue
 
 


Edited by jonas_sth - 29 desember 2010 at 11:25
modelltag Forum Facebook
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 14:05
1. Modellen fra NMJ er helt nydelig i mine øyne! Meget bra og jeg er strålende fornøyd med mitt eksemplar! Clap
 
2. Modereringen av denne tråden er virkelig elendig. Flere diskusjoner blandet inn i hverandre og svar på forskjellige ting her og der. Finnes det ikke "Split topic"-funksjon for moderatorene på dette forumet?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 15:37
Nå har jeg sett mange bilder, videoer, og hørt lyd.
For meg ser det ut som simpel plastikk, og det høres også slik ut.
Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...
Ser også detaljer som er overdrevent overdimensjonert.
Jeg er muligens kritisk, men for meg ser det ut som kinavare.
Er det noe jeg har oversett?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 20:27
Originally posted by ErikS ErikS wrote:

Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...
 
Er det fordi settet går så stille at du sier dette?
Metalldrev bruker å bråke mye mer - om det er det du mener?
 
Jeg synes at NMJ her har klart å fremstille en fin modell som er teknisk og skalamessig fullt på høyden av det de store produsenter i Europa klarer i dag! Prisen er heller ikke noe å utsette på.
Bare 4 vogner ville koste ca. NOK 500 pr. stk. - eller NOK 2000. I tillegg kommer drivenhet + elektronikk i 2 endevogner.
 
De som gransker settet nøye vil finne en 5-pols-kontakt integrert i koblingene mellom vognene.
Jeg mener bare 4 poler er tilkoblet?
Derved ligger alt til rette for en enkel installering av innvendig lys via 5. pol for de fingernemme! Smart tenkt!
 
 
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 20:58

Nå gjelder det å kjenne sin besøkelsestid. NMJ er utsolgt for den første modellen. AC modellen kommer i februar så virker det som det kanskje kommer et nytt opplag med "signatur" seinere.
Togbutikken har fortsatt noen modeller men det virker som dette går som varmt hvetebrød.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
asbjotve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asbjotve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 21:12
Ikke vet jeg om det kommer nye leveringer av DC-utgave. NMJ skriver jo selv:

"BM73001 i DC/Likestrømsutgave er nå utsolgt litt over en uke etter at modellene ankom vårt lager, vi har kun igjen modeller som er reservert bort. Dette gjelder artikkelnummer 81.201. Vi får ikke flere leveringer av denne modellen. AC (81.201AC)
utgaven er tilgjenglig for forhåndsbestilling og kommer på lager i Januar/Februar."

Merk: "Vi får ikke flere leveringer av denne modellen"

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 21:27
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Nå har jeg sett mange bilder, videoer, og hørt lyd.For meg ser det ut som simpel plastikk, og det høres også slik ut.Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...Ser også detaljer som er overdrevent overdimensjonert.Jeg er muligens kritisk, men for meg ser det ut som kinavare.Er det noe jeg har oversett?

Din mening om kinaproduksjon og utførelse skal jeg la ligge, men om man vil sammeligne så gjøres det greit ved å holde modellen opp mot forbildet feks slik.
Bildene er utsnitt av fotos hentet fra materielldatabasen hos NJK.
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=193&aut=&eng=
og fra fotoet av modellen tidligere i tråden:

Modellen

og så noen utsnitt av originalen.




Fronten har ikke vært enkel å lage i modell. Mange vinkler der.
Terje V.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 21:27

Nei ikke av akkurat den modellen men jeg kan tenke meg at NMJ kommer med en ny modell med nytt nr. Regner med at NMJ fortsetter med denne suksessen. 
"Signatur-toget" er jo, etter hva jeg mener, det viktigste toget vi har idag. Spør en vanlig mann i gata så vet de fleste hva et signaturtog er. Å få dette toget i modell er, mener jeg, den viktigste nyheten som har blitt gjort på mange år.
Mitt eksemplar er et sted mellom Fauske og Bodø så jeg regner med at jeg får mitt i morgen. 
Selv om vi her i Bodø bygger bane uten kontaktledning så blir denne modellen med på utstillinger pga det jeg har skrevet over.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 00:38
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
2. Modereringen av denne tråden er virkelig elendig. Flere diskusjoner blandet inn i hverandre og svar på forskjellige ting her og der. Finnes det ikke "Split topic"-funksjon for moderatorene på dette forumet?
Siden du blandet en diskusjon til inn i tråden skal jeg svare at joda, muligheten finnes, men den brukes sjelden da de fleste diskusjoner/tråder har en kort levetid og vi ikke ser noe poeng i å redigere/flytte innlegg som om det var en avis eller bok som skulle publiseres. Personlig ser jeg forumet mest på linje med en samtale mellom gode venner på en kafe.. temaet skifter litt underveis og etter hvert som nye venner kommer inn døren hiver de seg inn i diskusjonen og fører den i en ny retning
 
Eirik
-moderator
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 09:12
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Originally posted by lklende lklende wrote:


Jeg får ikke lastet opp bilder her på forumet. Får bare server feil, men se bilder på linken her.

Stort tack för bilderna Leif Clap har du möjlighet att ta någon även inuti på 21-pin dekoder placering, även en bild på när vagnarna är ihopkopplade så man ser avståndet i mellan Wink

Inte möjligt med belysning i vagnarna Question

Se samme link som ovenfor. Jeg har nå lastet opp et par nye bilder som viser 
1. montert dekoder (her en vanlig 3 funksjonsdekoder - ikke lyddekoder).
2. Printplate som fungerer som bro når dekoder ikke er montert (for analog drift)
3. Avstand mellom vognene

Når det gjelder belysning i vognene, så bør det være mulig. Som allerede nevnt av en annen her på foruimet, så har konektoren mellom vognene 5 ledere (se bilder), men bare 4 av disse er brukt av leverandøren. Den femte burde kunne benyttes til belysning.


Edited by lklende - 29 desember 2010 at 09:14
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 09:18
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå gjelder det å kjenne sin besøkelsestid. NMJ er utsolgt for den første modellen. AC modellen kommer i februar så virker det som det kanskje kommer et nytt opplag med "signatur" seinere.
Togbutikken har fortsatt noen modeller men det virker som dette går som varmt hvetebrød.

Det ser ut til at Alvalia også har noen igjen på lager, se http://www.alvalia.no/

Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 09:31
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Nå har jeg sett mange bilder, videoer, og hørt lyd.For meg ser det ut som simpel plastikk, og det høres også slik ut.Ser ut som t.o.m tannhjula er av plast? Og det høres slik ut også...Ser også detaljer som er overdrevent overdimensjonert.Jeg er muligens kritisk, men for meg ser det ut som kinavare.Er det noe jeg har oversett?

Din mening om kinaproduksjon og utførelse skal jeg la ligge, men om man vil sammeligne så gjøres det greit ved å holde modellen opp mot forbildet feks slik.
Bildene er utsnitt av fotos hentet fra materielldatabasen hos NJK.
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=193&aut=&eng=
og fra fotoet av modellen tidligere i tråden:

Fronten har ikke vært enkel å lage i modell. Mange vinkler der.

At togsettet er kina-vare, har vel vært åpnbart allerede fra planleggingsfasen av og aldri lagt skjul på fra NMJ, men etter min mening er ikke det til forkleinelse for noen. Noen av de kinesiske produsentene er etterhvert blitt blant de flinkeste til å lage flotte modeller. Helhetsvurderingen av denne modellen er etter mitt syn at vi får veldig mye for pengene: 
1. En norsk modell, som helt sikker ikke får særlig stort opplag
2. Teknisk god kvalitet (forhåpentligvis av varighet)
3. En pris som konkurrerer med prisene til de store leverandørene
Det er noen svakheter som jeg gjerne skulle sett togsettet foruten:
1. Boggiene, i alle fall  på motorvognen, burde vært av bedre kvalitet
2. Settet er laget veldig lett,alt av plast. Dette gir sterkt ressonans fra den minste ujevnhet i skinnegangen. Det er uheldig dersom en ønsker å benytte lyddekoder og vil at det er den og ikke togsettets karosseri som skal lage lyden (men det er jo noe det går ann å gjøre no med for den som er litt hendig).
3. Bruksanvisningen er svært lite detaljert og ikke utfyllende nok etter min vurdering


Edited by lklende - 29 desember 2010 at 09:33
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 09:48
Tack igen Leif Clap 
 
Finns det ingen förbered plats för en högtalare på undersidan av drivvagnen men dekodern?


Edited by jonas_sth - 29 desember 2010 at 09:49
modelltag Forum Facebook
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 11:07
Det står ingenting i bruksanvisningen om en slik plass, men jeg ser ikke bort fra at det er mulig å feste med dobbeltape en høyttaler like framfor en av boggiene. Der er det også åpning for å ta ned høyttalerkabelen, se bildet.
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 11:31

Det är synd att man inte förbereder plats för högtalaren på en sådan ny modell som har gott om utrymme.

 

Hela botten lådan på vagnen måste ju vara tom under sätten då elektroniken sitter i taket.

modelltag Forum Facebook
Back to Top
Carsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 04 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Carsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 11:31
Ja er veldig mye ulyd fra min modell også, kjørte i ca 3 minutt innen den ene akslingen frem til boggie datt av. Høres rett og slett ut som det skal rasle fra hverandre. Etterlyser også gummi ringer på boggie, fint å ha for oss som har litt stigning. Absolutt ikke 3000.- verdt synes det virker litt spinkelt til den pris, men en fin modell, så all respekt til NMJ. Men vi er sikkert bare oss 2 som har vært uheldige. God jul til alleStar

Edited by Carsten - 30 desember 2010 at 12:33
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 11:52

 

Originally posted by Carsten Carsten wrote:

... Etterlyser også gummi ringer på boggie, fint å ha for oss som har litt stigning. ...

Gummiringer/hefteringer er ikke gunstig med tanke på smuss på skinnene og strømopptak, så kan man klare seg uten er det det beste, særlig hvis det er strømopptak der i stedet. Kompenser med å vekte ned drivboggiene i stedet. Det er vel god plass til slikt her, vil jeg tro. På Gardermobaneanlegget fjernet vi vi så mange aksler med hefteringer som mulig. Rocos El 18 gikk helt uten, og vi kjørte ganske lange tog på normale stigninger (maks 3,5 %), men dette var også ganske tunge lok. 

Alt for sterke stigninger er dessuten generelt ikke å anbefale. Tommelfingerregelen er å holde seg til forbildets standarder for stigninger, altså helst ikke over 2,5 %, 3,5- 4 % kan gå over kortere strekninger.

Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 14:25
Originally posted by Hans-Ingve Hans-Ingve wrote:

...skulle gjerne lagt ut bilder men jeg får bare error her.

Jeg var ikke klar over dette. Bildeopplasting fungerer nå. Beklager. Last gjerne opp flere bidler av settet! NMJ melder forøvrig at settet allerede er utsolgt. Det må være ny rekord (selv om El 17 også ble fort borte)!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 14:44
Glad jeg fikk tak i den i tide....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 14:53
Det som NMJ og andre produsenter som får laget sine modeller i Kina ser ut til å være plaget med, er ujamn håndtverksmessig kvalitet?!
Eneste "botemiddel" mot dette, er rigid kvalitetskontroll - og det er ofte her det "glipper"!
Jeg tror at noe kan gjøres ved design av modellene, slik at de ikke blir så avhengig av at operatøren(e) på fabrikken i Kina "har en god dag på jobben" - eller er spesielt fingernem?
Det er her tyske produsenter har sin styrke - men det koster! - Om prisen er verd det, får hver enkelt avgjøre?
Nå er BM73 etter det jeg vet- kommet direkte fra Kina og ut i butikkene, så det har vel ikke vært tid til kvalitetskontroll i Norge?
NMJ har vært "plaget" med ujamn kvalitet på noen av passasjervognene sine, foruten enkelte El17-lok, så det er ikke forbausende om det skulle være enkelte eksemplarer med feil?
 
Mitt sett av BM73 hadde som sagt en "litt skummel" feil med at det oppsto kontakt mellom 2 ledninger på termineringskortet. - Trolig ble dette ikke oppdaget ved kvalitetskontroll i Kina - men når man åpner settet for å montere inn dekoder, beveges ledningene. Under videre transport kan de også bevege seg, slik at plutselig er feilen der.
Dette er ment som et tips til de som akutt får problemer med fremdrift eller lys.
 
Ellers er det hyggelig at settet ble en storselger. Det frister sikkert til gjentakelse?
- For de som ikke er fornøyd, er dette også en trøst. Det er sikkert mulig å selge settene videre til andre uten å tape penger?


Edited by Kjell H. - 29 desember 2010 at 14:55
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 15:51
Mye ulyd, raslelyd, plastikklyd? Jeg synes lyden i settet ikke kunne vært BEDRE Smile
P.S. prøv å sil bort tikkelyden fra kameraet som høres i starten og slutten av opptaket utført med et gammelt kompaktkameraWink.
Arne (foreløpig veldig godt fornøyd)
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 09:56
Originally posted by aha aha wrote:

Mye ulyd, raslelyd, plastikklyd? Jeg synes lyden i settet ikke kunne vært BEDRE Smile
P.S. prøv å sil bort tikkelyden fra kameraet som høres i starten og slutten av opptaket utført med et gammelt kompaktkameraWink.
Arne (foreløpig veldig godt fornøyd)

Filmen din er ikke overbevisende. Jeg har nå sett nærmere på hva som lager ulyd i boggiene på motorvognen.  Det viser seg at det er langt mer slark for hjulakslingene enn det er rom for mellom hjulopphenget. Dessuten er det på min modell ulik stramming av strømavtagerne, slik at et hjul på hver boggie alltid tar borti hjulopphenget. Siden det ikke er navoppheng på hjulene i motorboggiene er det selve hjulet som tar borti. Dersom man kjører toget i en sving slik at de hjulene som tar borti kommer innerst, vil vognen bli presset ekstra mye ut (på grunn av fjæranordningen i konnektorkoblingene mellom vognene, og dermed blir også de hjulene som tar borti, presset enda mer mot hjulopphenget. Dersom man kjører toget med litt hastighet over en tid, vil temperauren stige på grunn av friksjonen, og friksjonen (og dermed også lyden av dette) øke. Siden hjulopphenget er av plast, blir det kratsje-lyd, ikke slipelyd, som det nok ville blitt om hjulopphenget var av metall. Se bildet som viser hjulene som ligger helt inntil hjulopphenget.

På bildet nedenfor vises hvordan hjulet til høyre tar borti hjulopphenganordningen (bildet er litt stort, så du må scrolle til høyre for å se det):
BM73 hjul på boggie motorvogn tar borti hjulopphenganordning


På bildet nedenfor er dekselet på boggien tatt av, og bildet viser hvor stor slark det er på hver side for hjulakslingene:
BM73 hjul på boggie motorvogn tar borti hjulopphenganordning - gjelder hjulet øverst til høyre

Jeg må bare gjenta at jeg synes drivboggiene på motorvogna er av skuffende dårlig kvalitet. Men det er jo andre ting som veier opp, så fremdeles står jeg på at helhetsvurderingen er god, og at settet absolutt er verdt pengene.


Edited by lklende - 30 desember 2010 at 10:22
Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 10:39
Mitt sett virker ok kan ikke høre direkte ulyder.
Er det Noen som har motert lys i BM73, Her er noen biler med lysBM73 Sytevogn
 
Her er Lys i motorvognLys i Mellomvogn
 
Mellomvogn
 
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 10:48
Det ble stilig med lys! Det gjorde seg!

Til dere som har ulyder i toget, vil jeg jo regne med at det er lov å returnere eller klage på togsettet?
Når man lager såpass mange sett, vil det jo nesten alltid være noen sett det er feil med Confused
Christian L.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 12:15
Ja, kan du si litt om hvordan det var å koble til, går ut fra at du bruker den femte kontaktpinnen i koblingen mellom vognene?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 12:23
Originally posted by Vestafor Vestafor wrote:

Mitt sett virker ok kan ikke høre direkte ulyder.
Er det Noen som har motert lys i BM73, Her er noen biler med lys
Det der var nydelig Bjørn!
Er det enkelt dekodere i vognene eller er det gjennomgående?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 12:24
Kan du ikke lage en egen tråd med hvordan du har bygget om din Bm73 med lys, Bjørn? Bedre det enn å overlasse denne tråden.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 12:28

Jeg bruker ikke den ekstra pinnen. Har eget opptak på hver boggi (slepesko?) se bilde

 
 
 
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.