MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen!

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 13:32
Originally posted by ses ses wrote:

  Opera varsler om ondsinnet programvare, men verken Firefox eller Windows på Windows-plattform, eller Safari på iPhone. Dette tyder vel på at Opera har et strengere regime for hva den skal varsle om enn de andre.  


Nå var jeg ikke inne på nmj's side i det aktuelle tidspunktet, men Firefox'n gir også varsle; fx med overskriften:
"Nettsted rapportert som angrepsnettsted!" Hvit skrift på rød bunn i et ellers sort vindu ...

Ser ille skummelt ut når det dukker opp Shocked
Bjørn Egil
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 16:43
Da var toget hentet!

Angående lyddekoder, vil NMJ gjerne gjøre det, men da må de ha lydfilene. Etterspørsel er også noe av betydning.

Bilder kommer i første post så fort jeg får pakket det ut.

Back to Top
jit View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 16:53

Jeg ignorerte dessverre advarslen som kom opp i Opera, og ble straffet med at dette plagsomme virus/svindelprogram ble innstallert: Win32/FakeSysdef Dead

Fikk heldigvis utryddet det ved å kjøre system restore fra sikker modus, og deretter en grundig virusscan.Thumbs Up

Har lært en lekse nå ja...


  


Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 18:39
Hobbyland i Bergen har fått inn settet. men det står jo ikke hvilket sett det er på pakkenCry
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 19:35
Det er vel bare et sett som har kommetSmile
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 20:34
Setter er i hus og prøvd. Har et godt forsteintrykk. Sleit litt å koble det sammen, men det gikk seg til. Syntes lakkeringen er veldig flott.




  
Tut, tut.
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 21:40
Der har vi noen gode bilder!

Brukte selv litt tid på digitaliseringen for å få settet til å virke. Ene lyspæren i taket gikk akkurat da jeg kom hjem og, så slet litt med lyset. Viften på Macen går for fult nå som jeg konverterer bildene, og teller runder toget har gått.

Nå skal bildene være oppe på første side, første post!

Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 22:06

På bakgrunn av de opplysningene som kommer frem i denne tråden har vi valgt å stenge vår hjemmeside inntil videre.

Vi gjentar at vi ser meget alvorlig på saken og vil ikke åpne hjemmesiden før vi er 110 % sikre på at den er virus/trojan fri.
 
Tidligere i dag har både vi (NMJ), våre webutviklere samt hostingfirmaet kjørt 3 uavhengig tester, virussøk/malware søk uten å finne noe som helst antydning til skadelig programvare.
 
Vi har videre testet hjemmesiden i Firefox, Opera, Internet Explorer og Chrome uten å få noen av de meldignene andre forummedlemmer har fått. Vi får opplyst at siden er sikker og at identiteten er bekreftet.
 
Vi viser også til Norton Safeweb og Google:
 
 
Vil vi nå gå gjennom hele vår hjemmeside, og scanne manuelt for trusler og skadelig programvare. Siden vil bli gjenåpnet, som nevnt over, når vi er absolutt helt sikre på at siden er sikker, og vil være det slik den har vært fra 2005 og frem til i dag.
 
Vi vil informere mer om saken på våre hjemmesider når den gjenåpner.
 
MVH
 
Knut Moe
For Norsk Modelljernbane AS
Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2010 at 22:36

Bra at NMJ tar dette på alvor. Jeg oppgraderte til Opera 11 igår og fikk den samme meldingen. Tullet litt om det på Facebook ved å skrive at det var advarsel om at det fort kan gå mye penger om man kjøper ting i webshopen. (Kunne vært bra på visse hjemmesider for kvinner trur jeg). Jeg har kjørt virusscan på pc'n ikveld men den har ikke funnet noe.

Så om modellen. Første intrykket fra bildene her på forumet så er det en ting som slår meg. Denne modellen krever STORE svinger! Så ser det ut til at det er litt lys på feil sted. Det er vanskelig å gjøre noe med men det bør kunne løses. Så lurer jeg på om den røde linjen er med som skal gå i det sølvfargede feltet under vinduene. Jeg klarer ikke å se om den er der på de bildene som har kommet frem.
Nå håper jeg Bring finner frem til butikken til Tore i Grimstad så han kan sende meg mitt eksemplar.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 10:50

Dette ser ut som en kjempeflott modell! Thumbs Up til NMJ for denne leveransen.

Jeg har lyst til å kjøpe modellen, men pga vitrineskapets mål (125cm bredt - utvendig) er jeg sannelig ikke sikker på om settet får plass. Er det noen som vet hvor langt settet er UTEN koplinger i frontene?
Mvh

Rune H
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 12:27
122,5mm
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 14:15
kan bare nevne forøvrig at jeg ikke kommer inn på nmj sine sider nåConfused

Edited by Stian - 22 desember 2010 at 14:15
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2010 at 14:39
nei de ble jo tatt ned igår.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 01:27
Hei og god jul til alle.

Jeg kjøpte BM73 settet hos Hobbytrain i Drammen idag og har prøvekjørt det med en Lenz Silver+ 21 pins dekoder. Det er utrolig lekkert og det ser ut som en giftig slange som bukter seg på sporet. Jeg får følelsen av å være barn igjen. All heder til NMJ for å ha fremskaffet en så tiltalende modell.

Litt fordi jeg synes jeg har fortjent det, men mest fordi julestemningen og den gode kjøpmannen rev meg med, kjøpte jeg også settet med to NSB Breuer skiftetraktorer fra Rivarossi. Virkelig artige små modeller som kjørte hissig, men uten hakking på testanlegget hos Hobbytrain. Kjøpte også to passende Bachmann, 6 pins dekodere til svært lav pris, kr. 169/stk.

Gleder meg til jeg kommer lenger i sporleggingen og til at disse på hver sin måte utrolig fine modellene kan settes inn i drift på anlegget og kanskje kan gi et bidrag til det daglige brød ved å transportere personer og gods.

Løp til din nærmeste forhandler, i mitt tilfelle Morten i Drammen! Løp og kjøp!


Edited by GeorgII - 23 desember 2010 at 02:50
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 15:00
Ser at NMJ sine sider er oppe igjen Thumbs Up
Christian L.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 21:32
Klarte ikke motstå fristelsen jeg heller......
 
God Jul
Arne


Edited by aha - 28 desember 2010 at 16:21
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 22:33
Ser ut til å være en nydelig modell... Er det for sent å sende ny ønskeliste til julenissen nå?LOL
 
Settet gjorde seg betraktelig bedre på Arnes bilde med lukkede frontluker enn med koblingen ute og et stort hull i fronten syns jeg, men er boksene for vidokamera bakover og blinklampe for kjøretillatelse så grove som de ser ut på bildene, eller er det en optisk illusjon? På bildene ser de hvertfall grådig overdimmensjonert ut, nesten som om toget har fått vingerLOL
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2010 at 23:05
Jeg synes også de er litt for store.
Men det har blitt en utrolig flott modell ellers. Smile
Gleder meg til jeg kan begynne å studere den enda mer enn det jeg har hatt tid til nå.


Eirik
Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2010 at 09:05
videokameraboksene virker det som er overdimensjonerte. det er nok ikke bare en optisk ilusjon
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2010 at 12:45
De er omlag dobbelt så store som de skal være. Noe annet å kritisere er den ujevne plasten og de, for meg, litt snodige pantografene som ikke er jevnt sorte. Men en ellers flott modell! - Man stikker jo ikke nesa si opp i fronten på settet hele tiden. :)

Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 09:52
Smile Fikk det til jul, men er litt overrasket over mye ulyd fra boggiene. Boggiene minner mest om gammel Lima standard Unhappy. Det kommer ekstra mye ulyd fra motorvogna. Andre som har samme erfaring?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 14:58
Jeg har prøvekjørt mitt - og det er ingenting å si på kjøreegenskaper og lyd!
 
Eneste problem jeg registrerte, var at pinnene i MTC21-dekoderpluggen er noe tynne for en ESU Basic-dekoder. Jeg måtte faktisk bøye litt på enkelte pinner for å få kontakt. - Kan også være dekoderen?
Ellers er det ganske mye imponerende elektronikk i settet!
Så i farten 5-6 SMD-transistorer og en hex-inverter. - Trolig har settet 3V-elektronikk til diodene?
Det sitter også en "goldcap" på 0,33F på dummypluggen. Den har vel som oppgave å stabilisere lysene ved analogdrift?
Eneste som var litt pussig for meg er valg av MTC21-grensesnitt?! Dette er et "ekte Märklin-produkt" - og jeg som trodde NMJ holdt seg for god til å bruke Märklinstandarder? - Da hadde jeg nok ventet et PLUX-grensesnitt.
 
I ettertid har jeg nok funnet enda et problem med elektronikken.
Tok med meg settet på klubben i går kveld. Der rikket det seg ikke en mm. Trodde i farten at det var problem med digitalstyringen da settet tidligere på dagen hadde fungert utmerket hjemme.
Nærmere feilsøk i etterkant avdekket at det kan lett oppstå kortslutninger på termineringskortet mellom den lille avstand som er på kabelbunten som går opp til hovedkortet. Forstår ikke at de har brukt så liten avstand? Det hadde vært plass til større termineringskort.
På mitt eksemplar lå det en liten kortslutning mellom 2 ledninger her.


Edited by Kjell H. - 28 desember 2010 at 12:15
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 15:22
Bare et lite spørsmål fra en som må vente til ac-utgaven kommer: Dere som har kjøpt settet, og testet det ut, hva er de krappeste svingene dere har klart å kjøre det gjennom? :-)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 15:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har prøvekjørt mitt - og det er ingenting å si på kjøreegenskaper og lyd!
 
Eneste som var litt pussig for meg er valg av MTC21-grensesnitt?! Dette er et "ekte Märklin-produkt" - og jeg som trodde NMJ holdt seg for god til å bruke Märklinstandarder? - Da hadde jeg nok ventet et PLUX-grensesnitt.
 
Hei,
 
Jeg har heller ikke noe å si på settet mitt, går nydelig.
Jeg ønsker å sette lyddekoder i settet, men klarer ikke ut ifra ESU sine nettsider finne ut hva jeg må bestille. Kan du Kjell eller andre med dekoderkunnskaper fortelle meg det?
ICE 3 lyden høres grei ut for min del.
 
Mvh.
Arne
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 15:55
Hej
 
Kan ni inte ta några fler bilder på dekoder och hur kuliskoppeln fungerar mellan vagnar Wink
 
Mera bilder Clap är själv nyfiken på den röda som AC.....


Edited by jonas_sth - 27 desember 2010 at 16:00
modelltag Forum Facebook
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 16:12
JA, hvis du mener ICE 3, er jeg enig. Her er link til en lydfil som er opptak av den virkelige BM73 tatt opp ved oppstart Sandnes sentrum.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 17:08
Jeg tror at ICE3-lyd passer bra til BM71/73.
 
Selvfølgelig har ESU spillt inn noen setninger annonsert over høyttaler på tysk - men man behøver ikke å aktivere dem. De som har LokProgrammer kan jo bare spille over disse filer med tilsvarende på norsk.
Ellers høres hylingen fra vekselretter OK ut.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 20:50

Men, hvilken decoder og eller tilbehør trengs fra ESU for å få installert denne lyden i 73 settet, vet du det Kjell? Har de overgang fra 8 til 21 pin? Jeg klarer ikke finne ut av dette.

Arne
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 20:58
NMJ har overganger fra 21-8pins. Har kjøpt 2 stk, Arne!
Gamlingen har fullt ESU utstyr hvis det er noe du trenger...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2010 at 23:14
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

NMJ har overganger fra 21-8pins. Har kjøpt 2 stk, Arne!
Gamlingen har fullt ESU utstyr hvis det er noe du trenger...
...som da blir "Bachmann" sin 36-559 til 49,-
Takker så mye Ørjan Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.