BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen! |
Post Reply | Page <1234 5> |
Author | ||
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nye versjoner av Signatur er på vei, de kommer ca 10 Januar ifølge Nmj.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke vet jeg, men interiøret har Signatur-farger, men Agenda-planløsning. Det er vel nærliggende å tro at man har valgt felles interiør.
Det er magnetskinnebrems på samtlige boggier, på modellen. Drivboggiene har ikke det i virkeligheten, samt den ene boggien på BFR.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel, det er NMJ som er ansvarlig for feil ved modellene sine. Det nytter ikke å skyve skylden over på produsenten i Østen. Endel av pakka er jo å holde fabrikkene i øra underveis. Men vi får håpe at det hele rettes opp slik det var med for eksempel BM 87.
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For å ta punktet ditt med å bli kvitt opplaget fort så stusser jeg litt på hvilke nettbutikker du mener har restopplaget. Så langt jeg har kunnet se har alle forhandlerene som selger modellen en fysisk butikk du kan gå og hente den i.
At de driver nettbutikk samtidig er jo akkurat som produsenten NMJ selv gjør, så et mer korrekt utsagn hadde heller vært at modellene forsvant fort fra produsent/importør og ut til forhandlerene.
Akkurat i øyeblikket kommer jeg faktisk ikke på noen her i landet som driver ren nettbutikk for modelljernbane.
Når du drar frem 69 som en sammenligning så er det jo mer pussig at man velger å produsere et helt annet togsett først fremfor å få i mål det for mange år siden annonserte 69-settet hvor det vel sikkert fortsatt er mange kunder som har forhåndsbetalinger inne og venter på sine modeller. Det ville ikke tatt lengre tid å utvikle et 2- eller 3-vogns 69-sett i Kina enn det har tatt å utvikle 73-settet så hadde viljen vært der kunne man fint innfridd sine gamle kundeløfter først.
Når det gjelder kinaproduksjon generellt tror jeg mange av de store forhandlerene har funnet ut for lengst at du får akkurat det du betaler for... lav pris betyr variabel kvalitet.
Både Roco/Fleischmann og Märklin/Trix/LGB har i hovedsak flyttet produksjonen tilbake til europa, og når jeg pratet med Fallers eksportsjef i sommer ga han meg egentlig noen gode forklaringer på årsaken: Hovedårsaken er at avstanden gjør det svært vanskelig å holde nødvendig kvalitetskontroll underveis i utvikling og produksjon. Det går bort mye tid på å sende prototyper frem og tilbake med korreksjoner, og språk/beskrivelser kan gjøre at ting misoppfattes.
Nå har ikke jeg sett 73-settet, men om beskrivelsene vedr. interiør er korrekt så er det jo to tenkelige årsaker:
1.) man ønsket å spare penger ved å benytte samme interiør i alle modelltyper
2.)Kineserene hadde støpt ferdig interiør til 73-settene, og mens sluttmonteringen ble satt i gang laget støpeavdelingen interiør til 73b-settene (som etter sigende skal leveres i februar). Ved en glipp på fabrikken ble feil interiør til 73b så kjørt rett fra støping til montering mens korrekt og tidligere produsert interiør som skulle vært montert ligger igjen på fabikken. Løsningen i så tilfelle er at alle som har kjøpt 73 kjøper en 73b og og bytter interiøret mellom de to settene
Mitt inntrykk er hvertfall at NMJ holder en vesentlig høyere klasse enn til å gjenbruke interiør for å spare et par kroner. Det pleier være kvalitet og detaljer på modellene de utvikler, så trolig er det nok kineserene som har tabbet seg ut, og dette har ikke blitt oppdaget av NMJs kvalitetskontroll før settene ble pakket om til forhandlerene for å rekke julesalget.
Edited by eika - 31 desember 2010 at 17:51 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Katta i sekken" er vel kanskje litt drøyt. MEN DERSOM interiøret mellom Agenda og Signatur er byttet har vel Mo'ane en ny 87-jobb foran seg. Trist om det har gått for raskt i svingene på Strømmen,men kanskje det var julesalget som fristet mer enn en ny BM 69-erfaring? De ble jo kvitt opplaget VELDIG kjapt ut til nettbutikkene,som nå sitter med restopplaget. Håper ikke at NMJ-kvaliteten er på varig vei nedover,men at vi kun snakker om en dårlig periode.
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med andre ord: Alle som har kjøpt de blå 73-settene har kjøpt katta i sekken.
Petter
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Okei, jeg skal prøve å forklare. Type 73b (Agenda) har et mellomdistanse interiør, med kontor, aktiv og stille avd. Ved kontor avd. i BM vogna (vogn 1) er det en infodisk. Vogn 2 (B vogna) har kun sitteplasser. Det samme har vogn 3 (BMU vogna). Vogn 4 (BFM) har i tillegg til sitteplasser et godsrom. Type 73a (Signatur) er langdistansevarianten med NSB Komfort i vogn 1 (BM). NSB Meny Kafé i vogn 2 (BFR) med noen sitteplasser i hver ende av vogna. Vogn 3 (BMU) har kun sitteplasser som på 73b og vogn 4 (BFM) har NSB Familie delen med lekerom og godsrom. På Jernbane.net så ligger det tegninger over interiørene i de ulike togene. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva mener du med at det er Agenda-interiør?
Jeg så et eksemplar i går, som hadde bistroen i BM-vogna. Og den er jo som kjent i BFR-vogna, i virkeligheten.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kristiansandstoget passerer Helleland engang i 2002.
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Å jeg som ventet å se bilder fra kjelleren av Bm73.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror jeg venter på versjon 2
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har jeg vært lenge...
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Blitt "Nagleteller" du au?
(kunne issje dy meg)
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg fikk mitt eksemplar igår og forundres litt over interiøret. For snart 10 år siden tok jeg mye tog mellom Kristiansand og Sarpsborg å da alltid på fredags ettermiddag/kveld med Signaturtoget som det het da. Når jeg igår åpnet den ene endevogna så kjente jeg meg ikke igjen. Idag har jeg sjekket det opp og har funnet ut at interiøret er "agenda" altså 73b. Eneste som interiøret er riktig på er BMU vogna, for den er lik på 73a og 73b. Her blir det mye å gjøre for å få en korrekt modell.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du sier noe. Målt nå og fikk 1,7 mm innerst ved flensen. Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å måle 100% nøyaktig med et skyvelær, men høyden må i alle fall være minst 1,5 mm. Det er jo 0,3 mm over akseptert maks høyde i følge 2009 utgaven av NEM 310. Og som du sier, så skal jo flensen heller ikke være så skarpe. Dette forklarer jo også hvorfor det kommer uvanlig mye lyd når hjulene passerer skinneskjøter som er satt sammen med konnektorer. Faktisk vil flensen ta nedi skinnefoten, særlig i svinger. Det var ingen god oppdagelse.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Nye" NEM-normen for hjul (NEM 310) foreskriver 0,2 mm. toleranse på innvendig avstand på hjulene på en aksel. Målet skal ligge mellom 14,4 og 14,6 mm.
Det kan være en ide å sjekke alle hjul?
Tidligere har NMJ hatt andre problemer med hjul. El 17 hadde mange lok som "vagget" grunnet at hullet i isolasjonsforingen var ikke i senter.
Normen som styrer hjulflenser er NEM 311 (+310). Her er toleransen 0,6 til 1,2 mm. Altså hele 0,6 mm. før man kan si at den er utenfor norm!
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
0,6 mm forskjell på hjulavstanden? Det er i tilfelle enormt mye og må betraktes som en fabrikasjonsfeil. Forøvrig virker hjulene på bildene å ha både store og skarpe flenser. Kan neppe følge den nye NEM-normen.
|
||
Svein S
|
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg syntes det var litt merkelig at hjulene bare på den ene akslingen på hver boggi skulle ta borti hjulopphenget, så jeg fikk den ideen at jeg skulle måle avstanden mellom hjulene på akslingen. Brukte skyvelær, og de viste seg at det var forskjell, ca 0,6 mm. Har nå fått klemt ene hjulet på hver av de to problemakslingene nærmere hverandre, slik at de har samme avstan som på de det ikke er problemer med. Det funket
|
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men får du da styrt dette med dekoder, eler står det på kontant?
|
||
Vestafor
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg bruker ikke den ekstra pinnen. Har eget opptak på hver boggi (slepesko?) se bilde Dette kan fås kjøpt hos Alvalia http://www.alvalia.no/index.php?cPath=345_154_152_342
|
||
BHN
http://home.lyse.net/togmodeller/ |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan du ikke lage en egen tråd med hvordan du har bygget om din Bm73 med lys, Bjørn? Bedre det enn å overlasse denne tråden.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det enkelt dekodere i vognene eller er det gjennomgående?
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, kan du si litt om hvordan det var å koble til, går ut fra at du bruker den femte kontaktpinnen i koblingen mellom vognene?
|
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ble stilig med lys! Det gjorde seg!
Til dere som har ulyder i toget, vil jeg jo regne med at det er lov å returnere eller klage på togsettet? Når man lager såpass mange sett, vil det jo nesten alltid være noen sett det er feil med
|
||
Christian L.
|
||
Vestafor
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mitt sett virker ok kan ikke høre direkte ulyder.
Er det Noen som har motert lys i BM73, Her er noen biler med lys
|
||
BHN
http://home.lyse.net/togmodeller/ |
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Filmen din er ikke overbevisende. Jeg har nå sett nærmere på hva som lager ulyd i boggiene på motorvognen. Det viser seg at det er langt mer slark for hjulakslingene enn det er rom for mellom hjulopphenget. Dessuten er det på min modell ulik stramming av strømavtagerne, slik at et hjul på hver boggie alltid tar borti hjulopphenget. Siden det ikke er navoppheng på hjulene i motorboggiene er det selve hjulet som tar borti. Dersom man kjører toget i en sving slik at de hjulene som tar borti kommer innerst, vil vognen bli presset ekstra mye ut (på grunn av fjæranordningen i konnektorkoblingene mellom vognene, og dermed blir også de hjulene som tar borti, presset enda mer mot hjulopphenget. Dersom man kjører toget med litt hastighet over en tid, vil temperauren stige på grunn av friksjonen, og friksjonen (og dermed også lyden av dette) øke. Siden hjulopphenget er av plast, blir det kratsje-lyd, ikke slipelyd, som det nok ville blitt om hjulopphenget var av metall. Se bildet som viser hjulene som ligger helt inntil hjulopphenget. På bildet nedenfor vises hvordan hjulet til høyre tar borti hjulopphenganordningen (bildet er litt stort, så du må scrolle til høyre for å se det): På bildet nedenfor er dekselet på boggien tatt av, og bildet viser hvor stor slark det er på hver side for hjulakslingene: Jeg må bare gjenta at jeg synes drivboggiene på motorvogna er av skuffende dårlig kvalitet. Men det er jo andre ting som veier opp, så fremdeles står jeg på at helhetsvurderingen er god, og at settet absolutt er verdt pengene. Edited by lklende - 30 desember 2010 at 10:22 |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mye ulyd, raslelyd, plastikklyd? Jeg synes lyden i settet ikke kunne vært BEDRE
P.S. prøv å sil bort tikkelyden fra kameraet som høres i starten og slutten av opptaket utført med et gammelt kompaktkamera.
Arne (foreløpig veldig godt fornøyd)
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det som NMJ og andre produsenter som får laget sine modeller i Kina ser ut til å være plaget med, er ujamn håndtverksmessig kvalitet?!
Eneste "botemiddel" mot dette, er rigid kvalitetskontroll - og det er ofte her det "glipper"!
Jeg tror at noe kan gjøres ved design av modellene, slik at de ikke blir så avhengig av at operatøren(e) på fabrikken i Kina "har en god dag på jobben" - eller er spesielt fingernem?
Det er her tyske produsenter har sin styrke - men det koster! - Om prisen er verd det, får hver enkelt avgjøre?
Nå er BM73 etter det jeg vet- kommet direkte fra Kina og ut i butikkene, så det har vel ikke vært tid til kvalitetskontroll i Norge?
NMJ har vært "plaget" med ujamn kvalitet på noen av passasjervognene sine, foruten enkelte El17-lok, så det er ikke forbausende om det skulle være enkelte eksemplarer med feil?
Mitt sett av BM73 hadde som sagt en "litt skummel" feil med at det oppsto kontakt mellom 2 ledninger på termineringskortet. - Trolig ble dette ikke oppdaget ved kvalitetskontroll i Kina - men når man åpner settet for å montere inn dekoder, beveges ledningene. Under videre transport kan de også bevege seg, slik at plutselig er feilen der.
Dette er ment som et tips til de som akutt får problemer med fremdrift eller lys.
Ellers er det hyggelig at settet ble en storselger. Det frister sikkert til gjentakelse?
- For de som ikke er fornøyd, er dette også en trøst. Det er sikkert mulig å selge settene videre til andre uten å tape penger? Edited by Kjell H. - 29 desember 2010 at 14:55 |
||
Post Reply | Page <1234 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |