BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen! |
Post Reply | Page 123 5> |
Author | ||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 februar 2011 at 08:20 |
|
Noen som har prøvd å kjøre med dobbeltsett?
Det har vi prøvd på FREMO-treffet på Nærbø. Men kobblene på settene er ikke gode nok til å kunne gjøre det. Er det fler som har erfaringer med dette? |
||
Eirik
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synes den er fin med logoen, jeg! Det var jo slik de var da de kom i trafik.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
webmaster
Administratorgruppen Joined: 05 desember 2010 Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enig! Det er vel denne du mente? Gode, gamle "Risemerra"! |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
A matter of life and death
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I katalogen NMJ delte ut samtidig med messa i Nürnberg står det at de skal lage GMB 71, GMB 71 original, NSB BM 73 Signatur og NSB BM 73b Agenda. At de da lager BM 71 uten Signaturdesign først er vel mere pussig, når det ikke står nevnt i katalogen. Edited by MY1201 - 24 januar 2011 at 17:05 |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ har mulighet for et par varianter til... Dette bildet ble tatt på Drammen st. i dag.
Ideen er ikke så ny egentlig. Dette bildet ble tatt av et type 73-sett på Strømmen i 1999, selv om littereringen sier 71 212! |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis det er salget som gjorde at man lagde en versjon til, så er det rart at "Signatur-varianten" med art.nr. 81.202 er nevnt i info-arket som følger med det første opplaget.
"Alle vognene har midstilt Signatur logo og siste utgaven av NSB emblemet." Kan umulig stemme, da Signatur-logoen ble fjernet FØR det siste vingehjulet ble lansert. Det nest siste vingehjulet derimot, ... |
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg var så heldig her en dag i uka å være på rett sted til rett tid og fikk tatt en video av BM73 og El 18 som treffes på Sandnes stasjon
Edited by lklende - 15 januar 2011 at 21:48 |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var helt lik første edition, men hadde i tillegg Signaturlogo midt på vognkassen sirka, som orginalen. Mye finere uten logoen.
Arne
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Off.... Petter da..... |
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Petter
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det noen som har bilder av Signatur??
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det var ikke lett! Men fikk det til til slutt..
Jeg er fornøyd med min signatur, går godt på roco-geoline skinner også |
||
Christian L.
|
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg synes det er lettest å åpne vognene ved å starte helt i en av endene. Vipp forsiktig i nedre hjørne på hver side og prøv å få "golvet" litt ned. Deretter må du prøve å få tak og vippe litt ut ved nærmeste boggi før du trekker "golvet" litt lenger ned. Har du først fått løsnet skikkelig i den ene enden av vogna, kommer den andre enden mer eller mindre av seg selv..
Edited by lklende - 11 januar 2011 at 22:39 |
||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Akkurat det er en liten tålmodighetsprøve. Det står i bruksanvisningen, men det er noen plastfester som stikker lengre inn i vognen som sitter ganske så godt fast. Finner du rette stedet å klemme slik at plastfestene mister grep, får du det til. Edited by PaTrond - 12 september 2013 at 23:17 |
||
|
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Hvordan får jeg åpnet vognen og satt inn decoder? Jeg får det ikke til. Har fått av endene, men får ikke ut understellet/bunndelen... |
||
Christian L.
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Pussig at NMJ hadde Signaturlogoen og den nye NSB-logoen ferdig så raskt! Nei dette har nok vært en lur salgsfremgangsmåte. Si først at opplaget er lite. Da selger du fort unna. Så sier du etterpå at vi p.g.a. stooor etterspørsel har du laget et nytt opplag. Og uten de nye logoene hadde det nok gått rett hjem hos folket.
Velvel. Modellene er fine de. Og Finn er Finn...
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I og med at NMJ skriver på sine sider at de ba fabrikken fortsette produksjonen uten stans er nok disse settene temmelig identiske. De hade ikke klart å lage settene så raskt ellers ville jeg tro.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå som den etteranmeldte batchen fra NMJ med BM 73 Signatur er kommet ville det være fint om noen legger ut beskrivelse av om det er foretatt noen endringer av alle de påpekte svakhetene ved togsettet i denne tråden. Innredning? (Agenda/farver) Skinnebremsene? Boggiene? Hjuldimensjon?Videoutstikket bakover? (Størrelse) Annet?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott illustrert! Da blir det ikke noe 73-sett her i gården før de leveres med skikkelige hjul
|
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for svar og svært gode og illustrerende bilder! Det blir spennende å se hvordan dette vil fungere på AC- modellene med Märklin C- eller K- skinner. Kanskje best å droppe forhåndsbestillingen, og se hvordan dette blir i praksis først. Må kanskje håpe på hjulbytte!
Ser frem til din neste tråd! |
||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Siden du henviser til meg, kan jeg jo svare at jeg synes absolutt problemene er til å leve med, selv om jeg nok synes NMJ kunne tilby et rimelig innbytteprogram for de som måtte ønske det og har behov for hjul med mindre flenser. Jeg har tatt noen flere bilder som illustrerer. Første bildet nedenfor viser et hjul fra Restaurantvogn NMJ Topline NSB R1 21259 øverst med hjul fra NMJ BM73 nederst. Her vises tydelig at flensen til BM73 er større. Hjulene skal ha samme diameter. På neste bilde viser det hvordan dette tar seg ut på en Geoline code 83 skinne: Som vi ser, kan det fort skje at hjulene tar borti skinnelaskene. Men de av oss som også kjører gamle lok fra bl a Fleischmann, vet at dette er nokså bagatellmessig i forhold til hva et slikt gammelt lok skaper av problemer på nye skinner. For min egen del, så vil ikke dette være et problem i praksis, da jeg kommer til å kjøre BM73 på Tillig code 83 uten lasker, dvs loddet sammen. Nå synes jeg det er på tide å utforske de mange flotte egenskapene ved BM73, og siden ingen andre har gjort det, starter jeg en tråd om belysning i vognene. Det har vært et innlegg om det i denne tråden tidligere, men det ble vel med det?
|
||
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mente selvsagt signatur.
|
||
Tut, tut.
|
||
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har Agenda'en kommet enda?
|
||
MvH
Thomas Olsen |
||
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen som har bilder av Agenda design?
|
||
Tut, tut.
|
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dvs, den er i butikken for salg hos NMJ fra i morgen fredag.
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kommet allerede?
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
73 Signature er i hus
|
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt nytt år, kjære MJ- frender!
Det ser ut til at BM73 selger godt, selv om det har fremkommet enkelte uheldigheter ved settet i denne tråden. Jeg venter på AC- utgaven(e), men er litt skuffet over at modellen ikke ble litt bedre på enkelte punkter. Designmessig har produsenten så vidt jeg kan se ikke vært helt heldig med kurvene i øvre deler av frontpartiet, dette er leit, selv om disse kurvene kanskje ikke er de enkleste å få til. Hvis vi ser på bildene fra TeVe på side 4 i tråden, så viser disse de forskjeller mellom forbildet og modellen som jeg sikter til, spesielt fra ca lyktehøyde og oppover/ bakover. Ellers er det skuffende å lese om kvalitetsproblemene med hjul og boggi som Iklende beskriver godt med ord og bilder på side 5 i tråden. Det hadde vært greit å høre fra NMJ ang de punkter ved settet som er påpekt her i tråden, særlig angående hjulproblematikken i forhold til NEM- normene. Nå er det en stund siden de første av dere fikk BM73 i hus, og det kunne være kjekt å høre litt mer om brukererfaringene deres så langt, om problemene er til å leve med og om togsettet fungerer greit. En liten videosnutt hadde også gjort seg! Jeg ønsker alle en fortsatt strålende start på 2011! Mvh El Loco |
||
Post Reply | Page 123 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |