MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt Marklin Anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt Marklin Anlegg

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt Marklin Anlegg
    Posted: 01 desember 2010 at 20:22
Hei
Holder på å planlegge et nytt marklin anlegg, en har kjørt meg litt fast. Trenger litt hjelp/forsla til følgende:
 
1 Plassering av stasjon med to eller tre spor
2 Plassering av gruve med et lastespor
3 Grustak med et lastespor
4 eventuellt et sagbruk med lastespor
 
Andre endringer og forslag, kom med de!!!
 
 
Lengde 400cm
Bredde 350cm
Grid er på 20cm*20cm
 
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 09:33
Hei
Jeg ville brutt opp symmetrien litt i sporleggingen. Dobbeltsporet gir deg fine trafikkmuligheter men hva med å få litt terreng også på yttersiden. Vurder bruk av fleksispor som gir myke fine kurver. Oppstillingsporene ligger fint ved lokstall og dreieskive. Du trenger en forbindelse mellom dreieskiva og nærmeste stikkspor ellers "kjører du deg fast" når lokbevegelsene står i kø :-)
Hva med en havn? Gir flotte aktivitetsmuligheter. Da trenger du et sidespor med et par avgreninger. Du har fine muligheter på den plassen som kan disponeres.Smile
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 09:58
Det er alltid litt vanskelig å gi råd i slike saker. Man har ulike ønsker om hva man vil få til med et MJ-anlegg. Du har ganske brukbar plass, så her er det mange muligheter. Hvis jeg skal komme med forslag her, vil jeg i tilfelle vite hva som er viktig å få med av elementer (du har vel angitt noen allerede), og så ta utgangspunkt i det men ellers kunne boltre meg fritt med hvordan lage et spennende anlegg innenfor det angitte arealet. Hvor dør(er) og evt. vinduer man må ta hensyn til, er også viktig å vite.
Svein S
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 11:01
Hei Svein
Døren er der det rosa feltet er, ingen vinduer å ta hensyn til. Jeg tenkte å lagge en liten "bro" som jeg kan løfte bort ved behov.
Glemte også å nevne at det er c-skinner så ingen flexi desverre.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 11:56
 
Originally posted by Vigulf Vigulf wrote:

Glemte også å nevne at det er c-skinner så ingen flexi desverre.
 

Men det finnes fleksispor for K-skinner og overgangsskinner mellom K og C, så det gir i hvert fall teoretisk muligheter for partier med fleksibelt spor? Eller hva er erfaringene med slikt?

Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 12:25

Hei

For å få en myk sporføring med C-skinner bør du bruke en kombinasjon av kurveskinnene med de største radiene - f.eks. 24430, 24530 og 24912. Da trenger du ikke bruke flexiskinner.

Se ellers mange detaljer og bilder fra dette anlegget som Gleng MJ-klubb har bygget for Lions i Sarpsborg.

Trenger du korte skinnebiter med stor radius kan også C-skinnene kuttes og skjøtes. Kutt i selve plastikken med løvsag og lim ballaststykkene sammen med 2-komponent-lim (araldit rapid). Skinnestrengen kuttes bare i enden av det ferdige kortere skinnestykket.

Ballasten kan også gjøre meget forbilderiktig - se også bildene fra byggebloggen ovenfor.


En annet tips angående sporplanen: Bygg heller enkeltspor mellom stasjonene med fine slanke kurver. Det er mest vanlig med enkeltspor på hovedstrekningene her i Norge.

Stasjonene bør ha noen korte sidespor med lasterampe og tilknytning til en lokal industri f.eks. et sagbruk eller havnespor. Som nevnt av andre bør du ha flere uttrekksspor dersom du skal ha en skiftebanegård. Dette for at skiftingen av togene skal kunne skje uten å måtte kjøre ut i hovedtogspor.



hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 12:26
Man kan fint bygge strekninger som er "usymetriske" med C-skinner i de største radiene. Dette er C-skinner:



Edit: Slått av Kjell med ett minutt. :)

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen - 02 desember 2010 at 12:27
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 12:28
Der slo jeg deg med 1 minutt gett - Heine. Wink
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 12:50
Her er det jeg satt å jobbet med før jeg så svaret :
 
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 13:11
Et kritisk spørsmål til siste sporplan: Hva er tanken bak en stasjon med avgrening til tre spor på den ene kjøreretningen men ingen i den andre?
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 13:29
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hei

For å få en myk sporføring med C-skinner bør du bruke en kombinasjon av kurveskinnene med de største radiene - f.eks. 24430, 24530 og 24912. Da trenger du ikke bruke flexiskinner.

Vel, vel. Det hjelper litt og den største radiene på 111 cm gir et godt inntrykk, men det erstatter ikke de mulighetene for vakker og forbilderiktig sporgeometri som man får muligheten av ved et fleksibelt spor med valgfri radius. For eksempel vil nytten av overgangskurver være større jo mindre radien er, og en korrekt overgangskurve har varierende radius fra uendelig der den treffer rettsporet til den radien den møtende kurven med fast radius har. 

Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 13:52
Originally posted by ses ses wrote:

og en korrekt overgangskurve har varierende radius fra uendelig der den treffer rettsporet til den radien den møtende kurven med fast radius har. 



Det er sant, men det er så å si ikke synlig i praksis mener jeg. Ref bildet jeg la ut her. Klarer du å se overgangen mellom de forskjellige radiene i den lange kurven fremst i bildet? Dessuten har K-skinnene mye bredere midtkontakter, og jeg synes det ødelegger mer visuelt enn mangelen på perfekte overgangskurver.

Men tro ikke at jeg er motstander av fleksiskinner. Aller helst ville jeg hatt fleksi uten midtkontakter. Smile

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 14:40
 
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

... og en korrekt overgangskurve har varierende radius fra uendelig der den treffer rettsporet til den radien den møtende kurven med fast radius har. 

Det er sant, men det er så å si ikke synlig i praksis mener jeg. Ref bildet jeg la ut her. Klarer du å se overgangen mellom de forskjellige radiene i den lange kurven fremst i bildet? 

Jeg vil nå helst se det med blotte øyet, for synsvinkelen har mye å si. Men jeg er enig i at bildene du viser gir et pent inntrykk.

Men det viktigste er ikke det visuelle med selve sporet, men hvordan toget ter seg. Hensikten med overgangskurver er å forbedre hvordan toget "tar" kurven. Sideforskyvningen mellom vognene idet den går over fra rett til kurve kan være ganske stor i det en vogn er på rett og den neste i kurven, og større jo skarpere kurven er. For materiell i 1:1 med buffere er en slik forskyvning uheldig sikkerhetsmessig fordi bufferplatene kan gå klar av hverandre og så hekte seg i hverandre. Det er en av årsakene til at man derfor ikke kan koble vogner i MJ buffer til buffer dersom man altså ikke bruker overgangskurver.  Overgangskurven gjør at dette utslaget ikke skjer brått, men gradvis gjennom overgangen. Toget får altså en langt mer naturlig gange på sporet med overgangskurver enn uten. Slik sett kan overgangskurver til en viss grad sminke bort små kurveradier. 

Overgangskurver stjeler litt plass både i lengden og i en kruves effektive radius, men ikke all verdens heller. Et par cm forskyvning og en overgangskurve på en 40-50 cm, vil kreve at en i utgangspunktet 75 cm radius kurve (mye brukt minimumstandard av mange i 2R) kortes inn til 73 cm, og at man tar 20-25 av den tilstøtende rettstrekningen (eller kurve med større radius) til overgangens forlengelse ut av kurven.

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Dessuten har K-skinnene mye bredere midtkontakter, og jeg synes det ødelegger mer visuelt enn mangelen på perfekte overgangskurver.

Se, det er en interessant opplysning, og det var noen slike erfaringer jeg var ute etter når jeg spurte etter erfaringer med K og C-skinner. Da blir valget vanskeligere, men jeg vil nok helle i retning av C-skinner med bruk av store radier i kruvens ender. Eller..... Wink

Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 15:14
 
Hva med å la skive og lokstall bytte plass? Da kan du unngå kø til stallen Wink
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 17:27

Ser av kommentarene at jeg kanskje skal re tenke annlegget en smule. Tanken var at jeg skulle kunne kjøre en eller flere passasjertog samtidig som jeg kjørte feks kjørte godstog.

Jeg er vel omtrent like kreativ som en leca blokk så om noen har noen ideer for et rom på 4*3,5m såtar jeg de gjerne i mot.
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 17:31
 Dette er gammle anlegget mitt det består av 6 moduler, hovedplata er 125*245, rangeringsgården er på 60*130
Digitalisert og styres fra en Sentral Station v2 og en mobil station + et par bryterpaneler.
Det jeg savnet mest her  var muligheten til å kjøre flere tog samtidig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 19:57
Originally posted by Vigulf Vigulf wrote:

Ser av kommentarene at jeg kanskje skal re tenke annlegget en smule. Tanken var at jeg skulle kunne kjøre en eller flere passasjertog samtidig som jeg kjørte feks kjørte godstog.

Jeg er vel omtrent like kreativ som en leca blokk så om noen har noen ideer for et rom på 4*3,5m såtar jeg de gjerne i mot.


Betyr det at du ønsker et anlegg der et par tog kan surre og gå av seg selv, mens du selv kjører et godstog manuelt som skal utføre diverse oppdrag med inn- og utsetting av vogner?
Svein S
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 20:42
Ja noen slikt var planen, jeg ønsker å bygge et levende "kjøre anlegg" Vurderer også faller car system i tillegg. Men i forhold til det jeg har nå. ønsker jeg at det skal være litt størrelse og "dybde"
Har også vurdert 8-talls løsninger med dobbelt hovedspor. Togkjellern er vel i tillegg til tatoget.blogg.no hoved innspirasjonen.
 
Likte også godt anlegget til Gleng Mj-Klubb som er nevnt litt lenger opp. Men ønsker det litt større, og med dobbelt spor...


Edited by Vigulf - 02 desember 2010 at 20:45
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 20:53
Har du noe form for automatisk styring eller planer om å skaffe noe slikt? Jeg tenker på hvilke muligheter du tenker deg for de togene som skal gå "av seg selv". Digitalstyring av lokene?  
Svein S
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 20:54
Originally posted by ses ses wrote:

Har du noe form for automatisk styring eller planer om å skaffe noe slikt? Jeg tenker på hvilke muligheter du tenker deg for de togene som skal gå "av seg selv". Digitalstyring av lokene?  
 
 
Ikke noe pendel automatikk bruker Sentral Station til å kjøre de med.
 
Har også sett litt på Nr6 anlegget ditt. sitter å tegner litt på papir for å se muligheten om å heller ha en øy i mitten av rommet


Edited by Vigulf - 02 desember 2010 at 21:05
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 21:40
Jeg har i all hast laget en skisse. Den er ikke kontrollmålt på noen som helst måte om det er plass til alt dette, men kanskje en ide går an evt. å bygge videre på.
Tanken er en dobbeltsporet rundbane i det amerikanerne ville kalt dogbone, og lagt slik at den krysser seg selv et par ganger. Den er tegnet med fet sort strek. Den har to synlige stasjoner hvorav den minste har en avgrening til en sidebane (rød) som stiger opp over dobbeltsporbanen. Jeg har latt den gå til en endestasjon som ligger på en utstikker, men dette kan jo også være et industriområde - eller gruve. Så går den videre i høyden og ender i en endestasjon. På denne sidebanen bør det legges inn sidespor til bedrifter slik at det skapes trafikk og kjøreoppdrag her, mens flere tog kan surre på dobbeltsporbanen. Litt enkel signalstyring på den vil kunne gi mulighet for et par tog i hver retning på dobbeltspor som går av seg selv.
Jeg har bevisst ikke lagt noe bane forbi døråpningen. Dermed har du fri passasje inn (på det gule). For å få plass til å vende dobbeltsporet nede til høyre, må man imidlertid legge passasjen inn i vinkel.


Svein S
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 22:21
Da har jeg begynt å tegne etter forslaget ditt. Dobbelt sporet er ferdig
 etter din mal. litt jsuteringer trengs.
 
 
Spm: 1 Hva tror du om å kjøre denne delen i to høyder. Stasjonen i hver sin høyde?
 
 
 


Edited by Vigulf - 02 desember 2010 at 22:23
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 22:39
Originally posted by Vigulf Vigulf wrote:

.... i forhold til det jeg har nå. ønsker jeg at det skal være litt størrelse og "dybde"


Jeg heller til den oppfatningen at det ikke er så nøye med "dybde" på et hjemmeanlegg (jeg regner da med at du mener fx avstand fra anleggskant og inn til vegg). Mange gode eksempler på at veggen kan være med på å skape dybde Smile

Et smalere anlegg kan gi lengre kjørestrekninger, er enklere å jobbe med og raskere å "kle på" med landskap etc.
Et smalt langs-veggen-anlegg gir også plass til en øy, som nevnt; og denne øya kan jo være dobbelt så bred som langs-veggen-delene og fremdeles være like håndterbart Wink

Edit: Ja, ja, sånn går'e når en ikke leser side 2 ... Embarrassed


Edited by b e pedersen - 02 desember 2010 at 22:43
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 22:58
Du får nok mer ut av stasjonene dersom de på begge steder ligger øverst, men det gir endel stigninger opp og ned. Dersom 8 cm høydeforskjell er nok, kan det gjøres omtrent slik. Men du må trekke sporene øverst fra hverandre for der kan de ikke ligge oppå hverandre. Jeg har også antydet en noe annen løsning for vekselplassering på avgreningsstasjonen for dels å få litt lenger sidespor, dels for å unngå en ekkel trippel S-kurve.


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 23:15
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:



Jeg heller til den oppfatningen at det ikke er så nøye med "dybde" på et hjemmeanlegg (jeg regner da med at du mener fx avstand fra anleggskant og inn til vegg). Mange gode eksempler på at veggen kan være med på å skape dybde Smile

Et smalere anlegg kan gi lengre kjørestrekninger, er enklere å jobbe med og raskere å "kle på" med landskap etc.
Et smalt langs-veggen-anlegg gir også plass til en øy, som nevnt; og denne øya kan jo være dobbelt så bred som langs-veggen-delene og fremdeles være like håndterbart Wink



Mye klokt i dette. Det er fint plass til en ganske brei halvøy som en bane kan vende på. Jeg så litt på målene for en slik, og hvs du setter av min 60 cm til passasje, så blir det igjen 40 cm bredde på det smaleste:


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 23:26
Da kan man kanskje gjøre noe slikt:


Svein S
Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2010 at 10:53
Da har jeg sett på forslagene og tegnet et nytt utkast.
Det er brukt raie 5 og 4 primært da jeg ønsker å kunne kjøre "lange" vogner uten at de kutter svingen.
Tror jeg har fått med meg allt nå. Mangler litt på  strekningen bak stasjonen. Ble bare en stasjon nå på dette utkastet. Men ser på muligheten for å legge til en liten stasjone ved siden av.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2010 at 11:13

Hva betyr de ulike bunnfargene hvitt, grått og mørkegrått? Ulike nivåer?

Sporet bak stasjonen ligger veldig tett på og i et høyere nivå?

Lokstallen grener ut fra hovedspor langt borte fra stasjonen. Det vanlige er at lokstaller ligger på en stasjon. Men hvis du kobler lokstallen til sporet på vei ut av stasjonen i stedet, er det fikset. Foreslår også at dobbeltsporet som omkranser selve stallen helt eller delvis legges i tinnel siden en slik 180 graders sving rundt bygningen er ganske virkelighetsfjern. Hvis du lar stasjonområdet ligge på et litt høyere plan enn resten vil en slik tunnel heller ikke bli så rar.

Hvis du i det hele tatt gjør dette til et anlegg som viser en stasjon med alle tilhørende herligheter og sidespor, kan du legge resten av banen usynlig og nedsenket, og du vil kunne få større stasjonsareal å boltre deg på også. Da kan du også få plass til en skyggestasjon under stasjonen for å kunne maganisere flere tog.

Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2010 at 11:15
Jeg ville ikke lagt sporet skjult hele svingen nede til høyre. Men kanskje heller vurdert å ha dobbeltsporet bak stasjonen skjult.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Vigulf View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2010 at 12:29
Sporet bak stasjonen ligger etter tegningen 10cm høyere. Her tenkte jeg å male/foliere dypere bakgrunn.
Skyggestasjon har jeg tenkt på da jeg ikke har nok spor ved stallen til vogner.
Slik det er tegnet nå er det stigning fra stasjonen og rundt svingen(e) opp til nivå 1, så sporet er nedsenket bak stallen, skal teste ideen med å lage tunnel her også.
På høyre side tegnet jeg tunnel for at gruve/grustak skulle få litt mer fjell rundt seg.
 
Det eneste jeg mangler nå er muligheten til å lage en liten militær base til MFOR settet mitt.
 
Hvit er grunn / baseline
Lyse grått er nivå 1
Mørke grått er nivå 2
Rødt er område for brytere etc
Rosa er ledig gulvplass
Blått er vann
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.