Nytt Marklin Anlegg
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5842
Printed Date: 22 november 2024 at 17:10 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Nytt Marklin Anlegg
Posted By: Vigulf
Subject: Nytt Marklin Anlegg
Date Posted: 01 desember 2010 at 20:22
Hei
Holder på å planlegge et nytt marklin anlegg, en har kjørt meg litt fast. Trenger litt hjelp/forsla til følgende:
1 Plassering av stasjon med to eller tre spor
2 Plassering av gruve med et lastespor
3 Grustak med et lastespor
4 eventuellt et sagbruk med lastespor
Andre endringer og forslag, kom med de!!!
Lengde 400cm
Bredde 350cm
Grid er på 20cm*20cm
|
Replies:
Posted By: Arne Lie
Date Posted: 02 desember 2010 at 09:33
Hei
Jeg ville brutt opp symmetrien litt i sporleggingen. Dobbeltsporet gir deg fine trafikkmuligheter men hva med å få litt terreng også på yttersiden. Vurder bruk av fleksispor som gir myke fine kurver. Oppstillingsporene ligger fint ved lokstall og dreieskive. Du trenger en forbindelse mellom dreieskiva og nærmeste stikkspor ellers "kjører du deg fast" når lokbevegelsene står i kø :-)
Hva med en havn? Gir flotte aktivitetsmuligheter. Da trenger du et sidespor med et par avgreninger. Du har fine muligheter på den plassen som kan disponeres.
mvh
Arne L
------------- Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 09:58
Det er alltid litt vanskelig å gi råd i slike saker. Man har ulike ønsker om hva man vil få til med et MJ-anlegg. Du har ganske brukbar plass, så her er det mange muligheter. Hvis jeg skal komme med forslag her, vil jeg i tilfelle vite hva som er viktig å få med av elementer (du har vel angitt noen allerede), og så ta utgangspunkt i det men ellers kunne boltre meg fritt med hvordan lage et spennende anlegg innenfor det angitte arealet. Hvor dør(er) og evt. vinduer man må ta hensyn til, er også viktig å vite.
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 02 desember 2010 at 11:01
Hei Svein
Døren er der det rosa feltet er, ingen vinduer å ta hensyn til. Jeg tenkte å lagge en liten "bro" som jeg kan løfte bort ved behov.
Glemte også å nevne at det er c-skinner så ingen flexi desverre.
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 11:56
Vigulf wrote:
Glemte også å nevne at det er c-skinner så ingen flexi desverre.
|
Men det finnes fleksispor for K-skinner og overgangsskinner mellom K og C, så det gir i hvert fall teoretisk muligheter for partier med fleksibelt spor? Eller hva er erfaringene med slikt?
------------- Svein S
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 desember 2010 at 12:25
Hei
For å få en myk sporføring med C-skinner bør du bruke en kombinasjon av kurveskinnene med de største radiene - f.eks. 24430, 24530 og 24912. Da trenger du ikke bruke flexiskinner. Se ellers mange detaljer og bilder fra http://gleng.org/lions/ - dette anlegget som Gleng MJ-klubb har bygget for Lions i Sarpsborg. Trenger du korte skinnebiter med stor radius kan også C-skinnene kuttes og skjøtes. Kutt i selve plastikken med løvsag og lim ballaststykkene sammen med 2-komponent-lim (araldit rapid). Skinnestrengen kuttes bare i enden av det ferdige kortere skinnestykket. Ballasten kan også gjøre meget forbilderiktig - se også bildene fra byggebloggen ovenfor.
En annet tips angående sporplanen: Bygg heller enkeltspor mellom stasjonene med fine slanke kurver. Det er mest vanlig med enkeltspor på hovedstrekningene her i Norge. Stasjonene bør ha noen korte sidespor med lasterampe og tilknytning til en lokal industri f.eks. et sagbruk eller havnespor. Som nevnt av andre bør du ha flere uttrekksspor dersom du skal ha en skiftebanegård. Dette for at skiftingen av togene skal kunne skje uten å måtte kjøre ut i hovedtogspor.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 02 desember 2010 at 12:26
Man kan fint bygge strekninger som er "usymetriske" med C-skinner i de største radiene. Dette er C-skinner:
Edit: Slått av Kjell med ett minutt. :)
Mvh Heine
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 desember 2010 at 12:28
Der slo jeg deg med 1 minutt gett - Heine.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 02 desember 2010 at 12:50
Her er det jeg satt å jobbet med før jeg så svaret :
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 13:11
Et kritisk spørsmål til siste sporplan: Hva er tanken bak en stasjon med avgrening til tre spor på den ene kjøreretningen men ingen i den andre?
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 13:29
KjellAn wrote:
Hei
For å få en myk sporføring med C-skinner bør du bruke en kombinasjon av kurveskinnene med de største radiene - f.eks. 24430, 24530 og 24912. Da trenger du ikke bruke flexiskinner.
|
Vel, vel. Det hjelper litt og den største radiene på 111 cm gir et godt inntrykk, men det erstatter ikke de mulighetene for vakker og forbilderiktig sporgeometri som man får muligheten av ved et fleksibelt spor med valgfri radius. For eksempel vil nytten av overgangskurver være større jo mindre radien er, og en korrekt overgangskurve har varierende radius fra uendelig der den treffer rettsporet til den radien den møtende kurven med fast radius har.
------------- Svein S
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 02 desember 2010 at 13:52
ses wrote:
og en korrekt overgangskurve har varierende radius fra uendelig der den treffer rettsporet til den radien den møtende kurven med fast radius har. |
Det er sant, men det er så å si ikke synlig i praksis mener jeg. Ref bildet jeg la ut her. Klarer du å se overgangen mellom de forskjellige radiene i den lange kurven fremst i bildet? Dessuten har K-skinnene mye bredere midtkontakter, og jeg synes det ødelegger mer visuelt enn mangelen på perfekte overgangskurver.
Men tro ikke at jeg er motstander av fleksiskinner. Aller helst ville jeg hatt fleksi uten midtkontakter.
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 14:40
Heine Pedersen wrote:
ses wrote:
... og en korrekt overgangskurve har varierende radius fra uendelig der den treffer rettsporet til den radien den møtende kurven med fast radius har. |
Det er sant, men det er så å si ikke synlig i praksis mener jeg. Ref bildet jeg la ut her. Klarer du å se overgangen mellom de forskjellige radiene i den lange kurven fremst i bildet? |
Jeg vil nå helst se det med blotte øyet, for synsvinkelen har mye å si. Men jeg er enig i at bildene du viser gir et pent inntrykk. Men det viktigste er ikke det visuelle med selve sporet, men hvordan toget ter seg. Hensikten med overgangskurver er å forbedre hvordan toget "tar" kurven. Sideforskyvningen mellom vognene idet den går over fra rett til kurve kan være ganske stor i det en vogn er på rett og den neste i kurven, og større jo skarpere kurven er. For materiell i 1:1 med buffere er en slik forskyvning uheldig sikkerhetsmessig fordi bufferplatene kan gå klar av hverandre og så hekte seg i hverandre. Det er en av årsakene til at man derfor ikke kan koble vogner i MJ buffer til buffer dersom man altså ikke bruker overgangskurver. Overgangskurven gjør at dette utslaget ikke skjer brått, men gradvis gjennom overgangen. Toget får altså en langt mer naturlig gange på sporet med overgangskurver enn uten. Slik sett kan overgangskurver til en viss grad sminke bort små kurveradier. Overgangskurver stjeler litt plass både i lengden og i en kruves effektive radius, men ikke all verdens heller. Et par cm forskyvning og en overgangskurve på en 40-50 cm, vil kreve at en i utgangspunktet 75 cm radius kurve (mye brukt minimumstandard av mange i 2R) kortes inn til 73 cm, og at man tar 20-25 av den tilstøtende rettstrekningen (eller kurve med større radius) til overgangens forlengelse ut av kurven.
Heine Pedersen wrote:
Dessuten har K-skinnene mye bredere midtkontakter, og jeg synes det ødelegger mer visuelt enn mangelen på perfekte overgangskurver. |
Se, det er en interessant opplysning, og det var noen slike erfaringer jeg var ute etter når jeg spurte etter erfaringer med K og C-skinner. Da blir valget vanskeligere, men jeg vil nok helle i retning av C-skinner med bruk av store radier i kruvens ender. Eller.....
------------- Svein S
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 02 desember 2010 at 15:14
Hva med å la skive og lokstall bytte plass? Da kan du unngå kø til stallen
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 02 desember 2010 at 17:27
Ser av kommentarene at jeg kanskje skal re tenke annlegget en smule. Tanken var at jeg skulle kunne kjøre en eller flere passasjertog samtidig som jeg kjørte feks kjørte godstog.
Jeg er vel omtrent like kreativ som en leca blokk så om noen har noen ideer for et rom på 4*3,5m såtar jeg de gjerne i mot.
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 02 desember 2010 at 17:31
Dette er gammle anlegget mitt det består av 6 moduler, hovedplata er 125*245, rangeringsgården er på 60*130
Digitalisert og styres fra en Sentral Station v2 og en mobil station + et par bryterpaneler.
Det jeg savnet mest her var muligheten til å kjøre flere tog samtidig.
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 19:57
Vigulf wrote:
Ser av kommentarene at jeg kanskje skal re tenke annlegget en smule. Tanken var at jeg skulle kunne kjøre en eller flere passasjertog samtidig som jeg kjørte feks kjørte godstog.
Jeg er vel omtrent like kreativ som en leca blokk så om noen har noen ideer for et rom på 4*3,5m såtar jeg de gjerne i mot. |
Betyr det at du ønsker et anlegg der et par tog kan surre og gå av seg selv, mens du selv kjører et godstog manuelt som skal utføre diverse oppdrag med inn- og utsetting av vogner?
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 02 desember 2010 at 20:42
Ja noen slikt var planen, jeg ønsker å bygge et levende "kjøre anlegg" Vurderer også faller car system i tillegg. Men i forhold til det jeg har nå. ønsker jeg at det skal være litt størrelse og "dybde"
Har også vurdert 8-talls løsninger med dobbelt hovedspor. Togkjellern er vel i tillegg til tatoget.blogg.no hoved innspirasjonen.
Likte også godt anlegget til Gleng Mj-Klubb som er nevnt litt lenger opp. Men ønsker det litt større, og med dobbelt spor...
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 20:53
Har du noe form for automatisk styring eller planer om å skaffe noe slikt? Jeg tenker på hvilke muligheter du tenker deg for de togene som skal gå "av seg selv". Digitalstyring av lokene?
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 02 desember 2010 at 20:54
ses wrote:
Har du noe form for automatisk styring eller planer om å skaffe noe slikt? Jeg tenker på hvilke muligheter du tenker deg for de togene som skal gå "av seg selv". Digitalstyring av lokene? |
Ikke noe pendel automatikk bruker Sentral Station til å kjøre de med.
Har også sett litt på Nr6 anlegget ditt. sitter å tegner litt på papir for å se muligheten om å heller ha en øy i mitten av rommet
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 21:40
Jeg har i all hast laget en skisse. Den er ikke kontrollmålt på noen som helst måte om det er plass til alt dette, men kanskje en ide går an evt. å bygge videre på. Tanken er en dobbeltsporet rundbane i det amerikanerne ville kalt dogbone, og lagt slik at den krysser seg selv et par ganger. Den er tegnet med fet sort strek. Den har to synlige stasjoner hvorav den minste har en avgrening til en sidebane (rød) som stiger opp over dobbeltsporbanen. Jeg har latt den gå til en endestasjon som ligger på en utstikker, men dette kan jo også være et industriområde - eller gruve. Så går den videre i høyden og ender i en endestasjon. På denne sidebanen bør det legges inn sidespor til bedrifter slik at det skapes trafikk og kjøreoppdrag her, mens flere tog kan surre på dobbeltsporbanen. Litt enkel signalstyring på den vil kunne gi mulighet for et par tog i hver retning på dobbeltspor som går av seg selv. Jeg har bevisst ikke lagt noe bane forbi døråpningen. Dermed har du fri passasje inn (på det gule). For å få plass til å vende dobbeltsporet nede til høyre, må man imidlertid legge passasjen inn i vinkel.
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 02 desember 2010 at 22:21
Da har jeg begynt å tegne etter forslaget ditt. Dobbelt sporet er ferdig
etter din mal. litt jsuteringer trengs.
Spm: 1 Hva tror du om å kjøre denne delen i to høyder. Stasjonen i hver sin høyde?
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 02 desember 2010 at 22:39
Vigulf wrote:
.... i forhold til det jeg har nå. ønsker jeg at det skal være litt størrelse og "dybde" |
Jeg heller til den oppfatningen at det ikke er så nøye med "dybde" på et hjemmeanlegg (jeg regner da med at du mener fx avstand fra anleggskant og inn til vegg). Mange gode eksempler på at veggen kan være med på å skape dybde
Et smalere anlegg kan gi lengre kjørestrekninger, er enklere å jobbe med og raskere å "kle på" med landskap etc. Et smalt langs-veggen-anlegg gir også plass til en øy, som nevnt; og denne øya kan jo være dobbelt så bred som langs-veggen-delene og fremdeles være like håndterbart
Edit: Ja, ja, sånn går'e når en ikke leser side 2 ...
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 22:58
Du får nok mer ut av stasjonene dersom de på begge steder ligger øverst, men det gir endel stigninger opp og ned. Dersom 8 cm høydeforskjell er nok, kan det gjøres omtrent slik. Men du må trekke sporene øverst fra hverandre for der kan de ikke ligge oppå hverandre. Jeg har også antydet en noe annen løsning for vekselplassering på avgreningsstasjonen for dels å få litt lenger sidespor, dels for å unngå en ekkel trippel S-kurve.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 23:15
b e pedersen wrote:
Jeg heller til den oppfatningen at det ikke er så nøye med "dybde" på et hjemmeanlegg (jeg regner da med at du mener fx avstand fra anleggskant og inn til vegg). Mange gode eksempler på at veggen kan være med på å skape dybde
Et smalere anlegg kan gi lengre kjørestrekninger, er enklere å jobbe med og raskere å "kle på" med landskap etc. Et smalt langs-veggen-anlegg gir også plass til en øy, som nevnt; og denne øya kan jo være dobbelt så bred som langs-veggen-delene og fremdeles være like håndterbart
|
Mye klokt i dette. Det er fint plass til en ganske brei halvøy som en bane kan vende på. Jeg så litt på målene for en slik, og hvs du setter av min 60 cm til passasje, så blir det igjen 40 cm bredde på det smaleste:
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2010 at 23:26
Da kan man kanskje gjøre noe slikt:
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 03 desember 2010 at 10:53
Da har jeg sett på forslagene og tegnet et nytt utkast.
Det er brukt raie 5 og 4 primært da jeg ønsker å kunne kjøre "lange" vogner uten at de kutter svingen.
Tror jeg har fått med meg allt nå. Mangler litt på strekningen bak stasjonen. Ble bare en stasjon nå på dette utkastet. Men ser på muligheten for å legge til en liten stasjone ved siden av.
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2010 at 11:13
Hva betyr de ulike bunnfargene hvitt, grått og mørkegrått? Ulike nivåer?
Sporet bak stasjonen ligger veldig tett på og i et høyere nivå? Lokstallen grener ut fra hovedspor langt borte fra stasjonen. Det vanlige er at lokstaller ligger på en stasjon. Men hvis du kobler lokstallen til sporet på vei ut av stasjonen i stedet, er det fikset. Foreslår også at dobbeltsporet som omkranser selve stallen helt eller delvis legges i tinnel siden en slik 180 graders sving rundt bygningen er ganske virkelighetsfjern. Hvis du lar stasjonområdet ligge på et litt høyere plan enn resten vil en slik tunnel heller ikke bli så rar. Hvis du i det hele tatt gjør dette til et anlegg som viser en stasjon med alle tilhørende herligheter og sidespor, kan du legge resten av banen usynlig og nedsenket, og du vil kunne få større stasjonsareal å boltre deg på også. Da kan du også få plass til en skyggestasjon under stasjonen for å kunne maganisere flere tog.
------------- Svein S
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 03 desember 2010 at 11:15
Jeg ville ikke lagt sporet skjult hele svingen nede til høyre. Men kanskje heller vurdert å ha dobbeltsporet bak stasjonen skjult.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 03 desember 2010 at 12:29
Sporet bak stasjonen ligger etter tegningen 10cm høyere. Her tenkte jeg å male/foliere dypere bakgrunn.
Skyggestasjon har jeg tenkt på da jeg ikke har nok spor ved stallen til vogner.
Slik det er tegnet nå er det stigning fra stasjonen og rundt svingen(e) opp til nivå 1, så sporet er nedsenket bak stallen, skal teste ideen med å lage tunnel her også.
På høyre side tegnet jeg tunnel for at gruve/grustak skulle få litt mer fjell rundt seg.
Det eneste jeg mangler nå er muligheten til å lage en liten militær base til MFOR settet mitt.
Hvit er grunn / baseline
Lyse grått er nivå 1
Mørke grått er nivå 2
Rødt er område for brytere etc
Rosa er ledig gulvplass
Blått er vann
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 03 desember 2010 at 13:05
Da har jeg tegnet inn skygge stasjon. Det er det gule sporet.
|
Posted By: eika
Date Posted: 03 desember 2010 at 13:16
Jeg ville lagt stasjonen på det øyeste nivået og inn mot veggen og så latt dobbeltsporet gå forbi helt i forkant av anlegget på et lavere nivå. I stedet for fjell i øvre høyre og venstre hjørner kunne du da satt byhus der. Jeg ville og latt sporene krysset hverandre i høyden ved skogholtet på venstre side og ved vannet på høyre side slik at en kjøretur fra stasjonen i bakkant o i retning mot venstre blir som føler:
Start fra stasjonen mot venstre, passerer byhusene i øvre venstre hjørne, fortsetter og svinge slik at sporet kommer mot forkant av anlegget på venstre kortside, går rundt dreieskiven på venstre side mens sporet da synker ned slik at dreieskiven blir liggende litt høyere, forsvinner inn i en tunell nederst til venstre og svinger skrått tilbake slik at toget kommer ut av tunellen i forkant av anlegget der du nå har tegnet inn noen bolighus midt på venstre side. poret ligger da ca. 10 cm nedsenket i fremkant av stasjonen tverst over og går så inn i en ny kort tunell på høyre side der hvor vannet renner ned slik at vannet ser ut til å renne ned fra et høyere fjell. Inne i tunellen mot høyre bakvegg stiger så sporet oppover og kommer frem i nedre høyre hjørne når det nærmer seg godsterminalen der i høyde. Sporet holder kurven du alt har tegnet forbi godsterminalen og går så helt inn mot bakveggen, gjerne gjennom tunell under vannfallet der og slik at det blir litt høyde på akkurat det fjellet. Så kommer det inn på stajonen igjen gjennom kuven i øvre høyre hjørne på tegningen (hvor det også ligger noen byhus)
Som Svein var inne på burde du og forsøke få dreieskiveområdet noe mer direkte linket til stasjonen borte på venstre side, men om du legger om utkjøringen slik jeg skisserer så vil du kunne få til det ganske greit. På samme måte bør godsporene på høyre side ha en tilgang mot stasjonen som gjør det mulig for deg å kjøre dit uten å påvirke togene som tusler rundt på hovedlinjen. Det som skal til er vel egentlig et tredje paralellspor nærmest bakveggen fra godstomten på høyre side, gjennom stasjonen (med forbindelse til hovedsporene) og videre på venstre side til dreieskiveområdet.
eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 03 desember 2010 at 14:17
Noe slikt du tenkte Eirik?
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2010 at 14:41
Ja, nå kommer det seg! JEg ser du har noen for trange partier spor mot spor, men det lar seg sikkert justere. Hvis stasjonen ligger høyt nok kan du legge en stor skyggestasjon under i bakkant. Ulempen er at du får magasinert tog bare for den ene kjøreretningen. De to vekselparene på dobbeltsporet utenfor stasjonen (over elv til høyre bl.a.) ser jeg ikke helt vitsen med, evt. snu de og så kutte ut de to parene mellom de to øverste sporene ved stasjonsbygningen. Egentlig er dobbeltspor litt krevende hvis man ikke har veldig stor plass, så jeg ville kanskje vurdert enkeltspor, en kryssingsstasjon til der du har industrisporet til høyre ned, og et stort togmagasin liggende under hovestasjonen parallelt til hovedsporet som du lar være synlig. Da har du i realiteten tre stasjoner, som kan skape mye trafikk. Dessuten er da kryssinger mellom tog mye mer interessant enn tog som bare passerer hverandre hvor som helst, er det ikke?
------------- Svein S
|
Posted By: eika
Date Posted: 03 desember 2010 at 14:54
Du nærmer deg, men du misset punktet hvor jeg lot sporene fra stasjonen svinge videre mot forkanten av anlegget og gå motsatt veg rundt dreieskive og godstomt slik at du får en slags 8-talls kryssning på begge sider.
I tillegg til det synlige dobbeltsporet i fremkant på nedre nivå slo det meg akkurat at du nå fgaktisk har muligheten til å legge et par-tre oppstillingsspor skjult under stasjonen og om du ønsker...
se skisse:
Sorte spor er øvre nivå til/fra stasjon, røde streker er paradestrekning på nedre nivå, men antydet innkjøring til oppstillingsspor i rødt/grønt på venstre/høyre øvre hjørne.
Dreieskive og godstomt vil ligge på lysegrå høyde, men sporene vil synke ned mot hvit høyde bak disse, der du i øyeblikket lar tegnet høyden mørkegrå.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2010 at 15:27
Men er det noen funksjonell forskjell mellom dette, Eirik, og slik han tegnet det først?
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 03 desember 2010 at 15:30
Da har jeg fikset litt på layouten.
Eirik, klarer ikke helt 8 tallet ditt pga høyde forskjellene. Men har gjort om noe i forhold til det ere har bemerket (Svein & Eirik)
Gult spor er skyggestasjonen under "benken"
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 03 desember 2010 at 15:34
Legger opp anyrail tegningen dersom noen har lyst til å endre direkte i den.
http://forum.mjf.no/uploads/1071/Banen_v4_3_1.rar - uploads/1071/Banen_v4_3_1.rar
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2010 at 17:04
Togmagasin for fem tog blir bra! Men fortsatt kan den bare brukes for den ene kjøreretningen. Hvis du legger inn en kryssveksel og en veksel i nabosporet der du går inn og ut til togmagasinet, kan den fungere for begge kjøreretninger. Og så ville jeg lagt avgreningene inne i tunnel så dette ikke vises.
På nedre plan til venstre har du to sidespor. Begge går ut fra samme hovedspor på dobbeltsporet. Slik ville man aldri gjort det i 1:1. Der tenker man så få sporveksler som mulig i hovedspor utenfor stasjoner. Så flytt den i tunnelen over på selve sidesporet, så får du fortsatt to sidespor. Sporvekslene på selve hovedstasjonen må du tenke gjennom hvordan du tenker deg bruken av de. Du trenger jo ikke kryssingsspor på en dobbeltsporet bane, men kanskje et spor for et tog som skal ha lenger opphold der og forbikjøres. Jeg har laget en prinsippskisse her for en dobbeltsporet (rød) stasjon med forbikjøringsspor (blått) i midten og spor til godsbehandling, lokstall o.l. (grønn) utenfor der igjen. Det krever altså plass til fire spor i bredden pluss plattformer (oransje) og stasjonsbygning (grå). Dette krever to kryssveksler og seks veksler (evt. 10 veksler).
------------- Svein S
|
Posted By: eika
Date Posted: 03 desember 2010 at 18:44
ses wrote:
Men er det noen funksjonell forskjell mellom dette, Eirik, og slik han tegnet det først? |
Ikke noe større funksjonell forskjell, men det gir mulighet for større kurver på nedre nivå mot paradesporet, og mye mindre av kurvene rundt dreieskiven og godsområdet trengs å skjules i tunell, altså blir det mer synlig spor.
Vigulf: er du sikker på det ikke lar seg gjøre og krysse over/under slik jeg har tegnet? Om sidene i rommet er 4 meter må vel lengden fra stasjonsutkjøringen, rundt dreieskiven og til punktet hvor sporene vil krysse hverandre være mellom 4 og 5 meter? og med 2-3% signing da vil du få en høydeforskjell på 10cm +/-
eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 03 desember 2010 at 18:59
Da har jeg kommet frem til en løsning som jeg er ganske fornøyd med.
Har ikke funnet plass til MFOR settet mitt enda, så det gjenstår. Overtallelse av finansministeren er neste steg. Materiell kostnad for å få anlegget opp full digitalisert beløper seg til 25000 for skinner og digitalisering. Materialler, ledninger, byggskum etc kommer i tillegg.
Total skinne lengde er ca 90m
Har noe Faller bygg, men mangler en del der også....
(Plasserin av bygg etc og antall er bare eksempel og ikke endelig, veier etc skal også på plass. Men det gjøres på A3 ark)
|
Posted By: Magne
Date Posted: 03 desember 2010 at 21:01
Jeg er fullstendig novise, men syns det er veldig artig å følge med på drodlingen som gjøres her. Jeg har noen tanker, mulig de er på feil gjorde. Jeg antar det er høyrekjøring her. Ytre hovedspor kjøres da mot klokken, mens indre kjøres med. Riktig? I tilfelle vil et tog som ligger i ytre hovedspor, og som skal inn på område med dreieskiven, eller området nederst til høyre, måtte (1) skifte spor på det øvre stasjonsområde og kjøre ut på det indre hovedsporet, for deretter å kjøre tilbake inn på stasjonsområdet for å skifte over til innerste/nederste sporet. Det virker litt spesielt at man må en liten tur ut på hovedsporet for å få buksert seg dit man vil. Den samme manøveren må til dersom et tog skal skifte fra å kjøre ytre til indre ring, såvidt jeg kan se.
------------- Magne
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2010 at 23:06
Magne wrote:
Jeg er fullstendig novise, men syns det er veldig artig å følge med på drodlingen som gjøres her. Jeg har noen tanker, mulig de er på feil gjorde. Jeg antar det er høyrekjøring her. Ytre hovedspor kjøres da mot klokken, mens indre kjøres med. Riktig? I tilfelle vil et tog som ligger i ytre hovedspor, og som skal inn på område med dreieskiven, eller området nederst til høyre, måtte (1) skifte spor på det øvre stasjonsområde og kjøre ut på det indre hovedsporet, for deretter å kjøre tilbake inn på stasjonsområdet for å skifte over til innerste/nederste sporet. Det virker litt spesielt at man må en liten tur ut på hovedsporet for å få buksert seg dit man vil. Den samme manøveren må til dersom et tog skal skifte fra å kjøre ytre til indre ring, såvidt jeg kan se.
|
Og det er akkurat slike ting jeg har forsøkt å ta hensyn til med min prinsippskisse for dobbeltsporstasjonen. Fra midtsporet bør man kunne kjøre direkte inn på "indre" område på stasjonen.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2010 at 23:59
Her er et forslag til forbedring av sporplandetaljene. Hovedspor bør helst ikke gå i avvik også på stasjonene. Derfor endret jeg litt på vekselplasseringen på Hovedstasjonen, samt fikset det slik at man kommer rett fra spor 2 (midtsporet) til sidespordelen (spor 4++).
Jeg ser ikke helt poenget med to avvikspor i etasjen under. Bruk heller plassen til mer luft, for ddette blir kompakt nok. Hvis det skal være en stasjon der, så holder det vel med plattform(er). Jeg la om avkjøringen til sidesporene også slik at de ble mer atskilt og tilgjengelig fra begge kjøreretninger.
Når det gjelder kostnader som du tenker litt høyt om, så kan man jo tenke seg en utbygging i faser.
------------- Svein S
|
Posted By: hutsi
Date Posted: 04 desember 2010 at 01:44
hva koster dette i peco? bare en digresjon
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 04 desember 2010 at 09:45
hutsi wrote:
hva koster dette i peco? bare en digresjon |
Da jeg har omtrent 40% av skinnen det er behov for samt allt rullende materialle jeg har er marklin.Så har jeg ikke vurdert andre skinne typer. Noe rimligere vil det nok være da de andre har bla flexi skinner på 90-100cm Noe som ville spart antallet skinner betraktlig.
Jeg har også marklin sentral station v2,
Hovedkostnaden ligger i digitalisering, av de 28 vekslene som skal digitalsieres, her har jeg 9 komplette sett. 3 veis kryssene krever bla to motorer og dekodere. Det er tegnet inn 7 slike. Marklin sitt digitalsiering sett koster 390 pr stk.
ca 11000,- av kostnaden er til dette samt dreiskiva.
Dersom jeg hadde skulle begynt på nytt hadde jeg nok muligens valgt noe annet enn marklin
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 desember 2010 at 11:03
"Dersom jeg hadde skulle begynt på nytt hadde jeg nok muligens valgt noe annet enn marklin"
Det er mange som har begynt på nytt i denne hobbyen, dvs. ikke helt på nytt, men reorientert seg ut fra hva man egentlig vil med det å være MJ-er. Jeg er selv en konvertitt, uten at jeg av den grunn brente alle broer. Sånn sett er jeg vel en slags skapmärklinist også. Märklinanlegget jeg fikk i 1959 var inngangsporten til denne fantastiske hobbyen, og når jeg konverte 11 år senere til 2R, så la jeg alt Märklinutstyret sirlig ned i en kasse. Det er senere blitt brukt i et par anlegg (begge avviklet senere) og jeg sysler stadig med tanken om å gjenoppbygge av rent nostalgiske grunner http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?aut=&vis=216&nid=3&engelsk=0%20mitt%20siste%20M%C3%83%C2%A4rklin-anlegg - mitt siste Märklin-anlegg på hytta eller noe slikt hvis jeg noen gang skulle få bedre tid (som pensjonist kanskje).
Egentlig er det rart at jeg ikke forsøkte å selge unna alt Märklin-utstyret i 1970, for jeg har alltid forsøkt å praktisere denne hobbyen så billig som mulig, se http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?aut=&vis=306&nid=3&engelsk=0%20betraktninger%20om%20det%20i%20MJ-bladet%20nr.%202/2010 - betraktninger om det i MJ-bladet nr. 2/2010 . Jeg gikk fra Märklin, via NJKs klubbanlegg på Hammersborg skole, til selvbygging av det meste, sporet inkludert. Det siste er den billigste måten man kan få til spor på. Kostnaden ligger på omtrent halvparten av fleksispor i 2-skinne og ved veksler enda mer. Men man må være villig til å bruke tid i stedet.
Det siste er selvsagt et avgjørende poeng. Hvis man vil få til mye på kort tid, må man også kjøpe mye ferdig. Men hvis poenget med hobbyen er å ha noe trivelig å drive med og utvikle seg selv og sine kreative evner, så er det vel prosessen og ikke målet som er hele hensikten?
Det viktigste er at man finner seg selv som modelljernbaneutøver, som jeg har påpekt ved en rekke anledninger. Derfor anbefaler jeg at MJ-ere med 5-10 års mellomrom leser min artikkel " http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0%20Finn%20deg%20selv%20som%20MJ-er - Finn deg selv som MJ-er " slik at man blir styrt av sine egne valg og interesser slik de er i øyeblikket, og ikke låses av tidligere valg man egentlig ikke er bekvemme med. Det kan bli drepen for hobbyen. Vi utvikler oss og endrer fokus. Det er greit å lytte til andres erfaringer, men ikke la seg styre av disses meninger - heller ikke hva Svein Sando måtte mene.
------------- Svein S
|
Posted By: rosenblad
Date Posted: 04 desember 2010 at 11:33
ses wrote:
Det viktigste er at man finner seg selv som modelljernbaneutøver, som jeg har påpekt ved en rekke anledninger. Derfor anbefaler jeg at MJ-ere med 5-10 års mellomrom leser min artikkel " http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0%20Finn%20deg%20selv%20som%20MJ-er - Finn deg selv som MJ-er " slik at man blir styrt av sine egne valg og interesser slik de er i øyeblikket, og ikke låses av tidligere valg man egentlig ikke er bekvemme med. Det kan bli drepen for hobbyen. Vi utvikler oss og endrer fokus. Det er greit å lytte til andres erfaringer, men ikke la seg styre av disses meninger - heller ikke hva Svein Sando måtte mene.
|
Dette er noe av det beste du har skrevet! Det er viktig å huske at dette også gjelder prestasjonsnivået til den enkelte utøver!
|
Posted By: magnus
Date Posted: 04 desember 2010 at 13:44
Applaus til Sando fra meg også, som har holdt på med MJ i 54 år.
------------- magnus
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 desember 2010 at 14:16
rosenblad wrote:
Det er viktig å huske at dette også gjelder prestasjonsnivået til den enkelte utøver! |
Ja, det er en viktig presisering. Hva man vil med hobbyen henger selvsagt nøye sammen med hva man får til også. Man må være så pass komfortabel med ens evner i forhold til ens ambisjonsnivå, at dette ikke blir et område man bare har nederlag og tilkortkommenhet på. Derfor er det vel også at noen finner mer glede i å kjøre tog og se de gå, enn å fikle med superdetaljering og smussing som man bare får til sånn måtelig. Da er fine modeller rett ut av esken en rask måte å komme til selve kjøringen på.
Samtidig går det an å utvikle seg over tid. Det har 51 (ikke 54) år i hobbyen lært meg, og for så vidt erfaringer fra områder også. Og det er nettopp ved å strekke seg litt lenger enn der man er i øyeblikket at man også kan utvikle sine evner. Men streker man seg for langt, kan det ende med mageplask og fortvilelse slik at man legger hele hobbyen på hylla. Jeg tror vi kan lære mye av små unger her. De repeterer og repeterer det de nettopp har lært, til det kjedsommelige synes vi voksne. Men så har de fått den nye ferdigheten godt etablert i seg og mestrer dette lille nye. Så er det løs på nye ting som er mulig å nå fordi man lærte seg det andre så godt. Det gjelder å ta det steg for steg, ikke for raskt og ikke for stor skrittlengde, men heller ikke så langsomt at utviklingen er knapt merkbar. Stillstand kan lett bety kjedsomhet, og det er også drepen for en hobby.
Nei, nå må jeg stope. Vi er langt borte fra ny sporplan for et Märklin anlegg, og dette er visst i ferd med å bli et nytt "Sluttsignal". Truls vil vel ha det på trykk først....
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 06 desember 2010 at 11:43
Du har mange gode ord Svein. De fleste starter jo gjerne med blanke ark. Ikke så lett å lese seg til fasit når det gjeldr MJ. Når jeg begynte "burde" jeg blitt annbefalt å starte med N skala pga areal begrensningen jeg hadde da. Dersom jeg hadde insistert på å velge H0 burde noen skissert litt mer rundt forskjellene. Det tror jeg faktisk er det viktigste for de som skal starte!.
Selv er jeg veldig begeistret for Marklin sin digitalstyring og enkle oppkobling/ sammenkobling av skinner. Omtrent ikke mulig å koble feil/kortsluttning. De begrensninger jeg nå opplever beløper seg mer til selve kostnaden av å bygge opp et anlegg. Men på den andre siden så er det jo veldig enkelt.
Når du handler marklin så er stortsett alle nyere lok digitale og har dekoder innebygg, utstyr som passer til marklin passer som hånd i hanske med styringssystemet til marklin.
Å digitalsisere broren er ikke like enkelt slik jeg ser det. Marklin selger ferdig sett.
Men nok digresjon.
Jeg har også utviklet med men s jeg har drevet med MJ, jeg har også handlet relativt friskt så bytte er vel ikke det mest aktuelle nå, dersom det da ikke kommer noen med stor lommebok og kjøper allt jeg har....
Har ligget i forhandling med innenriks menisteren om plassering av anlegget i det nye huset. Resultat har bært frukter. Jeg har å fått et større rom, mot at jeg bygger ut over litt lengre tid en planlagt (innkjøp av skinner). Rommet har nå strekt seg til 6*5m. Så ny plantegning er under utvikling. Går for nesten samme løsningen som tidliggere men går nok ned til R3 og R2.
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 06 desember 2010 at 15:08
Med et såpass stort rom (i forhold til de fleste av oss ), ville jeg tenkt mer i retning av R4 og R5. Og i tillegg sett på muligheten til å benytte slanke veksler, først og fremst i forbindelse med hovedsporene. Ikke så nødvendig ved sidespor til industrier og på banegårder etc.
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 desember 2010 at 15:23
b e pedersen wrote:
Med et såpass stort rom (i forhold til de fleste av oss ), ville jeg tenkt mer i retning av R4 og R5. Og i tillegg sett på muligheten til å benytte slanke veksler, først og fremst i forbindelse med hovedsporene. Ikke så nødvendig ved sidespor til industrier og på banegårder etc.
|
Helt enig. Men hvis du sitter med mange kurver av små radier allerede, kan du jo legge de i tunneler og slikt der krappheten ikke vises.
------------- Svein S
|
Posted By: Vigulf
Date Posted: 06 desember 2010 at 15:24
ses wrote:
b e pedersen wrote:
Med et såpass stort rom (i forhold til de fleste av oss ), ville jeg tenkt mer i retning av R4 og R5. Og i tillegg sett på muligheten til å benytte slanke veksler, først og fremst i forbindelse med hovedsporene. Ikke så nødvendig ved sidespor til industrier og på banegårder etc.
|
Helt enig. Men hvis du sitter med mange kurver av små radier allerede, kan du jo legge de i tunneler og slikt der krappheten ikke vises. |
Det er vel egentlig det som nå er plannen (synnlige R4/5 og R1/2 skjult). alle marklinister sliter vel med allt for mange vel 24130 skinner........
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 06 desember 2010 at 21:30
Problemet med de krappe kurvene til Märklin (R1/ R2) er at lange vogner som ikke er Märklin sporer av. Selv R3 klarer ikke mine Lima B5ere uten Roco kortkoblinger (og knappere kurver vil de slett ikke gjennom, selv ikke en og en). Nå er visstnok Limas B5ere ekstra beryktet mhp manglende stivhet i koblingsfestet, men også NMJs B3 er ikke glade i R1.
Så er det et sted jeg ikke ville ha lagt R1/ R2 så er det i tunneler: der er det kronglete hvis det sporer av!
Jeg holder på å skal bygge nå, og jeg har krøpet til korset og planlegger alt med R4/R5 og slanke veksler. Det er ett sted jeg må legge R3, men jeg krysser fingrene fir at det skal gå!
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 06 desember 2010 at 22:15
Hei Vigulf Jeg bygger riktignok med Märklin K-skinner, men har ingen problemer med R2-kurvene (42,5 cm radius). Både Lima B5-vogner og NMJ B3-serie går greit. Jeg bruker Märklin originale kortkoblinger.
Uansett lønner det seg å unngå S-kurver i forbindelse med sporvekselgater, spesielt i skyggestasjonene. Kanskje du får plass til slanke sporveksler på hele anlegget siden du har relativt god plass. Bygg heller et litt enklere anlegg med slanke sporveksler og noen færre meter med spor. Da får du også plass til mer landskap, noe som gjør seg bedre. "Less is more". Får du for mye R1-skinner til overs, er det jo mulig å selge dette til andre.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Erlend
Date Posted: 06 desember 2010 at 22:40
Hei, enige med de ovenfor at slanke Märklin veksler gjør seg bra, spesielt på lange vogner. Prøv også å legg inn overganskurve, det gjør seg, dvs legg inn en R5 eller R4 først i kurven om det er en R3 eller R2 evt. R1 kurve. Lima B5 og NMJ går helt fint i R1, men du må gjøre følgende:
På Lima B5 må du flytte inn boggien
På NMJ B3 etc må du kutte av fergekroken, den går i boggien(den lille bøylen nederst på vognkassen) Fergekrok er uansett kun korrekt på vogner med K i litra
Det kan være lurt å bruke fast kobbel. Märklin sitt eget kortkobbel er litt klumpete og kan kollidere med bufferne. Da er det bedre med Fleischmann sitt. Eller du kan ta av den ene bøylen på Märklinkobbel, det løste problemet jeg hadde med Roco trevogner.
Mvh Erlend
------------- Mvh Erlend
|
Posted By: Initium
Date Posted: 06 januar 2014 at 09:43
Vigulf wrote:
|
Tillater meg å hente en GAMMEL tråd, og spør rett og slett, kunne man tenke seg dette anlegget bygget som TO moduler ? Jeg snekrer på et anlegg som blir 125x240 sammen med ungene, men vi savner allerede litt gode kjørestrekninger. En tanke som har slått meg, er å lage et "kjøreanlegg " som kobles sammen med det andre "hovedanlegget " i en slags L form. "Kjøreeanlegget blir da f.eks 50x300cm, og bør være foldbart, slik at det kan " brettes " sammen nesten som et bordtennisbord. Da blir det 50x150cm og handterbart / bortstubart på et enkelt vis. Noen som har tanker / ideer på hvordan noe sånt kunne løses ? Vi kjører Märklin C og M, men K skinner kan sikkert også benyttes. Problemet er vel hengslingene / skjøtene der anlegget skal "brettes / sammenføyes " .... aldri sett neo sånt med Märklinskinner... noen med tips ?
------------- Livet er en lek...
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 06 januar 2014 at 16:56
Rent toretisk burde det gå bra å legge en eller flere C-skinneskjøt i modul-(/seksjons-)skjøten og hengsle i underkant (av rammeverket). Siden C-skinnene er 'snap-on-snap-off' Om en er bra nøye
Sånn rent teoretisk ...
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 januar 2014 at 17:46
Jeg tror heller jeg ville ha hengslet anlegget i overkant, slik at undersiden da blir utsiden, og fungerer som beskyttelse når anlegget er pakket sammen. Hengslene bør da være plassert litt over skinnene i høyde, f.eks på noen klosser midt på hver langside, som kan skjules inni etpar bygninger som kan løftes vekk. Selve skjøten kan ordnes ved at skinnene kappes rett over, og med separat strømtilførsel til hver halvdel av anlegget.
Edit: Hengslene bør være det høyeste punktet på anlegget, hvis du ikke vil fjerne bygningene når du klapper det sammen. Evt planlegge anlegget slik at de høye partiene passer mot lave partier når anlegget klappes sammen.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Initium
Date Posted: 06 januar 2014 at 17:50
hm, må forske litt med noen bordbiter og litt skinner og en kveld aleine hjemme skjønner jeg. Banen til unga fikk akkurat tospors tunell, og ble påskjøtet 1,5m M skinner til
Kona ble SÅÅÅ fornøyd over saging av isopor SAMTIDIG som jeg laget middag. Hvem sier at menn ikke kan multitaske ?
------------- Livet er en lek...
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 06 januar 2014 at 22:52
Nå skal jeg ikke trekke forhastet slutning ang. 'Isopor' (som jo er et produktnavn, men ofte benyttes som fellesbetegnelse ... ) Om det nå engang er slik at det er Eps (som består av kuler og er som regel hvit) du benytter, vil jeg på det sterkeste anbefale å gå over til Xps (som har en cellestruktur, er som regel rosa, lyseblå el og oppfører seg som et homogent materiale). Av mange også kalt markplater. Ille kjekke plater å jobbe med, kan skjæres til med kniv etc uten at området ser ut som om det er invadert av statisk snø etterpå
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Initium
Date Posted: 07 januar 2014 at 08:01
Takker for tips. Byggeplaten vår består av 4 stk XPS plater med glattkant ramme rundt og understøtning, mens fjellene består av litt av hvert, EPS og XPS. Fant en haug EPS på låven til pappa, og det var både praktisk og gratis, og gratis er jo bra ikke sant Har også KJØPT litt XPS for å bla a bygge en " opphøyd " del av anlegget, og det funker .... fjell, bokstavelig talt.... Anlegget blir ikke akkurat så veldig skalatro, men vi har det veldig morro når vi bygger, og det er det viktigste pr akkurat nå. Og så får vi kjørt tog sammen, og det er også veldig morro...
------------- Livet er en lek...
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 07 januar 2014 at 11:59
Jeg abonnerer på http://mrv.trains.com" rel="nofollow - MR Video Plus . Akkurat nå har de tre gode serier om små anlegg med gode ideer til utfordringene over.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
|