MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Er det mulig å kjøre gamle lokomtiver med digital
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Er det mulig å kjøre gamle lokomtiver med digital

 Post Reply Post Reply
Author
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er det mulig å kjøre gamle lokomtiver med digital
    Posted: 21 november 2010 at 11:06
Jeg har et digitalt startsett (Roco/likestrøm) og en haug gamle lokomotiver (som altså ikke er digitalisert). Jeg har lenge lovet husets 7-åring å sette opp en liten bane for å vise henne togene mine,  men spørsmålet er da: Er jeg begrenset til å kjøre de få lokomotivene som er digitale, eller kan jeg kjøre alle sammen?
 
Mvh
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2010 at 11:35
Hei
Du kan ikke bruke dine gamle lok i et digital anlegg. Selv om motorene i de digitale lokene er likestrom, er spenningen i skinnene vekselstrom. De gamle lokene vil ikke fungere, og det er en stor risiko for at motoren vil ta skade.
Nyere lok har en kontakt der du kan montere inn en digital dekoder, og dermed bruke de i et digitalt anlegg. Eldre lok som du har,  krever at du bruker en dekoder med ledninger, som du lodder til stromopptak, motor og lys inne i loket. Dette krever litt loddekunnskap.
En annen losning er at du kobler til en "gammeldags" likestromforsyning for kjoring av dine eldre lok. Noen digitale lok vil og fungere med likestrom, sjekk bruksanvisningen til loket/dekoderen.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2010 at 11:36
De gamle analoge lokene kan ikke kjøre samtidig som du kjører digitalt.
Du må sette inn en dekoder i de gamle for å kunne bruke dem digitalt.
 
Omvendt kan du vanligvis kjøre digitale lok på analoge anlegg.
magnus
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2010 at 20:21
Jeg har en kontroll som kan kjøre 1 analogt lok og flere digitale.
Det fungerer helt utmerket å gjøre det på denne måten.
Jeg har en MRC kontroll.
Eirik
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2010 at 17:08
Lenz Digitalsystem har alltid hatt mulighet til å kjøre et gammelt analoglok sammen med digitale lok på digitaladresse = 0. Det trengs ikke noe ekstrautstyr men banen må være delt opp i strømløse avsnitt (som ved vanlig "analog" trafo) dersom man har tenkt å bruke flere gamle analoglok (parkert) samtidig på banen.
 
Det  analoge loket vil kanskje ikke gå like fort som ved bruk av analog trafo? Videre må man tenke på at loket trekker mye strøm også når det står stille. Det er da strørst risiko for varmgang (som kan resultere i at motoren blir ødelagt). Vær også obs på at lysene lyser i begge ender når loket står stille. Dette endrer seg til det bedre med større fart.
Lok med klokkeankermotorer egner seg ikke for denne driftsform.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.