MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilken norsk godsvogn mest savnet?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilken norsk godsvogn mest savnet?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilken norsk godsvogn mest savnet?
    Posted: 19 oktober 2010 at 21:33
Når man har for mye tid en kveld er det mange rare spørsmål som kan slå ned i hodet.

I kveld ble jeg uvisst av hvilken grunn sittende og lure på hvilken norsk godsvogn som burde vært produsert i modell.

Hva er ditt forslag?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 21:47
Den er produsert: G4
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 22:18
Derfor det lille ordet *burde* !
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 22:32
INGEN tvil! Hvit kjølevogn med påskriftene "Frische Fische aus Norwegen". Det kan det da ikke være noe å lure på...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 22:39
Fisk er godt og sunt, så det er et bra valg.
Finnes det et understell i H0 som passer for denne om en vognkasse skulle materialisere seg ut av den tynne lufta?

Og hvilket nummer av På Sporet var det som hadde en artikkel om denne vogna, mener bestemt å ha sett noe slikt.

Og tynn luft er nok ved nærmere tanke ikke nok, en tegning må nok til...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 22:44
Bilde <- Ser den aktuelle kjølevogna slik ut?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 22:45
Vil ha kjølevogn/melkevogn...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 22:46
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Vil ha kjølevogn/melkevogn...


Mer spesifikt, bilde eller tegning please!
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 23:11
Denne kjølevogna er nok på vei så smått om senn Og den er vel lik den du linker til Håvard.




Edited by Mr Bridger - 19 oktober 2010 at 23:11
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 23:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Bilde <- Ser den aktuelle kjølevogna slik ut?
En meget verdig kandidat blant flere yepp. Og gjerne med bremserhus...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 23:39
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


Denne kjølevogna er nok på vei så smått om senn Og den er vel lik den du linker til Håvard.


Vakkert!
Er det en kommende S&S vogn? Og kan det stemme at det er en støpt vognkasse?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 00:17
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Derfor det lille ordet *burde* !

Jeg skjønte jo det, men ville bare signalisere at den mest typiske og kanskje mest utbredte av alle norske godsvogntyper er G4-vogna. At den er å få i modell nå (Løp og kjøp!) er det viktigste som har skjedd på norsk MJ-front på lenge, etter min mening. Så alle andre vogner blir sekundære i forhold, samtidig som vi selvsagt trenger flere typer fordi slik var virkeligheten.

Den nest viktigste, hvis vi tenker litt eldre epoker enn de mest moderne, er etter min mening N-vogn (stakevogn), men den har Cad87 kommet med nylig. "problemet" med den er at den er for lett til å brukes driftssikkert, men det handler om å vekte den ned, kanskje med passende tung last. Mange mener vel at en 2-aksling i H0 bør veie omtrent 50 gram.

Så har andre her foreslått kjølevogn, og bildene som er vist så langt er av litra H3. Det er et godt forslag Den noe nyere og tyngre H4 er også en god kandidat, og de var i bruk i flere år enn H3, og kand erfor forsvares i godstog til godt utpå 1970-tallet, mens det var svært få H3-vogner igjen i vanlig drift i 1970.

En nevnte også melkvogn, litra S. Det er nesten helt like G3-vogner, men med tofagsdør og litt andre lufteluker/vinduer. Skal se om jeg finner et bilde etterhvert.

G3 er selvsfølgelig også en viktig vogntype av de gamle, men også den har Cad87 produsert, om men litt grov i støpen etter manges mening.

Plattformvogner litra T har det også kommet nye varianter av den siste tiden. Med uic-litra hetert de Kbps eller Os, men disse startet som hhv. T5 og Tl5. Så her mangler vi T4 og T3 som var i bruk gostt ut på 1970-tallet de også.

Utbredt var også L4-vogene, senere UIC Elo. De er tidsmessig parallelle til G4-vognene, altså fra litt før krigen og framover.

Jeg skal se hva jeg kan få lagt til av bilder etterhvert.
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 00:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Vakkert!
Er det en kommende S&S vogn? Og kan det stemme at det er en støpt vognkasse?


Jepp, den kommer nok etterhvert ja. Det er et klassisk messingbyggesett, så kassen er ikke støpt.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 00:44
Her er et bilde av tre (nesten) av de nevnte vogntype. Fra venstre en G1, så en T3 eller Tl3 (litt vanskelig å se), og så fire H3-vogner.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 00:51
Og her en melkvogn, litra Sf3, med bremserhuset intakt altså. De fleste S-vognene startet som Sf, men så ble bremserhuset avleggs etter at godstogene ble trykkluftbremset fra 1936 og utover. Ved revisjoner ble gjerne bremserhuset fjernet (da ble de litra S3) hvis det var i dårlig forfatning, og erstattet med en plattform og et bremseratt på veggen.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 01:01
Og til slutt en Elo (L4)


Svein S
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 05:48
Litt OT i forhold til tema, men gjelder eldre godsvogner:

Holder på med et diorama, med tema "Skrøpli" sanatorium og holdeplass.
Sidespor med en liten lasterampe for nødvendigheter til institusjonen

Men noen må også reise derfra.
Og her kommer spørsmålet:
Har noen foto av NSB's gamle likvogner ?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 08:54

Her er et litt spesielt bilde av en likvogn:

Men jeg har et par mye bedre hjemme av samme vogntypen, som det forøvrig kun fantes to eksemplarer av.

Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 10:26
Hva med grusvogner? Ø3 eller Ø4..?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 10:30
Likvogn??? Det var nytt!
Hva var kapasiteten - og gikk den fast i trafikk eller bare ved "spesielle anledninger"?
 
I dag har vi jo Toten Transport. - Tyskerene lurer på hvorfor vi har så mange nordmenn som dør i utlandet at vi må frakte dem hjem med trailere? - Jeg har fått spørsmål der nede.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 11:18
Jeg tror det særlig var når kister skulle fraktes over større avstander at disse vognene ble benyttet, og antagelig bare med en kiste av gangen, selv om kapasitet i vogna sikkert var for flere. Uten at jeg er sikker, vil jeg tro vogna hadde noe kjøling. Det virker som at bruken av disse vognene opphørte omtrent samtidig med at stykkgodstrafikken forsvant i 1973.
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 17:27
Litra Zl er vel ikke den mest representative vognen av NSBs vognpark, men et "artig"innslag ville den ha vært i tog. Forøvrig var vognene merket med skilt, og da logisk nok sort kors på hvit bunn. Et slikt skilt er bevart etter nedskruing på Burud. Vognene var i alle fall i en periode stasjonert med en i Oslo distr. og en i Trondheim, men vognene gikk vel etter ordre på hele nettet. Ikke minst i veiløse bygder(stasjoner uten veiforbindelse) og/eller tog på lengre avstander var vognene å se. Imidlertid har det eksistert flere likvogner - eller vogner brukt som likvogner enn disse to jeg nevner her. Zu - vogner gikk vel også i liktransport?
krsven
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 17:33
At vi har fått Kbps/Os, Rps og G4 er jeg veldig glad for. Disse type har jeg savnet.
Øverst på ønskelista mi står nå uten tvil Lps, tømmervogna!
 
Av vogner som hadde vært veldig artig og veldig typisk norsk så er det 2 som jeg gjernde hadde sett i modell:
 
Type Xbf
 
Og Ø2
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 19:04
Jeg kunne godt tenke meg LK - kalkvogn, S - melkevogn, H - kjølevogn, T1, T3, TI3, T4, Ø2, To1
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 20:53
Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også. 
Steinar
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 23:17
Jeg personlig kunne godt tenkt meg T2,T3,T4,Hfv4,G2,N1 og T0?(boggie stakevogn) som ferdige modeller.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 23:59
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også. 
Men de byggesettene er jo ikke å få tak i lenger, bortsett fra G3, N2 og da H etterhvert
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 09:17
G2Wink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 12:13
Originally posted by kokken kokken wrote:

Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også. 

Men de byggesettene er jo ikke å få tak i lenger, bortsett fra G3, N2 og da H etterhvert


Joda, L3 er fortsatt å få tak i. Nf2 må du bestille. Kontakt meg på PM.

Terje
Terje V.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2010 at 13:41
Hvor får du L3?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.