Hvilken norsk godsvogn mest savnet?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5752
Printed Date: 27 november 2024 at 16:48 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Hvilken norsk godsvogn mest savnet?
Posted By: Håvard H
Subject: Hvilken norsk godsvogn mest savnet?
Date Posted: 19 oktober 2010 at 21:33
Når man har for mye tid en kveld er det mange rare spørsmål som kan slå ned i hodet.
I kveld ble jeg uvisst av hvilken grunn sittende og lure på hvilken norsk godsvogn som burde vært produsert i modell.
Hva er ditt forslag?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 19 oktober 2010 at 21:47
Den er produsert: G4
------------- Svein S
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 oktober 2010 at 22:18
Derfor det lille ordet *burde* !
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 19 oktober 2010 at 22:32
INGEN tvil! Hvit kjølevogn med påskriftene "Frische Fische aus Norwegen". Det kan det da ikke være noe å lure på...
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 oktober 2010 at 22:39
Fisk er godt og sunt, så det er et bra valg.
Finnes det et understell i H0 som passer for denne om en vognkasse skulle materialisere seg ut av den tynne lufta?
Og hvilket nummer av På Sporet var det som hadde en artikkel om denne vogna, mener bestemt å ha sett noe slikt.
Og tynn luft er nok ved nærmere tanke ikke nok, en tegning må nok til...
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 oktober 2010 at 22:44
http://privat.bluezone.no/asgeirberg/images/Jernbanebilder/Norge-veterantog/NSB-H3-10047;1.jpg - Bilde <- Ser den aktuelle kjølevogna slik ut?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 19 oktober 2010 at 22:45
Vil ha kjølevogn/melkevogn...
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 oktober 2010 at 22:46
Ørjan wrote:
Vil ha kjølevogn/melkevogn... |
Mer spesifikt, bilde eller tegning please!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 oktober 2010 at 23:11
Denne kjølevogna er nok på vei så smått om senn Og den er vel lik den du linker til Håvard.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 19 oktober 2010 at 23:24
Håvard H wrote:
http://privat.bluezone.no/asgeirberg/images/Jernbanebilder/Norge-veterantog/NSB-H3-10047;1.jpg - Bilde <- Ser den aktuelle kjølevogna slik ut?
|
En meget verdig kandidat blant flere yepp. Og gjerne med bremserhus...
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 oktober 2010 at 23:39
Mr Bridger wrote:
Denne kjølevogna er nok på vei så smått om senn Og den er vel lik den du linker til Håvard.
|
Vakkert!
Er det en kommende S&S vogn? Og kan det stemme at det er en støpt vognkasse?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: ses
Date Posted: 20 oktober 2010 at 00:17
Håvard H wrote:
Derfor det lille ordet *burde* ! |
Jeg skjønte jo det, men ville bare signalisere at den mest typiske og kanskje mest utbredte av alle norske godsvogntyper er G4-vogna. At den er å få i modell nå (Løp og kjøp!) er det viktigste som har skjedd på norsk MJ-front på lenge, etter min mening. Så alle andre vogner blir sekundære i forhold, samtidig som vi selvsagt trenger flere typer fordi slik var virkeligheten.
Den nest viktigste, hvis vi tenker litt eldre epoker enn de mest moderne, er etter min mening N-vogn (stakevogn), men den har Cad87 kommet med nylig. "problemet" med den er at den er for lett til å brukes driftssikkert, men det handler om å vekte den ned, kanskje med passende tung last. Mange mener vel at en 2-aksling i H0 bør veie omtrent 50 gram.
Så har andre her foreslått kjølevogn, og bildene som er vist så langt er av litra H3. Det er et godt forslag Den noe nyere og tyngre H4 er også en god kandidat, og de var i bruk i flere år enn H3, og kand erfor forsvares i godstog til godt utpå 1970-tallet, mens det var svært få H3-vogner igjen i vanlig drift i 1970.
En nevnte også melkvogn, litra S. Det er nesten helt like G3-vogner, men med tofagsdør og litt andre lufteluker/vinduer. Skal se om jeg finner et bilde etterhvert.
G3 er selvsfølgelig også en viktig vogntype av de gamle, men også den har Cad87 produsert, om men litt grov i støpen etter manges mening.
Plattformvogner litra T har det også kommet nye varianter av den siste tiden. Med uic-litra hetert de Kbps eller Os, men disse startet som hhv. T5 og Tl5. Så her mangler vi T4 og T3 som var i bruk gostt ut på 1970-tallet de også.
Utbredt var også L4-vogene, senere UIC Elo. De er tidsmessig parallelle til G4-vognene, altså fra litt før krigen og framover.
Jeg skal se hva jeg kan få lagt til av bilder etterhvert.
------------- Svein S
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 oktober 2010 at 00:24
Håvard H wrote:
Vakkert!
Er det en kommende S&S vogn? Og kan det stemme at det er en støpt vognkasse?
|
Jepp, den kommer nok etterhvert ja. Det er et klassisk messingbyggesett, så kassen er ikke støpt.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: ses
Date Posted: 20 oktober 2010 at 00:44
Her er et bilde av tre (nesten) av de nevnte vogntype. Fra venstre en G1, så en T3 eller Tl3 (litt vanskelig å se), og så fire H3-vogner.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 20 oktober 2010 at 00:51
Og her en melkvogn, litra Sf3, med bremserhuset intakt altså. De fleste S-vognene startet som Sf, men så ble bremserhuset avleggs etter at godstogene ble trykkluftbremset fra 1936 og utover. Ved revisjoner ble gjerne bremserhuset fjernet (da ble de litra S3) hvis det var i dårlig forfatning, og erstattet med en plattform og et bremseratt på veggen.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 20 oktober 2010 at 01:01
Og til slutt en Elo (L4)
------------- Svein S
|
Posted By: jhv
Date Posted: 20 oktober 2010 at 05:48
Litt OT i forhold til tema, men gjelder eldre godsvogner:
Holder på med et diorama, med tema "Skrøpli" sanatorium og holdeplass.
Sidespor med en liten lasterampe for nødvendigheter til institusjonen
Men noen må også reise derfra.
Og her kommer spørsmålet:
Har noen foto av NSB's gamle likvogner ?
|
Posted By: ses
Date Posted: 20 oktober 2010 at 08:54
Her er et litt spesielt bilde av en likvogn: Men jeg har et par mye bedre hjemme av samme vogntypen, som det forøvrig kun fantes to eksemplarer av.
------------- Svein S
|
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 20 oktober 2010 at 10:26
Hva med grusvogner? Ø3 eller Ø4..?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 oktober 2010 at 10:30
Likvogn??? Det var nytt!
Hva var kapasiteten - og gikk den fast i trafikk eller bare ved "spesielle anledninger"?
I dag har vi jo Toten Transport. - Tyskerene lurer på hvorfor vi har så mange nordmenn som dør i utlandet at vi må frakte dem hjem med trailere? - Jeg har fått spørsmål der nede.
|
Posted By: ses
Date Posted: 20 oktober 2010 at 11:18
Jeg tror det særlig var når kister skulle fraktes over større avstander at disse vognene ble benyttet, og antagelig bare med en kiste av gangen, selv om kapasitet i vogna sikkert var for flere. Uten at jeg er sikker, vil jeg tro vogna hadde noe kjøling. Det virker som at bruken av disse vognene opphørte omtrent samtidig med at stykkgodstrafikken forsvant i 1973.
------------- Svein S
|
Posted By: krsven
Date Posted: 20 oktober 2010 at 17:27
Litra Zl er vel ikke den mest representative vognen av NSBs vognpark, men et "artig"innslag ville den ha vært i tog. Forøvrig var vognene merket med skilt, og da logisk nok sort kors på hvit bunn. Et slikt skilt er bevart etter nedskruing på Burud. Vognene var i alle fall i en periode stasjonert med en i Oslo distr. og en i Trondheim, men vognene gikk vel etter ordre på hele nettet. Ikke minst i veiløse bygder(stasjoner uten veiforbindelse) og/eller tog på lengre avstander var vognene å se. Imidlertid har det eksistert flere likvogner - eller vogner brukt som likvogner enn disse to jeg nevner her. Zu - vogner gikk vel også i liktransport?
------------- krsven
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 20 oktober 2010 at 17:33
At vi har fått Kbps/Os, Rps og G4 er jeg veldig glad for. Disse type har jeg savnet.
Øverst på ønskelista mi står nå uten tvil Lps, tømmervogna!
Av vogner som hadde vært veldig artig og veldig typisk norsk så er det 2 som jeg gjernde hadde sett i modell:
Type Xbf
Og Ø2
|
Posted By: kokken
Date Posted: 20 oktober 2010 at 19:04
Jeg kunne godt tenke meg LK - kalkvogn, S - melkevogn, H - kjølevogn, T1, T3, TI3, T4, Ø2, To1
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 20 oktober 2010 at 20:53
Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også.
------------- Steinar
|
Posted By: Stian
Date Posted: 20 oktober 2010 at 23:17
Jeg personlig kunne godt tenkt meg T2,T3,T4,Hfv4,G2,N1 og T0?(boggie stakevogn) som ferdige modeller.
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: kokken
Date Posted: 20 oktober 2010 at 23:59
Steinar Snøtun wrote:
Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også. |
Men de byggesettene er jo ikke å få tak i lenger, bortsett fra G3, N2 og da H etterhvert
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: Stian
Date Posted: 21 oktober 2010 at 09:17
G2
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 21 oktober 2010 at 12:13
kokken wrote:
Steinar Snøtun wrote:
Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også. |
Men de byggesettene er jo ikke å få tak i lenger, bortsett fra G3, N2 og da H etterhvert |
Joda, L3 er fortsatt å få tak i. Nf2 må du bestille. Kontakt meg på PM.
Terje
------------- Terje V.
|
Posted By: Stian
Date Posted: 21 oktober 2010 at 13:41
Hvor får du L3?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 21 oktober 2010 at 16:36
Stian wrote:
Hvor får du L3?
|
Kontakt meg via medlemmer: personlig melding. Jeg har fortsatt noen for salg.
Terje Vold
------------- Terje V.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 oktober 2010 at 10:36
Da kunne jeg ønske meg noen av svovelsyre/SO2-tankvognene med Falconbride-logo.
De gikk i trafikk mellom KRS og forskjellige celluloseindustrier på Østlandet.
Syren/gassen ble brukt til bleking av cellulose.
|
Posted By: Stian
Date Posted: 22 oktober 2010 at 11:11
Tankvogner hadde gjort seg ja
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 22 oktober 2010 at 14:08
Hydros tankvogner hadde og vært noe å hatt.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: martinth
Date Posted: 04 november 2010 at 23:01
Siden det er en del folk her med fornuftighet ang vogner så lurer jeg på en ting. leter etter en stakevogn i modell. Orginalen har gule staker og vognen er gulv løs altså tømmere viler bare på en videreføring av stakene de går i en u form. Snakket med noen som mente at denne vogn typen var temmelig ny men ingen vet hva vogn typen heter. vis er det noen som har tips til andre tømmer\stake vogner uten gulv så hadde det vært fint. De vognene jeg snakker om ser jeg i ny og ne rund om kring Østfold Fredrikstad irriterene at jeg ikke finner ut hva de heter. Vil ha sånne. !!!!!
------------- Ole Martin Thorvaldsen.
|
Posted By: kokken
Date Posted: 05 november 2010 at 01:04
martinth wrote:
Siden det er en del folk her med fornuftighet ang vogner så lurer jeg på en ting. leter etter en stakevogn i modell. Orginalen har gule staker og vognen er gulv løs altså tømmere viler bare på en videreføring av stakene de går i en u form. Snakket med noen som mente at denne vogn typen var temmelig ny men ingen vet hva vogn typen heter. vis er det noen som har tips til andre tømmer\stake vogner uten gulv så hadde det vært fint. De vognene jeg snakker om ser jeg i ny og ne rund om kring Østfold Fredrikstad irriterene at jeg ikke finner ut hva de heter. Vil ha sånne. !!!!! |
De vognene du leter er jeg litt usikker på men du kan følge linken under og se om det er disse du mener http://www.alvalia.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=t%F8mmervogn - http://www.alvalia.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=t%F8mmervogn . Eller så kom NMJ med nye stakevogner tidligere i høst.
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=373_405_409&osCsid=2333355963a5feb91139afe089514060 - http://shop.nmj.no/index.php?cPath=373_405_409&osCsid=2333355963a5feb91139afe089514060
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 05 november 2010 at 15:28
martinth wrote:
Siden det er en del folk her med fornuftighet ang vogner så lurer jeg på en ting. leter etter en stakevogn i modell. Orginalen har gule staker og vognen er gulv løs altså tømmere viler bare på en videreføring av stakene de går i en u form. Snakket med noen som mente at denne vogn typen var temmelig ny men ingen vet hva vogn typen heter. vis er det noen som har tips til andre tømmer\stake vogner uten gulv så hadde det vært fint. De vognene jeg snakker om ser jeg i ny og ne rund om kring Østfold Fredrikstad irriterene at jeg ikke finner ut hva de heter. Vil ha sånne. !!!!! |
Du tenker på en Laaps, som CargoNet disponerer.
http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=3256&kat=Godsvogner&katID=4 - http://www.jernbane.net/db/dispenhet.asp?enhet=3256&kat=Godsvogner&katID=4
------------- Min mj-pusher er VMJI.NO
|
Posted By: martinth
Date Posted: 05 november 2010 at 21:39
Tusen takk det var de jeg mente. men fant bare staker og ende grinder på Alvalia, men ingen hele vogner. Er det noen som har ide,e til vogner jeg kan bygge om bare kjøpe stakene og grindene i enden fra Alvalia. Det er den vognen på tegningene jeg mener, men og bygge fra skratch blir nok litt over mitt kompetanse nivå.
------------- Ole Martin Thorvaldsen.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 05 november 2010 at 22:05
Se på dette byggetipset til Andreas.
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4134&PN=7&title=andreas-anleggsblogg - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4134&PN=7&title=andreas-anleggsblogg
Omtrent midt på siden
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 06 november 2010 at 22:41
Side 7 i byggebloggen...
Vognen kan du finne http://www.alvalia.no/ds_product_info.php?cPath=345_92_315_324_360&products_id=1924 - her
Det minker på endegitterene ser jeg...
------------- På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 09 januar 2011 at 21:58
Drar denne fram fra i fjor. Jeg har sett lite til ferdigmodeller av kisvogner, enda færre byggesett. Det er nok ikke den vogntypen som er mest savnet. Jeg har dog sett Rocos malmvogner som går på Ofotbanen, men jeg synes de som gikk fra Hjerkinn til Sarpsborg er mere spennende.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
|