Hvilken norsk godsvogn mest savnet? |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 januar 2011 at 21:58 |
|
Drar denne fram fra i fjor. Jeg har sett lite til ferdigmodeller av kisvogner, enda færre byggesett. Det er nok ikke den vogntypen som er mest savnet. Jeg har dog sett Rocos malmvogner som går på Ofotbanen, men jeg synes de som gikk fra Hjerkinn til Sarpsborg er mere spennende. |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
bergsagel
Veteran Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Se på dette byggetipset til Andreas.
Omtrent midt på siden
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tusen takk det var de jeg mente. men fant bare staker og ende grinder på Alvalia, men ingen hele vogner. Er det noen som har ide,e til vogner jeg kan bygge om bare kjøpe stakene og grindene i enden fra Alvalia. Det er den vognen på tegningene jeg mener, men og bygge fra skratch blir nok litt over mitt kompetanse nivå. |
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du tenker på en Laaps, som CargoNet disponerer.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De vognene du leter er jeg litt usikker på men du kan følge linken under og se om det er disse du mener http://www.alvalia.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=t%F8mmervogn. Eller så kom NMJ med nye stakevogner tidligere i høst.
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Siden det er en del folk her med fornuftighet ang vogner så lurer jeg på en ting. leter etter en stakevogn i modell. Orginalen har gule staker og vognen er gulv løs altså tømmere viler bare på en videreføring av stakene de går i en u form. Snakket med noen som mente at denne vogn typen var temmelig ny men ingen vet hva vogn typen heter. vis er det noen som har tips til andre tømmer\stake vogner uten gulv så hadde det vært fint. De vognene jeg snakker om ser jeg i ny og ne rund om kring Østfold Fredrikstad irriterene at jeg ikke finner ut hva de heter. Vil ha sånne. !!!!! |
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hydros tankvogner hadde og vært noe å hatt.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tankvogner hadde gjort seg ja
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da kunne jeg ønske meg noen av svovelsyre/SO2-tankvognene med Falconbride-logo.
De gikk i trafikk mellom KRS og forskjellige celluloseindustrier på Østlandet.
Syren/gassen ble brukt til bleking av cellulose.
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kontakt meg via medlemmer: personlig melding. Jeg har fortsatt noen for salg. Terje Vold |
||
Terje V.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor får du L3?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, L3 er fortsatt å få tak i. Nf2 må du bestille. Kontakt meg på PM. Terje |
||
Terje V.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
G2
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men de byggesettene er jo ikke å få tak i lenger, bortsett fra G3, N2 og da H etterhvert
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg personlig kunne godt tenkt meg T2,T3,T4,Hfv4,G2,N1 og T0?(boggie stakevogn) som ferdige modeller.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Av de du nevner er alle untatt LK vært gitt ut som byggesett. G3, L3, N1 og N2 også.
|
||
Steinar
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kunne godt tenke meg LK - kalkvogn, S - melkevogn, H - kjølevogn, T1, T3, TI3, T4, Ø2, To1
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At vi har fått Kbps/Os, Rps og G4 er jeg veldig glad for. Disse type har jeg savnet.
Øverst på ønskelista mi står nå uten tvil Lps, tømmervogna!
Av vogner som hadde vært veldig artig og veldig typisk norsk så er det 2 som jeg gjernde hadde sett i modell:
Type Xbf
Og Ø2
|
||
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litra Zl er vel ikke den mest representative vognen av NSBs vognpark, men et "artig"innslag ville den ha vært i tog. Forøvrig var vognene merket med skilt, og da logisk nok sort kors på hvit bunn. Et slikt skilt er bevart etter nedskruing på Burud. Vognene var i alle fall i en periode stasjonert med en i Oslo distr. og en i Trondheim, men vognene gikk vel etter ordre på hele nettet. Ikke minst i veiløse bygder(stasjoner uten veiforbindelse) og/eller tog på lengre avstander var vognene å se. Imidlertid har det eksistert flere likvogner - eller vogner brukt som likvogner enn disse to jeg nevner her. Zu - vogner gikk vel også i liktransport?
|
||
krsven
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror det særlig var når kister skulle fraktes over større avstander at disse vognene ble benyttet, og antagelig bare med en kiste av gangen, selv om kapasitet i vogna sikkert var for flere. Uten at jeg er sikker, vil jeg tro vogna hadde noe kjøling. Det virker som at bruken av disse vognene opphørte omtrent samtidig med at stykkgodstrafikken forsvant i 1973.
|
||
Svein S
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Likvogn??? Det var nytt!
Hva var kapasiteten - og gikk den fast i trafikk eller bare ved "spesielle anledninger"?
I dag har vi jo Toten Transport. - Tyskerene lurer på hvorfor vi har så mange nordmenn som dør i utlandet at vi må frakte dem hjem med trailere? - Jeg har fått spørsmål der nede.
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva med grusvogner? Ø3 eller Ø4..?
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er et litt spesielt bilde av en likvogn: Men jeg har et par mye bedre hjemme av samme vogntypen, som det forøvrig kun fantes to eksemplarer av. |
||
Svein S
|
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt OT i forhold til tema, men gjelder eldre godsvogner:
Holder på med et diorama, med tema "Skrøpli" sanatorium og holdeplass. Sidespor med en liten lasterampe for nødvendigheter til institusjonen Men noen må også reise derfra. Og her kommer spørsmålet: Har noen foto av NSB's gamle likvogner ? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og til slutt en Elo (L4)
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og her en melkvogn, litra Sf3, med bremserhuset intakt altså. De fleste S-vognene startet som Sf, men så ble bremserhuset avleggs etter at godstogene ble trykkluftbremset fra 1936 og utover. Ved revisjoner ble gjerne bremserhuset fjernet (da ble de litra S3) hvis det var i dårlig forfatning, og erstattet med en plattform og et bremseratt på veggen.
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er et bilde av tre (nesten) av de nevnte vogntype. Fra venstre en G1, så en T3 eller Tl3 (litt vanskelig å se), og så fire H3-vogner.
|
||
Svein S
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jepp, den kommer nok etterhvert ja. Det er et klassisk messingbyggesett, så kassen er ikke støpt. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skjønte jo det, men ville bare signalisere at den mest typiske og kanskje mest utbredte av alle norske godsvogntyper er G4-vogna. At den er å få i modell nå (Løp og kjøp!) er det viktigste som har skjedd på norsk MJ-front på lenge, etter min mening. Så alle andre vogner blir sekundære i forhold, samtidig som vi selvsagt trenger flere typer fordi slik var virkeligheten. Den nest viktigste, hvis vi tenker litt eldre epoker enn de mest moderne, er etter min mening N-vogn (stakevogn), men den har Cad87 kommet med nylig. "problemet" med den er at den er for lett til å brukes driftssikkert, men det handler om å vekte den ned, kanskje med passende tung last. Mange mener vel at en 2-aksling i H0 bør veie omtrent 50 gram. Så har andre her foreslått kjølevogn, og bildene som er vist så langt er av litra H3. Det er et godt forslag Den noe nyere og tyngre H4 er også en god kandidat, og de var i bruk i flere år enn H3, og kand erfor forsvares i godstog til godt utpå 1970-tallet, mens det var svært få H3-vogner igjen i vanlig drift i 1970. En nevnte også melkvogn, litra S. Det er nesten helt like G3-vogner, men med tofagsdør og litt andre lufteluker/vinduer. Skal se om jeg finner et bilde etterhvert. G3 er selvsfølgelig også en viktig vogntype av de gamle, men også den har Cad87 produsert, om men litt grov i støpen etter manges mening. Plattformvogner litra T har det også kommet nye varianter av den siste tiden. Med uic-litra hetert de Kbps eller Os, men disse startet som hhv. T5 og Tl5. Så her mangler vi T4 og T3 som var i bruk gostt ut på 1970-tallet de også. Utbredt var også L4-vogene, senere UIC Elo. De er tidsmessig parallelle til G4-vognene, altså fra litt før krigen og framover. Jeg skal se hva jeg kan få lagt til av bilder etterhvert. |
||
Svein S
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |