Arendal stasjon - versjon 2 |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 mai 2013 at 15:53 |
Hei, Selv har jeg brukt gips som jeg da har lagt på med sparkel og formet med disverse verktøy slik at det ser ut som fjell. Sand av forskjellig farge og finhet brukes der hvor det er horisontale områder, og så legges grønt og busker på der hvor det er naturlig. Det viktigste er vel at man ikke har for mye hastverk, og at ting kan alltid gjøres om . Akkurat den anleggsbiten som du refererte til her har siden blitt "oppgradert" for å passe til den modulen som ofte vil følge etter, nemlig Torbjørnsbu holdeplass og sidespor. Hilsen Halvor
|
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager nybegynner spørsmål i elite tråd, men hvordan er fremgangsmåten for å "kle" skumklumpen med noe som ser fjellaktig ut? Man vil jo ikke ha noe som ser støpt ut.. |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
mye pent! har vert på arendal stasjon en gang. artig å se den i modell
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Arendal stasjon i full lengde (nesten)
På FREMO-treffet i mars 2013 fremsto Arendal stasjon i (nesten) full lengde. Det er ikke så ofte det er mulig å få til, så her er noen bilder fra stasjonen og tilliggende herligheter. Det er langt fra enden av havnesporene og opp til lokstallen. I Barbu lå godshuset og lasterampe. Godshuset kommer på murene til venstre. Møllebakken fra Barbu opp til stasjonen kunne være en utfordring for mangt et godstog (også i modell ). Ved stasjonsbygningen var det også en planovergang, til glede og besvær... Idag er her en viadukt med rundkjøring oppå. Barbuelva går i tunnell under fjellet til venstre. Like ved tunnellen ut fra stasjonen lå lokstall, verksted og kullskur. Her var stor aktivitet. I andre enden av tunnellen lå Torbjørnsbu holdeplass, med et stikkspor for gods til Gartnerhallen og Arendal Trelastlager, blant andre. Styrkar Bråthen har bygget denne holdeplassen. Hilsen Halvor
Edited by halvors - 11 mars 2013 at 16:21 |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig!
|
|
Bjørn Egil
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et sprang til den virkelige Arendal Stasjon.
Lokstallen og verkstedet er idag blitt til en flott møbel og interiørbutikk som er verd å besøke, av flere grunner . Bygningen innholder fortsatt en del minner fra tiden som lokstall, for eksempel smia og sandtank. I tillegg står også en godt bevart "MJ-hemmelighet" her, nemlig anlegget som AMJK bygget for NSB tilbake på begynnelsen av 90-tallet. Anlegget er fortsatt kjørbart, og står i glassmonteren som NSB's møbelverksted laget for 20 år siden (derav også noen reflekser i disse bildene ). Anlegget ble i sin tid bygget som et fellesprosjekt av medlemmene i AMJK, hvor alle bidro på forskjellig måte. Togene er Märklin, med M-skinner begravet i sand. Dette har fungert nesten problemfritt i 20 år, med noen utskiftinger av materiell, og forenklinger av teknikken. Sporplanen er relativt komplisert for et anlegg på godt 2 kvadratmeter, og med 6 tunellåpninger er det ikke enkelt å finne ut hvor toget dukker opp neste gang. hemmeligheten er en modifisert engelskmann inne i tunellen som gjør at toget ikke går dit man logisk ville trodd . Mange av detaljene på anlegget er signert Arnulf Pedersen og vel verd et studium. Hilsen Halvor
|
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig presentasjon og bilder. Dypt imponert!
LP
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lys ved enden av tunnelen Personalet som jobber i og ved lokstallen i Arendal har beklaget seg over arbeidslyset, men nå ser det ut som problemene er løst. Slik har situasjonen vært frem til nå: Etter at lokstall og verksted nå har fått innlagt lys ser det slik ut: På samme tid har det også blitt lys i lampene i kullskuret hvor det har vært en heller mørk tilværelse frem til nå: Belysningen i lokstallen er laget med lysdioder fra en juledekorasjon som hadde tatt kvelden. Nå i januar er det tiden for å samle inn utelys og sjekke om de har et liv neste jul, eller kanskje de kan brukes på alternativ måte . Vi hadde et nett med 64 varmhvite lysdioder som var begynt å løsne i loddingene. Nettet ble klippet opp og lysdiodene reddet. Dermed var det enkelt å bruke et antall slike oppunder taket i lokstallen: De ble loddet på "print-sviller" beregnet til å bygge veksler med, dvs. striper med kopperbelagt glassfiber. Dermed får man enkelt både oppheng og strømtilkopling. Og personalet ser ut til å være fornøyd . Hilsen Halvor |
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig.
Dette ser kjempespennende ut. Har du noen sporplaner for Lyngheibanen?
|
|
SOHo
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser jo veldig spennende ut!
|
|
Svein S
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er snart et år siden forrige oppdatering.... Noe har skjedd, selv om det kanskje ikke har gitt seg så mye uttrykk på selve "Arendal stasjon".
I løpet av dette siste året har det vært mye fokus på å få klargjort "togloftet" mitt, og å få på plass grunnlaget for et nytt anlegg, "Lyngheibanen". Og Arendal stasjon er en viktig del av dette. Mer om anlegget siden, men et par bilder fra Arendal stasjon: Det siste bildet viser at lokstallen og verkstedet er i ferd med å få nytt tak, til stor glede for lokpersonalet. Og den ene delen av kullskuret er i ferd med å få nytt bølgeblikktak, det gamle blåste bort... Passasjertoget i bakgrunnen er på vei fra Arendal til Lynghei ... Hilsen Halvor
Edited by halvors - 25 november 2012 at 19:04 |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har fått gjort en del småting på Arendal Stasjon igjennom sommeren og høsten, ikke de store tingene, men likevel. I slutten av november var den ute og fikk luftet seg igjen, på Arendal Bibliotek denne gangen.
et par bilder fra denne kjøringen, tatt av Styrkar Bråten.
Det er ikke så lett å få tatt et oversiktsbilde over en såpass lang stasjon, men galleriet på biblioteket ga nettopp den muligheten.
Og nedenfor et stemningsbilde i motlys fra spor 18 og utover...
Ellers har bildet nedenfor av plassen foran stasjonsbygningen midt på 1950-tallet vært til stor nytte og inspirasjon. Bildet eies av Ole Christian Fiane.
Hilsen Halvor Edited by halvors - 16 desember 2011 at 20:17 |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ilddåpen
Så har Arendal stasjon vært på sitt første treff, og klart det bra skal man dømme etter tilbakemeldingene.
På enden av linja fra Nelaug via Froland og Rise var Arendal Stasjon i sitt rette element. Trafikken var nok tettere enn i virkeligheten, men det gikk jo bra det også.
Det var nyttig og nødvendig å ha godsområdet i Barbu til håndtering av godstogene. Ekstra hektisk ble det når kokstoget til Mjølner Verk skulle komme og gå.
Bakken opp fra Barbu til stasjonen var en utfordring, og ved et tilfelle var eneste mulighet å tilkalle forsterkninger .
Med ekstralok foran gikk det som en lek
Sortering og skifting av godsvogner foregikk i Barbu, og godstogene kom inn på og gikk fra spor 2 på stasjonen.
Persontogene kom og gikk både fra spor 1 og spor 18 akkurat som i virkeligheten.
Alt i alt var testen vellykket. Den eneste glippen lå i en liten elektronisk særegenhet med innkjørsignalet som gikk i rødt når veksler ble lagt om. Men det kan jo være den bør være slik .
Toglok ble klargjort og stallet mellom hver tur, noe som ga en ekstra dimensjon på kjøringen.
Hilsen Halvor Edited by halvors - 31 mars 2011 at 21:11 |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om Arendal 2 blir med på et nittitallstreff, så kan du fortsatt bruke de gamle teakvognene og to skd 224. Bare se her http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=86981&rom=74
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da blir det vel til at jeg gjør noen forsøk her etterhvert... |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
[QUOTE=ØysteinF]
Hva slags byggskum bruker du? Har hørt rykter om at ikke alt skum egner seg....[/QUOTE]
Så langt har jeg ikke hatt problemer med dette skummet, og det er heller ikke noe særlig gassing å snakke om. Det største "problemet" er at det bruker rimelig lang tid på å tørke helt igjennom dersom det blir litt store volumer. Da jeg begynte å skjære i fjellet på bildene ovenfor begynte innmaten å ekspandere igjen slik at jeg må gå over flere ganger før det er stabilt.
Hilsen Halvor
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jarlsberg? Her er det vel bare å bruke ostehøvel Hva slags byggskum bruker du? Har hørt rykter om at ikke alt skum egner seg....Edited by ØysteinF - 17 februar 2011 at 06:33 |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Andre enden av tunnellen fra Arendal stasjon Nå er det gjort gjennomslag til andre enden av tunellen. Man starter med en klump...Etter litt graving med en skarp tapetkniv viser det seg at her har det vær noen før...
Til og med sporet har vært gjemt inni den sveitserosten som skal bli til fjellet ved Torbjørnsbu.
Gjennomslaget er gjort og finformingen kan begynne.
Hilsen Halvor
Edited by halvors - 16 februar 2011 at 23:33 |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Desverre ikke, det er nok litt til som skal være ferdig før den kan brukes, bein for eksempel .
Men målet er å få den driftsklar til Arendalstreffet i slutten av mars...
Hilsen Halvor Edited by halvors - 16 februar 2011 at 23:32 |
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott arbeid . Denne er vel å se på Nærbø 11-13 februar ?
|
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser veldig bra ut Halvor, deltar Arendal stasjon på 25-27 mars??
|
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er bare SÅÅÅ bra. Slutter meg til rekken av gratulanter! Må jo være yum yum å besøke MJ-treff på Sørlandet nå.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er den øvre delen av stasjonen kjøreklar . Testing av veksler og kontrollpanel pågår, og så må sporene renses for ballastsand som har lagt seg der den ikke skal være.
Det gjenstår fortsatt mye moro med landskapet og bygninger, men det begynner i alle fall å se ut som stasjonen kan bli bruksklar til slutten av mars.
Det er på tide å hive på litt mer kull for å komme videre...
Hilsen Halvor
|
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser meget bra ut!
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Romjulsaktiviteter
Det er tida for å legge ballast på stasjonsområdet. Til det bruker jeg sand fra Danmark, hentet på en tidligere MJ-tur til sydligere egner. Sanden er ganske gul, men det stemmer forøvrig bra med den grusen som jeg mener å huske fra 1960-tallet, og det ser også slik ut på 80-tallet:
(Bilde fra Arnulf Pedersen)
Dette bildet gir også en grei pekepinn på hvordan sanden skal farges også.
Sanden limes med hvittlim og vann, dryppet på med pipette, etter at sanden er fuktet med "vått" vann. Jeg har også begynt på innfargingen rundt kullskuret, men her er det en del arbeid igjen .
Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
En liten oppdatering nå som jeg kan laste opp bilder igjen .
Området ved lokstall og verksted med svingskive og kullskur. Det gjenstår mye bygging før alt dette er ferdig, men det begynner å ta form.
Et oversiktsbilde fra heia ovenfor lokstallen viser at sporene nå er lagt helt fram til sjøkanten i Barbu.
Sett fra Barbu-enden kan vi se sporene rundt godshuset og lasterampa. Et lite tilpasningsstykke ut til Barbubukta er ikke med på disse bildene.
Slik ser det ut fra lasterampa opp mot lokstallen.
Det er en liten bakke opp fra Barbu til stasjonsområdet i Barbudalen, nok til at det ikke går an å la vogner stå der under skifting. De to nærmeste sporene til venstre og høyre skal gå til hver sin side av Barbubukta.
Barbuelva snor seg langsmed stasjonsområdet, og under godshuset, ut til Barbubukta.
Disse bildene ble tatt for en tid siden, men det har ikke skjedd så mye etter det siden oppgradering av Nelaug tok mye tid. Men nå er jeg så smått igang igjen med landskapsarbeid i heiene rundt Barbudalen.
Hilsen Halvor
|
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne seksjonen ser ut til å bli helt RÅ! Jeg er mektig imponert. Gleder meg til å se flere bilder :-)
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utrolig flott Halvor!
Blr gøy å se denne på treff. |
|
Eirik
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig arbeid her Halvor!
Spennende å følge med.
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tid for mer hagearbeid Nå som våren er i full blomst og gresset er grønt er det tid for å jobbe ute i hagen. På en fin dag er det praktisk å bruke uteplassen på best mulig måte. Arendal stasjon ble luftet igjen igår.
Også er det en god anledning til å ta noen bilder...
Den viktigste jobben som ble gjort var å tilpasse den neste seksjonen, bakken ned mot Barbu. Den ses lengst borte på dette bildet. Det meste av plattformene er på plass, og området rundt stasjonsbygningen er planert ut .
Høydeforskjellen til nedre nivå i Barbu er ca. 3 cm, og bakken er ca. 80 cm lang, så stigningen er omtrent 4%. Såpass bør den være for at lokene ikke skal få en altfor enkel jobb med godstog opp fra godsområdet i Barbu.
Jeg kunne heller ikke motstå et lite stemingsbilde med BM87 klar til avgang:
Svingskiva
Svingskiva jeg skal benytte på modulen ble opprinnelig laget til versjon 1 av stasjonen for 17-18 år siden. Den er plassert i sine "nye" omgivelser, og skal etterhvert få en "betongkant" rundt seg.
Den er laget av en solid finerplate med en 8 mm bolt som sentertapp. Skiva skal betjenes manuelt, så derfor er det en relativt enkel konstruksjon. Det viktigste er at bolten faktisk er 8 mm hele veien, mange "nye" bolter er smalere i "skaftet".
Jeg funderte litt på hvordan jeg skulle få til en solid opplagring, men så kom jeg over et kulelager hos Clas Ohlson, med innermål 8 mm og yttermål 22 mm. To slike ble limt fast i en 22 mm forsenking på hver sin side av en 12 mm finerplate, og dermed hadde jeg en rimelig stabil lagring av senterbolten. Det er ikke viktigst at den snurrer veldig lett, stabiliteten i dette festet er viktigere.
Strømmen til sporet kommer fra en glidering laget av skinnestreng til glidekontakter på undersiden av skiva, og videre til sporet. Glideringen er laget av 4 biter skinnestreng, to for strømforsyning til alle de posisjoner som lok skal kunne kjøre av/på skiva, og to mindre imellom uten strømforsyning for unngå kortslutning når glidekontaktene passerer bruddstedene (se de små sorte strekene).
Slik får jeg både strøm til sporet der hvor det trengs, og automatisk riktig polaritet på sporet i forhold til tilførselssporene.
Litt verre er det med en del av sporene som går inn mot lokstallen og verkstedet. Der er sporvinkelen så liten av det er umulig å separere alle skinnestrenger elektrisk. Derfor er de koplet sammen på en slik måte at annethvert spor er polvendt i forhold til polariteten på skiva. derfor skal jeg bruke en automatisk polvender fra Digitrax for å unngå kortslutning når jeg kjører inn på enkelte av sporene.
Det er snart tid for å begynne på litt landskaparbeid. Mye fjell skal inn på langsidene og i forbindelse med tunnellen, og Barbuelva skal formes med sine murer og sitt vann (og kloakk).
Mer om det siden...
Hilsen Halvor
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |