MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Arendal stasjon - versjon 2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Arendal stasjon - versjon 2

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 22:39
Nydelig arbeid du gjør her, HalvorClap
Dette skal bli spennende å følge med på i framtiden. Ikke minst få følge denne stasjon på framtidige FREMO treff!
 
Lykke til videre og stå på.
Vil og på forhånd gratulere med dagen til alle i morgen på 17. Mai!!Thumbs Up
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 20:54
Lokstallen
 
"Underlaget" til lokstallen er en 5mm plexiglassplate hvor sporene er limt på. Platen ble lagt rett oppå en kopi av den opprinnelige plantegningen til lokstall og verksted, skalert til 1:87. Så ble sporene plassert og veggene målt opp.
Lokstallen og verkstedet har betonggulv, og for å få dette opp i riktig høyde ble gulvet "foret opp" 4 mm ved hjelp av 3 mm kort og 1 mm styren. Det hvor det var graver mellom skinnene vil jeg legge på plankedekke etterhvert.
 
 
Strøm til sporene er ført under "betongdekket" til en kontakt som jeg setter en plugg i fra undersiden.
 
Bakveggen som gjensto har nå fått skjært ut vinduer, med utgangspunkt i bilder tatt på stedet og plantegningen. Hele bygningskroppen er laget av 3 mm finer, skåret ut med kniv.
 
 
Rundingen over vinduene ble formet med en liten fres.
 
 
Bakveggen og en mellom vegg er nå limt på plass og hele bygningskroppen skal nå males hvit.
 
 
Fortsettelse følger...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 17:53
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

benytter du anledningen til å lage nedoverbakke ned på havna?
 
Ja selvsagt Tongue. I virkeligheten ligger Arendal stasjon på 7.6 moh, så høydeforskjellen er vel ca. 5-6 meter. Men siden jeg skal ha denne bakken inn på en seksjon så blir vel "min" høydeforskjell ca. 3 cm. Bakken er faktisk ganske bratt i virkeligheten også...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 17:50
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


Interessant! Dette vil vi (tror jeg snakker for Halvor også) mer enn gjerne ta en titt på.
 
Definitivt. Gode bilder får man aldri nok av. Og det finnes faktisk ikke så mange...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 14:57
Originally posted by ses ses wrote:

 
Originally posted by halvors halvors wrote:

 
Forøvrig et flott bilde Svein! Takker for det.


Hyggelig du likte det. Jeg har forøvrig en serie på ca 50 bilder fra Arendal stasjon og verksted (inni også) tatt en vårdag i 1981, hvis det er av interesse. Men dere som bor der nede har vel rikelig av slikt, også fra den gangen.



Interessant! Dette vil vi (tror jeg snakker for Halvor også) mer enn gjerne ta en titt på.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 14:30
Hei igjen Halvor,


benytter du anledningen til å lage nedoverbakke ned på havna?

Det er litt for få anledninger til det i Fremo, så det kan jo være kjekt å få benytta seg av dem, spesielt på en modul som faktisk har et konkret forbilde med stigning Wink

MVH
Terje O 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 13:38
 
Originally posted by halvors halvors wrote:

 
Forøvrig et flott bilde Svein! Takker for det.


Hyggelig du likte det. Jeg har forøvrig en serie på ca 50 bilder fra Arendal stasjon og verksted (inni også) tatt en vårdag i 1981, hvis det er av interesse. Men dere som bor der nede har vel rikelig av slikt, også fra den gangen.

Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 12:52
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Du står åpenbart på en bro, men det kan da umulig være den som er der i dag?
 
Den viadukten ble bygget på slutten av 1960-tallet, over den gamle planovergangen. Samtidig ble veien i Barbudalen rustet opp, og riksveien (E18) ble lagt derOuch. Det ble sagt at det var en del av finansieringen av den nye veien at E18 skulle gå der, og videre gjennom tunnellen inn over torvet i Arendal sentrum. Byplanlegging.....Wacko. Siden har viadukten blitt utvidet til det den er idag (og E18 er flyttet).
 
Jeg kommer ikke til å bygge denne brua, for planovergangen som jeg måtte krysse hver dag på vei til skolen er mye finereSmile. Den var nemlig verdens beste unnskyldning for å komme for sent. Hver morgen ble et langt godstog trukket opp fra havna, sånn ca. 5 minutter før skolen begynteLOL.
 
Hilsen Halvor
 
Forøvrig et flott bilde Svein! Takker for det.


Edited by halvors - 11 mai 2010 at 12:53
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 12:44
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Regner med at den vekselen som ligger rett utenfor kullageret ikke er hyllevare?
 
For oss med i overkant interesse for sære vekselgater kan jeg jo vise et par bilder fra byggingen. Dette er to Peco-veksler som er kuttet og skjøtet sammen.
 
 
Egentlig ikke så vanskelig å få til, man må bare tenke to ganger før man kutterTongue. Og så mister vekslene litt av fasongen når de kuttes så det er viktig å få limt de godt fast i underlaget.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 23:50
Dette var både hyggelig og imponerende Halvor   Smile


MVH
Terje O
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 23:43
Her er det bare å slutte seg til applausenClap
Regner med at den vekselen som ligger rett utenfor kullageret ikke er hyllevare?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 23:07
Joda, det vil jeg påstå at det kan Smile

Forøvrig er det fantastisk moro at Halvor har satt igang med dette store prosjektet. Det har jammen meg ikke tatt lang tid å komme dit han er i dag heller! Vi gleder oss alle til fortsettelsen, og gleder oss til første treff med Arendal, Rise, Froland, Grimstad og Nelaug i riktig rekkefølge og plassering Cool


Edited by Mr Bridger - 10 mai 2010 at 23:09
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 23:02
Originally posted by ses ses wrote:



 
Du står åpenbart på en bro, men det kan da umulig være den som er der i dag?
 
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 23:01
Sånt liker vi Clap
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 21:11
Vakkert!
Til sammenligning legger jeg ved et bilde jeg tok av forbildet i 1971 i forbindelse med en NJK-utflukt på Sørlandsbanen i med BM 87. Kanskje det er noen detaljer her som kan være til inspirasjon for noen.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 20:18
De med lang fartstid i FREMO vil kanskje huske en modul med Arendal stasjon som var med på et par tidlige treff i Arendal. Den var påbegynt lenge før vi her i Norge tenkte FREMOduler, og var derfor tilpasset etter beste evneWink. I 2002 så den slik ut:
 
Denne stasjonen var bygget med Roco kode 100 spor og veksler, og hadde gamle Roco vekselmotorer som hadde en egen evne til å slutte å fungere når det passet som dårligstConfused. Derfor befinner den seg nå i nedstøvet tilstand på garasjeloftet mitt...
 
I fjor høst hadde tanken om å bygge en ny versjon av Arendal stasjon modnet såpass at det var på tide å finne frem saga igjen, og begynne å bygge på nytt. En del bygninger blir tatt med fra den gamle stasjonen, men ellers kommer jeg til å bygge alt på nytt.
 
Nå, pr. 10. mai 2010, er jeg kommet så langt at alle sporene på første byggetrinn er lagt, dvs. det øvre stasjonsområde. For dere som ikke er kjent på Arendal stasjon så besto den opprinnelig av to deler, en øvre med stasjonsbygning og lokstall, og en nedre med godshus og havn. Modulen blir bygget omtrent slik:
 
Øvre del:
 
Nedre del (de ytterste havnesporene er ikke tatt med på tegningen):
 
Idag ble de 4 hovedseksjonene av Arendal stasjon satt sammen ute i hagen, for sjekk og litt pussing som er greit å gjøre ute i vårsola. Da så det slik ut:
 
 
 
 
Åja, her er langt frem, så jeg kan ha mye moro med denne en stund fremover Tongue
Jeg jobber med litt forskjellige ting, så neste skritt blir vel å skjære ut vinduer i bakveggen på lokstallen slik at bygingskroppen kan limes sammen og males. Så skal den kles med mursteinsplater på tilsvarende måte som kullskuret på bildene.
 
Fortsettelse følger LOL
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.