MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL11 fra EL13
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL11 fra EL13

 Post Reply Post Reply
Author
Bulder View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bulder Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL11 fra EL13
    Posted: 01 mai 2010 at 00:13
Jeg har et par prosjekter der jeg skal bygge om eldre Lima EL13 til oppgraderte EL11 med nye motorer og dekodere etc.. Men jeg mangler ordentlige bilder av en EL11 som viser begge sider av samme lok. EL13 er jo helt ulik oppsatt med vinduer/ventilasjonsrister på henholdsvis høyre/venstre side. Er det noen som har slike bilder, eller har en EL11 og gidder ta bilder av det, så blir jeg taknemlig. En kan enten poste bildene her, eller sende de til min mail:  fjordings@yahoo.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 01:53
Sjekk NJKs materielldatabase: http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aid=2
Svein S
Back to Top
Bulder View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bulder Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 17:09
Nå har jeg saumfart bildene, og av de så kan det se ut som at EL11 har helt like sider.. fordeling av ventlirister, vindu, etc.. bare at de er speilvendt..  tar jeg feil eller?  (Til dere som har en orginal og kan se begge sider)
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2010 at 21:14
Den ene siden av El 13 er ganske lik El 11, men den andre siden er annerledes. El 11 er mye lavere og kortere enn el 13 også. Du ser spesielt at taket er rundere og at lyktene er plassert annerledes på El 11.  i tillegg er hjulene mindre på El 11, så det blir mye kompromisser. jeg ville heller ventet til Skala Design kom med sin El 11: http://www.skaladesign.no/produkter/ferdigmodeller/el11
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 21:18

Holder på med tilsvarende prosjekt som deg. Og jeg er fullstendig klar over at det er en del forskjeller mellom El 13 og El 11 som jeg ikke klarer å fikse.

Har kommet til samme konklusjon som deg om at sidene er like, eller så har lokene hatt samme side til fotografen hele tiden.

Men det er noen eldre bilder hvor de to ventilene til venstre er vinduer. Om dette er felles for alle lok, når de eventuelt ble ombygget, etc, har jeg ikke anelse om. Og noen lok har taknedløpsrør, andre ikke.

De tingene jeg har gjort er:

- skar ut den øverste delen av siden der ventiler og vinduer ikke stemte, brukt utskårne ventiler i ny posisjon, lagt inn ny plast og skar ut vindu på midten.

- slipte vekk hengsler mm rundt ventilene

- skar ut vindusstolpe i front/bak og limte inn nye slik at det blir 4 vinduer.

- skar vekk riller og noen detaljer på taket, satt på nye pantografer, ommøblert på noen isolatorer og skal sette på noen nye.

- skar vekk antydningen til nedløpsrør og håndtak ved dørene, laget nye håndtak av 0,3mm pianotråd og nye nedløpsrør av 0,6mm. 

- Prøvde å lage bøylen under frontvinduet, men klarte ikke å lodde på avstandsstykkene slik at det holdt. Men jeg filte ned på tykkelsen til den innstøpte bøylen slik at den blir mer markert. 

- har malt modellen grønn, bruker dekaler til El 13, men også her må man gjøre noen klipp og lim operasjoner for å få gyldige loknumre.

- har ikke helt bestemt meg for om jeg setter på plog eller plogskjær. Plogskjær er nok riktigst ift et grønnmalt lok, men hittil har jeg ikke klart å lage noen sett som jeg er fornøyd med.

Helge F.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 22:00
Jeg gjorde det samme som du her nevner en gang, og kortet i tillegg ned lokkassen slik at den ble mer korrekt på det området. Mener å huske at de grønne lokene hadde vinduer og var uten nedløpsrør i begbnnelsen. Her bør vel kilder som NJKs materielldatabase og Jernbane.net være gode nok til å finne ut hvilke lok som hadde hva. Kan ikke huske å ha sett at noen 11"ere hadde ploger, så da må den være rødbrun med gule striper. Merk også at de grønne lokene hadde en skjerm over vinduene. De fleste 11"erne hadde vel også vindusgitter frem til de var i nydesign og fikk splintsikre ruter.

Skal du gjøre et spesislt lok av 11"eren, kan man også se på de 2 ulike Flåmsbane-versjonene som gikk. 2 var i mellomdesign og en i nydesign med kraftigere nedløpsrør i fronten. Og så har man El 11b med todelt frontvinduer og multippelkobbel, da...

Noen som har bilder av sine modeller? Jeg har pakket ned mine 11"ere, men legger gjerne ut noen hvis jeg en gang finner dem frem igjen...

Her er et utvalg fre NJKs database: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11&aut=&eng=
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.