MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A
    Posted: 27 februar 2010 at 20:42
06.01.11
Heretter kommer jeg til å legge oppdateringer og bilder bakerst i tråden, det blir alt for mange bilder å laste opp hvis alt skal ligge på første sia.

19.12.10:
Har endelig fått begynt med lodding og skinnelegging! Er ennå ikke helt fortrolig med loddebolten, så jeg brukte over en time på den første sporvekselen, satser på at det vil gå litt kjappere bare jeg blir varm i trøya...

Her er noen bilder fra en uvant rotete arbeidsbenk på fredag (sorry at bildene er så brede, bildeopplastingen funker ikke hos meg så da gjør jeg det manuelt):







Da jeg var ferdig med malingen og tok frem loddesakene ble plutselig madammen interessert i anlegget igjen, og brukte kvelden med å lete på nettet etter bilder av A-Ford for å få inspirasjon til Jordan-modellen hun vil bygge til meg! Og i går ville hun dra og kjøpe maling og pensler, er det noen sak!?Smile

Og hva skjer når damene styrer innkjøpene? Vel, dette skjedde..:






Jeg må innrømme at noe av sakene var min ide og ikke hennes (vel, det meste faktisk...Embarrassed), men det var nå litt kos å ha henne med når vi plukket ut farger og så etter annet stæsj å ta med hjem også!Smile Stakk innom Clas Ohlson samtidig, og plukket med litt ekstra verktøy, litt kabel og en pakke strips, samt engangshansker og et multimeter på Europris.

I kveld sitter madammen ved kjøkkenbordet og bygger Jordan A-Ford, mens jeg driver med masseprodusering av ledninger til sporvekslene. Med 9 ledninger til hver veksel er det endel kabel som må kappes, avisoleres og fortinnes, like greit å ta alle på en gang.

28.11.10:
Er omsider ferdig med alt trearbeidet (så langt...), og har sparklet og pusset seksjonene utvendig for litt penere finish. Har også fått på plass skinneunderlaget og sjekket at alle vekslene ligger på linje med motorene montert. På overgangene ned til finerplata for sidesporene har jeg kjøpt inn korkunderlag som skal pusses ned, disse er ikke limt på plass ennå. Korken fra Faller Heki skal være 5mm tykk ifølge NMJ, men den viste seg å være kun 4mm, så jeg har noe 1mm finer å legge mellom for å få en jevn overgang.

I dag er det tid for maling, tenkte det var greit å få unna før jeg begynner med skinneleggingen:







10.11.10:
Den midtre seksjonen er limt sammen og straks ferdig:





Jeg har brukt 10x25mm maskinskruer med skiver og vingemutter til å skru sammen seksjonene. Disse brukes også som styrepinner når anlegget skal monteres, slik at jeg slipper å bruke masse tid på å justere seksjonene for at skinneskjøtene skal komme rett overfor hverandre:



Her er toppen og "vannflaten" lagt på plass, men ennå ikke limt fast. Jeg klarte å blingse litt da jeg overførte sporplanen til fineren, så jeg må finjustere litt før jeg lager hullene til vekselmotorene:





Jeg laget bevisst to av tverrspantene litt lange, slik at jeg kunne hake frontplatene inn i de og kanskje få litt ekstra styrke i seksjonen. De utstikkende endene skal skråkappes og tilpasses når jeg limer på de siste to frontplatene under hjørnet i forkant av seksjonen:



Jeg må innrømme at alt trearbeidet begynner å bli litt kjedelig nå, og gleder meg til jeg skal begynne med skinnelegging og kabling! Samtidig er det artig å se at alt passer så bra sammen, det har vel litt med planleggingen å gjøre håper jeg, og ikke bare flaks...

31.10.10:
Tok en liten prøvemontering av den midtre seksjonen i går. Har fortsatt en del jobb igjen før jeg kan lime den sammen, men ville lage meg et lite inntrykk av hvordan anlegget blir:





Her syns forskjellen mellom de ulike nivåene for vannflaten godt, jeg må kappe til noen små finerbiter og lime på for å heve vannflaten på den første seksjonen:



Her kommer rampa til å ligge. Jeg hadde opprinnelig tenkt å bygge den slik at den var hengslet i bakkant og kunne beveges opp og ned i likhet med forbildet, men med bare 3cm høydeforskjell tror jeg det blir vanskelig. Et alternativ er å bygge bare den delen av rampa som stikker opp av vannet, og la hele greia hvile fast mot vannflata:



10.10.10:
Etter et par timer med effektiv jobbing i dag kom jeg nesten i mål med delene til neste seksjon. Dette er høyre seksjon på sporplanen, den midtre seksjonen venter jeg med til slutt.

Her tester jeg passformen før evt finjustering, alle delene sitter sammen kun ved hjelp av lett presspasning og uten bruk av lim eller tape:





Jeg har igjen å sage ut landskapsprofilen i bakre høyre hjørne, men det tenkte jeg å ta etter at seksjonen var limt sammen, samtidig med at jeg tilpasser topplata. Jeg må også sage ut hullene til håndtak i endene samt lage hull for treplugger mellom seksjonene.

Jeg fant ut at avstanden mellom vannflata og topplata var litt for stor. På den første seksjonen brukte jeg 5cm høydeforskjell, noe som tilsvarer nesten 4,5 meter. Bestemte meg for å kutte ned den litt, og har brukt 3cm på den nye seksjonen. Dette tilsvarer ca 2,6m, noe jeg syns virker fornuftig ved fergekaia. Det betyr jo samtidig at jeg må bygge opp vannflata på den første seksjonen for at det skal stemme, men det tror jeg skal gå greit.

Legger også ved en oppdatert sporplan. Ikke store endringene her, har justert sporet ned til kaia og lagt inn et ekstra lastespor der. I tillegg har jeg definert vannkanten litt bedre og skissert en mulig utvidelse rundt rommet, hvor hovedfokus er spor i landskap med stagingspor på en travers under sikringsskapet:



24.04.10:
Det går sakte men sikkert framover. Finværet idag innbød til litt uteaktivitet, og jeg begynte å bli lei av å se på den stusselige fineren:



Vet ikke hvilken fargekode det er, jeg fant etpar liter med feilblandet maling på Maxbo som jeg fikk gratis, syns den funker bra.


Litt flikking langs kantene måtte til etterpå, og madammen var så elskverdig å tilby sin assistanse etter at hun hadde malt ytterdøra og vindfanget. Gubben selv var visst for opptatt med togbanen til å pusse opp huset...Embarrassed



Det ble litt flikking på meg også da, skulle bare mangle..!



Topplata ble malt i en gråbrun nyanse, dette blir underlaget for toppdekket på de flate partiene.

En liten gåte til slutt, fritt oversatt fra originalen: Hvornår er en (Tu)Borg best..?Wink

04.04.10:
Det går ikke alltid så fort som man ønsker, det har ikke skjedd så mye den siste måneden. Men nå i påsken har jeg fått på plass skinneunderlaget og klargjort sporvekslene:









Neste steg nå blir å få loddet på ledninger til vekselmotorer og -brytere, så kan jeg fortsette kablingen fra undersiden av seksjonen. I tillegg har jeg jo resten av skinnene som skal på plass.

Har også fått montert dekoder i 26c-maskina mi, med litt plunder underveis. Strømopptakerne på boggien til tenderen måtte justeres litt, og begge ledningene falt av og måtte loddes fast på nytt. Å være nødt til å dra fram loddebolten på et splitter nytt lok i denne prisklassen er ikke akkurat noen ønskesituasjon, og spesielt ikke siden jeg er helt fersk i lodding, så jeg var rimelig skjelven da jeg satte igang, men det gikk heldigvis greit:







Forrige helg var jeg invitert til en kamerat for en liten kjøresesjon, det var et kjærkomment avbrekk fra byggingen av mitt eget anlegg!Smile

Har akkurat plukket opp vogner nede ved kaia:


Skifting på banegården med en RS3 fra Great Northern:


Et eksotisk møte mellom RS3 og NSB 24b under River Road Overpass:


Måtte lage en provisorisk kobling av loddetråd siden loket mitt ikke har Kadee-koblinger, men fikk det til å funke på et vis:


09.03.10:

Ukedagene strekker liksom ikke til. Med kun 3-4 timer fritid etter jobb er det ikke stort man rekker, så da får man legge arbeidet til helgene. Fikk en liten tjuvstart nå i helga da, siden samboeren hadde pusset alle delene for meg mens jeg var på jobb fredag. Er det noen sak når man har en så snill kjæreste..!Big smile

Monteringen gikk veldig greit, alle delene passet sammen som hånd i hanske. Bakplata var litt vindskeiv, så den tok jeg i to omganger:



Limte fast bakplata til midspantene først. Brukte en kloss å spenne fast mot, og la litt tynn plast mellom (vanlig frysepose som var kuttet opp) så jeg ikke skulle risikere å lime fast klossen i samme slengen.

Så fikk hjørnene samme behandling:



Limte fast frontplata til slutt, tok det jeg hadde for hånden for å legge litt press på plata:



Da var hele seksjonen klar, bortsett fra topplata og den lille biten nede i hjørnet som skal bli underlag for vannflaten:







Topplata er på plass, men ennå ikke limt fast. Jeg laget hullet til svingskiva akkurat for lite, så det må litt pussing til før den faller på plass, og jeg ville ha det i orden før jeg festet plata for godt:







På det siste bildet syns den ekstra lille avstiveren under svingskiva godt, tenkte det var greit å ha god støtte rundt hele skiva.

Ble veldig positivt overrasket over hvor stiv og lett konstruksjonen er, hele greia veier kun 3,2kg! Jeg har kjøpt inn 21mm kvartstaff som er ment å brukes til støtteklosser rundt om på seksjonen, men vet faktisk ikke om det er nødvendig. Uansett er det lett å komme til fra undersiden om behovet melder seg.

Utsiden av seksjonen bør kanskje sparkles og males for en penere finish, men det får jeg ta senere når lysten melder seg.

Jeg hadde egentlig tenkt å pusle med tilpassing av hullet for svingskiva ikveld, men gjett hvem som hadde pusset og ordnet alt mens jeg var på jobb..?Tongue

27.02.10:
Da var det på tide med et nytt anlegg og en ny blogg, så får vi se hvor langt jeg kommer denne gangen... Tongue

Konstruksjonen er inspirert av Iain Rice, med en "L"-profil i bakkant og en opp-ned "T"-profil midt under. Disse to profilene skal stive opp rammen som er laget av 6mm finer. Tanken er å lage et lett og samtidig stabilt anlegg som skal kunne flyttes, og jeg har derfor valgt å bygge det i seksjoner.

Her er sporplanen (med forbehold om endringer):



I dag fikk jeg omsider mulighet til å sage ut det som skal bli rammeverket til den første seksjonen (opp til venstre). Er ikke helt i mål ennå, men fikk lyst til å ta med delene inn i varmen (all kapping skjer i garasjen, ikke det beste stedet å jobbe nå som det har vært både 15 og 20 minus i lengre perioder...) for å teste passformen:


Endeprofilen til høyre saget jeg ut på to finerplater samtidig for at de skulle være like, den løse delen blir venstre ende av neste seksjon.

Her er seksjonen sett forfra:


Jeg hadde to spanter klare, men den ene klarte jeg å knekke når den nesten var ferdig, så jeg må lage en ny. På dette bildet kommer utsparingene godt frem, og det faktum at jeg har glemt å lage håndtak og utsparing til støtte for svingskiva i den ytre delen til venstre...

Her vises utparingene i endeprofilen godt, T-profilen midt på og L-profilen i bakkant:


Jeg har også boret to 10mm hull for feste til neste seksjon, samt laget hull for håndtak.

Her er hjørnet bak svingskiva:


De to utsparingene i kantprofilene er for å støtte opp svingskiva.

Svein



Edited by Svein_A - 06 januar 2011 at 17:46
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 23:54
hvor krapp er den sving radiusen? jeg har en liten plass til mj på garasje loftet og da hadde denne sporplanen vert fin å stjele.... ehh låneLOL
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 09:16
Minste radius er 600mm, og jeg har brukt Peco Medium sporveksler. Rommet er 290x210cm, så anlegget blir da 286cm langt (har beregnet 2cm klaring langs veggene) og 53/63cm bredt slik det er tegnet inn nå.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2010 at 19:52
Oppdatert.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2010 at 13:16
Oppdatert.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Aasmund View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Aasmund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 10:06
Morsomt med detaljert byggebeskrivelse sånn som du har
gjort her. Jeg har gjort det samme med mitt prosjekt.
Det står på Norsk MJ forum. " mine første moduler"
Aasmund Dahl
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 10:37
Hei Aasmund,

Jeg følger med på tråden din, men har ikke registrert meg på det forumet ennå. Spennende å følge utviklingen der, syns modulene dine ser kjempebra ut. Imponerende kabling på den hovedmodulen!

Når det er sagt, så er det vel egentlig seksjonsbasert og ikke modulbasert det anlegget ditt, siden sporplanen ikke tillater at du kan bytte om på rekkefølgen..?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Aasmund View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Aasmund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 11:27
Hei Svein
 
Det har du helt rett i. De første modulene jeg bygger inneholder en stasjon
med ett industriområde. Dette arbeide vill nok ta ganske lang tid.
Når jeg kommer så langt at jeg skal lage streknings moduler så får vi se
om jeg lager de slik at det går ann å stokke de om.
Aasmund Dahl
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 20:02
Et lite tips når det gjelder lodding av Peco-vekslenes to skinner til samme leder: Det er raskere å avisolere ledningen så langt at samme ledning kan loddes på begge skinnene. Da slipper du den ekstra, korte lederen som du bruker. (Jeg snakker av erfaring, for jeg har loddet godt over 100 slike veksler på den måten jeg beskriver.)
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2010 at 21:12
Takk for tipset Svein! Det var ganske knotete å gjøre det på denne måten ja, og fort gjort at loddingen løsner igjen når jeg skal jobbe videre så tett inntil. Men er det tilrådelig å splitte såpass tynne ledninger som jeg har brukt her (0,14mm2), eller bør jeg da bruke en grovere ledning? Jeg har 1,5mm2 som skal brukes til bussledninger under anlegget, disse jeg har loddet nå skal kortes ned atskillig før de kobles til bussen.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 05:07
Du trenger ikke splitte ledningen, men legge den over begge skinenne og lodde til begge. For at den skal dekke over begge, må du altså avisolere så mye at den rekker over begge, dvs. ca 1 cm. Det enkleste er nok å la tuppen av ledningen loddes til den innerste skinnen, og den neste skinnen litt lenger inn på ledningen, før den kan bøyes å gå ned i hullet mellom svillene.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 07:55
OK, da er jeg med, takk for oppklaringen. Er ferdig med alle sporvekslene på denne seksjonen, men skal teste ut løsningen din på de neste to.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 18:11
Oppdatert.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 20:40
Spennende å følge med på tråden din, jeg har et rom som ligger tynt an for noe lignende.
 
Og til malingen du fikk gratis; dette var hva ekspeditøren sa da du gikk ut døra: "Han fikk malinga gratis, men fy f... som førerhunden hans knurra..."      WinkWink
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2010 at 21:19
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

"Han fikk malinga gratis, men fy f... som førerhunden hans knurra..."      WinkWink


Hehe, det er nesten så man begynner å undre når man ser alle de ferdigblandede boksene som står oppstilt i butikken. Kom til å tenke på et TV-program nå; "America"s funniest home videos: What were they thinking..!"Shocked LOL

Svein

Big smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2010 at 19:12
På tide med en liten oppdatering fra denne kanten...

Selve anlegget har stått på stedet hvil grunnet oppussing av diverse rom. Det ene pleier jo ofte dra med seg det andre, så det har rett og slett ikke vært tid eller overskudd. Og når vi først var igang med oppussing fant jeg ut at jeg burde ta boden også; det grønne blomstrete tapetet var ikke mye inspirerende, og det var alt for mye rot der inne til at det gikk an å jobbe med anlegget på en konstruktiv måte.

Det tar tid å pusse opp et lite rom som er fullt av saker, hvertfall når sakene ikke kan fjernes fra rommet mens man holder på!Dead Det ble til at jeg måtte ta en vegg om gangen, flytte unna rotet for å strippe gammel tapet, få opp ny, male og skru opp veggskinner til hyllene, og så flytte rotet tilbake for å frigjøre en annen vegg osv...

Nå er boden straks klar, jeg har bare igjen hjørnet bak døra og rundt sikringsskapet. Veggene har blitt svakt lyseblå, tenkte det kunne bli en fin og nøytral bakgrunn for anlegget frem til jeg evt får montert en backdrop på veggene. Taket skal males og nytt gulv skal legges, men det går greit å ta til slutt siden alt nå henger på veggene. PC-pulten skal også fjernes, jeg skal kjøpe en kjøkkenbenk på IKEA og lage arbeidsbenk langs det meste av øvre vegg (under anlegget), og en del av denne blir arbeidsplass med PC.

Denne uka begynte ferien, og alt lå til rette for å ta unna den siste biten av veggene. Trodde jeg... Å neida, nå ville madammen plutselig ha ny terrasse, og begynte å rive opp de gamle gulvbordene! Så mye for løftene om å ikke starte noen nye prosjekter før boden var ferdig..!Angry

Vel, idag har jeg kappet og kjørt vekk de gamle gulvbordene (og endel annen søppel) og kjøpt inn nye materialer til gulv og levegg, så da kan hun kose seg der ute i sola mens hun holder på. Jeg for min del skal gjøre ferdig boden...WinkTongue

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 20:00
Da er boden så og si ferdigstilt, ble litt ryddigere her nå..!:



Kjøpte en haug med plastkasser på Europris og fikk pakket ned alt rotet som lå løst rundt omkring, laget en oversikt i Excel så jeg enkelt kan finne igjen sakene senere. I tillegg fikk jeg ryddet opp og organisert hobbyrelatert litteratur og annet stæsj:



Kjøkkenbenken fra IKEA viste seg å være et ypperlig valg som arbeidsbenk, masse plass å jobbe på her. På veggen over benken (under anlegget) har jeg tenkt å lage småhyller og oppbevaring til småverktøy, maling, pensler osv:



Det som gjenstår er å skru fast hylleplatene og benkeplata, nå ligger de bare løst oppå knektene. I tillegg skal jeg skru opp panelovnen igjen, få opp en tastaturhylle under benkeplata og legge nytt gulv. Regner med å være helt i mål i løpet av morgendagen, slik at jeg kan fortsette med anlegget heretter.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 12:18

Nice! Viktig å ha et hyggelig arbeidsmiljø! Thumbs Up

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 12:24
Men.....Wink
Ser ut som du har glem kjøleskap til drikkevarene....Shocked
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 14:11
Sant det, Tore. Fant ut at alt rotet var direkte uinspirerende og demotiverende, det var derfor jeg måtte ta tak og gjøre noe med det.

Alt til sin tid, Ørjan, alt til sin tid...Wink

Svein



H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 19:43
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein



Edited by Svein_A - 10 oktober 2010 at 19:43
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 10:33
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 19:59
Kan annbefale og klippe vekk den stygge omleggings mekanismen på Peco vekslene se her hva vi gjorde i TMJK:http://blog.tmjk.no/?p=1196


Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 23:03
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Kan annbefale og klippe vekk den stygge omleggings mekanismen på Peco vekslene se her hva vi gjorde i TMJK:http://blog.tmjk.no/?p=1196


Nå ser det ut som om han bruker Pecos egne vekselmotorer, og da er det nok ikke så lurt å klippe bort festene for de.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 08:06
Ja, de er ganske klumpete originalt de vekslene, jeg er enig i det. Nå har jeg allerede klargjort for motorer montert rett under vekslene, men ingenting er hugget i stein ennå. Jeg tror det skal være mulig å montere motorene ved siden av vekslene, på undersiden av topplata, med stag frem til vekslene, lurer på om jeg trenger de overdimensjonerte svillene da eller om jeg kan fjerne de. Skal sjekke opp det litt nærmere.
 
Jeg har lyst til å bruke opp de vekselmotorene jeg allerede har kjøpt inn nå i første omgang, men kan jo vurdere servoer eller evt Tortoise senere. Takk for tipset!
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 16:55
Har jeg forstått det riktig så må du ha fjæra som er på vekselen hvis du bruker Peco vekselmotor.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 18:05
Fjæra må jeg beholde ja, siden det er den som holder tungene presset mot ytterskinnene. Men selve fjærenheten er ikke festet til de to grove svillene, den er festet til den ene svilla foran. Da bør det være mulig å skave av de to svillene litt, så de ikke virker så store i forhold til de andre, men jeg vil fortsatt ha den lille klumpen mellom skinnene da.

Sitter og ser på en sporveksel nå (jeg bruker Peco C75 Electrofrog, hvis det utgjør noen forskjell), og det er faktisk mulig å skave av endel av de to store svillene uten at jeg ødelegger festehullene til vekselmotoren. Det er svillestørrelsen som er mest ødeleggende for min del, ikke nødvendigvis fjæra i midten.

Utfra det jeg kan se virker det heller ikke til å være noen stor oppgave å fjerne hele greia inkludert de to store svillene, men da må jeg finne en annen måte å holde tungene presset inntil skinnene på. Da spørs det om det er verdt bryet hvis jeg ikke skal kutte ut Peco-motorene helt...

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 21:03
Selv ville jeg bare lagt dem i skrot skuffen og kjøpt servoer herifra: http://www.tamvalleydepot.com/home.html

Det er disse vi bruker på TMJK. I neste MJ-Bladet komemr det en artikkel om dette.

Du trenger vel 12-14 servoer, så dette vil lønne seg, iforhold til Tortoise.

Jeg har ikke tall på hvor mye penger jeg har brukt på ting jeg aldri vil bruke til noe! 
Og de fleste har vel det!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 07:40

Jeg har allerede kjøpt inn det jeg trenger av Peco-motorer og tilbehør, men jeg skal tenke på det. Det har ingenting med pengene å gjøre, men jeg er opplært til å bruke opp det jeg har før jeg investerer i noe nytt. Det skal bli spennende å lese artikkelen hvertfall, servoer virker veldig interessant!

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 08:21
Når man har vekselmotorer som fungerer så bruker man selvsagt dem først. Jeg skjønner at skoleungdommen synes det er greit med bruk og kast, Øystein, men oss eldre som er oppflasket med idealer om ombruk og kanskje kjøpe brukt eller bruke bortlagte ting til nye formål, får pengene til å strekke langt lenger. Å investere 100-150 per veksel, når man ikke trenger det, virker å være dårlig økonomiforvaltning.

Edited by ses - 02 november 2010 at 08:22
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.