MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 09:44
Har en del Peco motorer selv. De funker helt fint til sitt bruk om man ikke er en ekstrem nagleteller som absolutt må ha tortoise motorer.Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 10:16
Nagleteller? Ingen skal se pensemotorene uansett, så hva har det med nagletelling å gjøre?
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 11:23
Tortoise sine går jo over sakte, mens peco sine er mere slik : kikk! så er vekselen skiftet overWink Det er litt tidsforskjell på dem. Vil man ha så forbilde tro som mulig. velg tortoise.
Vil man bare ha vekselmotorer så velg for all del peco om du vil spare noen konasjerSmile
Bruker/brukte Peco sine motorer, funker helt fint. Men jeg kommer nok til å kjøpe tortoise motorer med tiden selv.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 12:33
Det er over 20 år siden jeg la min første Peco electrofrog veksel på Horten Modelljernbaneklubbs daværende N-skala anlegg, og opp gjennom de 20 årene har det blitt en god del veksellegging i både N og H0 skala..
 
Når det gjelder strømtilførselen til hjertestykket, så ville ikke jeg lagt ledninger ned fra hver enkelt sporveksel på et slikt lite seksjonsanlegg. Jeg ville hentet de to polene fra strømfordelingen/loddelisten jeg er sikker på du uansett vil ha liggende under hver seksjon. Dermed blir det mindre hull og sikting for å få vekselen på plass i utgangspunktet. Men tverrforbindelsen mellom de to skinneprofilene på hver side er helt klart noe jeg ville beholdt da den er en forbedring av strømløpet i vekselen.
 
Det finnes og ferdige braketter man kan feste motoren i på forhånd slik at man slipper sage ut et like stort hull som hele motoren i plata. Bruker man slike holder det med et 10mm hull. Dermed kan man samtidig få fjernet de lange svillene slik Øystein snakker om. I Hortensklubben lagde faktisk et av medlemmene slike festeplater i 3mm finer og så festet vi motoren i disse før vi skrudde finerplaten opp i anlegget underfra.
 
Rent prismessig er det ikke de store forskjellene på de forskjellige alternativene. En tortoise koster ca. 160,- mens en Peco PL10WE ("Norgesmotoren" som jeg kaller den etter at den dukket opp i Pecos nyhetsbrosjyre ett år etter at jeg foreslo den for dem på NürnbergmessenWink) med en PL15 bryter for polarisering og tilbakemelding blir samme sum. Bruk av servo kan se billigere ut, men den har jo i utgangspunktet heller ingen tilbakemelding eller polaritetsmulighet så også der må man henge på fordyrende tilleggsutstyr. Så totalt sett tror jeg ikke det blir så fryktelig mye billigere
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 12:56
 
Originally posted by eika eika wrote:

... Bruk av servo kan se billigere ut, men den har jo i utgangspunktet heller ingen tilbakemelding eller polaritetsmulighet så også der må man henge på fordyrende tilleggsutstyr. Så totalt sett tror jeg ikke det blir så fryktelig mye billigere

I utgangspunktet er jeg enig.

Jeg finregnet litt på dette i helga, og hvis man må kjøpe ferdig tilbakemeldingsutstyret som servoene trenger, samt monteringsholder, så blir prisen omtrent det samme som for en Tortoise, litt avhengig av hvor og hvordan man handler både det ene og det andre, i hvor stort antall, hvordan man får distribuert styringen til servoene osv. Har man plass er slik sett Tortoisen enklere i og med at alt kommer ferdig i én pakke. Slik sett er nok servo-løsningen ennå noe for de mer viderekommende eller de som vil teste ut slikt.  

Servoen er prismessig betydelig gunstigere (60-70 % av Tortoise-pris) hvis man ikke trenger tilbakemelding eller styring av skinnekryss, eller man kan ordne det billig på annen måte. Man sparer enda $2,50 hvis man ikke trenger monteringsholderen som markedsføres sammen med servoen. Denne holderen er grei å bruke, men slett ikke nødvendig for ellers hendige personer.

Hvis man har dårlig plass under, så vil servoløsningen være en løsning der tortoise blir for stor, da servomotoren er betydelig mindre.



Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 17:32
Originally posted by ses ses wrote:

Når man har vekselmotorer som fungerer så bruker man selvsagt dem først. Jeg skjønner at skoleungdommen synes det er greit med bruk og kast, Øystein, men oss eldre som er oppflasket med idealer om ombruk og kanskje kjøpe brukt eller bruke bortlagte ting til nye formål, får pengene til å strekke langt lenger. Å investere 100-150 per veksel, når man ikke trenger det, virker å være dårlig økonomiforvaltning.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 17:41
Jeg har merket det i TMJK, ja.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 17:56
Ja, vi burde jo eksempelvis gjenbrukt alt code 100-sporet framfor dette jåleriet med code 75 ... Wink
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 18:05
Originally posted by eika eika wrote:

... Når det gjelder strømtilførselen til hjertestykket, så ville ikke jeg lagt ledninger ned fra hver enkelt sporveksel på et slikt lite seksjonsanlegg. Jeg ville hentet de to polene fra strømfordelingen/loddelisten jeg er sikker på du uansett vil ha liggende under hver seksjon. ...


Er litt usikker på hva du mener her. Jeg har tenkt å ha en DCC-"buss" med forgreninger under hver seksjon, og PL15 brytere til å styre hjertestykkene. Fra bussen går det tilførselsledninger til sporvekslene og PL15-bryterne, og videre fra bryterne opp til hjertestykket. Tanken er at jeg kan legge om vekslene manuelt i første omgang, med motorer og brytere montert, og koble vekselmotorene til en egen AC-krets fra Märklintrafo når jeg får bygget kontrollpanelet senere.

Originally posted by eika eika wrote:

... Det finnes og ferdige braketter man kan feste motoren i på forhånd slik at man slipper sage ut et like stort hull som hele motoren i plata. Bruker man slike holder det med et 10mm hull. Dermed kan man samtidig få fjernet de lange svillene slik Øystein snakker om. ...

Det var slike braketter jeg tenkte på hvis jeg skal fjerne de lange svillene, evt den typen som lar deg montere motoren ved siden av vekselen, men den funker kanskje ikke på undersiden. Men jeg har muligens driti på draget siden jeg har kjøpt vanlige PL10W uten den lange pinnen...Confused Går det å bytte pinnen på disse, eller må det litt "hjemmesnekring" til for å bruke de brakettene (evnt hjemmelagde) med PL10W?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 18:48

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Ja, vi burde jo eksempelvis gjenbrukt alt code 100-sporet framfor dette jåleriet med code 75 ... Wink

Selvsagt - og filt de med håndfiler ned til code 75 først. Pig

Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2010 at 20:51
Svein A: IKKE monter motorer oppå anlegget! det er noe av det styggeste man kan gjøre! det er IKKE pent. Har gjort dette selv/ stefaren min gjorde det, så jeg hadde to dumme motorer stående på anlegget som ikke kunne dekkes til på en fin måte....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 07:36
Jeg har ikke tenkt å montere motorene oppå anlegget, jeg bare lurte på om de brakettene også kunne brukes på undersiden, men det ser ikke slik ut.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 17:15
Nei. de gjør ikke det. man må ha de andre brakettene. jeg gikk på den samme smellen selv.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 17:36
OK, takk for infoen, da kan jeg slå fra meg den tanken. Jeg får gjøre som opprinnelig planlagt på de to seksjonene hvor jeg allerede har laget hull til motorene, så kan jeg prøve å forlenge pinnene og bruke braketter på den siste seksjonen.

Hmm... Kanskje se om jeg får forlenget pinnene først som sist, så kan jeg evt tette igjen de hullene jeg har laget og bruke braketter der også. Da slipper jeg styret med å dekke hullene under vekslene, og kan også få fjernet de stygge svillene.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 00:13
Hvilken maling bruker du på modulkassene? og hva er prisen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 06:00
Den grønne malingen er Lady Interiør 15, vannbasert. Den fikk jeg gratis på Maxbo, de hadde to liter som var feilblandet, så fargekoden aner jeg ikke. Den brune på topplata er en fargeprøve med Harmoni Vegg 10, også vannbasert, den kostet 70kr for en halvliter om jeg husker rett. Fargekoden er S7010-Y70R, plukket ut på ren synsing ut fra fargekartet deres.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2010 at 14:33
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2010 at 15:47
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2010 at 17:23
Dette ser veldig bra ut til nå! veldig gjennomtenkt og bra laget!Smile gleder meg til det kommer landskap på dette!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2010 at 07:53
Takk for det, Stian. Jeg både gleder og gruer meg til jeg skal begynne med landskapet, har aldri prøvd meg på det før. Heldigvis er det mange som er utrolig flinke og som deler kunnskapene og teknikkene sine med andre, både her på forumet og andre steder, så jeg håper jeg kan klare å få til noe.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2010 at 15:21
Hvordan har du tenkt til å lage landskapet? (stigninger og gress/trær)
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2010 at 20:07
Jeg tenkte å bruke fluenetting og fugeskum, slik flere andre her på forumet har gjort. Gress og trær har jeg ikke tenkt noe særlig på ennå, men har veldig lyst til å prøve å lage trærne selv.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2010 at 20:59
Det beste du kan gjøre er å ta en tur innom en lokal klubb for inspirasjon.  Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker å få en gjennomgang av hvordan vi lager landskap på Skaarerbanens moduler. 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2010 at 21:03
hvis du skal lage blad trær er det bare å spørre meg om et tips eller to ;)
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2010 at 07:36
Jeg sier tusen takk for tilbudene, ikke usannsynlig at jeg kommer til å benytte meg av de!Thumbs Up
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2010 at 14:02
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2010 at 08:30
Takk for linken Ludvig, det er noe sånt jeg tenker på ja. Her er en interessant tråd i et annet forum, med noe av den samme teknikken med litt andre materialer.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2010 at 09:02
http://www.tw-music.de/modellwelt/Nadelbaumbau/index.htm





Edited by Snikkaren - 01 desember 2010 at 09:03
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2010 at 11:05
De bartrærne der var lekre, takk for linken Ove! Nå er tysken min rimelig rusten, men bildene er ganske selvforklarende så det skal vel gå greit.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2010 at 17:09
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.