Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A |
Post Reply | Page <1234> |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig at du følger med Andreas.
Det er endel mer kabling enn jeg var vant til fra min periode med 3-skinne ja, men jeg håper jeg har fått lært hvertfall etpar ting de to årene som har gått siden jeg konverterte. Jeg har faktisk ikke strukket bussledninger under seksjonene ennå, der har jeg bare 96 (måtte telle de...) løse ledninger slik ståa er nå. Jeg har laget meg en fargekode da, som jeg håper vil gjøre det enklere å sette sammen alt etterpå: - Blå til skinnene nærmest meg - Brun til skinnene nærmest veggen - Lilla mellom hjertestykke og bryter på vekselmotor - Rød og grønn til vekselmotorene (hhv avvik og rett fram), AC-krets fra Märklintrafo - Gul/grønn som felles retur på AC-kretsen Jeg kommer til å bruke koblingslister (sukkerbiter) mellom de tynne ledningene og de grovere bussledningene, på den ene siden av koblingslistene vil flere av polene bli koblet sammen der det er aktuelt. Koblingslistene blir plassert rundt omkring under seksjonene for at de tynne ledningene skal bli kortest mulig, derfra vil bussledninger bli samlet, loddet sammen og bli strukket langs spantene og ut til seksjonsendene for videre kobling ned til kontrollpanelet (når jeg kommer så langt at jeg får laget det). Jeg har tenkt å splitte kablingen til de ulike seksjonene allerede ved kontrollpanelet, slik at jeg får separate sett med kabler bundlet sammen til hver seksjon. Det er helt sikkert andre måter å gjøre dette på. Dersom jeg hadde bygget et større og sammenhengende anlegg hadde jeg nok kanskje valgt en litt annen metode, men jeg vil at hver seksjon skal være mest mulig uavhengig av de andre. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg må på vegne av min samboer få takke for de fine ordene Claes, det er hun som står for all bilbyggingen her.
Vi har tenkt tanken om å montere karosseriet før maling, men blir det ikke veldig kronglete å få limt på plass vinduene etterpå? Hun har vel tenkt å ta et par strøk før hun limer på vinduer og setter sammen karosseriet, så går hun over hele greia igjen etterpå. Bilen blir olivengrønn med svart tak og svarte skjermer, det er bare grunningen som ser sølvaktiv ut. Hun fant endel bilder på nettet som vi tar utgangspunkt i når det gjelder fargene. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig å følge med, Svein
Driver med skinneleggingen selv. Må si denne biten er litt mer omfattende i likestrøm enn det jeg er vant med fra vekselstrøm, men det går vel fremover på sett og vis med stasjonen min også. Jeg har gjort det samme som deg og loddet tilførselsledninger som igjen skal kobles inn på en gjennomgående som forsyner alle punktene med strøm. Funderer litt på hvordan jeg skal koble alle tilførselsledningene inn på den gjennomgående kablen på en fornuftig måte. Hvordan har du koblet dette? |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Strålende! Hjulene var jo suverene! Vil anbefale deg (dere) å lime sammen karosseriet før dere lakker videre. Lim det sammen og sett det på en slik stikke du har delene på nå. Perfekt å holde i mens man lakker rundt modellen, så er det jo bare å sette fra seg modellen i plata for tørking. Blir denne sølvfarget? Her i Bodø går det en gammel 30-taller (husker ikke merket på den) med slike gule hjul og sølvfarget karosseri. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er hjulene og interiøret til bil nr 2 klare:
Karosseridelene har også fått et par (veldig) tynne lag med grunning på spray: Selv er jeg nesten ferdig med skinneleggingen: Jeg begynte med de korte skinnebitene ut mot endene, og limte de fast mens seksjonene var boltet sammen. Etter at limet hadde tørket loddet jeg fast skinneendene til skruene, deretter kuttet og tilpasset jeg den lange skinnebiten i midten. Jeg loddet på tilførselsledninger, tredde lasker på endene og limte den fast, når limet har tørket skal jeg skyve laskene ut og på plass før jeg lodder skjøtene. Kun 8 timer og 16 minutter igjen av året nå, men med litt innsats vil jeg kanskje kunne kjøre mitt første tog mens det ennå er 2010..! Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Øyvind: Det er endel smådeler ja. Ikke akkurat lett å få øye på et tanklokk som har falt ned og ligger på gulvet, tro meg, vi har prøvd..! Alle vinduene må klippes ut fra et stort stykke plast (6 biter til denne bilen), så hun valgte å ha det ene vinduet litt åpent som variasjon. I tillegg har hun vridd framhjulene litt siden bilen skal stå parkert uten fører.
Stian: Tanken er å skaffe airbrush med tia, men nå i starten har vi kun pensel å jobbe med. På den neste bilen skal hun jobbe litt mer med hvert strøk og tynne ut malingen enda mer, så da regner vi med at resultatet blir bedre. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med å spraye på lakk med sprayboks?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott arbeid av "madammen". Har selv liggende 8-10 byggesett fra jordan ( 1 ferdig)
og vet hvor mange bittesmå deler det er.
Ser at sidevinduet er halvt nede? skal det være slik eller har du (hun) kutta det sjøl?
|
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Malingen var godt tynnet ut, og kompressor / airbrush står på ønskelista, bare så det er sagt.
Hun var ikke helt fornøyd med finishen, og prøvde ut flere teknikker for å fjerne penseldragene. Det endte vel opp med 7-8 strøk før den var klar, og da er det klart det syns på så store bilder. På den neste bilen skal hun bruke svamp i stedet for pensel, hun syntes det ble bedre da, og mellom strøkene skal det pusses bedre enn den første gangen. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den såg jo flott ut for å være et første bygg. Eneste som man kan si, men det er nå når man ser forstørrede bilder, er at hun bør bruke tynnere maling. Eller helst spraye modellen. Da vil det bli mindre penseldrag i lakken.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da var madammen ferdig med A-Forden. Det er den aller første Jordan-modellen hun har bygd, syns resultatet ble kjempebra! Skiltene laget jeg utfra bilder av de ulike bokstavene og tallene (fant ingen passende font i Word) som ble satt sammen i PSE, skalert ned og printet ut på semi-gloss fotopapir. Registreringsnummeret er hennes ide, en litt personlig vri (vi møtte hverandre 28/11 for to år sia):
Hun er allerede igang med bil nummer to, samme modell men denne gangen i olivengrønn med svart tak, gule felger og hvite dekksider. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har dessverre ikke noe bilde av vekselen fra oversiden, men det er en helt original Peco Electrofrog uten modifikasjoner (annet enn at forbindelsene på undersiden er fjernet, se nærbildet).
Plata er ganske enkelt tynn svart kartong som jeg klippet til, laget hull til tappene på motoren og et avlangt spor i midten til omskifterpinnen, så monterte jeg motoren til vekselen med kartongen mellom. Svein Edited by Svein_A - 19 desember 2010 at 21:01 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du bilde av den andre sida av vekselen. Er det sånn å forstå at plata dekker over et større hull i underlagsplata og itillegg fungerer den som feste for vekselmagneten?
|
|
AT
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
De bartrærne der var lekre, takk for linken Ove! Nå er tysken min rimelig rusten, men bildene er ganske selvforklarende så det skal vel gå greit.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://www.tw-music.de/modellwelt/Nadelbaumbau/index.htm
Edited by Snikkaren - 01 desember 2010 at 09:03 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for linken Ludvig, det er noe sånt jeg tenker på ja. Her er en interessant tråd i et annet forum, med noe av den samme teknikken med litt andre materialer.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Ludvig
Medlem i MJF Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg sier tusen takk for tilbudene, ikke usannsynlig at jeg kommer til å benytte meg av de!
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Ludvig
Medlem i MJF Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
hvis du skal lage blad trær er det bare å spørre meg om et tips eller to ;)
|
|
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det beste du kan gjøre er å ta en tur innom en lokal klubb for inspirasjon. Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker å få en gjennomgang av hvordan vi lager landskap på Skaarerbanens moduler.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tenkte å bruke fluenetting og fugeskum, slik flere andre her på forumet har gjort. Gress og trær har jeg ikke tenkt noe særlig på ennå, men har veldig lyst til å prøve å lage trærne selv.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Ludvig
Medlem i MJF Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan har du tenkt til å lage landskapet? (stigninger og gress/trær)
|
|
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det, Stian. Jeg både gleder og gruer meg til jeg skal begynne med landskapet, har aldri prøvd meg på det før. Heldigvis er det mange som er utrolig flinke og som deler kunnskapene og teknikkene sine med andre, både her på forumet og andre steder, så jeg håper jeg kan klare å få til noe.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser veldig bra ut til nå! veldig gjennomtenkt og bra laget! gleder meg til det kommer landskap på dette!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert, nye bilder ligger øverst på første side.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den grønne malingen er Lady Interiør 15, vannbasert. Den fikk jeg gratis på Maxbo, de hadde to liter som var feilblandet, så fargekoden aner jeg ikke. Den brune på topplata er en fargeprøve med Harmoni Vegg 10, også vannbasert, den kostet 70kr for en halvliter om jeg husker rett. Fargekoden er S7010-Y70R, plukket ut på ren synsing ut fra fargekartet deres.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken maling bruker du på modulkassene? og hva er prisen?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, takk for infoen, da kan jeg slå fra meg den tanken. Jeg får gjøre som opprinnelig planlagt på de to seksjonene hvor jeg allerede har laget hull til motorene, så kan jeg prøve å forlenge pinnene og bruke braketter på den siste seksjonen.
Hmm... Kanskje se om jeg får forlenget pinnene først som sist, så kan jeg evt tette igjen de hullene jeg har laget og bruke braketter der også. Da slipper jeg styret med å dekke hullene under vekslene, og kan også få fjernet de stygge svillene. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |