Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 november 2011 at 18:38 |
Vet ikke om det er meg du henvender deg til her, men jeg drister meg til å svare likevel. Da jeg skulle begynne kablingen min vurderte jeg først å bruke Märklin sine fargestandarder, siden det var denne jeg var vant til fra tidligere. Nøyaktig hvorfor det ikke ble slik likevel husker jeg ikke nå, men jeg tror det hadde noe med at der ble det brukt ulike farger på bananpluggene i tillegg til fargen på selve ledningen. Og siden jeg ikke skulle bruke bananplugger fikk jeg det ikke helt likt likevel, og da kunne jeg like gjerne se meg om etter noe annet. Jeg søkte endel rundt på nettet etter fargestandarder for DCC-kabling, men fant ikke noe konkret. Det eneste svaret som gjentok seg var "Lag din egen standard, og hold deg til den!" Så da gjorde jeg det, hentet litt her og litt der, og endte opp med det jeg har nå. Rød og grønn var naturlige farger for å indikere avvik eller rett frem gjennom sporvekslene, og gul/grønn er jo standard for jordingskabler, så da brukte jeg det til returledning på AC-kretsen. Og som Stein nevner bruker også 220V kabel blå, brun og gul/grønn (3-leder, som jeg har endel liggende av), så da var blå og brun naturlig å bruke til kjørestrømmen. Lilla ledning til skinnekrysset var en ren tilfeldighet, siden dette var den eneste fargen jeg hadde igjen som ikke var brukt. I tillegg har jeg kjøpt inn noe hvit og svart, som jeg ikke helt har bestemt meg for hvordan jeg skal bruke ennå. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sitat fra deg Svein S, fra innlegg hos Vestlandsbana: "Dra en vanlig 220-volt-kabel (2-leder) under hele anlegget som kommer
rett fra strømforsyningen, og hekt sporet på ved jevne mellomrom på den..." Mener å vite at disse 2 ledninger i en 220 volt kabel har farge: blå/brun. Da er det vel greit at skinnestreng har disse fargene også?! Mest vanlig å få tak i rull med blå og brun. Billigst også vil jeg tro...
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et sidespor kanskje, men Svein R, du har valgt brun og blå kabel. Tilfeldigvis, får jeg si, er det det de samme fargene vi har valgt i TMJK for dette. Selv har jeg alltid brukt kontrastene blått og rødt, men siden vi har en fargeblind så foretrakk han brunt i stedet. Meg bekjent finnes det ingen standard for fargevalg her slik som på Märklin (rødt og brunt), eller tar jeg feil?
|
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for det Svein! Tror jeg fikk med meg hvordan dette funker nå... Tror nok ikke jeg skal ha vekselmotor, men kanskje det hadde vært intrerresant å ha likevel. Da blir det isolasker på de 2 innerste skinnene på veksel ja. Fikk beskjed om dette da jeg kjøpte veksler på messen her vest. Vi går på med godt mot, så får vi se om sikringene holder til slutt!
Må ha meg innkjøp av loddebolt og ledninger+++. Blir blå/brun her også da jeg fått tips om det før. Dette forumet funker som det skal, når vi nybegynnere er i farta! Ha en fin onsdag, Svein! Hilse madammen. Stein Edited by helleland - 02 november 2011 at 12:36 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heisann Stein
Som du ser bruker jeg Peco Electrofrog sporveksler med original Peco motor og tilbehørsbryter. Dersom du skal bruke Tortoise eller noe annet vil jo tilkoblingene se litt anderledes ut, men på Electrofrogveksler må du uansett bruke isolerlasker ved de to skinneendene ut fra skinnekrysset / hjertestykket (ut fra den lilla ledningen til høyre på bildet).
Siden jeg bruker bryteren til å styre polariteten til skinnekrysset må dette isoleres fra resten av vekselen, det har jeg gjort ved å fjerne de to forbindelsene på undersiden av vekselen (omtrent midt på bildet, rett til høyre for den blå og den brune ledningen. Den lilla ledningen blir da koblet mellom skinnekrysset og bryteren (til venstre på bildet), slik at krysset blir matet enten via blå eller brun kjørestrømledning avhengig av stillingen på bryteren. Jeg har konsekvent brukt blå og brun til kjørestrøm på anlegget, viktig at disse ikke byttes om på noe sted da jeg kun har fargene å gå etter når jeg kobler de sammen på undersiden.
De andre ledningene til venstre på bildet er grønn og rød til vekselmotoren (hhv rett frem og avvik), og gul/grønn som felles retur. Tilbehør som vekselmotorer, lys o.l. blir matet fra en eldre Märklintrafo jeg hadde liggende, og er m.a.o en egen krets helt atskilt fra DCC-kablingen.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein. Når du lodder på denne måten, slipper du da å ha isolasjonslask? Og hva med den tråden til høyre i bidet? Ser jeg har sånne på vekselene mine her... Må innrømme at elektriker vil jeg aldri bli!
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lykke til me nytt hus og nytt anlegg... (i planlegging)
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette blir vel min siste oppdatering i denne tråden. Nå er huskjøpet i havn, omsider (!), og jeg har så smått begynt planleggingen av et nytt og større anlegg i nye lokaler. Da syns jeg liksom ikke trådtittelen her vil stemme så bra lenger, så om litt blir det vel en ny blogg og en litt annen tittel tenker jeg.
Takk til alle som har tittet innom! Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
En kamerat tok den med fra USA, han er over hvert år sammen med kone og barn for å besøke familien hennes. Har du prøvd å bestille direkte fra f.eks Walthers?
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor bestillte du den pickupen? jeg har forsøkt stavanger lok og vognfabrikk uten hell i over ett år nå.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det vel på tide å få liv i denne tråden igjen. Med planer om huskjøp og flytting ble det meste satt på vent en periode, men nå ser det ut til at det kan bli litt mer aktivitet framover.
Madammen har et nytt prosjekt gående, en A-Ford 1928 pickup denne gangen: Selv har jeg planer om å få limt ned de siste løse skinnebitene og få ferdig kablingen på undersiden av seksjonene, deretter må jeg vel prøve meg på litt landskapsbygging. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Temkte på et sagbruk eller et treffelings område der de laster opp tømmer på N2 vogner feks da det var enklere å legge spor dit enn å lage vei
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva slags tømmerindustri ser du for deg? Jeg har et spor for tømmeromlasting da, men industripreget vil jeg ha meg frabedt utpå landsbygda på 30-40-tallet...
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja jeg tenkte på de andre modulene
Jeg liker ideen din med å forlenge stasjonen. kansje du kan lage et sidespor som strekker seg et stykke og går til en tømmer industri også? tror det kunne vert litt tøft Men stå på! jeg gleder meg til neste oppdatering! |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt usikker på hva du mener med "de andre modulene" Stian, stasjonen min består av 3 seksjoner og er det eneste jeg har bygget så langt. Tenker du kanskje på resten av sporplanen min rundt rommet? Den vil jeg da gå bort fra, siden målene ikke lenger er aktuelle. Jeg vurderer imidlertid å legge inn en ekstra seksjon mellom to av disse for å forlenge stasjonsområdet og sporene litt.
I tillegg har jeg lyst til å lage en kort seksjon til venstre for svingskiva slik at jeg får plass til en ringlokstall der, og samtidig øke kurveradien på svingskiveseksjonen til 750 mm.Den kurven der må jeg uansett jobbe litt mer med, siden to av lokene mine har litt problemer akkurat der. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med å da bruke stasjonen som den er. men å la det gå litt tid før det går inn i en kurve? så kan du bruke de andre modulene på et senere tidspunkt på banen?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke stort som skjer med anlegget for tia. Vi har akkurat startet prosessen med å selge leiligheten og kjøpe større hus, så tankene er naturlig nok andre steder. Men anlegget er ikke helt glemt da, jeg har lagt inn reservasjon på den største boden til hobbyrom, og jobber med å tenke ut hvordan jeg kan bruke om igjen seksjonene mine i et areal som er nesten tre ganger så stort...
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for de positive tilbakemeldingene, det satte hun stor pris på!
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig arbeid med den bilen, spesiellt når man vet hvor nådeløse slike nærbilder kan være.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg syns også bilen ble knallbra. De manglende skiltene er min feil, det skal liksom være min oppgave men jeg har ikke fått ræva i gir...
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Strålende!!! Savner bare registeringsnr. på bilen! Nå har hun virkelig fått det til! Artig med de hvite dekksidene. Ikke så ofte man får se det på modellbiler.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et par bilder av den ferdige bilen i mer passende omgivelser:
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det. Jeg har vært veldig heldig da, både Di2 og 24b fikk jeg tak i brukt lenge etter at de var utsolgt.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Misunner deg den flotte lokparken! blir flott dette!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kommer heretter til å legge ut oppdateringer og bilder bakerst i tråden, det blir så voldsomt mange bilder å laste inn på en gang hvis alt skal ligge på første sia.
Her er noen bilder fra anlegget slik ståa er nå: Venstre seksjon, buttsporet nærmest kamera er bare lagt midlertidig: Midtre seksjon, med lokene mine (unntatt det ene som fortsatt mangler dekoder) parkert etter prøvekjøring: Høyre seksjon, de to buttsporene er bare lagt midlertidig: Under sporet ut til svingskiva har jeg brukt 1mm finer som er lagt i flere lag gradvis for å bygge opp rampa. Svingskiva mangler fortsatt mange løse detaljer som ennå ikke er montert: Kurven som leder videre fra anlegget og ut til staging. Den ekstra lange enden skal festes til neste seksjon før jeg kapper skinnen, for å unngå knekk i skjøten der. Her har jeg brukt småbiter av 1mm finer og lagt under den ytre skinna for å få litt overhøyde. Dette er kurven som 26c kortslutter på, så jeg må jobbe litt mer for å finne og fjerne årsaken til dette: Her ses høyre halvdel av anlegget: Og her er venstre halvdel: Jeg ser nå at tenderen på 26c har sporet av, det la jeg ikke merke til da jeg tok bildene... Videre så er neste Jordan-modell nesten klar til montering (rettere sagt; den blir montert nå, disse bildene er fra i går). Denne gangen har hun brukt 5 lag med klarlakk, i tillegg til et uvisst antall lag med grønt og svart siden hun pusset ned flatene flere ganger: Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
På søndag fyrte jeg opp anlegget for første gang, og hadde en relativt sett meget vellykket testkjøring. Alle koblinger funka som de skulle, og ingen av lokene mine sporet av! Det eneste problemet var at 26c-loket mitt kortsluttet på et bestemt punkt i den krappeste kurven, så der må jeg sjekke litt nærmere hva som kan være galt. I går ble det ikke gjort stort. Jeg fikk ikke testet svingskiva på søndag, så jeg puslet litt med den. Fant ut at jeg hadde koblet polariteten feil, så bare jeg fikk byttet om på de to ledningene til broskinnene gikk det bra. Fikk også programmert inn to stopp og fjernet de fabrikkprogrammerte stoppene uten problemer, samt omprogrammert alle lokene mine slik at adressene tilsvarer loknumrene. 31b-loket fra Brimalm ligger dessverre fortsatt i esken sin da, har ikke somlet meg til å skaffe dekoder til den ennå...I kveld skal se se om jeg får rengjort skinner og hjul, slik at lokene går litt penere. Skal også se om jeg får tatt noen bilder og lagt ut.
Svein
Edited by Svein_A - 04 januar 2011 at 08:21 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svein A: den og din weblogg deler førsteplassen på mine favoritt weblogger
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde skjært til vinduene før jeg limte sammen karosseriet. Etter lakkering hadde jeg montert inn vinduene med pinsett å Cristal Clear, evt. hvitlim. Ikke bruk superlim! Når den tørker damper den og kan gi melkehvite merker på gjennomsiktig plast. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jon Einars arbeid er nok i en helt annen klasse enn mitt, Stian, men artig at du setter pris på det jeg gjør da hvertfall
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er en av mine favoritt weblogger! Tror denne deler plass med Jevistad sin! utrolig gøy å lese her. og jeg gleder meg som nevnt tidligere til å se når det kommer landskap på!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |