Ombygging av lok |
Post Reply
|
| Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem
Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Ombygging av lokPosted: 06 februar 2010 at 11:56 |
|
Lurer på hvordan det er å bygge om et lok fra AC til DC? Er det vanskelig, mye som må byttes osv??
|
|
![]() |
|
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 februar 2010 at 12:43 |
|
Det kommer helt ann på hvilket lok det er snakk om....
|
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
jhh61no
Medlem i MJF
Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 februar 2010 at 12:44 |
|
Hei.
Først og fremst må hjulene isoleres og retningsomskrifter tas ut. Det største problemet er at AC hjulflenser er større enn DC flensene og du kan komme til å måtte bytte hjulene helt.. Godt mulig at du må gjøre noe med strømopptaket også. Motoren kan du sannsynligvis bruke. De fleste AC motorere fungere bedre på DC
Fint om du opplyser hvilket lok/fabrikat det det gjelder.. Edited by jhh61no - 06 februar 2010 at 12:44 |
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
![]() |
|
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 februar 2010 at 13:47 |
Det vet jeg ikke om alle vil være enig med deg i. Hvis det er trekk på alle hjulene, tar man en passende fin fil og filer rett og slett ned flensen mens motoren drar hjulene rundt. Husk å avrunde den skikkelig. Isolering av hjulene/akselen anser jeg som en mye større utfordring. Edited by ses - 06 februar 2010 at 13:48 |
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
kokken
Fremo og MjF medlem
Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 februar 2010 at 14:08 |
|
Det gjelder evt en stortysker fra marklin
|
|
![]() |
|
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 februar 2010 at 15:14 |
|
En Märklin "Stortysker" er nok et av de mest kompliserte Märklin-lok å bygge om til likestrøm?
Årsaken er at veivstenger og styring er av metall og festet til rammen. Derfor kan man ikke benytte "enkel" hjulnav-isolering. Det er 2 måter å løse dette på (minst).
Enten kan man isolere veivstenger og styring fra rammen og benytte hjulnav-isolering - eller man kan sage av eikene og erstatte sagfugen med epoksy-lim utenfor veivstengene.
Teknikken man bruker da for å holde hjulet sentrert under limingen, er å først sage hver 2. eike og lime de. Deretter sages resterende eiker av og limes. Bruk en gullsmedsag.
Dette er mye arbeid, men det går.
dersom flensene skal dreies, gjøres det fortrinnsvis før isoleringen da hjulet er svekket.
|
|
![]() |
|
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 februar 2010 at 15:31 |
|
Selg den, og kjøp en DC-tysker i stedet.
|
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
kokken
Fremo og MjF medlem
Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 07 februar 2010 at 00:46 |
|
Ok, takker for god hjelp
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |