Print Page | Close Window

Ombygging av lok

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5157
Printed Date: 14 mai 2025 at 23:39
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Ombygging av lok
Posted By: kokken
Subject: Ombygging av lok
Date Posted: 06 februar 2010 at 11:56

Lurer på hvordan det er å bygge om et lok fra AC til DC? Er det vanskelig, mye som må byttes osv??

 



-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no



Replies:
Posted By: Andreas
Date Posted: 06 februar 2010 at 12:43
Det kommer helt ann på hvilket lok det er snakk om....

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: jhh61no
Date Posted: 06 februar 2010 at 12:44
Hei.
 
Først og fremst må hjulene isoleres og retningsomskrifter tas ut. Det største problemet er at AC hjulflenser er større enn DC flensene og du kan komme til å måtte bytte hjulene helt.. Godt mulig at du må gjøre noe med strømopptaket også. Motoren kan du sannsynligvis bruke. De fleste AC motorere fungere bedre på DCWink
 
Fint om du opplyser hvilket lok/fabrikat det det gjelder..


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: ses
Date Posted: 06 februar 2010 at 13:47
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei.
 
Det største problemet er at AC hjulflenser er større enn DC flensene og du kan komme til å måtte bytte hjulene helt..


Det vet jeg ikke om alle vil være enig med deg i. Hvis det er trekk på alle hjulene, tar man en passende fin fil og filer rett og slett ned flensen mens motoren drar hjulene rundt. Husk å avrunde den skikkelig.

Isolering av hjulene/akselen anser jeg som en mye større utfordring.


-------------
Svein S


Posted By: kokken
Date Posted: 06 februar 2010 at 14:08
Det gjelder evt en stortysker fra marklin

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 februar 2010 at 15:14
En Märklin "Stortysker" er nok et av de mest kompliserte Märklin-lok å bygge om til likestrøm?
Årsaken er at veivstenger og styring er av metall og festet til rammen. Derfor kan man ikke benytte "enkel" hjulnav-isolering. Det er 2 måter å løse dette på (minst).
Enten kan man isolere veivstenger og styring fra rammen og benytte hjulnav-isolering - eller man kan sage av eikene og erstatte sagfugen med epoksy-lim utenfor veivstengene.
Teknikken man bruker da for å holde hjulet sentrert under limingen, er å først sage hver 2. eike og lime de. Deretter sages resterende eiker av og limes. Bruk en gullsmedsag.
Dette er mye arbeid, men det går.
dersom flensene skal dreies, gjøres det fortrinnsvis før isoleringen da hjulet er svekket.


Posted By: ses
Date Posted: 06 februar 2010 at 15:31
Selg den, og kjøp en DC-tysker i stedet.

-------------
Svein S


Posted By: kokken
Date Posted: 07 februar 2010 at 00:46
Ok, takker for god hjelp


-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net