MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Styring av signaler på anlegget..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Styring av signaler på anlegget..

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 18:20
1N4001 burde gjøre susenSmile
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 20:16
Flott :) Tusen takk!
 
Skal få kjøpt inn og testet. Tilbakemelding (og sikkert flere spørsmål) kommer etter hvert Smile
ace@samlerforumet.net
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 15:20

Dette kan være nyttig informasjon når det gjelder norske signaler

http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser
mvh helgeb
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 18:37
Originally posted by ses ses wrote:

Et "skift" er et (lite) godstog som kjøres mellom en stasjon og et sidespor underlagt stasjonen. Skiftet returnerer til utgangsstasjonen. Skiftet kjører når det er behov for det.

En "kipp" er et godstog som kjøres mellom en stasjon og en eller flere sidespor eller andre stasjoner (i rimelig nærhet) og som så returnerer til utgangsstasjonen igjen. En kipp har ofte en fastlagt rute, dvs. det er en viss regelmessighet og forutsigbarhet ved en kipp.

Et "godstog" er et tog som kjører mellom to stasjoner og som normalt har en fastlagt rute i ruteboka. Et såkalt arbeidende godstog kan betjene sidespor underveis og kan låses inne på sidesporet hvis nødvendig for å avvikle toggangen.


 
"Skift" har i utgangspunktet ikke noe ute på linjen å gjøre. Man kan ikke "kjøre et skift" fra en stasjon til et sidespor ute på linjen.
Skal man utenfor stasjonsgrensen så blir det kipptog.
 
"Et skift" er egentlig en betegnelse på det materiellet som er koblet sammen under skifting. 
 
Men for å kjøre utenfor stasjonsgrensene må man altså være tog, ikke skift.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 18:42
Takk for korrigeringen. Jeg burde ha sjekket med kilder før jeg skrev det. 
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 11:02
Hei!

Kan noen enkelt gå gjennom tilkoblingen for et grønt/rødt signal? Regner med at det er de to-polede bryterne med seks tilkoblinger som skal benyttes?

Hvordan skal ledningene kobles fra strøm (DC) via bryter og til signal for at dette skal kunne bytte mellom rødt og grønt?

Takk for hjelpen!




Edited by a[c]e - 01 februar 2010 at 11:22
ace@samlerforumet.net
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 11:38

Hei,

Denne vil kanskje hjelpe deg?

http://dl.dropbox.com/u/1393756/bryter.pdf

Ellers så har jeg to enkle oppkoblinger for en stasjon, er kanskje noe slikt du er på jakt etter?
 
Ellers så har jeg også et foralg til oppkoblingen som Jon Einar viste her tidligere, men da uten diode.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 11:47
Topp info! Var mye fornuftig der.. Skal forsøke å koble i løpet av dagen, så får vi se om jeg faktisk forstår :-P

Har du like skjemaer som det første til flere signaltyper? Tenker da tre-lys, blokksignal etc? Er usikker på hva de forskjellige tilkoblingene bakpå bryteren med seks tilkoblinger faktisk er Embarrassed


Edited by a[c]e - 01 februar 2010 at 14:13
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 19:36
Fikk til å koble etter skjemaet du viste først her.. Hva er forskjellen på disse bryterne med tre og seks "pinner".. Forstår det slik at den ene kan vende strømmen, men hva har det praktisk å si og hvordan settes det opp med andre signaler?

Takker for hjelpen :-)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 20:02
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Hva er forskjellen på disse bryterne med tre og seks "pinner"..


Tre "pinner" (kalles gjerne koblingspunkter eller terminaler) er for å koble en leder (den i midten) til enten den ene eller den andre pinnen. Noen har også en midstilling som gjør at den behøver ikke være koblet til noen av dem.
Den med seks pinner gjør det samme en gang til, altså som om du skulle satt to tre-pinners-brytere ved siden av hverandre og alltid operert begge bryterhendelene samtidig og på samme måte.

Poenget med en slik to-polet bryter (den andre er én-polet) er at da kan du styre to forskjellige ting på en gang som bør være elektrisk atskilt.
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 20:18
Aha.. Takker! Er det spesielt viktig opp mot signaler eller fungerer en-polet tilstrekkelig?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 20:40
HVis du bare skal styre lysdiodene i signalet og ikke sporet samtidig, så holder en én-polet vipepbryter, og den bør IKKE har midtstilling slik jeg beskrev som mulig.

Edited by ses - 01 februar 2010 at 20:40
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 20:44
Ok, takker igjen! Holdt på å kjøpe en med midstilling (on-off-on), men så det i siste liten. Har nå skaffet on-on brytere som gjør jobben :-)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 03:00
Hvordan er det med forsignaler til de forskjellige signalene på stasjonen? Skal hovedinnkjøringssignal ha forsignal for hovedutkjøringssignal? Videre, skal hoved utkjøringssignal ha forsignal for neste hovedsignal eller finnes det variasjoner her slik at skissen over stasjonen som ble laget av ses inneholder riktige signaltyper (tre-lys)?
 
Hvordan settes bokstavene på signalene? Hva danner systemet for hvilke bokstaver og tall som benytes?


Edited by a[c]e - 02 februar 2010 at 03:01
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 08:34
Jeg tror du er moden for å gå direkte til kilden. Når det gjelder norsk jernbane i dag så finnes den såkalte Togframføringsforskriften på nett: Lenke viser til innholdsfortegnelsen. Signaler er behandlet i kapittel 9.
Svein S
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 15:57
Eller les Holt & Dahls utmerkede artikkel på MJwiki.no http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 17:25
Har lest artikkelen som er meget bra, men står (etter hva jeg kan se) kun følgende om signalmerkingen:

Quote Ethvert hovedsignal skal ha et merke, som kan være en stor bokstav og/eller et nummertall (arabisk tall), på hvitt skilt.
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 17:32
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Har lest artikkelen som er meget bra, men står (etter hva jeg kan se) kun følgende om signalmerkingen:

Quote Ethvert hovedsignal skal ha et merke, som kan være en stor bokstav og/eller et nummertall (arabisk tall), på hvitt skilt.


Den artikkelen i wikien som Terje henviser til gjelder det gamle signalreglementet. Det var for at du skulle kunne orientere deg i offisielt materiale at jeg henviste til gjeldende forskrift. Der står det i § 9-46. "Identifikasjonsskilt" om det du spør etter, antar jeg.

Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 17:52
Jah, sitter og leser reglementet du henviste til ses :) Tusen takk for link! Omfattende greier, men må finleses :-)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 18:20
Den enkle varianten er: A er innkjør fra Oslo, B er innkjør mot Oslo, M er utkjør hovedtogspor mot Oslo, deretter O, S osv., L er utkjør hovdtogspor fra Oslo, deretter N, P osv, altså annenhver bokstav i hver sin retningSmile
Nummereringen er stasjonsnr./CTC nr. (i mitt tilfelle 84 som er Ganddal, må nok byttesEmbarrassed) og 1 som er signalnr, disse nummereres med oddetall fra Oslo og partall mot Oslo, slik at innkjør i motsatt retning da blir B 842, utkjør mot Oslo blir M 844 og O 844, utkjør fra Oslo L 843 og N 843 hvis det er 2-sporsstasjon.WackoSmile
Dette gjelder på de fleste baner i Norge, men ikke alle.
Hvis du ikke bygger stasjon etter et konkret forbilde så finner du jo bare på et stasjonsnummer, men 3dje sifferet kan det jo se ut greit ut at man har system på.
Det som har kommet i tillegg i senere tid er en trebokstavs stedskode.
Dette kom med innføringen av GSM-R togradio


Edited by jevistad - 02 februar 2010 at 18:24
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 19:50
Tusen takk for info jevistad! Satt nettopp og klødde meg i hodet, for reglene var ikke helt utfyllende :-)

Hvor finner man stasjonskodene til de forskjellige stasjonene?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2010 at 11:16
Hei igjen,
 
Kom på en måte jeg pleier å strekke kabler på:
 
1. Mating av kjørestrøm: En god ide, som nevnt tidligere i denne linken, å legge en kabel med større kvadrat enn 0,15 mm2 som vi kjøper hos modell forretningen, til mating av kjørestrøm fra trafo. 2 x 0,7mm2 ringe ledning kan kjøpes hos Clas Ohlson til en billig penge. Fra denne legger man 0,15mm2 kabler til skinnene med 2 - 3 mtr. avstand.
2. Trekkerør: Som "trekkerør" bruker jeg å kappe av 3 - 5 cm isolasjon fra en 3 x 1,5mm2 PR (PR er hvit 220V kabel som brukes til åpent strømanlegg i hus). Kan kjøpes hos Clas Ohlson. Kjøper man 10 mtr. har man sikkert til hele anlegget og vel så det. Jeg kapper av stykker av ytterisolasjon med Stanley kniv, beholder aluminiumsstøtten inne i isolasjonen og limer med pistol eller helst bruker jeg kontaktlim med 10 - 20 cm avstand.
3. Skjøting av 0,15mm2 kabel: Til tider må man skjøte 0,15mm2 kabler. Her vikler jeg kabelendene sammen så stramt som mulig, lodder tynt, og bruker så isolasjonen på 1,5mm2 kabel (den som ligger inne i 3 x 1,5mm2 PR). Denne trekkes inn på 15mm2 kabelen og trekkes så over skjøten. Den passer perfekt til å skjule skjøten på en 0,15mm2 kabel slik at det ikke oppstår kortslutning eller kontakt, dersom man har flere kabler med skjøter.
 
Mvh
PerTongue
perflo
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 14:22
Da har jeg endelig fått koblet opp et hovedsignal som bytter mellom ett og to grønne lys avhengig av sporveksleren (Tortoise). Tusen takk til alle som hjalp!

MEN, nytt problem :-)

Er det noen som har et koblingsskjema som viser hvordan man kan koble et forsignal til et hovedsignal? Her skal altså hovedsignalet styres ved bruk av sporveksel, og forsignal automatisk vise grønt, gult eller grønt OG gult (som i virkeligheten altså)..

All hjelp verdsettes stort :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 15:31
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
Er det noen som har et koblingsskjema som viser hvordan man kan koble et forsignal til et hovedsignal? Her skal altså hovedsignalet styres ved bruk av sporveksel, og forsignal automatisk vise grønt, gult eller grønt OG gult (som i virkeligheten altså)..


Når man prater om virkeligheten. Er det noen som har oversikt over hvordan signael og forsignaler lyser/fungerer sammen (kombinasjoner) gjennom de forskjellige tidsepoker fra damp lok og frem til i dag.

Fremtiden blir uten lys, men overføring til togfører med visning på display der. Det er ihverfall det EU forsøker samt å få et standard system for hele Europa.

Mer data, mere feil eller...?

Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2010 at 20:09
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

[QUOTE=a[c]e]
Fremtiden blir uten lys, men overføring til togfører med visning på display der. Det er ihverfall det EU forsøker samt å få et standard system for hele Europa.

Mer data, mere feil eller...?

I pirkeavdelingen må anføres at Togfører i Norge er en gammel og utdatert betegnelse på konduktøren, så i fremtiden vil neppe denne ikke eksisterende personen ha behov for å se noen signalerWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2010 at 01:07
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
Er det noen som har et koblingsskjema som viser hvordan man kan koble et forsignal til et hovedsignal? Her skal altså hovedsignalet styres ved bruk av sporveksel, og forsignal automatisk vise grønt, gult eller grønt OG gult (som i virkeligheten altså)..


Når man prater om virkeligheten. Er det noen som har oversikt over hvordan signael og forsignaler lyser/fungerer sammen (kombinasjoner) gjennom de forskjellige tidsepoker fra damp lok og frem til i dag.

Fremtiden blir uten lys, men overføring til togfører med visning på display der. Det er ihverfall det EU forsøker samt å få et standard system for hele Europa.

Mer data, mere feil eller...?

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2010 at 01:13
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:



Når man prater om virkeligheten. Er det noen som har oversikt over hvordan signael og forsignaler lyser/fungerer sammen (kombinasjoner) gjennom de forskjellige tidsepoker fra damp lok og frem til i dag.



Jeg må svare litt overfladisk for jeg sitter på hytta med begrenset tilgang på stoff å bla i.

Så vidt jeg vet har det ikke vært noen vesentlige endringer på signalbildene på hovedsignaler og tilhørende forsignaler siden de første ble tatt i bruk i Norge på Drammenbanen i 1924. Så du kan egentlig bare hente fram gjeldende Togframføringsforskrift (SJT) og lese der. Det er i kapittel 9 det står om signaler. Her er lenka til forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080229-0240.html
Svein S
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2010 at 08:32
Tusen takk for svar. Skal forsøke å lete videre på anbefalt sted ved ledig tid.
Clap
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2010 at 10:52
Er det noen som kan hjelpe meg med et koblingsskjema til signalene? Likt det som jevistad eller SveinR hadde på forrige side? :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 20:33
Ingen som har et skjema liggende eller kunnskap og ork til å lage et for meg?! Smile

Hadde vært til stor hjelp!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.