Styring av signaler på anlegget.. |
Post Reply | Page <123 |
Author | |
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for hjelp ses! Har selv benyttet disse til montering av pensemotorene på anlegget, så er litt kjent med de :-)
Finnes det andre brytere hvor man får en slags tilbakemelding på hva som er aktivert eller ikke? |
|
ace@samlerforumet.net
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stjal denne fra Elfa-katalogen: Dette er brytertyper som mange av oss anvender til MJ. Det er to-polede i bakerste rad. |
|
Svein S
|
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det kommer til hvilke signaler som skal styres vet jeg ikke helt enda, men det blir norsk signaler, men da trolig uten de særnorske blinkende lysene etc.
Jeg driver med en sporplan nå for å se hvilke signaler som behøves. |
|
ace@samlerforumet.net
|
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg tenker ikke å ha signaler som stopper tog, men om det er enkelt å gjennomføre er det OK med signlaer som eventuelt kan skifte når toget passerer. Jeg kjører digitalt (Roco), men kan godt styre signalene analogt via stillverk. Når det snakkes om brytere er det flott om dere har et bilde eller lignende, så jeg ser hvilken bryter det refereres til (da jeg er litt grønn på området).. Takk for hjelp! |
|
ace@samlerforumet.net
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så vidt jeg husker var dette standardmåten til Märklin fram til midt på 1960-tallet. Da kom kontaktskinnene med en retningsavhengig bryter inne i skinna utløst av slepeskoen. Men dette gjelder (delvis) styring av evt. dobbeltspolereleer som styrer signalet. Før det må signalet kobles til et eller annet som gir diodene spenning. Nå sies det ikke hva slags signaler det er snakk om, men sett at det er signaler med rødt eller grønt (evt. to grønne), så må de styres enten med en vippebryter eller et relé som Per nevner. Det sies heller ikke noe om det skal være en avhengighet mellom signalet og strøm til sporet, slik at stopp-signal for eksempel legger strekningen foran signalet strømløst. I siste tilfellet kan det ordnes med at vippebryteren eller releet er to-polet. |
|
Svein S
|
|
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Hvis du kjører digitalt, kan digital styringen sikkert fobles direkte til signaler, eller er det enkleste å kjøpe noen vende releer (Roco, Maerklin el. l.) og koble disse til signalene. Så styrer du releene med trykkbrytere slik du gjør med pensene. Skal togene styre signalene, kan du legge feste magneter under lok eller siste vogn og legge magnetbrytere i skinnegangen. Selv legger jeg styrestrøm i en av skinnestrengene og klipper et lite brudd som kobles til releet. Når hjulene treffer bruddet, blir det kontakt mellom brudd og resten av skinnestrengen og releet slår over. Kjører du Maerklin, er dette standardmåten å gjøre det på. Lykke til
Mvh
Per
|
|
perflo
|
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg holder på med et lite anlegg og vil med tiden installere ca. 10 signaler totalt. Hvilke brytere/andre metoder anbefaler dere meg å benytte?
Trenger noe som fungerer enkelt og greit, ikke med behov for de store mulighetene eller finessene. Er nok et vanskelig spørsmål å svare på, men all hjelp verdsettes høyt :) |
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Post Reply | Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |