MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Styring av signaler på anlegget..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Styring av signaler på anlegget..

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 19:43
Takk for hjelp ses! Har selv benyttet disse til montering av pensemotorene på anlegget, så er litt kjent med de :-)

Finnes det andre brytere hvor man får en slags tilbakemelding på hva som er aktivert eller ikke?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 18:57
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]

Når det snakkes om brytere er det flott om dere har et bilde eller lignende, så jeg ser hvilken bryter det refereres til (da jeg er litt grønn på området)..



Stjal denne fra Elfa-katalogen:



Dette er brytertyper som mange av oss anvender til MJ. Det er to-polede i bakerste rad.

Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 16:23
Når det kommer til hvilke signaler som skal styres vet jeg ikke helt enda, men det blir norsk signaler, men da trolig uten de særnorske blinkende lysene etc.

Jeg driver med en sporplan nå for å se hvilke signaler som behøves.
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 16:21
Hei!

Jeg tenker ikke å ha signaler som stopper tog, men om det er enkelt å gjennomføre er det OK med signlaer som eventuelt kan skifte når toget passerer.

Jeg kjører digitalt (Roco), men kan godt styre signalene analogt via stillverk.

Når det snakkes om brytere er det flott om dere har et bilde eller lignende, så jeg ser hvilken bryter det refereres til (da jeg er litt grønn på området)..

Takk for hjelp!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 15:07
 
Originally posted by perflo perflo wrote:

Selv legger jeg styrestrøm i en av skinnestrengene og klipper et lite brudd som kobles til releet. Når hjulene treffer bruddet, blir det kontakt mellom brudd og resten av skinnestrengen og releet slår over. Kjører du Maerklin, er dette standardmåten å gjøre det på. Lykke til
 
Mvh
Per

Så vidt jeg husker var dette standardmåten til Märklin fram til midt på 1960-tallet. Da kom kontaktskinnene med en retningsavhengig bryter inne i skinna utløst av slepeskoen.

Men dette gjelder (delvis) styring av evt. dobbeltspolereleer som styrer signalet. Før det må signalet kobles til et eller annet som gir diodene spenning. Nå sies det ikke hva slags signaler det er snakk om, men sett at det er signaler med rødt eller grønt (evt. to grønne), så må de styres enten med en vippebryter eller et relé som Per nevner. Det sies heller ikke noe om det skal være en avhengighet mellom signalet og strøm til sporet, slik at stopp-signal for eksempel legger strekningen foran signalet strømløst. I siste tilfellet kan det ordnes med at vippebryteren eller releet er to-polet.

Svein S
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 14:43
Hei,
Hvis du kjører digitalt, kan digital styringen sikkert fobles direkte til signaler, eller er det enkleste å kjøpe noen vende releer (Roco, Maerklin el. l.) og koble disse til signalene. Så styrer du releene med trykkbrytere slik du gjør med pensene. Skal togene styre signalene, kan du legge feste magneter under lok eller siste vogn og legge magnetbrytere i skinnegangen. Selv legger jeg styrestrøm i en av skinnestrengene og klipper et lite brudd som kobles til releet. Når hjulene treffer bruddet, blir det kontakt mellom brudd og resten av skinnestrengen og releet slår over. Kjører du Maerklin, er dette standardmåten å gjøre det på. Lykke til
 
Mvh
Per
perflo
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 18:02
Jeg holder på med et lite anlegg og vil med tiden installere ca. 10 signaler totalt. Hvilke brytere/andre metoder anbefaler dere meg å benytte?

Trenger noe som fungerer enkelt og greit, ikke med behov for de store mulighetene eller finessene.

Er nok et vanskelig spørsmål å svare på, men all hjelp verdsettes høyt :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.