MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Styring av signaler på anlegget..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Styring av signaler på anlegget..

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 11:38

Hei,

Denne vil kanskje hjelpe deg?

http://dl.dropbox.com/u/1393756/bryter.pdf

Ellers så har jeg to enkle oppkoblinger for en stasjon, er kanskje noe slikt du er på jakt etter?
 
Ellers så har jeg også et foralg til oppkoblingen som Jon Einar viste her tidligere, men da uten diode.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 11:02
Hei!

Kan noen enkelt gå gjennom tilkoblingen for et grønt/rødt signal? Regner med at det er de to-polede bryterne med seks tilkoblinger som skal benyttes?

Hvordan skal ledningene kobles fra strøm (DC) via bryter og til signal for at dette skal kunne bytte mellom rødt og grønt?

Takk for hjelpen!




Edited by a[c]e - 01 februar 2010 at 11:22
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 18:42
Takk for korrigeringen. Jeg burde ha sjekket med kilder før jeg skrev det. 
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 18:37
Originally posted by ses ses wrote:

Et "skift" er et (lite) godstog som kjøres mellom en stasjon og et sidespor underlagt stasjonen. Skiftet returnerer til utgangsstasjonen. Skiftet kjører når det er behov for det.

En "kipp" er et godstog som kjøres mellom en stasjon og en eller flere sidespor eller andre stasjoner (i rimelig nærhet) og som så returnerer til utgangsstasjonen igjen. En kipp har ofte en fastlagt rute, dvs. det er en viss regelmessighet og forutsigbarhet ved en kipp.

Et "godstog" er et tog som kjører mellom to stasjoner og som normalt har en fastlagt rute i ruteboka. Et såkalt arbeidende godstog kan betjene sidespor underveis og kan låses inne på sidesporet hvis nødvendig for å avvikle toggangen.


 
"Skift" har i utgangspunktet ikke noe ute på linjen å gjøre. Man kan ikke "kjøre et skift" fra en stasjon til et sidespor ute på linjen.
Skal man utenfor stasjonsgrensen så blir det kipptog.
 
"Et skift" er egentlig en betegnelse på det materiellet som er koblet sammen under skifting. 
 
Men for å kjøre utenfor stasjonsgrensene må man altså være tog, ikke skift.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 15:20

Dette kan være nyttig informasjon når det gjelder norske signaler

http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser
mvh helgeb
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 20:16
Flott :) Tusen takk!
 
Skal få kjøpt inn og testet. Tilbakemelding (og sikkert flere spørsmål) kommer etter hvert Smile
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 18:20
1N4001 burde gjøre susenSmile
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 16:06
Topp info igjen.. Har du et produktnummer i ELFA-katalogen til diode som fungerer? Er helt grønn innen elektronikk, så vet ikke helt hva jeg leter etter Embarrassed
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 15:13
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]

På skissen, trekanten med strek under tilsvarer? enveis relé eller lignende? Hvilken type kan jeg bruke til dette?

Det er symbolet for en diode (den leder bare strøm i en retning, derfor pilsymbolet)
Fåes på ELFA.

Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
 
Jeg tenker å benytte meg av skala designs norske signaler, og de er vel likestrøms? Fungerer dette med likestrøm?
 
Kretsen passer til Skaladesigns signaler ja.
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 14:43
Hjertelig takk for svar jevistad!

På skissen, trekanten med strek under tilsvarer? enveis relé eller lignende? Hvilken type kan jeg bruke til dette?

Jeg tenker å benytte meg av skala designs norske signaler, og de er vel likestrøms? Fungerer dette med likestrøm?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 14:38
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Spørsmål 1: Ved "avvik", menes da avvik fra vanlig kjørerute eller avvik fra sporet via en pens? Jeg tenker da på ett kontra to grønne lys i hovedsignalet. Regner med at det er avvik fra sporet som menes, ettersom dette har noe med hastigheten å gjøre.

Spørsmål 2: Hvordan kan jeg praktisk koble et hovedsignal med nevnte brytere for å fungere med et hovedsignal, hvor det ene grønne lyset avhenger av om pensemotoren står rett frem eller med avvik (bruker Tortoise motorer). Noen som på en relativt enkel måte kan forklare det?
Spm 1: Det er det siste som menes, 2 grønne betyr i praksis at det kan kjøres uten å redusere hastigheten. 1 grønn betyr redusert hastiget, vanligvis til 40 km/h hvis ikke annet er skiltet.
 
Spm.2 Her en mulighet:
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2010 at 13:37
Spørsmål 1: Ved "avvik", menes da avvik fra vanlig kjørerute eller avvik fra sporet via en pens? Jeg tenker da på ett kontra to grønne lys i hovedsignalet. Regner med at det er avvik fra sporet som menes, ettersom dette har noe med hastigheten å gjøre.

Spørsmål 2: Hvordan kan jeg praktisk koble et hovedsignal med nevnte brytere for å fungere med et hovedsignal, hvor det ene grønne lyset avhenger av om pensemotoren står rett frem eller med avvik (bruker Tortoise motorer). Noen som på en relativt enkel måte kan forklare det?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 13:11
Jeg skjønner! Kommer nok tilbake med flere spørsmål etter hvert som monteringen begynner. Men nå føler jeg at jeg har fått god oversikt over hvilke signaler jeg trenger og plasseringen av disse.

Takker så mye igjen til dere begge!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 12:27
Dersom sidesporet har mange avgreninger og trafikken er stor, kan man la den være en stasjon i seg selv. Det er vel gjort ved Ganddal-terminalen ved Stavanger. I slike tilfeller settes det opp signaler som ved en vanlig stasjon, dvs. at man på fjernstyrt strekning bekytter både innkjøring og utkjøring. Dersom stasjonen bare har én veksel mot hovedlinjen, dvs. at det ikke kan foretas kryssinger på vanlig måte, blir signalplasseringen tilsvarende enkel: et innkjørhovedsignal i hver retning inn mot vekselen og utkjørhovedsignal kun fra sporet som grener av, tilsammen tre signaler. For hovedlinjen kan man si at innkjørhovedsignal og utkjørhovedsignal slås sammen til ett signal.
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 12:25
Her var det mye matnyttig og flott info! Takker så meget igjen Svein!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 12:23

Det finnes egentlig ikke signaler for slikt utover sporsperra:

Siden hele strekningen mellom de to stasjonene sidesporet ligger på reserveres for skiftet eller kippen som betjener sidesporet, trengs ikke signaler innenfor strekningen. Men det hender at skiftet bare rekker ut til sidesporet før neste tog kommer. Da sperres skiftet inne på sidesporet ved at vekselen legges tilbake til hovedsporet og sporsperra legges over som en liten teknisk hindring mot at vogner skal rulle ut på hovedlinjen. Skiftet kan kjøre ut på hovedsporet igjen når banestrekningen mellom de to stasjonene igjen er fri, og strekningen "gis" til skiftet.

Et "skift" er et (lite) godstog som kjøres mellom en stasjon og et sidespor underlagt stasjonen. Skiftet returnerer til utgangsstasjonen. Skiftet kjører når det er behov for det.

En "kipp" er et godstog som kjøres mellom en stasjon og en eller flere sidespor eller andre stasjoner (i rimelig nærhet) og som så returnerer til utgangsstasjonen igjen. En kipp har ofte en fastlagt rute, dvs. det er en viss regelmessighet og forutsigbarhet ved en kipp.

Et "godstog" er et tog som kjører mellom to stasjoner og som normalt har en fastlagt rute i ruteboka. Et såkalt arbeidende godstog kan betjene sidespor underveis og kan låses inne på sidesporet hvis nødvendig for å avvikle toggangen.


Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 11:53
Ah, beklager forskjellig bruk av linje og spor. Det var sidespor jeg mente ja :)

Hvilke signaler vil være riktig å sette opp for tog som kommer ut fra godsterminalen?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 11:19

Hovedlinjen skal ikke ha signal i det hele tatt, for betjeningen av sidesporene skjer ved at hele banestrekningen mellom de to stasjonene sidesporet ligger på sperres for andre tog når det skal tog/skift til sidesporet. Sidesporet skal sikres med sporsperre, men slikt er det meg kjent bare dr. Jevistad som har klart å lage så langt.  

Jeg snakker her om norsk sikkerhetspraksis.

En liten presisering: Du sier sidespor til godsterminal et sted, og sidelinje et annet sted. Det er to forskjellige ting. En sidebane er en ordinær banestrekning, mens et sidespor er en lokal kort avgrening fra en banestrekning til en fabrikk, et grustak, osv, eller som her: en liten godsterminal.



Edited by ses - 29 januar 2010 at 11:20
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 10:23
Har funnet ut mesteparten, men er litt usikker på denne delen av sporet.

Dette er en hovedlinje som kommer fra venstre og går opp mot høyre (øverst). Fra hovedlinjen går det et sidespor til godsterminal som igjen forgreiner seg til to spor.

Hvordan setter jeg opp signal på både hovedlinje og sidelinjer for å få dette mest mulig korrekt?


ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 10:16
Fantastisk hjelp ses! Dette setter jeg utrolig pris på! Tror jeg forstår prinsippene dine rimelig bra og skal se om jeg får gjort noe med sporplanen for å bedre trafikkflyten. Om ikke får jeg bare tilpasse etter de skissene du har laget :)

perflo: Takker for tips. Skal se på dette når jeg begynner med elektronikken :)


ace@samlerforumet.net
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 09:01
Hei,
Jeg skal ikke blande meg opp i sporplanen, for der er det mange som er mye bedre enn meg. Jeg skal bare nevne at bruker du bryterne vist ovenfor, trenger du jo ingen releer. Bruker du flerpolede brytere for å styre signalene manuelt, kan du styre både signalene og legge inn brudd i sporene for stopp, når signalene viser rødt - men dette behøver du kanskje ikke når du kjører digitalt! Ønsker du tilbakemelding på kontroll panelet (stillverket) kan du jo koble en rød og grønn 3mm diode parallelet med signalene, pass da på legge inn en 600 - 1000 ohms motstand slik at du ikke kjører 12V over diodene. De norske signalene har vel også lysdioder med formotstand, så hvis du kobler kontrollbord diodene sammen med signalene etter motstanden(e) slipper du ekstra motstand.
perflo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2010 at 00:37
Jeg har sett på to forskjellige "forståelser" av sporplanen, enten ved at spor II er det som kan brukes av begge kjøreretningene (da gjerne for person som skal stoppe og forbikjøres eller snu), eller ved at spor III er dette sporet, og med de to sidesporene gående ut herfra, er det kanskje naturlig å tenke seg som et spor for godstog som skal skifte vogner på sidesporene:



Blå farge er hovedsporene på dobbeltsporstrekningen, mens det sorte går mellom de og er dette ekstrasporet. Jeg har tegnet inn fullt sett med signaler, dvs. for stasjoner/bane med full fjernstyring i begge kjørretninger. Det krevet 10 signaler som man ser. Nå kan man gjøre dette litt enklere, nemlig ved å si at venstre spor er såkalt uriktig spor, og at det er begrenset med signaler der. Disse signalene som enten kan sløyfes eller erstattes av en enklere type, er vist med lysere farge. Da reduseres antallet signaler fra 10 til 6.
Når det gjelder signaler med 1 eller 2 grønne lamper, så brukes de slik at to grønne vises ved klart over sporveksel uten hastighetsreduksjon. 1 grønn betyr klart, men med hastighetssreduksjon til man er gjennom avvikssporvekslene.

Sporplanen er imidlertid ikke optimal. Godstog må sakse fram og tilbake hvis de kommer den ene veien, og ved spor II som fellesspor, så ser man at man ved visse togveier blokkerer for begge kjøreretningene. Jeg har derfor omkonstruert stasjonen slik at den er meste mulig optimal, også med tanke på hva som går i avvik og rett. Det var ordningen med spor II som felles som krevde mest endring, mens ved spor III som dette, holdt det med å bytte litt om på rekkefølgen med sporveksler i venstre ende:


Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 22:31
Høyre del av stasjonen:




Edited by a[c]e - 28 januar 2010 at 22:32
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 22:25
Ja, det skal fungere like godt for begge retninger :)

Skal legge opp høyre side straks!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 22:11
Egentlig kunne jeg tenkt med å se høyre ende av stasjonen også før jeg kommer med forslag til signalplassering.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 22:10
Skal man da forstå det midtre sporet som et spor de to andre kan bruke, slik at det skal fungere like godt for begge kjøreretninger? Kolbotn har/hadde det slik.
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 21:04
Angående bryter: Ja det er sant, må vel bare lage meg en oversikt ved siden av bryterne slik at jeg enkelt kan se hvilken farge signalet har!

Det er NSB"s standard jeg ønsker å følge ja. Du har helt rett i din antakning. Det er to spor som kommer inn til stasjonen. Selve stasjonsområdet har tre spor, men to som er gjennomgående på hver side. De to sporene som går opp er buttspor for lokstall etc.

Smile
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 20:34
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Takk for hjelp ses! Har selv benyttet disse til montering av pensemotorene på anlegget, så er litt kjent med de :-)

Finnes det andre brytere hvor man får en slags tilbakemelding på hva som er aktivert eller ikke?


Hvis det er bryteren som skal styre signalet direkte, så trenger du vel ikke tilbakemelding? Da vil jo bryterposisjonen være tilbakemelding i seg selv.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 20:33
Det kommer an på hva slags signalpraksis du vil følge, men hvis de er NSBs som er aktuelt, så kan vi vel hjelpe deg. Men først må du angi hva slags spor dette er. Hva av dette er togspor? Dvs. hvilke spor skal tog som går gjennom stasjonen benytte? Hvis jeg skal gjette, så virker det som om det er en dobbeltsporet strekning der det ene sporet forgrener seg i to togspor gjennom stasjonen, og de to som stikker "opp" er sidespor (buttspor)?
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 19:49
Her er en prinsippskisse over ene siden av stasjonen jeg bygger.

Kan noen hjelpe meg med hvilke signaler jeg trenger å plassere? Har lest det jeg har funnet på nettet, men blir ikke helt klok ettersom de fleste skisser kun inneholder ett spor "ut av stasjonen"..

Dette viser "venstre" del av stasjonen, og det er den jeg ønsker hjelp til å finne riktige signaler for inn- og utkjøring!

Takk for hjelpen!

ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.