MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - indre vinter bane.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

indre vinter bane.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: indre vinter bane.
    Posted: 03 januar 2010 at 22:11
Jeg begynte på et anlegg med store forhåpninger like etter skole start. Jeg har da i non månder bygget på det, men ting forandres og det har blitt sånn at jeg ikke har plass eller energi til og bygge dette anlegget, desverre.

Så jeg har nå tenkt til og bygge et anlegg som er mer som henning larsen kaller det, forbildebasertfrilansing. Jeg har tenkt til og bruke rørosbanen som hoved forbilde men alle forbilde er velkommen.


Jeg kom ikke langt med det forrige anlegget og det som er gjort er skinne legging på en modulen og kabling. Så mye av det som var på det forrige anlegget kan brukes. Alt av penser er brukbare og noe av sporene er så lange biter at de er mulig og bruke.


Det nye er mer et punkt til punkt anlegg, ligner litt på det vinter anlegget som er beskrevet i det siste mj-bladet. Det skal hvere et vinter anlegg med en tre bro og en stasjon, et lite sagbruk med sidespor og en holde plass et aller annet sted.

Her er noen fakta som er mer estetiske enn praktiske:

        - 1950 – 1960.

    - damp er dominerende på anlegget.

    - sesongen er vinter.

    - alle bygninger kommer til og bli bygget for hånd.

    - en trebro skal bli et midtpunkt.

    Når de gjelder el og styring så blir togene styrt med mulitmaus fra roco. Penser bli styrt fra stilleverk. Lys i bygninger likedann. Jeg har ganske mye kabel liggende og noe av det som var på forrige anlegget kan brukes om igjen.

    Når det gjelder standar på moduler så tror jeg at dette er ikke at anelegg som er egnet for det, keg kommer til og lage det sånn at det er mulig å forlenge det.



Edited by øystein lb - 12 januar 2010 at 23:57
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2010 at 13:03
Lykke til med prosjektet!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2010 at 18:55
Høres spennende ut! Lykke til!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2010 at 13:18
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:


Det nye er mer et punkt til punkt anlegg, ligner litt på det vinter anlegget som er beskrevet i det siste mj-bladet. Det skal hvere et vinter anlegg med en tre bro og en stasjon, et lite sagbruk med sidespor og en holde plass et aller annet sted.



Spennende planer!

Sagbruk og trebroer fra Rørosbanen har jeg tegninger av.
Broer har jeg ikke kommet i gang med, men sagbruket under bygging kan du se bilder av her:

Remembrance of trains Past

Men det er vel fortsatt N-skala som gjelder for deg?
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2010 at 15:38
ja forde det er det mulig og få i matriell uten og selv bygge det. når jeg blir 40 så skal jeg begynne og tenke på og lage 0 skala lokSmile
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2010 at 15:44

håvard jeg følger nøye med på norsk mj forum om sag bruket. jeg venter også litt utolmodig med neste oppdatering eller har du benyttet hele jula til mr blad undersøkelser om opplaget.

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2010 at 16:42
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

håvard jeg følger nøye med på norsk mj forum om sag bruket. jeg venter også litt utolmodig med neste oppdatering eller har du benyttet hele jula til mr blad undersøkelser om opplaget.



Det skjer litt på sagbruksfronten. Har gipset hele dioramet, men det er egentlig ikke så spennende bilder siden det fortsatt bare er hvit gips.

Har også flyttet det ene vinduet slik at det nå står rett bak sagbladet. Litt typisk to skritt tilbake og to og et halvt frem, så ikke så veldig mye å skrive hjem om det heller.
Damptraktor som drivkilde er innkjøpt, men ikke bygd.

Men det kommer vel en oppdatering om prosjektet et eller annet sted om ikke så alt for lenge!



Edited by Håvard H - 05 januar 2010 at 16:43
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2010 at 17:45
her er et blide av nåværende sporplan, den er tegnet for hånd. alle kurver er en sammen settning av franske kurv linjaler i er utall fasonger.
 
jeg er ennå ikke helt fornøyd, jeg tror jeg skal lage mere kurver og det blir bare et sagbruk. har også tenkt å bygge taubanen som går fra storwarts til olavsgruva på røros, men ikke så lang. mer sansynlig blir det et opplastnings kar på starten og noen andre taukar nedover til vi kommer til der det blir dobbelt butt spor med en skifte stall og avlastnings anlegg for tipp vognene på taubanen, så vi får se.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2010 at 18:28
da er digital styringen innkjøpt og lagt på plassen sin inntil videre. det er en roco multimaus, dog kjøpt brukt. jeg fikk med på kjøpet en lokmaus 2. bildet sier vel alt.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2010 at 19:19
jeg sa det ikke i den første tråden så er det anlegget som ennå eksisterier, men ikke lenger.
de modullene jeg hadde der er litt for store til og brukes til et anlegg. påenget er at jeg ikke har noe energi til og fortsette med det. jeg fant ut at det er ikke noe påeng å bygge et anlegg som jeg ikke er fornøyd med, da begynner mann fra bunnen igjen.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2010 at 19:46
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

jeg fant ut at det er ikke noe påeng å bygge et anlegg som jeg ikke er fornøyd med, da begynner mann fra bunnen igjen.


Den erfaringen er det nok mange som har gjort. Da jeg var på din alder, holdt et anlegg i to år, før jeg rev det og startet på nytt.
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2010 at 21:18
her er utgave 2 av spor planen. jeg har lagt til to ekstra spor i hver vende sløyfe og det er ingen side spor ennå, de kommer etter hvertSmile under er spor planen. den er ikke et så godt bilde. det er tatt gjennom min fine bord lupr med lys. den andre var det min far som tok med på jobb og scanet
til meg, men det er fredags kveld og da er det to dager igjen.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2010 at 02:23
Har du tenkt å kjøre rocomotion på pc. Det gjør jeg og det funker veldig bra.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2010 at 11:33
nei ikke ennå. det er bare 3 tog som skal kjøre og jeg ser ikke behovet for det.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2010 at 23:29
noen tips på skjøte spor i modul skjøten? hadde tenkt på måten vi bruker på tmjk. der er det en 4 cm skinne bit i overgangen mot modulene. ellers så er fremo måten en mulighet. mulighetene er mange, fyr løs med løsninger.

Edited by øystein lb - 12 januar 2010 at 23:29
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 12:11
 
Jeg anbefaler FREMO-metoden! Les mere under Sporlegging på denne siden http://home.online.no/~bjornrl/modulkasse.htm om hvordan det gjøres.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 18:50
HVis det er snakk om en seksjon som tas opp av og til, er nok Fremo-metoden å foretrekke pga tidsaspektet. Men Fremo-metoden er etter min mening noe risikabel for et fastanlegg i den forstand at den krever stabilitet over tid på begge sider av skjøten dersom skinnene skal treffe nøyaktig. Materialene må være helt døde slik at avstander og vinkler ikke endrer seg. Metoden med løst skinnestykke som laskes til begge seksjonene er i så måte sikrere, fordi den sikrer at skinnene alltid står rett overforandre og kan siden de 4 cm er løse ta opp i seg visse endringer i seksjonsskjøtenes mål og vinkler.


Edited by ses - 13 januar 2010 at 18:50
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 19:35
13,1/2009
 
på tide med en oppdatering.
på planleggings siden går det heller sakte, friminuttene og arbeidstimer er min faste planleggings timer for nytt mj anlegg. og hjernen gikk på høy gir da jeg skulle ut med min ukentlige reklame i dag. da var det løv trer og det eletriske som hvar på dagsorden.
 
under er min test på løvtrær av mange leder kabel. oppskriften er som følger(glemte og ta bilder), ta en 10 cm bit av kobber ledning, avisoler 8-9 cm av kabelen sånn at det er en liten bit isolason igen på enden. ta og tvinn den 2-3 cm oppover fra plasten. så bøy kobber trådene til siden, gjør det oppover til all kobbertråden stikker til alle sider. tå så loddebolten og lodde hele stammen sammen. da kan du ta av resten av plast kappen. lodd så resten. så tok jeg og sprayet hele greia med kontakt lim på sprayboks, deretter tok jeg taimya grunning og sprayet resten.
bilder under er slutt resultatet:
 
 
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 17:57
hva er størrelsen på en norsk sville. lengde x bredd x høyde
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 21:20
Her er nyeste sporplan, noe er forandret. Det har blitt 2 spor i hver vende tunnel i stedenfor 3. Sporene på saga er kommet påplass, en så lenge. trur jeg skal flytte hele saga til neste modul, time will showWink.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 22:04
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

hva er størrelsen på en norsk sville. lengde x bredd x høyde


Mjwiki.no er din venn:

Artikkel om skinnegang på MJwiki.no

Mål på norske sviller er et stykke ned på siden.

Edited by Håvard H - 16 januar 2010 at 22:05
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 22:36
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

hva er størrelsen på en norsk sville. lengde x bredd x høyde


Dette står det om i boka mi, Øystein, på side 49. Trodde du hadde den?

Men svaret er for en tresville er 2,7- 2,5 meter lang, 23-25 cm brede under og 14-22 cm på toppen, 13-14 cm tykke. Betongsviller er vel noe kortere, og er nok ikke så smale i topp som 14 cm.
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 22:48
skulle gjerne ha hatt den men eneste eksemplaret jeg har sett så langt var så dyrt at jeg ikke hadde kjøpte den. men jeg har lest boka på bibloteket fra perm til perm noen 10 talls ganger
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 23:02

håvard du har jo vist utallige bilder fra onsdagsklubben som bare er gips. foresten er dere ferdig med dioramaet va svorkmo bru?

er det mulig og få tegninger av brua i drivdalen og sagbruket,gjerne som en pdf fil.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 23:32
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

håvard du har jo vist utallige bilder fra onsdagsklubben som bare er gips. foresten er dere ferdig med dioramaet va svorkmo bru?


er det mulig og få tegninger av brua i drivdalen og sagbruket,gjerne som en pdf fil.



Verken brua eller sagbruket er ferdigtegnet, så du må nok smøre deg med tålmodighet.

Dioramaet ved Svorkmo er selvsagt ikke ferdig
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 00:03
ok. kan jeg regne med apri 2010
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 00:11
svein har du tegninger av flatvogn n2 og tømmervogner som gikk på rørosbanen/trøndelags distriktet. helst med 1:1 mål.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 16:25
øysteins verksteder 17.1/2010
planleggings kontoret.
 
Her er neste oppdatering på planleggings siden. da er saga/tømmer pålastnings sporene ferdig uttengnet. det er tegnet ganske stort (1:5) og skal senere limes sammen til en hel plan.
 
og denn lille rare firkanten er saga! den er liten, den tar ca 20 x 6 cm i N skala!.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 16:39
Øystein, det ser ut til at bildene dine er sammentrykt i høyden. 
Billedopplastingen her tillater visst ikke bilder høyere enn 999 pixler når du legger det rett inn. Det må kodes manuelt med høyde og bredde hvis du vil ha det større. Eller ha største mål 999 piksler når du laster det opp.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 18:07

ja ja det er sånn nå. du som kan autocad alle mulige veier, kan du hvere bejelpelig med og lærer med denne versjonen:http://www.zwcad.org/cad-software-download.html. dette er som du ser at gratis programm. jeg skulle ha designet etseplater for understell av N2 vognene, tømmervogner i min tidsperiode og G3 vogner.

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.