Print Page | Close Window

indre vinter bane.

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5054
Printed Date: 25 november 2024 at 18:04
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: indre vinter bane.
Posted By: øystein lb
Subject: indre vinter bane.
Date Posted: 03 januar 2010 at 22:11
Jeg begynte på et anlegg med store forhåpninger like etter skole start. Jeg har da i non månder bygget på det, men ting forandres og det har blitt sånn at jeg ikke har plass eller energi til og bygge dette anlegget, desverre.

Så jeg har nå tenkt til og bygge et anlegg som er mer som henning larsen kaller det, forbildebasertfrilansing. Jeg har tenkt til og bruke rørosbanen som hoved forbilde men alle forbilde er velkommen.


Jeg kom ikke langt med det forrige anlegget og det som er gjort er skinne legging på en modulen og kabling. Så mye av det som var på det forrige anlegget kan brukes. Alt av penser er brukbare og noe av sporene er så lange biter at de er mulig og bruke.


Det nye er mer et punkt til punkt anlegg, ligner litt på det vinter anlegget som er beskrevet i det siste mj-bladet. Det skal hvere et vinter anlegg med en tre bro og en stasjon, et lite sagbruk med sidespor og en holde plass et aller annet sted.

Her er noen fakta som er mer estetiske enn praktiske:

        - 1950 – 1960.

    - damp er dominerende på anlegget.

    - sesongen er vinter.

    - alle bygninger kommer til og bli bygget for hånd.

    - en trebro skal bli et midtpunkt.

    Når de gjelder el og styring så blir togene styrt med mulitmaus fra roco. Penser bli styrt fra stilleverk. Lys i bygninger likedann. Jeg har ganske mye kabel liggende og noe av det som var på forrige anlegget kan brukes om igjen.

    Når det gjelder standar på moduler så tror jeg at dette er ikke at anelegg som er egnet for det, keg kommer til og lage det sånn at det er mulig å forlenge det.



-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron



Replies:
Posted By: Pelle
Date Posted: 04 januar 2010 at 13:03
Lykke til med prosjektet!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 04 januar 2010 at 18:55
Høres spennende ut! Lykke til!


Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 januar 2010 at 13:18
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:


Det nye er mer et punkt til punkt anlegg, ligner litt på det vinter anlegget som er beskrevet i det siste mj-bladet. Det skal hvere et vinter anlegg med en tre bro og en stasjon, et lite sagbruk med sidespor og en holde plass et aller annet sted.



Spennende planer!

Sagbruk og trebroer fra Rørosbanen har jeg tegninger av.
Broer har jeg ikke kommet i gang med, men sagbruket under bygging kan du se bilder av her:

http://trainspast.wordpress.com/ - Remembrance of trains Past

Men det er vel fortsatt N-skala som gjelder for deg?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 05 januar 2010 at 15:38
ja forde det er det mulig og få i matriell uten og selv bygge det. når jeg blir 40 så skal jeg begynne og tenke på og lage 0 skala lokSmile

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 05 januar 2010 at 15:44

håvard jeg følger nøye med på norsk mj forum om sag bruket. jeg venter også litt utolmodig med neste oppdatering eller har du benyttet hele jula til mr blad undersøkelser om opplaget.



-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 januar 2010 at 16:42
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

håvard jeg følger nøye med på norsk mj forum om sag bruket. jeg venter også litt utolmodig med neste oppdatering eller har du benyttet hele jula til mr blad undersøkelser om opplaget.



Det skjer litt på sagbruksfronten. Har gipset hele dioramet, men det er egentlig ikke så spennende bilder siden det fortsatt bare er hvit gips.

Har også flyttet det ene vinduet slik at det nå står rett bak sagbladet. Litt typisk to skritt tilbake og to og et halvt frem, så ikke så veldig mye å skrive hjem om det heller.
Damptraktor som drivkilde er innkjøpt, men ikke bygd.

Men det kommer vel en oppdatering om prosjektet et eller annet sted om ikke så alt for lenge!



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 05 januar 2010 at 17:45
her er et blide av nåværende sporplan, den er tegnet for hånd. alle kurver er en sammen settning av franske kurv linjaler i er utall fasonger.
 
jeg er ennå ikke helt fornøyd, jeg tror jeg skal lage mere kurver og det blir bare et sagbruk. har også tenkt å bygge taubanen som går fra storwarts til olavsgruva på røros, men ikke så lang. mer sansynlig blir det et opplastnings kar på starten og noen andre taukar nedover til vi kommer til der det blir dobbelt butt spor med en skifte stall og avlastnings anlegg for tipp vognene på taubanen, så vi får se.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 08 januar 2010 at 18:28
da er digital styringen innkjøpt og lagt på plassen sin inntil videre. det er en roco multimaus, dog kjøpt brukt. jeg fikk med på kjøpet en lokmaus 2. bildet sier vel alt.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 08 januar 2010 at 19:19
jeg sa det ikke i den første tråden så er det anlegget som ennå eksisterier, men ikke lenger.
de modullene jeg hadde der er litt for store til og brukes til et anlegg. påenget er at jeg ikke har noe energi til og fortsette med det. jeg fant ut at det er ikke noe påeng å bygge et anlegg som jeg ikke er fornøyd med, da begynner mann fra bunnen igjen.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 08 januar 2010 at 19:46
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

jeg fant ut at det er ikke noe påeng å bygge et anlegg som jeg ikke er fornøyd med, da begynner mann fra bunnen igjen.


Den erfaringen er det nok mange som har gjort. Da jeg var på din alder, holdt et anlegg i to år, før jeg rev det og startet på nytt.


-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 08 januar 2010 at 21:18
her er utgave 2 av spor planen. jeg har lagt til to ekstra spor i hver vende sløyfe og det er ingen side spor ennå, de kommer etter hvertSmile under er spor planen. den er ikke et så godt bilde. det er tatt gjennom min fine bord lupr med lys. den andre var det min far som tok med på jobb og scanet
til meg, men det er fredags kveld og da er det to dager igjen.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: bfr130
Date Posted: 09 januar 2010 at 02:23
Har du tenkt å kjøre rocomotion på pc. Det gjør jeg og det funker veldig bra.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: øystein lb
Date Posted: 09 januar 2010 at 11:33
nei ikke ennå. det er bare 3 tog som skal kjøre og jeg ser ikke behovet for det.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 12 januar 2010 at 23:29
noen tips på skjøte spor i modul skjøten? hadde tenkt på måten vi bruker på tmjk. der er det en 4 cm skinne bit i overgangen mot modulene. ellers så er fremo måten en mulighet. mulighetene er mange, fyr løs med løsninger.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: MY1201
Date Posted: 13 januar 2010 at 12:11
 
Jeg anbefaler FREMO-metoden! Les mere under Sporlegging på denne siden http://home.online.no/~bjornrl/modulkasse.htm - http://home.online.no/~bjornrl/modulkasse.htm  om hvordan det gjøres.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: ses
Date Posted: 13 januar 2010 at 18:50
HVis det er snakk om en seksjon som tas opp av og til, er nok Fremo-metoden å foretrekke pga tidsaspektet. Men Fremo-metoden er etter min mening noe risikabel for et fastanlegg i den forstand at den krever stabilitet over tid på begge sider av skjøten dersom skinnene skal treffe nøyaktig. Materialene må være helt døde slik at avstander og vinkler ikke endrer seg. Metoden med løst skinnestykke som laskes til begge seksjonene er i så måte sikrere, fordi den sikrer at skinnene alltid står rett overforandre og kan siden de 4 cm er løse ta opp i seg visse endringer i seksjonsskjøtenes mål og vinkler.


-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 13 januar 2010 at 19:35
13,1/2009
 
på tide med en oppdatering.
på planleggings siden går det heller sakte, friminuttene og arbeidstimer er min faste planleggings timer for nytt mj anlegg. og hjernen gikk på høy gir da jeg skulle ut med min ukentlige reklame i dag. da var det løv trer og det eletriske som hvar på dagsorden.
 
under er min test på løvtrær av mange leder kabel. oppskriften er som følger(glemte og ta bilder), ta en 10 cm bit av kobber ledning, avisoler 8-9 cm av kabelen sånn at det er en liten bit isolason igen på enden. ta og tvinn den 2-3 cm oppover fra plasten. så bøy kobber trådene til siden, gjør det oppover til all kobbertråden stikker til alle sider. tå så loddebolten og lodde hele stammen sammen. da kan du ta av resten av plast kappen. lodd så resten. så tok jeg og sprayet hele greia med kontakt lim på sprayboks, deretter tok jeg taimya grunning og sprayet resten.
bilder under er slutt resultatet:
 
 


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 14 januar 2010 at 17:57
hva er størrelsen på en norsk sville. lengde x bredd x høyde

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 16 januar 2010 at 21:20
Her er nyeste sporplan, noe er forandret. Det har blitt 2 spor i hver vende tunnel i stedenfor 3. Sporene på saga er kommet påplass, en så lenge. trur jeg skal flytte hele saga til neste modul, time will showWink.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 16 januar 2010 at 22:04
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

hva er størrelsen på en norsk sville. lengde x bredd x høyde


Mjwiki.no er din venn:

http://mjwiki.no/wiki/Skinnegang - Artikkel om skinnegang på MJwiki.no

Mål på norske sviller er et stykke ned på siden.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ses
Date Posted: 16 januar 2010 at 22:36
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

hva er størrelsen på en norsk sville. lengde x bredd x høyde


Dette står det om i boka mi, Øystein, på side 49. Trodde du hadde den?

Men svaret er for en tresville er 2,7- 2,5 meter lang, 23-25 cm brede under og 14-22 cm på toppen, 13-14 cm tykke. Betongsviller er vel noe kortere, og er nok ikke så smale i topp som 14 cm.


-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 16 januar 2010 at 22:48
skulle gjerne ha hatt den men eneste eksemplaret jeg har sett så langt var så dyrt at jeg ikke hadde kjøpte den. men jeg har lest boka på bibloteket fra perm til perm noen 10 talls ganger

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 16 januar 2010 at 23:02

håvard du har jo vist utallige bilder fra onsdagsklubben som bare er gips. foresten er dere ferdig med dioramaet va svorkmo bru?

er det mulig og få tegninger av brua i drivdalen og sagbruket,gjerne som en pdf fil.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 16 januar 2010 at 23:32
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

håvard du har jo vist utallige bilder fra onsdagsklubben som bare er gips. foresten er dere ferdig med dioramaet va svorkmo bru?


er det mulig og få tegninger av brua i drivdalen og sagbruket,gjerne som en pdf fil.



Verken brua eller sagbruket er ferdigtegnet, så du må nok smøre deg med tålmodighet.

Dioramaet ved Svorkmo er selvsagt ikke ferdig

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 17 januar 2010 at 00:03
ok. kan jeg regne med apri 2010

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 17 januar 2010 at 00:11
svein har du tegninger av flatvogn n2 og tømmervogner som gikk på rørosbanen/trøndelags distriktet. helst med 1:1 mål.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 17 januar 2010 at 16:25
øysteins verksteder 17.1/2010
planleggings kontoret.
 
Her er neste oppdatering på planleggings siden. da er saga/tømmer pålastnings sporene ferdig uttengnet. det er tegnet ganske stort (1:5) og skal senere limes sammen til en hel plan.
 
og denn lille rare firkanten er saga! den er liten, den tar ca 20 x 6 cm i N skala!.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Henning L
Date Posted: 17 januar 2010 at 16:39
Øystein, det ser ut til at bildene dine er sammentrykt i høyden. 
Billedopplastingen her tillater visst ikke bilder høyere enn 999 pixler når du legger det rett inn. Det må kodes manuelt med høyde og bredde hvis du vil ha det større. Eller ha største mål 999 piksler når du laster det opp.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: øystein lb
Date Posted: 17 januar 2010 at 18:07

ja ja det er sånn nå. du som kan autocad alle mulige veier, kan du hvere bejelpelig med og lærer med denne versjonen: http://www.zwcad.org/cad-software-download.html - http://www.zwcad.org/cad-software-download.html . dette er som du ser at gratis programm. jeg skulle ha designet etseplater for understell av N2 vognene, tømmervogner i min tidsperiode og G3 vogner.



-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 18 januar 2010 at 10:49
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

ja ja det er sånn nå. du som kan autocad alle mulige veier, kan du hvere bejelpelig med og lærer med denne versjonen: http://www.zwcad.org/cad-software-download.html - http://www.zwcad.org/cad-software-download.html . dette er som du ser at gratis programm. jeg skulle ha designet etseplater for understell av N2 vognene, tømmervogner i min tidsperiode og G3 vogner.



Først må jeg bare si at jeg kjenner meg godt igjen i din ungdommelige iver, det er som å høre meg selv for noen og tyve års siden!
Synes det er flott at folk har ambisjoner.

Men jeg vil anbefale deg på det sterkeste å bygge noen messingbyggesett før du begynner å designe dine egne byggesett.

Jeg aner ikke hva som finnes av byggesett i N-skala, men det kan være en ide å prøve et av Steinar & Steinars fine godsvognbyggesett selv om det er H0.

Når det gjelder å lære seg ZWcad er det litt mye forlangt at noen skal lære seg et program for å lære deg et program...

Last ned programmet og sett i gang. Det finnes et ZWcad brukerforum, les og lær. Ypperlig mulighet til å skjerpe engelskkunnskapene!

Når det gjelder de generelle spørsmålene om etsing skal jeg svare som best jeg kan, men jeg forventer at du leser disse artiklene grundig først:

http://mjwiki.no/wiki/Etsing - MJwiki artikkel om etsing

http://www.wnj.se/underleverantor/vva/ - Mads Bjørklunds artikkel om etsing (Gå til "Etsing", og velg "Småskalig etsproduktion")

Før du skjønner det som står i disse artiklene til bunns har det liten hensikt å begynne tegnearbeidet.

Harde ord, men det er ikke noen spøk å designe etsfilmer selv.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 18 januar 2010 at 14:16

ja har fått med meg det at det er mye arbeid med en etsefilm. jeg har også noen i min familie som er grafiske designere og en som er arkitekt student, men han som er student er i chile i et år nå :-(. når det gjelder det programmet så var mitt spørsmål om han kunne det fra før av. om det så var tilfelle om han kunne hjelpe meg. men når vi er inn pådet, finnes det noen 2d cad programm alla SketchUp 7? noe som er så enkelt men med nyaktigheten som et proft cad programm. color draw er det et gratis programm eller en kjøpe verskion.



-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Håvard H
Date Posted: 18 januar 2010 at 14:39
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

<FONT style=": #d6d6d6">ja har fått med meg det at det er mye arbeid med en etsefilm. jeg har også noen i min familie som er grafiske designere og en som er arkitekt student, men han som er student er i chile i et år nå :-(. når det gjelder det programmet så var mitt spørsmål om han kunne det fra før av. om det så var tilfelle om han kunne hjelpe meg. men når vi er inn pådet, finnes det noen 2d cad programm alla SketchUp 7? noe som er så enkelt men med nyaktigheten som et proft cad programm. color draw er det et gratis programm eller en kjøpe verskion.



Du kommer nok ikke utenom at du må investere betydelig med tid og krefter på å lære det som skal til for å designe etsefilmer.

Og som en svensk etseguru en gang utrykte det: Å designe, testbygge og korrigere *en* etsemodell vil fort kunne ta *minst* et år med all tilgjengelig hobbytid.

Så du bør spørre deg selv om det er dette du vil prioritere.

Jeg vet i hvertfall at hadde jeg som 14-åring visst det jeg vet nå, så ville jeg lagt ambisjonsnivået betydelig lavere, og satset på byggesett, ferdigmodeller og enkle selvbyggingsprosjekter.

CorelDraw koster forøvrig i full versjon £386.58.
Vet ikke om det finnes noen lettversjon som duger.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ses
Date Posted: 18 januar 2010 at 14:57

Nå spørs det hva den svenske etseguru mener med "etsemodell", men ikke planer om jeg investerte i nærheten av ett år med all tilgjengelig hobbytid den gang jeg med håndtusj og plastfolie laget tosidige etsetegninger, sprayet messingplatene selv og etset i jernklorid vinduer til flere av mine bygninger på 1980-tallet. Nå er det mulig at denne manuelle teknikken ikke er gjennomførbar lenger på grunn av manglende tilgang på for eksempel fotoresist. Jeg vil tippe at mye av den tiden svensken din snakker om har gått med til å lære seg dataverktøyet som brukes. 



-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 18 januar 2010 at 15:44
jeg må tilføye at jeg ser etsing som en av alternativene på og lage understell til 2 akslede gods vogner. men detkan hvere at jeg bygger dem an messing profile i stede.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 22 januar 2010 at 23:27
Øysteins verksteder 22,10/2010
Avdeling rammeverk
da har jeg endelig begynt med noe håndfast!
 

Første seksjon er påbegyn. Jeg kommer i første omgang til og bygge seksjon 2 og 3(den med saga og neste strekings seksjon). Det som er gjort er å:

-tegne ut sporplanen på en mdf plate(gratis hos coop obs). Så kappe den ut med ei stikksag.

-Lage under beringen.

-Kappe til porøs plate til spor underlag.

Som sporunderlag er de brukt noe grønt porøs plate matriale. Som min pappa kjøpte for noen år siden, for og ha under parketten i trappe gangen. Eneste minus med det er at det er veldig vanskelig og kappe.

 
 

Her ser du spor aragementet under test legging.

 
 

Alle penser er tilkoblet ledning i hjerte stykket og på begge skinner. Det er veldig vanskelig og lodde ledninger til under der uten og smelte plasten, neste umulig!

Kan anbefale denne lodde stasjonen til de som starter opp hobbyen eller til de gamle traverne. En WHS 40 weller. Denn er 40 w og du får både 2 mm spisser og 0,4 mm spisser, bruker den minste når jeg loddet til ledningene og når jeg bygger med messing.
 


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: odibjo
Date Posted: 23 januar 2010 at 13:36
Haha. Er det en bit av et ekte jernbaneskinne du burker som vekt?

-------------
Märklin digital


Posted By: øystein lb
Date Posted: 23 januar 2010 at 20:01
jepp. burde skaffe meg flere. dem har jeg arvet etter min morfar som jobbet i postvognene til og fra oslo.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 24 januar 2010 at 11:30
Kapp av jernbaneskinner er nyttig både til vekter, ambolter o.l., men også som et viktig 1:1-forbilde man da har rett for hånden, dersom man lurer på noe med hvordan en skinne egentlig ser ut. I tilfelle er det lurt å vite hva slags skinne man i tilfelle har et kapp av. Med årene har jeg skaffet meg noen forskjellige profiler, alt fra Setesdalsbanen svært lette profil, til en del 49 kg/m-kapp etter man har kappet av en liten bit for å få skinnene til å passe på lengden. Den mest interessante for meg er det nest lengste kappet som jeg fant i Lieråsen i 1973 langs strekningen Spikkestad-Brakerøya som ble nedlagt det året og erstattet av Lieråstunnelen. Det er nok en 35 kg/m-skinne, men ganske nedslitt etter å ha ligget på en av Sakndinavias mest trafikkerte enkeltsporstrekninger i kanskje 40-50-år. Det lengste kappet virker å være en noe lettere skinne, kanskje en 30 kg/m. Ellers slår det meg at bortsett fra noen får nye kapp som virker ikke å ha vært i bruk som skinne, så er fargen påfallende mørk grå med så vidt noen brunnyanser i, og ikke veldig rødrusten slik mange maler skinnene sine i.



-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 25 januar 2010 at 22:36
25,1/2010
Øysteins verksteder
Avdeling spor
 
Da er nesten alle sporene limt ned og tilkoblet strøm så langt jeg har matrialer til. Mangler og kjøpe bil pærer til kortsluttnings sikring.
 
 
 
 
I den anledningen så kommer jo man til det punktet at skinne maling er et faktum, så da er det viktig og finne den rette fargen og måter og på føre dem med. Under er noen litt dårlig bilde av det jeg har prøvd ut så langt.
 
 
 
 

Her er en bit av det jeg prøver og etterligne, noe som til meg ser ut som en 49 kg skinne.

 
 

Dagenstips må jo også komme en gang i blant.



Når man skal feste flere kabler til anlegget i en samme gate(med gate mener jeg at man følger den samme linjen med flere kabler til til koblingsstedet). Jeg tar da en liten strips og fester den til rammeverket med en eller to stifter fra en stiftepistol/klamme pistol. Etter på er det bare og legge all den kabelen du har i den gaten mellom strips endene og stramme tilstripsen så er det løst.

 


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: KnuT
Date Posted: 26 januar 2010 at 13:40
Øystein,
takk for et bra tips!


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: øystein lb
Date Posted: 29 januar 2010 at 17:44
er det noen som har lodde avsug, eller hvet hvor man kan kjøpe det. har funnet en men har lyst på en med ut blåsning.
512044.jpg
 
http://www.nogusra.no/hXGYCT2dDQWf.9.idium - http://www.nogusra.no/hXGYCT2dDQWf.9.idium
 
albert e.olsen har noe med det kan jeg gjette meg at svindyrt.
http://www.aeo.no/Maskinkatalogen/13%20Sveis/SVEIS%20986w.pdf - http://www.aeo.no/Maskinkatalogen/13%20Sveis/SVEIS%20986w.pdf
bla til side 127 så kommer utvalget på løpende bånd.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 03 februar 2010 at 20:48

3,2/2010

øysteins verksteder
avdeling rammeverk
 
Da er det montert frontbrett to sider.
 
fra sørheim bring kom det kontakter fra elfa, uten portoBig smile
 
fra de houerske verksteder kom det en tegning av saga på solbusøy. takk håvardBig smile


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 03 juni 2010 at 18:46
Lenge siden forrige oppdatering. Men noe er gjort.
 
Modulen var på tur til vårsleppet som TMJK hadde i forbindelse med GF"en til MJF, helga før påske. Da vart det kurs i landskaps bygging med Jevistad som instruktør.
Det vart da bygget fjellskjeringer. Disse måtte desverre rives forde jeg ikke hadde laget nok plass mellom sport og skummet.
 
Etter det ble det ikke gjort så mye. Men når det vart streik så kom iveren tilbake. Det passet da godtSmile 
 
Jeg var på OBS bygg og så om de hadde noe som jeg kunne bruke til og lage skjeringer med. Kjøpte da med meg 1 kilo med Tørr repp fra Heidy som merke heter. Dette er fint og jobbe med men det er en minus, Det tørker på ca 1 døgn! De er litt lenge.
 
Ønsker meg noe som tørke etter ca 30 min. Tips mottaes med takk!
 
Så bar veien til Østerlie kunst og farge handel etter tørr pigmenter. 3 bokser ble kjøpt inn. En med svart, en med brun og en med noe lys jord gul. 50 kr for 100 gram er dyrt!
 
http://img267.imageshack.us/i/124sc.jpg/">
 
http://img80.imageshack.us/i/116htt.jpg/">
 
http://img294.imageshack.us/i/190i.jpg/">
http://img541.imageshack.us/i/135d.jpg/">
Uploaded with http://imageshack.us - ImageShack.us
 
http://img697.imageshack.us/i/176b.jpg/">
Uploaded with http://imageshack.us - ImageShack.us
 
http://img576.imageshack.us/i/174x.jpg/">


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 03 juni 2010 at 20:40
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Lenge siden forrige oppdatering. Men noe er gjort.
 
Ønsker meg noe som tørke etter ca 30 min. Tips mottaes med takk!
 
http://img267.imageshack.us/i/124sc.jpg/ -
 
Hvorfor ikke bruke det som ble anbefalt under Jon Einars foredrag; Gips?  Det er et materiale som mange av oss bruker med stort hell.  Jeg foretrekker "tannlegegips" eller modellgips til støping av fjelloverflate og male den etterpå med ulike vasker av farge, men den kan sikkert også brukes til Jon Einars metode med innfarging, påsmørning og forming på stedet.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: øystein lb
Date Posted: 03 juni 2010 at 22:19

Den gipsen vi brukte på TMJK er noe som bare håndverkere kan kjøpe. Det heter gips sparkerl.

Jeg prøver og finne noe som man kan kjøpe på byggevare handelen. Den gipsen panduro selger er for hard. Eller er den det? Her må det testes! Har en 5 kilos pose liggende.
 
Du får kjøpt tannlegegips hos østerlie kunst og fargehandel, men den tørker 2 min etter påføring! Trenger litt lengere bearbeidings tid jeg.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 03 juni 2010 at 23:02
Det er kjent at flere tilsettingsstoffer reduserer størknetida på gips. Melk skal ha den effekten og latexmaling. Man må prøve seg litt fram for å finne den rette blandingsforholdet. Mener jeg har hørt at edikk og sinker herdetida. Hvis man bruker latexmaling kan man samtidig gi litt farge til gipsen.
Jeg tror jeg har prøvd latexmaling selv en gang for lenge siden, men ellers har jeg en ca 15 år gammel gipsrest på 10 kg som antagelig pga alderen er blitt passe treg. Men du har vel ikke tid til å vente så lenge Øystein. Geek


-------------
Svein S


Posted By: MY1201
Date Posted: 04 juni 2010 at 00:29
Ellers så kan øl brukes, men så lenge har du vel ikke tid til å vente?Wink Men, kanskje vørterøl kan brukes Lamp

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: rosenblad
Date Posted: 04 juni 2010 at 11:08
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Ellers så kan øl brukes, men så lenge har du vel ikke tid til å vente?Wink Men, kanskje vørterøl kan brukes Lamp
 
Er det ikke straffbart å sløse sånn med øl?Wink


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: MY1201
Date Posted: 04 juni 2010 at 11:11
Ja, man blir nødt til å kjøpe mer!

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 04 juni 2010 at 11:15
Jon Einar bruker vel nettopp farge i gipsen, som samtidig sinker herdetiden?

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: øystein lb
Date Posted: 04 juni 2010 at 12:58
Jeg må komme meg opp på Stampels(tidligere binders) og kjøpe den gipsen Jevistad bruker. Men det tar en hel kveld så vi får se.
 
Fra der jeg bor til butikken tar det ca 45 min på sykkel. Og det er bare oppover! Tungt.
 
Men er fornøyd med resultatet så langt.
 
Seinere kommer det en steg for steg beskrivelse på min bruk av pigmenter til farging av fjell.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: øystein lb
Date Posted: 04 juni 2010 at 19:00

Da erdet testet gips type. Gipsen fra panduro er for hard. Jeg kunne lage former med en ny slipe og honet egg på stemmjernet mitt! Det tar tid og slipe eggen!

Så jeg får spørre Henning eller Håvard om hva slags type gips vi skal bruke på TMJK og hvor den er og få kjøpt.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net