MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Klart det ble tog til jul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Klart det ble tog til jul

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Klart det ble tog til jul
    Posted: 26 desember 2009 at 22:13
Mange av dere har lest "Formannens hjørne" i siste MJ blad eller mitt innlegg her på forumet (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5011&title=god-jul).  Farfar og barnebarn har hatt mange flotte togstunder siden gaveutdelingen på julaften.
 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2009 at 11:33
Dagfinn Rognstad
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2009 at 11:34
Rekrutteringsarbeidet har pågått her også...
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 12:57
Jeg bare lurer....
Det dukket opp en leketøyskatalog fra Brio i dag.
Etter mange års fravær, var det endelig gjensyn med et startsett fra Märklin!
- Men til hvilken pris!!!
NOK 1500 - og det til og med som "kampanjetilbud"!
Tilsvarende koster hos Amundsen NOK 1080 og i Tyskland < €100.
 
Blir det noe salg og rekruttering av slikt??
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 13:42
Det selger nok noe, for det er nok ikke mange som skjenner til Amundsen og prisene der. Men de kunne nok solgt flere med lavere priser, eksempelvis under tusenlappen. 
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 14:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg bare lurer....
Det dukket opp en leketøyskatalog fra Brio i dag.
Etter mange års fravær, var det endelig gjensyn med et startsett fra Märklin!
- Men til hvilken pris!!!
NOK 1500 - og det til og med som "kampanjetilbud"!
Tilsvarende koster hos Amundsen NOK 1080 og i Tyskland < €100.
 
Blir det noe salg og rekruttering av slikt??


Det var jo en god nyhet, og ja; det tror jeg faktisk! Hvis det er god nok kalkyle på modelljernbane så kommer flere butikker til å ha tog i hyllene og dermed blir det solgt flere sett. Skulle en leketøyforretning hatt samme kalkyler som Amundsen eksempelvis, ville nok de færreste butikken vært interessert. Når jeg kjøper julegaver til barn, sjekker jeg aldri i flere forskjellige butikker for å finne den laveste prisen før jeg handler.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 16:30
Originally posted by erakt erakt wrote:

Det selger nok noe, for det er nok ikke mange som skjenner til Amundsen og prisene der. Men de kunne nok solgt flere med lavere priser, eksempelvis under tusenlappen. 
Forslaget til utsalgspris regner jeg med du har tatt rett ut av løse lufta, for det er ikke spesiellt realistisk...
 
 
Det vil aldri være mulig for en kjedebutikk og selge nisjeprodukter billigere enn spesialistbutikker. Spesiellt fordi produktene ut til en leketøysbutikk skal innom et distribusjonsledd ekstra som og skal ha sin andel med fortjeneste på produktet.
 
 
Men for hobbyen er det definitivt positivt jo fler plasser modelljernbane som produkt og hobby presenteres.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 17:08
Jeg forstår ikke helt at kjedebutikker skal være dyrere på merkevarer?
Gjelder det generelt - eller bare MJ? - Hva i så fall med Lego??
En kjedebutikk kan dra nytte av langt større innkjøp enn enkeltbutikker - og når kjeder kjører "spesialtilbud", bruker det å være billig?
Brio er Märklinimportør for Skandinavia. Selv med engrosleddfortjeneste inkludert, burde dette kunne selges rimeligere!
Når man får et "kinatog" til 20% av prisen av Märklin hos Brio, er det ikke så rart at man heller kjøper det? Det er nok heller ingen i lekebutikken nå som kan gi en "god" forklaring på pris- og kvalitetsforskjell? Derfor får begynnere ofte noe "billig skrot" som går fort i stykker - og ferdig med MJ som langsiktig, potensiell hobby.
 
Sett at noen voksne skulle gå hen å kjøpe dette Märklinsettet til barna til jul. Hvordan vil reaksjonen bli dersom de seinere finner "tilbudet" til 2/3 av prisen de betalte? - Får de lyst til å kjøpe mer?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 17:23
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

...
 
Sett at noen voksne skulle gå hen å kjøpe dette Märklinsettet til barna til jul. Hvordan vil reaksjonen bli dersom de seinere finner "tilbudet" til 2/3 av prisen de betalte? - Får de lyst til å kjøpe mer?


Hvorfor ikke? Men da ville de vel gå til den butikken de nettopp kunne fått det til 2/3 av prisen.

Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 17:35
Jeg ser at det blir antydet at Amundsen har en lav kalkyle.
Hvorfor er det da slik at bare en reiser til Sverige så er prisene betydelig lavere?
For ikke å snakke om Tyskland, da er det snakk om halv pris i forhold til her hjemme.
Så at et lite sett koster 420,- mer fra en kjedebutikk er rimelig drøyt.

Såvidt meg bekjent er det ingen straffetoll på hobbyartikler importert til Norge?
Ingen kritikk av Amundsen det her, han holder de laveste prisene i her i landet.
Men etter å ha oppdaget hva prisene er litt utenfor vårt overprisa land har det ikke blitt storinnkjøp av MJ her hjemme lenger.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 18:17

Originally posted by SES SES wrote:

Hvorfor ikke? Men da ville de vel gå til den butikken de nettopp kunne fått det til 2/3 av prisen.

Hvordan kan de da være sikre på at dette er rimelig - eller "rett pris", om du vil? - Kanskje andre er enda rimeligere???
Min reaksjon når jeg har betalt "blodpris" i en butikk er at jeg er forsiktig med neste innkjøp - og jeg blir unektelig noe ergerlig over å ha "blitt lurt av et forlokkende tilbud". - Jeg får heller ikke akkurat noe lyst til å kjøpe mer i den butikken.
 
Da blir i så fall neste kjøp hos Brio ikke Märklin men noe helt annet.
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2010 at 19:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Brio er Märklinimportør for Skandinavia. Selv med engrosleddfortjeneste inkludert, burde dette kunne selges rimeligere!
Nå finner jeg ikke det skrivet akkurat her og nå, men såvidt jeg husker så har Märklin kuttet ut det spesifike importørsamarbeidet med Brio tidligere i år. De har overført hele salgsavdelingen sin hjem til Tyskland og har ansatt en Danske i eget hus for å ta seg av salg og kundeoppfølging i Skandinavia. Egentlig var det jo helt absurd at Brio skulle sitte og tjene penger på ikke å gjøre noe som helst siden all kontakt jo stort sett har skjedd direkte mellom butikk og märklin uansett
 
Når det gjelder pris, så er nok avansene på disse produktene slik at man ikke uten videre kan få 20-30% rabatt ekstra om man er grossist, eller selger noen prosent flere sett. Jeg mistenker faktisk av Amundsen godt kan selge like mange startsett i egen butikk som "Distributøren" Brio klarer i hele Norge Derfor blir det i utgangspunktet to ledd som må dele på nærmest samme totale avanse om en leketøysbutikk skulle selge til samme pris som Amundsen hobby. I tillegg får man en økt fraktkostnad siden varene først skal til et distribusjonssenter før de kanf raktes ut igjen innenlands.
 
Originally posted by Eirik S Eirik S wrote:

Jeg ser at det blir antydet at Amundsen har en lav kalkyle.
Hvorfor er det da slik at bare en reiser til Sverige så er prisene betydelig lavere?
For ikke å snakke om Tyskland, da er det snakk om halv pris i forhold til her hjemme.
Så at et lite sett koster 420,- mer fra en kjedebutikk er rimelig drøyt.

Såvidt meg bekjent er det ingen straffetoll på hobbyartikler importert til Norge?
Ingen kritikk av Amundsen det her, han holder de laveste prisene i her i landet.
Men etter å ha oppdaget hva prisene er litt utenfor vårt overprisa land har det ikke blitt storinnkjøp av MJ her hjemme lenger
Uten å komme med en hel og komplett fasit kan jeg gi deg noen punkter som er med på å påvirke prisene her hjemme:
  • Frakt og fortollingsgebyr virker å være vesentlig dyrere når transporten skjer til Norge kontra resten av Europa innen EU (Jeg har selv sett hvordan frakten varierte stort avhengig av om vi fikk regningen direkte fra transportørens kontor her hjemme eller om den tyske avsenderen betalte frakten der og fakturerte oss videre)
  • Volumene som selges er vesentlig større. Det betyr at en større forhandler i Sverige eller ikke minst Tyskland ikke trenger hente inn like mye avanse på hvert produkt vedkommende selger, for med større volum.
  • Produsentene opererer ofte med fri frakt innen Tyskland, det gir en vesentlig prisfordel til hjemmemarkedet. Utenlandske forhandlere må betale frakt fra tysk grense.

Fra "Gamle Fleischmanns tid" kan jeg ta et eksempel: Jeg hadde den komplette forhandlerprislisten fra Fleischmann liggende, inkludert oversikt over alle rabattsatser de hadde avhengig av salgsvolum.

En forhandler i Tyskland solgte på et tidspunkt et lokomotiv der nede til kunder til en annonsert pris ex.mva som var 10 euro høyere enn hva jeg måtte betalt Fleischmann for å kjøpe samme modell. Om vedkommende tyske forhandler var på toppen av Fleischmanns rabattskala betød det at forhandleren hadde rundt 15 euro fortjeneste på å selge det lokomotivet. De 15 euroene hadde knapt rukket til å betale frakt og fortollingsavgifter til speditør om jeg handlet det loket hjem til butikk i Norge... Og når det så først kom innenfor døren her hjemme så må det få et prispåslag som gjør at de nødvendige driftsutgifter til butikklokale/lønning her i Norge kan dekkes. Det er tross alt et helt annet prisnivå på slikt her hjemme kontra Tyskland. Så skal til slutt da staten ha sin moms av hele det beregnede beløpet. Og innen den tid så har nok modellen fort blitt 50% dyrere enn hva den er i prislisten i Tyskland, uten at forhandleren her hjemme har hatt noen større fortjeneste enn sin tyske kollega sett i forhold til utgifts, lønnings og avgiftsnivåene i de to landene.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 08:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by SES SES wrote:

Hvorfor ikke? Men da ville de vel gå til den butikken de nettopp kunne fått det til 2/3 av prisen.

Hvordan kan de da være sikre på at dette er rimelig - eller "rett pris", om du vil? - Kanskje andre er enda rimeligere???
Min reaksjon når jeg har betalt "blodpris" i en butikk er at jeg er forsiktig med neste innkjøp - og jeg blir unektelig noe ergerlig over å ha "blitt lurt av et forlokkende tilbud". - Jeg får heller ikke akkurat noe lyst til å kjøpe mer i den butikken.
 
Da blir i så fall neste kjøp hos Brio ikke Märklin men noe helt annet.
 

Unnskyld meg, men dette siste er ganske ulogisk. Det er vel ikke produktets skyld at noen butikker tar ut forskjellig grad av fortjeneste? Du skyter pianisten fordi du ikke liker komponistens verk, eller tar spilleren framfor ballen.

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 10:15
Med hensyn til Brio´s rolle som Märklinimportør for Skandinavia, mener jeg den fortsatt gjelder etter det jeg har lest i artikler i AoH - men det er mulig dette kan ha endret seg i det siste, slik jeg ikke har fått det med meg?
Tidligere måtte parallellimportører (som Amundsen & Co.) betale en "viss kompensasjon" til Brio - men dette fallt bort for noen år siden. Brio´s status som importør ble da ikke endret, etter det jeg har lest.
 
*****
Jeg er sikkert ulogisk, Svein!  Min ulogiske reaksjon på mistanke om at jeg har betalt for mye for en vare i en butikk, er å ikke handle samme type varer der i fremtiden. Dersom årsak til "feilprising" er et hendelig uhell, er det tilgitt - men ellers ikke.
 
En butikk med stort varespekter kan godt være konkuransedyktig på noen varetyper og mindre konkuransedyktige på noe annet? 
Det er både produktet og butikken som blir skadelidende av overprising. Det er det man betaler totalt som er utslagsgivende om man mener dette er for dyrt . Fordelingen mellom innkjøpspris og fortjeneste er i så måte ikke interessant for meg.
 
 - Hva ville ellers en logisk reaksjon være etter din mening?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 10:44
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
 - Hva ville ellers en logisk reaksjon være etter din mening?


At du "straffer" butikken, og ikke produktet du kjøpte, som du altså kunne fått billigere et annet sted.

Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2010 at 17:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Med hensyn til Brio´s rolle som Märklinimportør for Skandinavia, mener jeg den fortsatt gjelder etter det jeg har lest i artikler i AoH - men det er mulig dette kan ha endret seg i det siste, slik jeg ikke har fått det med meg?
Endringen skjedde på vårparten i år. Fra da overtok Märklin selv sentralt alt ansvar for salg og markedsføring for Skandinavia og Brios rolle som "importør" ble kuttet helt. Jeg har som sagt lest forhandlerskrivet om saken den gangen det skjedde, og leser du litt rundt omkring vil du finne at det er referert og bekreftet på andre mj-fora og.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.